Images 1684486396 646738Fc92597
معرفی کسب و کار

آموزش سگ چطوریه و چه کمکی به سگ می کنه؟

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲ 3۰139

رژیم غذایی گربه از نیازهای یک گربه در طول زندگیشه که موجب حفظ سلامتش میشه. رژیم غذایی انواع مختلفی داره و شما برای تنظیم یه رژیم غذایی خوب به کمک یک دامپزشک احتیاج دارین

چرا رژیم غذایی گربه اهمیت داره و چطوری باید تنظیم بشه؟

رژیم غذایی گربه تاثیر مستقیمی بر سلامت گربه و هم چنین رشد اون میذاره. گربه ها حیوانات بدغذایی هستن و هر طعمی رو نمی پسندن. بنابراین اگر یک رژیم غذایی گربه شما براش مناسب نباشه، مواد مورد نیاز بدنشون رو دریافت نمی کنن و این می تونه یک آسیب جدی برای اون ها باشه. ممکنه شما گربه خودتون رو در شرایط استیبلی ببینید و تصور کنید مشکلی نخواهد داشت. اما اگر یک رژیم غذایی مناسب براش در نظر نگرفته باشین، گربتون در وضعیت خوبی قرار نخواهد داشت. گربه ها به یک رژیم غذایی پر چربی و پر پروتئین نیاز دارن. در واقع نیاز گربه ها به پروتئین دو برابر سگ هاست.

گربه ها حیواناتی گوشتخوار هستن و رژیم غذایی گربه ها عمدتاً از گوشت تشکیل شده. در طبیعت، اون ها شکارچیان طبیعی هستن و رژیم غذاییشون عمدتاً شامل شکارهای کوچک مثل موش، خرگوش، پرندگان و … میشه. یک رژیم غذایی گربه متعادل برای یک گربه خانگی شامل محتوای پروتئین بالا، چربی متوسط و مصرف کم کربوهیدراته.

رژیم غذایی گربه باید حدودا ۸۵ درصد گوشت، چربی، دل و جگر و استخوان داشته باشه و سبزیجات و غذاهای گیاهی و مواد سبوس دار تنها ۱۵ درصد در رژیم غذایی گربه مورد نیازه. اگر تصمیم دارین تو خونه برای گربه خودتون غذا تهیه کنین، باید از نظر پروتئین و ویتامین غنی باشه چرا که کمبود ویتامین و پروتئین باعث جلوگیری از رشد گربه شما می شه و هم چنین باعث ریزش موی اون ها هم میشه.

Images_1684486396_646738Fc92597.Png

با این حال، با توجه به بسیاری از غذاهای تجاری گربه موجود در بازار و روند تغذیه گربه ها با غذای انسان، انتخاب مناسب برای همراهان گربه می تونه خیلی سخت باشه. پروتئین مهم ترین ماده مغذی در رژیم غذایی گربه‌ هاست که برای ساختن بافت های بدن مثل ماهیچه ها، پوست، مو و اندام ها لازمه. هم چنین به ساخت آنتی بادی ها و آنزیم هایی که برای متابولیسم بدن ضروری هستن کمک می کنه.

مقادیر بالای پروتئین در رژیم غذایی گربه اهمیت زیادی داره و اون ها به پروتئین بالایی در رژیم غذایی خودشون نیاز دارن که در حالت ایده آل برای یک گربه بالغ حدود ۳۰ تا ۴۰ درصده. یک رژیم غذایی گربه که دارای کمبود پروتئین باشه می تونه منجر به تحلیل عضلانی و در موارد شدید حتی منجر به آسیب کلیه هم بشه.

