عقیم سازی حیوانات
معرفی کسب و کار

عقیم سازی حیوانات

اسفند ۱۴, ۱۴۰۱ 5۰141

عقیم سازی حیوانات از مسائلی است که بیشتر صاحبان حیوانات خانگی را نگران کرده و سوال های فراوانی در ذهنشان ایجاد می‌کند. آیا باید حیوان را عقیم کنیم؟ آیا من با عقیم سازی حیوان به او آسیب می‌زنم؟ و صدها سوال دیگر که هرگز ما را رها نمی‌کنند تا پایان این مقاله با ما باشید تا به این سوال ها پاسخ دهیم.

امروزه پناهگاه های حیوانات و گروه های حمایتی و صاحبان حیوانات خانگی در جوامع انسانی توسعه یافته، حیوانات خانگی را عقیم می‌کنند تا از تولد توله‌های ناخواسته جلوگیری کنند، در نتیجه این کار به جلوگیری از رشد بیش از حد جمعیت حیوان بدون سرپرست کمک می‌کند.

عقیم سازی حیوان‌ها صرفا جهت توقف تولد توله‌های بی سرپرست نیست، بلکه این کار مزایای فراوانی دارد که در ادامه هم به مزایا و هم به عوارض عقیم سازی خواهیم پرداخت.

روش عقیم سازی

عقیم سازی در سگ‌های ماده به این شکل است که رحم و تخمدان‌ها را از بدن خارج می‌کنند، در سگ‌های نر بیضه‌ها از بدن خارج می‌شود که به آن اخته کردن نیز میگویند. عقیم سازی سگ در اصل غریزه جنسی را از حیوان می‌گیرد.

توجه داشته باشید که اگر در سگ‌های ماده فقط رحم خارج شود و تخمدان‌ها باقی بمانند غریزه جنسی از بین نمی‌رود. همچنین در سگ‌های نر اگر بیضه‌های سگ خارج نشوند و فقط بستن لوله ها انجام گیرد، صرفا از تولید مثل جلوگیری خواهد شد و غریزه جنسی نیز از بین نمی‌رود.

عقیم سازی سگ

مزایای عقیم سازی

شاید در نگاه اول عقیم سازی حیوانات برایتان کمی بی‌رحمانه به نظر برسد اما این فکر نباید شما را از انجام این کار منصرف نماید چراکه عقیم سازی مزایای فراوانی برای سگ به همراه خواهد داشت که در ادامه به آن ها می‌پردازیم.

  • عقیم سازی خود ارضایی در سگ‌ها را کنترل می‌کند و در گربه‌ها از اسپری نمودن ادرار جلوگیری خواهد کرد.
  • اگر عقیم سازی قبل از ۲ سالگی انجام شود احتمال سرطان پستان را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
  • عقیم سازی کامل در سگ‌های نر ابتلا به سرطان بیضه را از بین خواهد برد و در سگ‌های ماده ابتلا به سرطان رحم و تخمدان را به صفر می‌رساند.
  • کاهش التهاب خوش‌خیم پروستات
  • احتمال وجود تومور در اطراف مقعد کاهش می‌یابد

عوارض عقیم سازی حیوانات

پس از هر جراحی، خطرات طبیعی مانند عفونت و خونریزی پس از عمل، عوارض جانبی ناخواسته ناشی از بی‌هوشی و حتی مرگ وجود دارد. با این حال، این موارد به‌ندرت در یک حیوان سالم در شرایط عادی رخ می‌دهد. در ادامه به عوارض عقیم سازی حیوانات اشاره خواهیم کرد.

  • کاهش توانایی یادگیری
  • تغییر چرخه خواب و بیداری
  • ایجاد اختلالات شناختی
  • بدتر شدن بی‌اختیاری ادرار در هر دو جنس (در صورت عقیم شدن قبل از ۳ ماهگی)
  • کم کاری تیروئید
  • افزایش پرخاشگری
  • افزایش اضطراب در سگ‌های نر عقیم شده در سنین پایین

توجه داشته باشید که عوارض و مضرات در حد بسیار کمی بوده و در مرور زمان بسیاری از آن ها قابل کنترل است و از بین می‌رود؛ بنابراین این عوارض نباید شما را نسبت به عقیم سازی حیوانتان دل سرد کند.

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی یک روش برداشت تخمدان ها در سگ‌های ماده است که در این روش دو شکاف کوچک به طول نیم تا یک سانتی‌متر ایجاد می‌شود. در این روش درد کمتری حس می‌شود و زخم نیز سریع‌تر بهبود می‌یابد، قابل ذکر است این روش به دلیل هزینه بالایی که دارد کمتر مورد استقبال قرارگرفته و برای عقیم سازی حیوانات بیشتر از روش‌های دیگر استفاده می‌شود.

عقیم سازی گربه

بهترین زمان عقیم سازی

بهترین زمان برای عقیم کردن زمانی است که سگ به بلوغ نرسیده باشد، این روش عمدتا در پناهگاه های حیوانات و مراکز نجات استفاده می‌شود و توسط انجمن دامپزشکی آمریکا، کلینیک‌های دامپزشکی در کانادا و ایالات متحده تایید شده است.

از مزایای این زمان برای عقیم سازی گربه و سگ می‌توان به کاهش خطر بی‌هوشی، کاهش تغییرات رفتاری و کمتر شدن مشکلات سلامتی اشاره کرد. برای جلوگیری از بی‌اختیاری ادرار و سایر خطرات احتمالی، انجام این کار در سنین چهار تا شش ماهگی یا در موارد خاص و با صلاح دید دامپزشک، پس از شش ماهگی و قبل از بلوغ توصیه می‌شود.

هنوز نسبت به عقیم سازی حیوانات مطمئن نیستید!

اگر هنوز اطمینان ندارید که جهت عقیم سازی حیوان خود اقدام کنید می‌توانید نزد بیمارستان دامپزشکی بروید و با دامپزشک مشورت نمایید. توجه داشته باشید که عقیم سازی حیوان کمک بسزایی در بهبود روند زندگی حیوان خواهد کرد و در سلامت او حیوان تاثیرگذار است.

توصیه می‌شود برای عقیم سازی حیوان از مراجعه به کلینیک‌های نامعتبر خودداری کرده و حتما به بیمارستان دامپزشکی مراجعه کنید تا این عمل به صورت اصولی بر روی حیوان صورت گیرد، در صورتی که نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با ما در تماس باشید.

سخن پایانی

در این مطلب نکاتی درباره عقیم سازی حیوانات، مزایا و عوارض عقیم سازی بیان شد، امیدواریم مطالب ذکر شده در تصمیم گیری شما موثر بوده و به سوال های شما پاسخ داده شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×