زگیل های تناسلی
درمان بیماری

زگیل های تناسلی – مشکل بزرگ در صورت عدم درمان صحیح

خرداد ۱۲, ۱۴۰۲ 5۰121

زگیل های تناسلی بسیار ناخوشایند هستند و درعین حال شایع ترین بیماری ناشی از HPV هم بحساب می آیند. زگیل های تناسلی هم زنان و هم مردان را تحت تأثیر قرار میدهند. در همین ابتدا و قبل از شروع صحبت ، میخواهیم بهترین دکتر HPV در مشهد را به شما معرفی کنیم . با توجه به این که عدم درمان به موقع زگیل های تناسلی میتوانند به یک دردسر بزرگ تبدیل شوندما به شما دکتر دیانا حسینی فوق تخصص جراحی سرطان های زنان، بهترین دکتر HPV در مشهد هستند که به شما بانوان مشهدی معرفی میکنیم .

زگیل های تناسلی بسیار ناخوشایند هستند و درعین حال شایع ترین بیماری ناشی از HPV هم بحساب می آیند. زگیل های تناسلی هم زنان و هم مردان را تحت تأثیر قرار میدهند، به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را کاهش داده و در صورت عدم درمان صحیح و به موقع به یک مشکل بزرگ برای سلامتی تبدیل میشوند.

در همین ابتدا و قبل از شروع صحبت ، میخواهیم بهترین دکتر HPV در مشهد را به شما معرفی کنیم . با توجه به این که عدم درمان به موقع زگیل های تناسلی میتوانند به یک دردسر بزرگ تبدیل شوند و ما را تا سرطان هم پیش ببرند، مراجعه به بهترین پزشک برای درمان و پیگیری HPV بسیار مهم است. دکتر دیانا حسینی فوق تخصص جراحی سرطان های زنان، بهترین دکتر HPV در مشهد هستند که به شما بانوان مشهدی معرفی میکنیم .

در کلینیک فوق تخصصی دکتر دیانا حسینی تمام دستگاه های لازم برای بررسی و درمان HPV و زگیل های تناسلی، مانند لیزر درمانی زگیل های تناسلی ، الکتروسرجری ، پلاسما تراپی ، کرایوتراپی، کلپوسکوپی و… برای بازگرداندن سلامتی شما در کنار یکدیگر موجود است.

زگیل های تناسلی

همان طور که گفتیم زگیل تناسلی زائده های خوش خیم اندام تناسلی هستند که چندین ماه پس از عفونت HPV ظاهر می شوند و هم مردان و هم زنان را درگیر می کنند. این یک بیماری بسیار ناخوشایند و خسته کننده است که متأسفانه حتی پس از درمان نیز اغلب عود می کند. در بیش از ۹۰ درصد موارد،زگیل تناسلی توسط انواع ۶ و ۱۱ HPV ایجاد می‌شود. زگیل ها عمدتاً از طریق تماس جنسی، از جمله رابطه جنسی دهانی و مقعدی یا حتی نوازش،منتقل می‌شود.

ظاهر آنها می تواند بسیار متفاوت باشد ،از زگیل های ریز تا ضایعات گسترده که باعث تغییر شکل اندام تناسلی خارجی میشوند.با این حال، مراحل اولیه بیماری میتواند بدون هیچ گونه علامتی باشد.با گذشت زمان، بیمار متوجه جوش ها یا ندول های کوچکی در ناحیه تناسلی میشود که به تدریج اندازه آن ها افزایش مییابد.

متأسفانه، این بیماری اغلب در بیماران مبتلا حتی پس از برداشتن ضایعات هم عود می کند. علاوه بر این زگیل های تناسلی همچنین باعث ایجاد ناراحتی های روانی – اجتماعی قابل توجهی برای بیماران میشوند. زگیل های تناسلی می توانند باعث افسردگی، اعتماد به نفس پایین و اغلب اوقات اختلال در روابط زناشویی شوند.

بروز زگیل تناسلی

زگیل تناسلی شایع ترین بیماری HPV است که میزان بروز آن در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است.براساس مطالعات اخیر شیوع زگیل تناسلی در دهه گذشته چهار برابر شده است.

امروزه ما شاهد افزایش چشمگیر تعداد موارد مبتلایان به زگیل تناسلی در مردان و زنان هستیم.علاوه بر این، سن بیماران به طور مداوم در حال کاهش است.پروفسور جانا هرکوگوا، رئیس آکادمی اروپایی درماتولوژی می گوید: نتایج گسترده ترین مطالعه ای که وقوع زگیل تناسلی را در جمعیت بانوان بررسی کرده است،نشان میدهد که از هر ده زن یک زن تا سن ۴۵ سالگی با زگیل تناسلی مواجه می شود.

طبق مطالعات،افزایش تعداد بیماری های مقاربتی گزارش شده طی ۲۰ سال گذشته تقریباً دو برابر شده، درحالی که تعداد موارد گزارش نشده تقریباً چهار برابر شده است. درحال حاضر، بیماری شماره یک مقاربتی به وضوح condylomata acuminata است که به عنوان زگیل تناسلی نیز شناخته می شود. در ۱۰ سال گذشته،تعداد افراد آلوده به زگیل تناسلی بیش از ۷۰٪ افزایش یافته است.

