برخورد با نوجوان عاشق
معرفی کسب و کار

با نوجوان عاشق خود چگونه برخورد کنیم؟

فروردین ۲۷, ۱۴۰۲ 2۰138

عشق امری است که هیچ سن و سالی نمی شناسد و امکان دارد در هر سنی درگیر آن شوید. اگر از هر شخصی بپرسید که برای اولین بار کی و در چه سنی عاشق شده، احتمالا پاسخ می دهد که در دوران نوجوانی اولین عشق خود را تجربه کرده است. بنابراین، باید بدانید که این اتفاق ممکن است برای فرزند شما نیز رخ دهد و نباید از آن تعجب کنید. نکته مهم این است که نحوه برخورد شما با این مسئله چگونه خواهد بود و باید چه واکنشی از خود نشان دهید؟ در ادامه شما را برای صحیح ترین واکنش ها راهنمایی خواهیم کرد.

چگونه با رابطه عاطفی فرزند خود برخورد کنیم؟

شما به عنوان والدین باید بدانید که برخورد بد و ابراز خشم هیچ عواقب مثبتی برای فرزندتان نخواهد داشت. چرا که می تواند در مواقعی باعث لج کردن و انجام کارهای ناشایست از طرف او شود. همچنین ممکن است فرزندتان نیز عصبانی شده و با پرخاشگری و خشم نوجوان خود مواجه شوید. اینگونه احترام ها از بین خواهد رفت. بنابراین بهترین کار این است که  روی کنترل خشم خود کار کرده و با محبت نسبت به او رفتار کنید و اقدامات زیر را در جهت رفتار منطقی با او انجام دهید:

تعیین مرز ها

فرزند شما باید بداند که در این دوران بسیاری از کارها را نمی تواند انجام دهد و در مواجهه با طرف مقابل باید قدرت نه گفتن را داشته باشد. فراتر رفتن رابطه از یک حد مشخص می تواند باعث صدمات جبران ناپذیری هم به فرزند شما و هم طرف مقابل شود. برخی از نوجوانان به حدی در این دوران عاشق می شوند و در خود ایجاد وابستگی می کنند که دیگر نمی توانند روی دروس خود تمرکز داشته باشند.

یا این که در صورت به هم خوردن رابطه،  شکست عاطفی سنگینی خواهند خورد. شما به عنوان والدین می توانید به فرزند خود یاد دهید که هویت مستقلی دارد و وجود او به هیچ فرد دیگری گره نخورده و پایان رابطه، پایان زندگی نیست.

حمایت از عشق او

وقتی متوجه رابطه عاشقانه نوجوان خود می شوید، به هیچ وجه نباید او را سرزنش کنید یا این که با خشونت با او رفتار کنید. بلکه باید از او کاملا حمایت کرده و در جهت انتخاب درست، فرزندتان را راهنمایی کنید. با این کار دیگر هیچ حس استرس و نگرانی به سراغ او نمی آید و می تواند تصمیمات منطقی بگیرد. تا حد امکان پیگیر او نباشید و اجازه دهید تا تجربه های کافی در این زمینه کسب کند و فقط هر از گاهی به او حد و حدود رابطه را یادآوری کنید.

چگونگی برخورد با رابطه عاطفی نوجوان

ارتباط صمیمی با نوجوان

همه ما می دانیم که نوجوانان با کسانی بیشتر صحبت می کنند که رابطه صمیمی با آن ها داشته باشند. بنابراین اگر می خواهید که از افکار فرزند خود آگاه شوید، بهترین کار این است که در جهت بهتر شدن رابطه با نوجوان خود بکوشید. اگر فرزند شما احساس کند که با فاش کردن رازهای خود، دوره ی پر تلاطمی را در پیش خواهد داشت، از گفتن مشکلات و روابط خود به والدین خودداری می کند. همین مساله باعث دور شدن او از محیط خانواده شده و احتمال اینکه دچار مشکلات مختلف و حتی مورد سوء استفاده های جنسی نیز قرار بگیرد، افزایش پیدا می کند.

