زمان تزریق انسولین لومیر در بارداری
اطلاعات دارویی - سلامت

انسولین لومیر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دی ۲, ۱۴۰۱ 4۰225

انسولین دتمیر (insulin detemir) با نام تجاری انسولین لومیر (Levemir) برای کنترل و تنظیم قند خون شما استفاده می شود و با کاهش سطح گلوکز (قند) در خون کار می کند

انسولین چیست؟

یک هورمون است که نقش مهمی در تنظیم قند خون دارد. کمبود انسولین یا عدم توانایی پاسخ مناسب به انسولین، هر کدام منجر به ایجاد علائم دیابت می شود.

علاوه بر نقش آن در کنترل قند خون، انسولین نیز در ذخیره سازی چربی دخیل است.

انسولین یک هورمون است که نقش متفاوتی در بدن دارد. انسولین چگونگی استفاده و ذخیره گلوکز و چربی را تنظیم می کند. بسیاری از سلول های بدن به انسولین تکیه می کنند تا گلوکز را از خون برای انرژی مصرف کنند.

انسولین لومیر در بارداری
انسولین لومیر در بارداری

سطح انسولین و قند خون

انسولین به کنترل قند خون کمک می کند با سیگنال دادن به کبد و سلول های چربی برای دریافت گلوکز از خون. به همین دلیل، انسولین به سلول ها کمک می کند تا از گلوکز برای انرژی استفاده کنند.

اگر بدن انرژی کافی داشته باشد، انسولین کبد را به گلوکز می فرستد و آن را به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند. کبد می تواند تا حدود ۵ درصد از جرم آن را به عنوان گلیکوژن ذخیره کند.

برخی از سلول های بدن می توانند بدون انسولین قند خون خود را از خون دریافت کنند، اما اکثر سلول ها نیاز به انسولین دارند.

این انسولین پایه آنالوگ طولانی اثر است که طول مدت اثر آن تا ۲۴ ساعت طول می کشد.چون این انسولین توسط فن آوری DNA نوترکیب (rDNA)ساخته شده و از لحاظ شیمیایی از انسولین ساخته شده توسط بدن انسان متفاوت است، تحت عنوان انسولین آنالوگ نامیده می شود.

 

موارد مصرف لومیر:

*این دارو برای درمان دیابت نوع ۲ در بزرگسالان استفاده می شود.

* برای درمان دیابت نوع ۱ در کودکان و بزرگسالانی که حداقل ۲ سال سن دارند استفاده می شود.

*مصرف در دوران بارداری و شیردهی:انتظار نمی رود که آیا این دارو برای جنین شما مضر باشد اما اگر شما باردار هستید یا قصد بچه دار شدن پزشک خود را در رابطه با مصرف این دارو در جریان بگذارید.(معلوم نیست که آیا این دارو به شیر مادر عبور کند و یا اینکه می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند٬ در هر صورت قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت نمایید.)

(این دارو فقط با تجویز پزشک شما در دسترس می باشد.)

بهترین زمان تزریق انسولین لومیر
بهترین زمان تزریق انسولین لومیر

مکانیسم اثر لومیر:

فعالیت اصلی انسولین لومیر تنظیم مقادیر متابولیسم گلوکز است. انسولین از جمله انسولین لومیر، اثر

خود را از طریق اتصال به گیرنده های انسولین اعمال می کند.و با تسهیل جذب سلولی گلوکز به عضله اسکلتی و چربی گلوکز خون را کاهش می دهد و با مهار تولید گلوکز از کبد سطوح قند خون را کاهش می دهد.

انسولین همچنین لیپولیز در آدپیوسیتها و پروتئولیز را نیز مهار می کند و سنتز پروتئین را افزایش می دهد.انسولین detemir در جریان خون عمدتا” به آلبومین متصل است و اثر طولانی دارد.

عوارض جدی انسولین لومیر:

خارش، تورم و یا قرمزی پس از تزریق این دارو.

تورم در دست ها و پاهای خود ، و یا

پتاسیم کم (گیجی، ضربان قلب ناهموار، تشنگی شدید، افزایش ادرار، درد پا، ضعف عضلات و یا احساس لنگی).

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه های جدی بالا شدید سریعا با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید .

بیشتر بخوانید :

سایر عوارض جانبی انسولین لومیر:

ضخیم شدن پوست شما پس از تزریق این دارو.

افزایش وزن.

سردرد خفیف، درد پشت.