پروتئین موجود در رژیم غذایی گربه در درجه اول باید از منابع حیوانی مثل مرغ، بوقلمون، گوشت گاو یا ماهی باشه و نه از منابع گیاهی. چربی یکی دیگه از مواد مغذی مهمه که باید در رژیم غذایی گربه ها قرار بگیره چرا که انرژی لازم رو برای بدن اون ها فراهم می کنه و هم چنین به تنظیم دمای بدن کمک می کنه. سطح متوسط چربی، یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از رژیم غذایی، برای گربه ها توصیه می شه، چرا که مصرف بیش از حد چربی می تونه منجر به چاقی و مشکلات مربوط به سلامتی مثل دیابت بشه.

گربه ها به اسیدهای چرب ضروری مثل اسید لینولئیک و اسید آراشیدونیک نیاز دارن که باید از رژیم غذایی اون ها به دست بیاد. کربوهیدرات ها در رژیم غذایی گربه ها ضروری نیستن چون بدن اون ها می تونه پروتئین و چربی ها رو به انرژی تجزیه کنه. با این حال، بعضی از کربوهیدرات ها رو می شه به عنوان منبع فیبر و انرژی در رژیم غذایی اون ها گنجوند. لازم به ذکره که مصرف زیاد کربوهیدرات می تونه منجر به چاقی و سایر مشکلات سلامتی مثل دیابت بشه.

رژیم غذایی گربه بر مبنای غذای خام و غذای انسانی

در سال‌های اخیر، خیلی از صاحبان گربه‌ها شروع به تغییر رژیم غذایی گربه خودشون انتخاب رژیم‌های خام کردن، که اساساً به معنای تغذیه اون ها با گوشت، استخوان‌ها و اندام‌های نپخته‌ست و عقیدشون این بود که همون طور که گربه ها در طبیعت می تونن نیاز تغذیه ای خودشون رو با طعمه ها برطرف کنن، بنابراین این رژیم غذایی گربه انتخاب درستی براشون خواهد بود.

Images_1684486456_6467393897C2B.png

با این حال، رژیم های غذایی خام خطرات خودشون  رو دارن، چرا که می تونن با باکتری های مضر مانند سالمونلا یا E.coli آلوده بشن، که می تونه برای گربه ها و انسان ها مضر باشه. علاوه بر این، رژیم غذایی گربه خام ممکنه از نظر مواد مغذی مورد نیاز متعادل نباشه و به همین دلیل توصیه می شه قبل از تغذیه گربه با رژیم خام با دامپزشک مشورت کنین.

برای صاحبان گربه که تصمیم می گیرن به گربه های خودشون غذای انسانی بدن، مهمه که بدونن همه ی غذاهای انسان ها برای گربه ها بی خطر نیست. بعضی از غذاهای انسان مثل پیاز، سیر، آووکادو، شکلات و انگور می تونن برای گربه ها سمی باشن و باید از مصرف اون ها اجتناب بشه. علاوه بر این، غذای انسان معمولاً تمام مقدار مواد مغذی مورد نیاز گربه ها رو تامین نمی کنه و توصیه می شه اون رو با یک غذای تجاری متعادل برای گربه تکمیل کنین. در نتیجه، یک رژیم غذایی متعادل برای سلامت و تندرستی گربه حیاتیه.

برای تغذیه بهینه گربه ها و داشتن یک رژیم غذایی گربه مناسب، غذاهای تجاری با کیفیت بالا یا رژیم های خام که مقادیر مورد نیاز پروتئین، چربی و کربوهیدرات رو با تمرکز بر منابع پروتئینی حیوانی فراهم می کنه، توصیه می شه. علاوه بر این، صاحبان گربه اگر قصد دارن غذای انسان رو وارد رژیم غذایی گربه خودشون کنن باید به دقت این کار رو انجام بدن، با درک این که چه چیزی بی خطره و چه چیزی نیست، تا از خطر هرگونه واکنش سمی یا عدم تعادل تغذیه ای جلوگیری بشه. مشاوره با دامپزشک برای رژیم غذایی گربه توصیه می شه تا اطمینان حاصل بشه که نیازهای غذایی منحصر به فرد گربه به اندازه کافی برآورده می شه و در نتیجه گربه دلبند شما سالم و شاداب می مونه.