طبق مطالعه ای جدید که توسط مارک پتراش انجام شد،میانگین بروز سالانه در سال های ۱۹۸۵-۲۰۱۳ در جمهوری چک ۲.۱ مورد به ازای هر ۱۰۰۰ نفر از ساکنان ۱۶-۵۵ ساله بود.با این حال، در سال های ۲۰۱۰-۲۰۱۳، میزان بروز سالانه در جمهوری چک به طور قابل توجهی به ۴.۴ در هر ۱۰۰۰ نفر افزایش یافت. یعنی تقریبا ۲ برابر!! در آغاز سال ۲۰۱۴، ۵.۵ درصد از جمعیت چک، اغلب در سنین ۲۱ تا ۳۰ سال، تجربه شخصی با این بیماری داشتند که طبق گفته خودشان قوی ترین عامل خطر، شریک جنسی مبتلا به زگیل تناسلی بود.

مارک پتراش میگوید: «در عین حال، این مطالعه این واقعیت نگران کننده را آشکار کرد که تقریباً ۲۳ درصد از مبتلایان زگیل تناسلی را درمان نمی کنند زیرا احتمالاً آنها را یک بیماری نمی دانند.

راه های انتقال زگیل تناسلی

فردی که از ضایعات زگیل تناسلی رنج میبرد و آنها را روی پوست خود دارد با احتمال بسیار زیاد زگیل های تناسلی یا به عبارتی ویروس HPV را به شریک جنسی خود منتقل کرده است . زیرا HPV یک بیماری مسری است و احتمال انتقال بیماری بسیار زیاد است. رابطه جنسی دهانی نیز خطرناک است.

زمانی که عفونت HPV نوع ۶ و ۱۱ که باعث زگیل تناسلی می شود، به ناحیه گردن منتقل شود ، منجر به ایجاد پاپیلوماتوز حنجره و یا در ادامه ممکن است باعث ایجاد سرطان دهان و گلو شود. از لحظه ابتلا تا ایجاد کامل بیماری، تقریباً ۶ هفته تا ۲ سال زمان میبرد، اما معمول ترین زمان ۳-۴ ماه است.

اگرچه زگیل تناسلی یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست،(البته به استثنا مواردی که ممکن است شما را به سرطان های مختلفی مانند سرطان دهانه رحم ، مقعد ، دهان و گلو و … مبتلا کنند) اما اغلب باعث علائم بالینی مانند سوزش، خارش، خونریزی و درد می شود. علاوه بر این، این بیماری برای بیمار بسیار آزاردهنده است و می تواند تأثیر زیادی بر زندگی جنسی داشته باشد. انگ اجتماعی با تمام بیماری های مقاربتی مرتبط است، زگیل تناسلی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی

جدای از پرهیز جنسی یا تک همسری مطلق (داشتن فقط یک شریک جنسی )، تنها راه پیشگیری موثر واکسیناسیون HPV است. واکسن چهار ظرفیتی و واکسن نه ظرفیتی در برابر انواع ۶ و ۱۱ HPV که باعث ۹۹ درصد زگیل های تناسلی می شوند، محافظت می کند.

واکسیناسیون با واکسن چهار ظرفیتی HPV باعث کاهش ۹۱ درصدی بروز زگیل تناسلی در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده بودند شد. همچنین عود زگیل تناسلی تنها در ۱ درصد از واکسینه شدگان اتفاق افتاد، در حالی که تقریباً ۱۱ درصد از افراد واکسینه نشده، زگیل تناسلی عود کننده داشتند. بنابراین، واکسیناسیون عود آنها را حداقل تا ۶۵ درصد کاهش داد.

راه های درمان زگیل تناسلی

راه های درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک بیماری بسیار عفونی است که بسیاری از بیماران آن را دست کم می گیرند و به موقع آن را درمان نمی کنند. طب مدرن گزینه های مختلفی درمان زگیل تناسلی دارد. فرآیند اصلی درمان یا یک درمان دارویی است (با استفاده از داروهای موضعی مثل پماد) یا یک درمان جراحی است (که باعث تخریب و از بین رفتن بافت زگیل تناسلی میشود) بیماران می توانند مستقیماً در مطب با درمان موضعی توسط پزشک معالجه شوند و درمان های موضعی را هم در خانه انجام دهند.

اگر یکی از شرکای جنسی آلوده شد، شریک جنسی دیگر نیز باید مورد آزمایش قرار گیرد. اگر بر اساس جواب آزمایشات شک کنند که به HPV مبتلا هستید ، باید تحت معاینه بالینی دقیق تر قرار گیرید. این کار توسط متخصص زنانی که دارای مدرک فوق تخصص یا فلوشیپ سرطان شناسی باشد انجام میگیرد. بر اساس معاینه، پزشک برای شما مناسب ترین روش درمانی را توصیه می کند.

در انتها مجددا به شما بانوان عزیز مشهدی یادآور میشویم که در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، دکتر دیانا حسینی فوق تخصص جراحی سرطان های زنان، بهترین دکتر HPV مشهد، تا بازگشت سلامتی در کنار شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×