مراحل واردات کالا
معرفی کسب و کار

شرایط و مراحل واردات کالا

اسفند ۱۲, ۱۴۰۱ 3۰141

واردات کالا از کشورهای دیگر یک فعالیت تجاری و اقتصادی بسیار مهم و حیاتی است و آشنایی با مراحل واردات کالا برای افرادی که در دنیای تجارت فعالیت دارند بسیار ضروری است. به دلیل پاره ای از مشکلات، تولید برخی از کالاها در داخل کشور به‌صرفه نیست. به همین جهت دولت‌ها سعی کردند برای رفع نیاز جامعه و صرفه‌جویی در زمان و هزینه  شرایط مناسبی را برای انجام فرایند واردات کالا فراهم کنند.واردات کالا از کشورهای دیگر یک فعالیت تجاری و اقتصادی بسیار مهم و حیاتی است و آشنایی با مراحل واردات کالا برای افرادی که در دنیای تجارت فعالیت دارند بسیار ضروری است.

به دلیل پاره ای از مشکلات، تولید برخی از کالاها در داخل کشور به‌صرفه نیست. به همین جهت دولت‌ها سعی کردند برای رفع نیاز جامعه و صرفه‌جویی در زمان و هزینه  شرایط مناسبی را برای انجام فرایند واردات کالا فراهم کنند. در صورت عدم توجه به این فعالیت اقتصادی ممکن است دولت‌ها در آینده‌ای نزدیک با مشکلات بزرگی مواجه شوند؛ بنابراین برای شناخت مراحل گام‌به‌گام واردات کالا با ما همراه باشید.

مراحل واردات کالا

واردات کالاهای مختلف از خارج از ایران ممکن است باعث ایجاد پیچیدگی‌های زیادی در انجام فرایند واردات شود. بخشی از فرایندهای واردات کالا در داخل کشور و بخش دیگر آن در خارج از کشور صورت می‌گیرد.

مراحل واردات کالا شامل موارد زیر است:

  1. اخذ کارت بازرگانی: دریافت کارت بازرگانی اولین قدم برای انجام واردات کالا شناخته می‌شود. در این زمینه لازم است تجار تازه‌کار قبل از هر اقدامی برای گرفتن این کارت اقدام کنند.
  2. انتخاب حوزه فعالیت: در خصوص واردات کالا لازم است که زمینه و حوزه فعالیت خود را تعیین کنید. تعیین زمینه فعالیتی می‌تواند به چند صورت انجام شود.
  3. آشنایی با قوانین و مقررات روز: واردکنندگان موظف هستند که با قوانین، مقررات، بخشنامه‌ها و نکات مختلف در حوزه فعالیت خود آشنایی کامل داشته باشند.
  4. انتخاب کشور و کالای وارداتی: در این مرحله باید کشورهای مختلف را بررسی کرد و با مشتریان مختلفی در کشورهای گوناگون وارد مذاکره شد. در این مرحله لازم است که علاوه بر شناخت زبان کشور موردنظر تا حدودی با قوانین و مقررات تجاری آن کشور آشنا باشید.
  5. درخواست ارسال پیش‌فاکتور یا پرفرما: این مرحله یکی از مهم‌ترین فرایندهای واردات کالا است که پس از آن برای ثبت سفارش استفاده می‌شود. در واقع پرفرما سندی است که توسط فروشنده برای خریدار ارسال و در آن مشخصات کامل کالا ذکر شده است.
  6. ثبت سفارش: واردکننده کالا باید به سامانه ثبت سفارش وزارت صمت مراجعه کند و درخواست خود را برای واردات کالا ارائه دهد، زیرا بعضی از کالاها ممکن است دارای ممنوعیت وارداتی باشند.
  7. تخصیص ارز و پرداخت بین‌المللی: واردکنندگان در این مرحله باید اقدام به تهیه ارز کنند. تهیه ارز معمولاً به چندین روش مختلف صورت می‌گیرد.
  8. حمل‌ونقل و بیمه کالا: حمل‌ونقل کالاها همواره به روش‌های گوناگونی از جمله جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی انجام می‌شود که باید بسته به مبدأ کالا و توافق با فروشنده یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.
  9. ترخیص کالا از گمرک: پس از انجام مراحل فوق، کالای خریداری شده وارد گمرک می‌شود، اکنون لازم است که شخص با آگاهی از قوانین ترخیص کالا به گمرک مراجعه کرده و با ارائه اسناد و مدارک موردنیاز اقدام به ترخیص کالا از گمرک کنند.