رژیم غذایی درمانی گربه

بعضی از گربه‌ها، بیماری‌هایی دارن و یا نژادشون مستعد ابتلا به یک سری از بیماری‌هاست. بنابراین رژیم غذایی درمانی گربه این جا اهمیتش مشخص میشه. علاوه بر این که رژیم غذایی هر گربه باید با دیگری متفاوت باشه و به صورت اختصاصی تنظیم بشه، بیماری و مشکلاتش هم باید کاملا در نظر گرفته بشه که همه و همه باید به کمک یک متخصص انجام بشه که شناخت دقیقی از انواع نژادها و ویژگی هاشون داشته باشه.

در پلتفرم حیوانات خانگی وتوریا، شما می تونید بهترین رژیم غذایی گربه رو برای پت عزیزتون دریافت کنین، چرا که با حضور دامپزشکان مجرب در این مجموعه، خیالتون از بابت این که سن، نژاد، شرایط جسمانی، مشکلات پت شما و همه فاکتورهای مهم برای انتخاب غذا در نظر گرفته میشن راحته و به این شکل سلامت گربه شما تضمین میشه.

 

برای خرید غذای گربه، چه نکاتی رو باید رعایت کنین؟

غذاهای تجاری گربه موجود در بازار برای رفع نیازهای تغذیه ای گربه ها فرموله شدن. با این حال، همه غذاهای تجاری گربه یکسان ایجاد نمی شن. مهمه که یک غذای گربه با کیفیت بالا و مارک دار که حاوی سطوح مورد نیاز پروتئین، چربی و کربوهیدرات باشه و البته این که باید رژیم غذایی یک گربه رو با تمرکز بر منابع پروتئین حیوانی تنظیم کنین.

برای تهیه غذای گربه توصیه می شه که برچسب رو بخونین و مواد تشکیل دهنده ی غذای گربه رو مطالعه کنین تا مطمئن بشین که این غذا فاقد مواد پرکننده، مواد نگهدارنده یا رنگ های مصنوعیه. مهم تر از همه ا‌ین که حواستون باشه که موقع خریدن غذای گربه ، روی بسته رو بخونین که با نوع و مرحله زندگی گربتون تطابق داره یا نه؟

Images_1684486481_646739514Fdcb.png

گربه در هر مرحله زندگی به سطوح مختلف تغذیه ای و طبیعتا رژیم غذایی گربه متفاوت احتیاج داره ، بخاطر همین مهمه که رژیم غذایی گربه شما متناسب با سطح انرژی ، میزان متابولیسم و سایر نیازهای اساسی اون تنظیم بشه. گاهی اوقات همه این اطلاعات باعث میشه که خوندن برچسب غذای گربه دشوارتر بشه ، به همین دلیل مهمه که بدونین گربتون به چه چیزهایی نیاز داره.

طبق طبقه بندی انجمن بیمارستان حیوانات آمریکا، زندگی گربه به شش مرحله قابل تقسیمه که نیازه توی هر کدومشون غذا با دقت انتخاب بشه و رژیم غذایی گربه ها متناسب با نیازشون طراحی بشه.

‎رژیم غذایی گربه های تازه متولد شده (تا ۴ ماهگی):

‎بچه گربه های تازه متولد شده حدود ۸ هفته اول در کنار مادرشون می مونن چون برای کمک به رشد و مقابله با بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن گربه ها برای مقابله با اونا کاملاً مناسب نیست ، به شیر مادرشون نیاز دارن. در این مدت ، اونا کار دیگه ای غیر از شیرخوردن و خوابیدن انجام نمیدن. وقتی بچه گربه شما حداقل ۸-۹ هفته سن داشته باشه، آمادست که از شیر گرفته بشه و بیاد خونتون.

