دندان درد
معرفی کسب و کار

تاثیر دندان درد بر روی سلامتی سایر اعضای بدن

بهمن ۱۶, ۱۴۰۱ 4۰119

دندان درد می‌تواند ناشی از هر چیزی باشد، از گیرکردن پوسته تخمه در لثه گرفته تا شکستگی دندان یا عفونت باکتریایی. برخی از دندان دردها ممکن است ناشی از تحریک موقت لثه باشند. اما دندان درد نیاز به ویزیت متخصص دندانپزشکی دارد تا هر مشکلی که باعث آن می‌شود برطرف شود.

معمولا دندان دردهای فیزیکی تاثیری روی سایر اعضای بدن ندارند، اما دندان درد‌های عفونی می‌توانند تاثیر بسزایی روی سلامتی سایر اعضای بدن داشته باشند. در ادامه همراه ما باشید تا این مورد را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

عفونت دندان چیست؟

حفره دندان درمان نشده، آسیب دندان و خدمات دندانپزشکی، همگی می‌توانند باعث عفونت دندان و دندان درد شوند. معمولا پالپ آسیب‌ دیده‌ترین ناحیه دندان است که از اعصاب، عروق خونی و بافت‌های همبند تشکیل شده است.

هنگامی که عفونت دندان رخ می‌دهد، باکتری این پتانسیل را دارد که از دندان به بافت‌ها و استخوان‌های اطراف حرکت کند. عفونت باکتریایی باعث ایجاد یک پاکت چرک در مرکز دندان می‌شود که به آن آبسه دندان می‌گویند.

علائم دندان درد عفونی

اگر دندان درد ناشی از عفونت داشته باشید، ممکن است یک یا چند علامت زیر را تجربه کنید:

  • دندان درد شدید، مداوم یا ضربان دار
  • درد دندان هنگام گاز گرفتن، جویدن یا خوردن
  • حساسیت دندان به تغییر دما (گرم و سرد)
  • حساسیت دندان به فشار
  • طعم بد در دهان
  • بوی بد دهان
  • تورم غدد گردن یا صورت
  • تورم لثه
  • تورم فک
  • مشکلات تنفس یا بلع
  • تب

بیماری‌هایی که به دلیل دندان درد عفونی ایجاد می‌شوند

به طور کلی، عفونت دندان می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن از جمله فک، گردن، سینوس‌ها، مغز و قلب سرایت کند و بیماری‌های مختلفی را به وجود آورد. برخی از بیماری‌های به شرح زیر هستند:

سپسیس

اگر عفونت باکتریایی از یک دندان عفونی به خون سرایت کند، می‌تواند باعث ایجاد یک وضعیت پزشکی به نام سپسیس شود. سپسیس یک عفونت خونی است که می‌تواند زمانی رخ دهد که سیستم ایمنی ضعیف باشد، به عنوان مثال، بیماران بیمارستانی مستعد ابتلا به سپسیس هستند. علاوه بر این، کودکان خردسال و سالمندان نیز مستعد ابتلا به سپسیس هستند.

مننژیت

اگر آبسه دندان دارید ممکن است به مننژیت مبتلا شوید. این وضعیت تهدید کننده زندگی زمانی رخ می‌دهد که غشاهای نزدیک نخاع و مغز ملتهب می‌شوند. این عفونت باکتریایی می‌تواند به جریان خون سرایت کند و مغز و نخاع شما را احاطه کند. مننژیت ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. بزرگسالان با سیستم ایمنی ضعیف و کودکان خردسال در معرض خطر ابتلا به مننژیت هستند. مننژیت جدی است و بدون درمان فوری می‌تواند کشنده باشد.