به چه علت نوجوانان درگیر روابط عاطفی می شوند؟

دوره ی نوجوانی، دوره ی بسیار حساسی است. به گونه ای که اگر از آن به عنوان دوره ی بحرانی یاد کنیم، عجیب نیست. در این سن نوجوانان دچار تغییرات رفتاری، روانی و جنسی شده و از دوره کودکی وارد دوره ی جوانی می شوند با این تفاوت که پختگی یک فرد جوان را هنوز کسب نکرده اند. بنابراین والدین باید در این دوران بسیار مواظب و صبور باشند و تمام سعی خود را بکنند تا فرزند از محیط امن خانواده دور نشود.

امروزه به دلیل پیچیده شدن تربیت فرزندان و نحوه ی رفتار با آن ها ، والدین باید در این زمینه مطالعه ی زیادی داشته باشند. حتی می توانند در دوره های آموزشی مربوطه شرکت کنند. یا با مشاور و روانشناس برای گذر از این دوره ی حساس مشورت نمایند. خوشبختانه امروزه دوره های آموزشی و کتاب های مختلف زیادی در این زمینه وجود دارد که والدین می توانند از آن ها استفاده کنند. در ادامه به برخی از دلایلی که نوجوانان به سمت جنس مخالف خود کشش پیدا می کنند اشاره می کنیم:

· تحت تاثیر گروه همسالان قرار گرفتن

دوستان فرزند شما می توانند تاثیر زیادی روی ارزش ها و باورهای او بگذارند. بنابراین اگر نوجوان در جمعی قرار بگیرد که روابط با جنس مخالف را امری طبیعی و عادی بداند، به احتمال زیاد فرزند شما نیز همین طرز فکر را پیدا می کند.

کشش نوجوان به جنس مخالف

· سرگرمی و تفریح

بسیاری از افراد به منظور سرگرمی وارد روابط با جنس مخالف خود می شوند. چرا که قرارهای عاشقانه برای نوجوانان می تواند بسیار خوشایند باشد.

· معاشرت بدون مسئولیت

همنشینی با دیگران بدون آنکه مسئولیت سنگینی در مقابل یکدیگر داشته باشند، از جمله دلایل کشش افراد به جنس مخالف آن هم بدون تعهد ازدواج است.

· کنجکاوی

کنجکاوی های جنسی در دوران نوجوانی کاملا عادی است. به همین دلیل نیز افراد از روی کنجکاوی و شناخت بیشتر جنس مخالف، تصمیم می گیرند وارد روابط با جنس مخالف شوند. برای آنکه مشکلی برای فرزند شما پیش نیاید بهتر است خودتان به سوال های او به درستی پاسخ دهید و او را از خطراتی آگاه کنید که اگر مرزها را رعایت نکند ممکن است با آن ها مواجه شود.

· شناخت برای انتخاب همسر

در سنین بالاتر، ممکن است افراد به ازدواج فکر کنند. به همین دلیل برخی برای انتخاب شریک زندگی خود وارد روابط با دیگران می شود. که بعضی اوقات این دوستی ها به ازدواج ختم می شود.

سخن پایانی

فرزند پروری کار دشواری بوده و از همه مهم تر نحوه برخورد با نوجوانان است که روحیه بسیار حساسی دارند. به همین دلیل اگر متوجه شدید که فرزندتان عاشق شده است و در یک رابطه عاطفی به سر می برد باید با صمیمی شدن و سرزنش نکردن، از او حمایت کنید.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، امروزه کتاب ها و دوره های آموزشی برای والدین وجود دارد. به گونه ای که با خریداری آن ها می توانید بسیاری از مشکلات خود را برطرف کنید و با کمک گرفتن از آن ها این دوره ی پرچالش را ساده تر پشت سر بگذارید. اگر به دنبال یک سایت معتبر هستید که به فکر رفع مشکلات نوجوانان و والدین آن ها باشد، ما به شما پناه سبز را پیشنهاد می دهیم. در این سایت شما می توانید مطالب آموزشی درباره مسائل مختلفی همچون خودارضایی نوجوان، سیگار کشیدن نوجوان، آموزش مسائل جنسی به نوجوانان ، اعتیاد نوجوان و … را مطالعه کرده و در دوره های مختلف شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×