تفاوت بین شپش سر و شوره سر

بسیاری از والدین در هنگام کنترل کردن موهای خود و فرزندان خود در تشخیص شپش سر از شوره سر دچار اشتباه می‌شوند که در این بخش به بررسی تفاوت بین شوره سر و شپش سر می‌پردازیم.

شپش سر و شوره سر دو مشکل برای ناحیه موی سر است که گاها دردسر ساز می‌شوند. بسیاری از افراد به اشتباه درهنگام تشخیص شپش سر یا شوره سر دچار اشتباه شده و این دو عارضه را به جای یک دیگر در نظر می‌گیرند. اما باید گفت شوره سر و شپش سر کاملا از هم متفاوت بوده و در این بخش به نقل از داروچی تخصصی ترین فروشگاه محصولات دافع شپش سر از جمله شامپو ضد شپش به بررسی تفاوت بین شپش سر و شوره سر و همچنین ارتباط بین شپش سر و شوره سر می‌پردازیم.

تفاوت بین شپش سر و شوره سر موضوعی است که برای بهداشت و سلامت فردی اهمیت دارد. بیایید یک سری اطلاعات مفصل و تشریحی در مورد تفاوت بین شپش سر و شوره سر ارائه دهیم.

Images 1688904102 64Aaa1A6E3F0A

شپش سر

شپش سر که با نام علمی Pediculus humanus capitis شناخته می‌شود، حشره انگلی است که روی پوست سر و موهای گردن میزبان انسان زندگی می‌کند.

سایز شپش بالغ کوچک و به اندازه یک دانه کنجد است و با چشم غیر مسلح دیده می‌شود. آنها معمولاً خاکستری کم رنگ هستند، اما رنگ آنها می‌تواند متفاوت باشد.

شپش ماده تخم‌هایی می‌گذارد که به نام تخم شپش شناخته می‌شوند و به شکل بیضی و به اندازه سر سوزن هستند. تخم شپش محکم به ساقه‌های مو نزدیک به پوست سر چسبیده و ظاهری براق دارند.

شپش سر با تغذیه چند بار در روز از خون انسان زنده می‌ماند. این سبک زندگی انگلی اغلب منجر به خارش شدید می‌شود که ناشی از واکنش آلرژیک به بزاق شپش است.

علائم کلیدی آلودگی به شپش عبارتند از احساس غلغلک دادن چیزی در مو، خارش، تحریک پذیری و مشکل در خواب (زیرا شپش‌ها در تاریکی فعال‌تر هستند). شپش‌ها بسیار مسری هستند و می‌توانند از طریق تماس مستقیم یا وسایل شخصی مشترک پخش شوند.

شوره سر

شوره سر، از طرف دیگر، یک اختلال شایع پوست سر است که هیچ انگل خارجی را درگیر نمی‌کند. معمولاً با ریزش بیش از حد سلول‌های مرده پوست از پوست سر مشخص می‌شود. این سلول‌های پوستی اغلب به صورت پوسته‌های سفید یا خاکستری در مو و شانه‌ها قابل مشاهده هستند.

شوره سر می‌تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله خشکی پوست، حساسیت به محصولات مو و رشد بیش از حد قارچ مخمر مانندی به نام مالاسزیا ایجاد شود. برخلاف شپش، شوره سر مسری نیست و باعث خارش یا ناراحتی شدید نمی شود.

علائم کلیدی شوره سر شامل پوسته‌های سفید روی پوست سر و مو، خارش پوست سر و خشکی است. اغلب در ماه‌های خشک و سرد تشدید می‌شود.

تفاوت شوره سر و شپش سر

به طور خلاصه، تفاوت‌های اصلی بین شپش سر و شوره سر عبارتند از موارد زیر:

منشا

شپش حشرات انگلی هستند، در حالی که شوره سر پوست مرده ای است که از پوست سر شما می‌ریزد.

شکل ظاهری

شپش حشرات کوچکی هستند که می‌توانند حرکت کنند و تخم‌های آنها به ساقه مو متصل است. پوسته‌های شوره سر سفید یا خاکستری است و روی پوست سر و مو شل است.

علائم

شپش باعث خارش شدید و احساس غلغلک می‌شود. شوره سر منجر به پوسته پوسته شدن پوست سر و خارش خفیف می‌شود.

مسری بودن

شپش بسیار مسری است، در حالی که شوره سر این گونه نیست.

این تمایزات در تشخیص و درمان مناسب هر بیماری بسیار مهم است. اگر کسی مطمئن نیست که آیا شپش یا شوره سر دارد، باید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص پوست برای تشخیص قطعی و توصیه‌های درمانی مشورت شود.

Images 1688904137 64Aaa1C9B1847نوع درمان

از دیگر تفاوت‌های شپش سر و شوره سر به نوع درمان نیز می‌توان اشاره کرد. برای درمان شپش سر می‌توان از شامپو ضد شپش و همچنین اسپری ضد شپش از جمله محلول ضد شپش نولایس ،  محلول بونزیل ، اسپری دافع حشرات درمین ، اسپری جلوگیری از انتقال شپش نلا و غیره استفاده کرد که امروزه محصولات بسیار متنوعی با اثر گذاری بسیار بالا و تضمینی در سطح بازار وجود دارد. اما برای درمان شوره سر می‌توان از شامپو و لوسیون‌های ضد شوره استفاده کرد.