انتخاب کالا برای واردات

یکی از دغدغه‌های واردکنندگان انتخاب و ورود به یک بازار جدید است. انتخاب یک کالا به معنای ورود به یک صنعت است که پیچیدگی‌های زیادی دارد. عوامل اصلی و تأثیرگذار بر انتخاب کالا برای واردات که هرکدام چندین زیرمجموعه دارند عبارت‌اند از:

  • عوامل مرتبط به شرکت خریدار (قدرت خرید، قدرت مالی، و …)
  • عوامل مرتبط با محیط (رقابت جذابیت بازار، موانع ورود به بازار)
  • عوامل مرتبط با قوانین و مقررات (مجوزهای موردنیاز، قوانین مربوطه، …)
  • عوامل مؤثر در انتخاب تأمین‌کننده (شهرت و موقعیت تأمین‌کننده، توانایی تولید، و …)

قوانین واردات

قوانین اصلی و مهم در حوزه صادرات و واردات کالا شامل موارد زیر می‌شود:

  1. قانون مقررات صادرات و واردات: این قانون از جمله اصلی‌ترین قوانین پایه‌ای در حوزه‌های مختلف تجارت بوده و در سال ۱۳۷۲ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. این قانون در ۲۴ ماده مختلف تدوین شده و به بیان کلیات و خط‌قرمزهای مربوط به حوزه‌های تجاری می‌پردازد.
  2. آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات: این آیین‌نامه در ادامه قانون فوق و در سال ۱۳۷۳ توسط هیئت وزیران به تصویب رسید. آیین‌نامه مذکور در ۴۶ ماده تنظیم شده و نکات اجرایی مختلفی را در زمینه واردات کالا بیان می‌کند.
  3. قانون و آیین‌نامه امور گمرکی: این قانون در سال ۱۳۹۰ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و حاوی نکاتی در زمینهترخیص کالا و فرایندهای گمرکی است. مطالعه این آیین‌نامه تجار و بازرگانان را با قوانین واردات کالا بیشتر آشنا خواهد کرد.
  4. کتاب مقررات صادرات و واردت: این کتاب نکات اجرایی بسیار زیادی را در خصوص واردات کالاهای مختلف و تعرفه‌های مرتبط با آن‌ها بیان می‌کند و هرساله به‌روزرسانی می‌شود.
  5. بخشنامه‌های اجرایی: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی جزء مهم‌ترین قوانین واردات کالا به شمار می‌روند و مطالعه آن‌ها شما را با جزئی‌ترین و به‌روزترین مقررات این حوزه آشنا می‌کند.

در آخر …

در برخی کشورها به دلیل عدم وجود شرایط کافی و نیروی کار متخصص برای تولید برخی کالاها و تکنولوژی‌های خاص کمبودهایی وجود دارد. از همین رو بخش خصوص و دولتی واردات کالا را بهترین گزینه می‌دانند. واردات کالا مراحل بسیاری دارد و کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند می‌بایست قدم‌به‌قدم تمامی مراحل را به انجام برسانند.‌ واردات کالا را می‌توان به دو مرحله کلی تقسیم کرد. مرحله اول خرید یا تأمین کالای موردنظر است و مرحله دوم پروسه‌های مربوط به ترخیص از گمرک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×