بعد از اینکه اونا از شیر گرفته شدن و آماده رفتن به خونه شدن ، بلافاصله متوجه میشین که اونا یه توپ انرژی فعال هستن. در این مرحله ، روال تغذیه گربه از الگوی غذا خوردن و خوابیدن ، تبدیل میشه به دیوانه وار دور زدن و …  پس برای حفظ انرژی بی حد و مرزشون به مواد مغذی مناسب نیاز دارن. تو این مرحله لازمه که رژیم غذایی گربه شما دستخوش تغییر بشه.

حالا که اونا از شیر گرفته شدن یا از شیشه شیر می خورن ، تغذیه بچه گربه های جدید شما باید از اسیدهای چرب مانند DHA (منبع مشترک این ماده مغذی روغن ماهی) ، اسیدفولیک و تورین (تائورین) اسید آمینه ای که به رشد حیاتی سیستم ایمنی و گوارشی ، عملکردهای قلب و کیفیت بینایی کمک می کنه، غنی باشه . پروتئین یکی دیگه از اجزای حیاتی رژیم غذایی گربه ها تو سنین پایینه و از منابع مختلفی از جمله گوشت و غلات تأمین می شه. گربه ها با سرعت حیرت انگیزی در حال رشدن(این مرحله معادل ده سال اول زندگی انسان است) و برای ادامه سرعت به انرژی نیاز دارن.

مهمه که این مواد مغذی همیشه به مقدار مناسب وجود داشته باشن تا سلامتی گربه هنگام رشد رو تضمین کنن. علاوه بر داشتن یه برنامه غذایی گربه مناسب برای بچه گربه ها ، سایر فرصت های مراقبت از اون ها رو فراموش نکنین.

رژیم غذایی گربه های کوچک (۷ ماه تا ۲ سال) و رژیم غذایی گربه های جوان (۳-۶ سال)

اگه رفتار گربه شما با نزدیک شدن به مرز یک سالگی تغییر کرد ، تعجب نکنین. گربتون داره نوجوانی رو شروع می کنه تا به سن بزرگسالی برسه ، این مرحله های زندگی با سنین انسان در ۱۲-۲۷ و ۲۸-۴۰ مطابقت دارن. گربه ها از یک سالگی بزرگسال (بالغ) در نظر گرفته میشن و این تا شش سالگی ادامه خواهد یافت ، اما سن ، لزوماً عاملی تعیین کننده برای میزان فعالیت گربه شما نیست.

بسیاری از گربه ها در سالهای دو رقمی سنشون خیلی فعال و سرزنده هستن به همین دلیل ، یکی از ملاحظات شما برای تغذیه گربه بزرگسال جوان باید میزان فعالیت باشه یه بچه گربه برای تأمین انرژی لازم برای “نگهداری” به غذای کافی نیاز داره تا فعالیتهای روزانش رو انجام بده، بنابراین رژیم غذایی گربه شما باید غنی باشه، اما اگه گربتون خیلی فعاله و ساعتها را با دوییدن توی خانه پشت سر میذاره ، برای تأمین انرژی ، اونا به کالری بیشتری احتیاج دارن.

اگه حیوان خانگی شما دوست داره در طول روز زیر آفتاب استراحت کنه ، ممکنه به وعده های غذایی با دقت اندازه گیری شده نیاز داشته باشه تا وضعیت مناسبی داشته باشه. با دامپزشک در مورد سطح فعالیت گربه خودتون صحبت کنین ، چون اونا میتونن به شما کمک کنن تا تشخیص بدین که گربتون به کالری بیشتری نیاز داره یا نه و به عنوان متخصص بهترین رژیم غذایی گربه رو با توجه به شرایط پت شما طراحی می‌کنن. رژیم غذایی گربه های بزرگسال به مقدار مناسب چربی و پروتئین در وعده های غذایی و همچنین سایر مواد مغذی مثل تورین (تائورین) نیاز داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×