بهترین روش برای درمان آفتاب سوختگی
معرفی کسب و کار

بهترین روش برای درمان آفتاب سوختگی

فروردین ۸, ۱۴۰۲ 3۰137

آفتاب سوختگی از پرتراکم ترین مشکلاتی است که در تعطیلات در مناطق گرمسیر بوجود می آید. اما اگر شما به دلایلی نتوانید به یک پزشک مراجعه کنید و یا اگر دوست دارید هزینه‌های بهداشتی زیادی برای درمان آفتاب سوختگی خود در تعطیلات نپردازید، می‌توانید از روش هایی برای درمان آفتاب سوختگی در خانه استفاده کنید. اینجا چند روش برای درمان آفتاب سوختگی در خانه توضیح داده شده است. (lakoojan.com)

آب سرد: مصرف آب سرد می‌تواند باعث کاهش درد و سوزش در ناحیه سوخته شده شما شود. شما می‌توانید از چندین بار آب سرد جهت کاهش درد استفاده کنید. می‌توانید همچنین از یخ که در یخچال شما وجود دارد استفاده کنید تا درمان سریع‌تری برای آفتاب سوختگی وجود داشته باشد.

عصاره گیاهی: از عصاره‌های گیاهی همچون آلوئه ورا، سبزیجات و دیگر گیاهان می‌توانید استفاده کنید. عصاره این گیاهان همچون ضد التهاب، درمانی و مرطوب کننده برای پوست شما عمل می‌کنند. می‌توانید عصاره‌ی آلوئه ورا را مستقیما بر روی ناحیه سوخته شده اعمال کنید یا آن را با گیاهان دیگری مثل کاسنی، خیار، نعنا و چندین گیاه دیگر به مقدار یک قاشق چای خوری مخلوط کرده و تزریق کنید.

آفتاب سوختگی

اسپری آلوئه: اسپری آلوئه یک داروی که برای درمان آفتاب سوختگی سریع و مؤثر استفاده می‌شود. این محصول عرضه شده است در فروشگاه‌های آنلاین و فروشگاه‌های بهداشتی و احتمالاً در عطاری‌ها و داروخانه‌های خود شهر را نیز می‌توانید این محصول را پیدا کنید.

لباس خنک: پوشیدن لباس‌های خنک و راحت می‌تواند در خنک کردن بدن شما مفید باشد. از لباس‌ها و مانتو‌هایی با خاصیت جذب حرارت خوب استفاده کنید، لباس‌هایی که ترکیبات خنک کننده داشته از جمله پنبه را دارند. همچنین از کلاه یا شمعدانی عریض برای حفاظت از صورت استفاده کنید.

استراحت: سعی کنید پس از دویدن در آفتاب، تعطیلی ساحت و یا بودن با کودکان بسیار بازی کردن ، برای چندین ساعت استراحت کنید. در این صورت می‌توانید از خدمات یک درخت سایه‌دار برای تغییر فضای خود کمک بگیرید.

دارو‌: اگر تعداد بیشتر از سطح ۱ سوختگی دارید، ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید داروی مناسب را دریافت کنید. پزشک شما باید بر اساس سطح سوختگی، سلامت کلی و سابقه پزشکی شما داروی مناسبی را برای درمان آفتاب سوختگی معرفی کند.

در جمع بندی، همه باید بدانیم که سوختگی آفتاب بسیار خطرناک است و اگر درمان نشود، می‌تواند به عوارض جبران ناپذیری منجر شود. بهتر است همه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از شما برای کاهش نقاط آفتاب زدگی استفاده کنند، به زمان استراحت و توجه به سایه‌ها هنگام بودن در فضای باز و مصرف اقدامات پیشگیرانه دیگر پایبند باشید.

لوازم آرایشی و بهداشتی

مقاله درباره موضوع آفتاب سوختگی چگونه اتفاق می افتد؟

آفتاب سوختگی یک بیماری ناشی از بیش از حد خورشید گرفتن است و ممکن است باعث تحریک و قرمز شدن پوست شود. در شرایط شدیدتر، آفتاب سوختگی باعث خارش، سوزش، داغی و حتی آب شدگی پوست می شود.

آفتاب سوختگی به دلیل آسیب دیدن پوست در ناحیه ای که پوست بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارد (معمولاً صورت، گردن، بازو و پا) ایجاد می شود.از جمله دلایل دیگر آفتاب سوختگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیش‌از‌حد نور خورشید: اگر شما برای مدتی طولانی یا در ساعاتی که نور خورشید شدیدتر است، بدون حفاظت از پوست خود در معرض نور خورشید قرار دهید، شانس بیشتری برای سوختگی پوست خود دارید.

نور مستقیم: آفتاب سوختگی بیشتر در شرایطی رخ می دهد که پوست در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفته است.

نوع پوست: پوست‌های روشن تر و بیشتر از همه پوست فعالیت سلول های متانوژن دارند که منجر به تولید ملانین و پوست تیره تر می‌شود. پوست های روشن تر از پوست مستعدتر به آفتاب سوختگی است.

۴.سن: کودکان، نوجوانان و سالمندان بیشتر به آفتاب سوختگی دچار میشوند

نوع آفتاب‌سوختگی نیز متفاوت است. آفتاب‌سوختگی‌های سطحی در نواحی ظریفی از پوست رخ می‌دهند، در حالی که آفتاب‌سوختگی‌های شدیدتر ممکن است باعث سوختگی عمیق تر باشند و باعث پوست آب شده و ترشح رنگ روی آن شود.