معده درد، یا

علائم آنفلوانزا، یا علائم سرماخوردگی مانند گرفتگی بینی، عطسه، گلودرد.

تداخلات دارویی انسولین لومیر:

در مورد تمام داروهای دیگر دیابتی که استفاده می کنید پزشک خود را در جریان قرار دهید٬ به ویژه استفاده از داروهای زیر :

انسولین ویکتوزا

هر داروهای دیابت خوراکی، به ویژه متفورمین (گلوکوفاژ، Actoplus ، Avandamet، Glucovance، Janumet، Jentadueto، Kombiglyze، Metaglip، و یا Prandimet).

آسم.

کاهش کلسترول .

ضد فشار خون و قلب از جمله یک دیورتیک (قرص آب)؛

برای درمان افسردگی یا اختلالات روانی؛

داروی استروئید.

سولفا، یا

داروهای جایگزین هورمون تیروئید.

شباهت انسولین لومیر و لانتوس:

-هر دو فرمول های اساسی انسولین هستند. به این معنا که به مدت طولانی در بدن باقی مانده و به عنوان انسولین در بدن به مرور و به تقلید از پانکراس سالم عمل می کند.

-هر دو این انسولین ها آنالوگ هستند به این معنی که به شدت به انسولین تولید شده توسط بدن شباهت دارند. با این تفاوت که اندکی مهندسی و ترکیب شده که اندکی جذب آن را بالا ببرند.

تفاوت انسولین لومیر و لانتوس:

۱- لانتوس از یک فرمول ساده از گلارژین (Glargine) تولید شده که فرم اصلاح شده ژنتیکی از انسولین انسانی است.

لومیر هم از فرمولی ساده و تمیز است اما با دتمیر (Detemir) ترکیب شده است که تفاوت اندکی با انسولین طبیعی انسان دارد.

انسولین انسانی از دو زنجیره ی آمینواسید به نام های A و B ساخته شده که دو پیوند دی سولفید در آن ها قرار دارد. در گلارژین یک آمینواسید از زنجیره خارج شده و دو پیوند اضافی آمینواسید به انتهای زنجیره ی B اضافه شده است.

ایجاد تغییرات گلارژین در اسیدی محلول در pH بوده اما میزان کمتری از این اسید محلول در بدن پیدا می شود.

۲-برای ساخت لانتوس، ابتدا گلارژین را از E می گیرند. سپس آن را خالص می کنند. هیدروکلریک اسید نیز به آن اضافه کرده و در این مرحله گلارژین را برای تزریق آماده می کنند.

بعد از این که به زیر پوست این آمپول را تزریق کردید، pH بدن خنثی می گردد. چرا که گلارژین با pH ترکیب نمی شود و آن به صورت رسوبی از چربی زیر پوست جمع می شود. پس از رسوب گلارژین در بافت ها، در طول زمان به آرامی در خون جریان می یابد.

لومیر از انسولین دتمیر ساخته شده است. انسولین دتمیر از بازترکیب DNA مانند گلارژین ساخته شده است. اما به جای E ساختار دیگری را دستکاری کرده اند. انسولین دتمیر با انسولین انسانی در یک آمینواسید در انتهای زنجیره ی B تفاوت دارد و اسید چرب به جای آن جایگزین شده است.

برعکس گلارژین، دتمیر رسوبی برای تزریق را شکل نمی دهد. به جای آن رفتار دتمیر تمدید گونه است چرا که فرم تغییر یافته آن باعث می شود به خود بچسبد و در محل تزریق انسولین جمع شده و به آرامی جذب بدن شود.

بیشتر از ۹۸% از دتمیر موجود در جریان خون با آلبومین (نوعی پروتئین) ترکیب می شود. هنگامی که به آلبومین می چسبد، انسولین نمی تواند عمل کند! به خاطر این که به آرامی از آلبومین جدا می شود، در بدن تا مدت طولانی موجود است

۳- لومیر معمولا دو بار در روز تزریق می شود اما انسولین لانتوس یک بار

۴- به خاطر اسید موجود در لانتوس ممکن است که محل تزریق انسولین سوزش داشته باشد اما هر دو فرمول ساخت انسولین باعث بروز حساسیت می شوند.

انسولین در چه شرایطی فاسد میشود؟

انسولین در معرض نور خورشید قرار گیرد دچار تغییر رنگ قهوه ای نشان می دهد که در این موارد نباید از آن استفاده کنند،همچنین انسولین در اثر یخ زدن صدمه می بیند و به همین علت نباید انسولین در قسمت جایخی یخچال قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×