روش صحیح تمیز کردن گوش
سلامت

روش صحیح تمیز کردن گوش چیست؟

آذر ۹, ۱۴۰۱ 3۰141

جمع شدن چربی و کثیفی‌ها در داخل گوش تا اندازه‌ای طبیعی است؛ اما این مواد اگر از مقدار نرمال خود بیشتر شوند، باعث ایجاد احساس سنگینی، درد، خارش، کاهش شنوایی و بوی نامطبوع می‌شود. در این زمان است که ضرورت تمیز کردن گوش نمایان خواهد شد.

برای پاک کردن گوش راه‌های بسیاری وجود دارد؛ اما اگر از روش صحیح تمیز کردن گوش برای این کار اقدام نکنید، قطعاً دچار مشکلات جبران ناپذیری می‌شوید. به همین سبب در این مطلب سعی داریم شما را با انواع روش‌هایی که برای تمیز کردن گوش وجود دارند آشنا کنیم و به معرفی بهترین آن‌ها بپردازیم.

جرم گوش چیست و چرا به وجود می‌آید؟

درون کانال‌های گوش در دراز مدت ماده‌ای زرد رنگ به وجود می‌آید که با نام جرم یا واکس گوش شناخته می‌شود. این ماده به دلیل آن که از چربی‌های ریزش کرده ساخته می‌شود، اندکی حالت چسبناک و چرب دارد.

جرم یا واکس گوش بر اثر فرآیندی‌های دفاعی که برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها و عوامل خارجی به داخل گوش انجام می‌گیرند، تشکیل می‌شود. به همین دلیل وجود این ماده در گوش تا اندازه طبیعی نه تنها مضر نیست، بلکه اثر محافظتی نیز دارد؛ اما زمانی که میزان این چربی‌ها زیاد باشد، باید با استفاده‌ از گوش پاک کن یا روش‌های دیگر تمیز شوند تا به گوش آسیبی وارد نکنند.

برای این کار می‌توانید گوش پاک مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و بیشترین تخفیف‌ از سایت لوازم آرایشی https://elanza.com تهیه کنید.

جرم گوش چیست

روش صحیح تمیز کردن گوش

با توجه به ظرافت و حساسیت گوش و ساختار آن و همچنین اهمیت شنوایی در زندگی انسان، توصیه می‌شود که اگر جرم گوش برای شما مشکلاتی مانند درد، وزور و یا کاهش شنوایی ایجاد کرد، جهت رفع این عوارض تنها به پزشک و روش‌های علمی اعتماد کنید. چرا که روش‌های پزشکی بر پایه مسائل علمی هستند و تمامی جوانب سلامت گوش را مد نظر دارند.

برای مثال در روش‌های علمی پاکسازی گوش، اگر جرم چندان فشرده نباشد احتمالا پزشک در همان نوبت اول سعی در خروج واکس درون گوش می‌کند؛ اما چنانچه جرم گوش حالت فشرده و چسبیده به پرده صماخ داشته باشد، احتمالا پزشک در چند مرحله، اقدام به خارج کردن این مواد خواهد کرد.

اقدام پزشکان بر اساس روش صحیح تمیز کردن گوش به شرح زیر می‌باشد:

  1. ابتدا پزشک متخصص گوش و حلق و بینی قطره روغن گلیسیرین فنیکه تجویز می‌کند. این قطره باید چند روز، به صورت روزانه دو تا سه نوبت درون گوش درگیر چکانده شود. زیرا قطره روغن گلیسیرین با خاصیت روغنی خود، جرم گوش را نرم کرده و خارج کردن جرم آن را آسان‌تر می‌کند.
  2. سپس با گذشت چندین روز و مراجعه مجدد به پزشک، گوشتان توسط دستگاه معاینه شده و احتمالا با یک سرنگ پر از آب داخل آن شستشو داده می‌شود.
  3. در نهایت پزشک با کمک یک دستگاه، داخل گوش را معاینه کرده و باقی‌مانده جرم‌ها را خارج می‌کند.

روش صحیح تمیز کردن گوش

تمیز کردن گوش با بهترین روغن برای گوش

همانطور که گفته شد ماندگاری جرم‌ و کثیفی‌ها برای طولانی مدت در درون گوش، باعث ایجاد مشکلات متعددی می‌شود و تنها راه نجات از آن‌ها آشنایی با طرز صحیح پاک کردن گوش و عمل کردن مطابق آن‌ است.

تمیز کردن گوش با روغن زیتون

در این روش می‌توانید با استفاده از گوش پاک کن ، ۲ تا ۳ قطره روغن زیتون را در درون گوش خود بریزید تا تمامی جرم درون گوش‌هایتان به خودی خود نرم و پاک شود. البته تمیز کردن گوش با روغن زیتون، علاوه بر مزایایی که دارد، معایب و عوارضی نیز دارد.

برای مثال برخی از عوارض ریختن روغن زیتون در گوش ، تجدید بیشتر جرم‌های گوش، درد، سرگیجه، عفونت و خارش است. به دلیل بروز این عوارض اغلب افراد ترجیح می‌دهند از راه‌های اصولی برای رفع چربی‌های گوش خود اقدام کنند.

روغن نارگیل برای گوش

یکی از روش‌های طبیعی تمیز کردن گوش از انواع آلودگی، استفاده‌ی روغن نارگیل است. این روغن شاید بهترین روغن برای گوش باشد که به وسیله‌ی آن می‌توانید گوش خود را پاک کنید؛ چرا که خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی دارد. توجه داشته باشید که پس از استفاده‌ی این روغن، باید مقدار اضافه آن را به وسیله دستمال کاغذی از درون لاله گوش پاک کنید.

روغن بادام برای گوش

یکی دیگر از روغن‌های طبیعی که جهت پاک کردن گوش در خانه از آن استفاده می‌شود، روغن بادام است. روغن بادام برای گوش مانند مسکنی است که سبب کاهش وزوز، درد و عفونت‌ها نیز می‌شود.

روغن کنجد برای گوش

یکی از فواید روغن کنجد برای گوش علاوه بر از بین بردن چربی‌های مضر آن، رفع و درمان دردهای مزمن گوش است.

روغن بادام برای گوش

پاک کردن گوش با اتش

از روش‌های اشتباه و تهاجمی نظافت گوش، پاک کردن گوش با اتش است. بر اساس نظر عده‌ی زیادی از متخصصان، این روش بسیار خطرناک است؛ زیرا قرار گیری شمعدان و سواب‌های پنبه‌ای به عنوان مهاجمی خارجی برای گوش محسوب می‌شوند و می‌توانند به پرده و لاله آن آسیب‌های جدی وارد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×