در نهایت برای پیشگیری از آفتاب سوختگی ضروری است که پوست خود را با لباس های مناسب و استفاده از ضد آفتاب واقعی، عینک آفتابی و استفاده از سایه پوشش‌دهی کنید.

بهترین روش برای درمان آفتاب سوختگی

چگونه آفتاب سوختگی را در خانه درمان کنیم؟

آفتاب سوختگی معمولا باعث قرمزی، سوزش و تحریک پوست می شود. از طریق این روش های ساده، آن را در خانه مدیریت کنید:

۱.خنک کنید: استفاده از سردی و یا دوش خنک به شما کمک می کند تا پوست را خنک کنید. با فرشتگان خنک کن روی پوست سوخته قرار دهید و چند دقیقه نگه دارید.

بدون استفاده از صابون یا لوسیون: پوست سوخته خشک و آسیب دیده است برای اینکه از حالت خشکی خارج نشود، ممنوع است از صابون و لوسیون استفاده کنید. به جای آن از محصولاتی مانند کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید.

۳.استفاده از آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به کاهش سوزش و قرمزی پوست کمک کند. برای درمان آفتاب سوختگی، ژل آلوئه ورا را به سطح پوست خود بمالید.

استفاده از آب آرامش‌بخش: به جای استفاده از بستنی و دوغ در این روزها، بهتر است از محلول های آب آرامش بخش استفاده کنید، آنها کمک می کنند تا بدنتان هیدرات شود و به پوست خود بخشید.

آسپرین: آسپرین علاوه بر زاییدن درد، چندین خواص دیگر نیز دارد. به عنوان یک ضد التهاب موثر در مقابل آفتاب سوختگی کار می کند. آسپرین پودر شده را در کمی آب حل کرده و با استفاده از سطح پوست سوخته شده، آن را بمالید.

همچنین، نباید فراموش کنید که در صورت بروز علائم شدیدی مانند آب شدگی، خارش و سیستمیک شدن درد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می توان آفتاب سوختگی را کاهش داد و بهبودی را تقویت کرد؟

پس از گرفتن آفتاب سوختگی، رعایت بهترین روش‌های بهبودی می تواند به شما کمک کند تا پوستتان را به سرعت بازیابی کنید و سریع تر به خودتان بازگردید. نکاتی که برای بهبود پوست سوخته خود می توانید به حساب بیاورید عبارتند از:

هیدراسیون: برای مقابله با آفتاب سوختگی، باید دائماً آب بنوشید و از سرویس کردن بدن خود با شستشوی بیش از حد خودداری کنید.

جلوگیری از چرک شدن: هرگونه لمس وجود می تواند فرآیند بهبودی را به تعویق بیندازد و به کار بدی‌ وارد کند، بنابراین می بایست برای پوست خود مرطوب کننده را به صورت منظم به کار ببرید.

محدود کردن تماس پوست با آفتاب: در مدت بهبودی، تماس با آفتاب برای پوست خود را محدود کنید و کرم ضد آفتاب با فاکتورهای متناسب با نوع پوست خود را به صورت کامل در پوست استفاده کنید.

استفاده از محصولات ضد التهابی: کرم های ضد التهابی با فاکتور SPF می توانند به بهتر شدن سریع تر پوست آفتاب‌سوخته کمک کنند.

استفاده از محصولات آنتی‌اکسیدان: مصرف غذاهایی که باعث بالا رفتن میزان آنتی‌اکسیدان در بدن شما می‌شود – مانند میوه ها و سبزیجات – می‌تواند به رفع التهاب پوست کمک کند.

نیروی قرمز: یک پرتقال تازه را با اب بخار شده مخلوط کنید و بعد از خنک شدن آن را به صورت محلول بر روی پوست خود بمالید. این محلول برای کمک به رفع بوی خوب، هیدراسیون پوست و رفع التهاب پوست کاربرد دارد.

چه زمانی برای آفتاب سوختگی خود به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید؟

بطور کلی، بیشتر موارد آفتاب سوختگی ممکن است در خانه بدون نیاز به مراقبت‌های اورژانسی درمان شوند. اما در برخی موارد نیاز به مراقبت‌های اورژانسی می‌باشد، به عنوان مثال:

سوختگی‌هایی با پوشش آب‌های بزرگ از فرآیند بهبودی پوست خارج می‌شود و ممکن است عفونت پوست را به دنبال داشته باشد.

در صورتی که سوختگی بسیار شدید شده، منطقه سوختگی بسیار دردناک، پوست همراه با سوزش و خارش یا صرع در بدن شما ظاهر شده باشد، مراجعه به خدمات پزشکی فوری، ضروریست.

در صورتی که با داروهای اورژانسی مانند آنتی هیستامین‌ها برای کاهش التهاب، مسکن‌ها، به بیماران کمک رسانیده شود.

در موارد نادر، آفتاب سوختگی شدید ممکن است به علت نوع خاصی از حساسیت ایجاد شود. اگر شما نسبت به داروهایی مانند سولفونامیدها و پنی سیلین دچار حساسیت هستید، یک واکنش حاد و سریع در پوست خود ممکن است وجود داشته باشد. در این حالت، مراجعه به یک پزشک برای مشاوره ضروری است.

با توجه به نکات فوق، در صورت برخورد با شدت بالای سوختگی، پوست احتمالا نیاز به مراقبت‌های پزشکی کاملتر دارد، به همین دلیل در این مواقع بهتر است در کنار استفاده از مراقبت‌های منزلی، به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×