آنژین لودویگ

این عفونت باکتریایی پس از آبسه دندان در کف دهان و زیر زبان شما ایجاد می‌شود. آنژین لودویگ در بزرگسالان با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر از کودکان شایع است. بهداشت نامناسب دهان، ضربه به دندان، پارگی در دهان و کشیدن دندان نیز می‌توانند در ایجاد آنژین لودویگ نقش داشته باشند. برای جلوگیری از آنژین لودویگ، باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید و هر ۶ ماه یکبار برای معاینات منظم دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی خود برنامه ریزی کنید. اگر عفونت دندان یا دندان درد شدید دارید، باید برای درمان فوری به دندانپزشک مراجعه کنید.

تاثیر دندان درد و پوسیدگی دندان روی سلامت کلی بدن

تاثیر دندان درد بر روی سلامتی سایر اعضای بدن

علاوه بر دندان در عفونی، دندان درد ناشی از پوسیدگی دندان نیز می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

برای اطلاع بیشتر درباره انواع دندان درد و دلایل و عللی که باعث دندان درد شدید می‌شوند؛ مطالعه مقاله زیر پیشنهاد میشود.

دندان درد و ۱۷ دلیل برای آن که باید بدانید

پوسیدگی دندان توسط اسیدهای ایجاد شده توسط باکتری در دهان ایجاد می‌شود. این میکروارگانیسم‌ها دندان‌ها را با لایه‌ای چسبنده به نام پلاک می‌پوشانند. پلاک از اسیدهایی تشکیل شده است که دندان‌ها را تجزیه می‌کند. پلاک روی دندان منجر به پوسیدگی می‌شود و زمانی که زیر لثه قرار می‌گیرد منجر به بیماری لثه می‌شود. در ادامه تاثیر این مشکل روی سلامت کلی را بررسی خواهیم کرد.

تضعیف سیستم ایمنی به دلیل دندان درد

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به تجمع باکتری در دهان می‌شود. این میکروب‌ها می‌توانند به جریان خون و از آنجا به هر قسمت دیگر بدن راه پیدا کنند. این اتفاق سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و منجر به خستگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر می‌شود.

افزایش خطر بیماری‌های قلبی

مطالعات، نوع باکتری‌هایی که منجر به بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان می‌شوند را با بیماری قلبی مرتبط کرده‌اند. همانطور که بیماری لثه در اثر تجمع پلاک به وجود می‌آید، بیماری قلبی نیز به همین دلیل رخ می‌دهد. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌های درون رگ‌ها تا جایی ایجاد می‌شوند که شروع به مختل کردن یا مسدود کردن جریان خون می‌کنند و به طور بالقوه باعث حمله قلبی می‌شوند.

دندان درد ناشی از پوسیدگی، شرایط بهداشت را بدتر می‌کند

شرایط بهداشتی مانند دیابت، پوکی استخوان و اچ آی وی می‌توانند با سطوح ناسالم باکتری در دهان بدتر شوند. تهاجم باکتری‌ها منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و این امر بسیاری از شرایط مزمن را بدتر می‌کند. بهبود بهداشت دهان و دندان می‌تواند به کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه و تضعیف سیستم ایمنی کمک کند.

دندان درد و پوسیدگی دندان می‌توانند منجر به عفونت شوند

پوسیدگی دندان اغلب با ایجاد حفره کوچک روی دندان شروع می‌شود. حفره گسترش می‌یابد تا زمانی که در صورت عدم درمان به محفظه پالپ برسد. اتاقک پالپ محفظه داخلی دندان است و شامل بافت‌های همبند، رگ های خونی و اعصاب است. محفظه پالپ از بقیه دندان جدا می‌شود، اما می‌تواند در اثر پوسیدگی یا آسیب به دندان باز شود.

هنگامی که پوسیدگی درمان نشود، سرانجام باکتری‌ها به بافت‌های نرم در معرض محفظه پالپ می‌رسند. این اتفاق منجر به عفونت می‌شود که نتیجه آن دندان درد شدید است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، عفونت دندان می‌تواند بهنقاط مختلف بدن نفوذ کند و سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین در صورت مشاهده اولین پوسیدگی دندان به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید تا از تبدیل آن به عفونت جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×