تفاوت شپش و تخم شپش (رشک)

تفاوت بین شپش و رشک، که به عنوان تخم شپش نیز شناخته می‌شود، برای درک چرخه زندگی این آفات و مدیریت آنها مهم است. در اینجا شرح مفصلی از هر کدام آورده شده.

شپش سر

همان طور که گفته شد شپش سر که با نام علمی Pediculus humanus capitis شناخته می‌شود، حشره ریز و بدون بال است که روی پوست سر انسان زندگی می‌کند و از خون پوست سر تغذیه می‌کند.

شپش بالغ حدود ۲ تا ۳ میلی متر طول دارد (به اندازه یک دانه کنجد)، شش پا دارد و معمولاً به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری مایل به سفید است.

حرکت شپش با خزیدن؛ آنها نمی‌توانند بپرند یا پرواز کنند. آنها عمدتاً از طریق تماس مستقیم سر به سر با موهای فرد آلوده و کمتر از طریق شانه، برس، کلاه و هدفون مشترک پخش می‌شوند. ویژگی کلیدی شپش سرسختی آنهاست. آنها با پنجه‌های قلاب مانند در انتهای هر یک از شش پای خود محکم روی موها می‌گیرند.

علائم مرتبط با آلودگی به شپش سر شامل خارش پوست سر، احساس قلقلک یا حرکت چیزی در مو، تحریک پذیری و اختلال خواب است.

تخم شپش یا نیتس

نیتس تخم‌هایی است که توسط شپش ماده بالغ گذاشته می‌شود. آنها بیضی شکل و به اندازه یک سر سوزن هستند که دیدن آنها را با چشم غیر مسلح دشوار می‌کند.

نت‌ها اغلب به رنگ زرد تا سفید هستند و گاهی اوقات ممکن است با شوره سر اشتباه گرفته شوند. با این حال، بر خلاف شوره سر، نیتس به طور محکم به ساقه مو نزدیک به پوست سر، به خصوص در ناحیه پشت گردن و پشت گوش‌ها می‌چسبند.

هر نیتی برای محافظت در پوسته ای محصور شده و با ماده چسب مانندی که شپش ماده هنگام تخم گذاری ترشح می‌کند به ساقه مو متصل می‌شود. این چسب به قدری قوی است که می‌تواند در برابر شستشو، برس زدن و خشک کردن مو مقاومت کند. این نیش پس از حدود ۷-۱۰ روز به صورت شپش نابالغ از تخم خارج می‌شود و سپس حدود ۷ روز پس از جوجه ریزی به شپش بالغ تبدیل می‌شود.

تفاوت تخم شپش و شپش

به طور خلاصه، تفاوت‌های اولیه بین شپش و تخم شپش عبارتند از:

شکل ظاهری و اندازه

شپش حشره ای به اندازه دانه کنجد است که می‌تواند حرکت کند و بخزد. نیت‌ها تخم‌هایی به اندازه سر سوزن هستند که ثابت هستند و به ساقه مو چسبانده می‌شوند. برای خارج کردن و جدا کردن شپش سر معمولا از روش‌های فیزیک نظیر استفاده از شانه ضد شپش نولایس استفاده می‌شود.

رشد

شپش مرحله بالغ حشره است که آماده تغذیه و تولید مثل است. نیت‌ها تخم‌هایی هستند که در عرض یک هفته به صورت پوره در می‌آیند.

Images 1688904155 64Aaa1Db919Bb

تفاوت‌های شپش سر و گال

شپش سر و گال هر دو هجوم انگلی هستند اما توسط ارگانیسم‌های مختلف ایجاد می‌شوند.نواحی مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در اینجا یک مقایسه مفصل بین شپش سر و گال را خواهیم داشت.

شپش سر

شپش سر انگلی است که مو و پوست سر انسان را آلوده می‌کند. شپش بالغ حدود ۲ تا ۳ میلی متر طول دارد و اغلب به رنگ خرمایی یا سفید مایل به خاکستری است. آلودگی به شپش بیشتر از طریق تماس نزدیک فرد به فرد، به ویژه از طریق تماس سر به سر، پخش می‌شود.

آلودگی به شپش سر با وجود شپش زنده یا نیتس (تخم مرغ) که محکم به ساقه مو نزدیک به پوست سر چسبیده است مشخص می‌شود. این آلودگی می‌تواند باعث خارش و ناراحتی شود که عمدتاً به دلیل واکنش آلرژیک به بزاق شپش است.

گال

گال یک عفونت پوستی است که توسط کنه ای به نام Sarcoptes scabiei ایجاد می‌شود. این کنه‌ها موجودات میکروسکوپی هشت پا هستند که برای زندگی و تخم گذاری به لایه بالایی پوست فرو می‌روند. این آلودگی از طریق تماس مستقیم و طولانی مدت پوست به پوست با فردی که گال دارد گسترش می‌یابد.

هجوم گال منجر به خارش شدید و بثورات پوستی مانند جوش می‌شود. خارش اغلب شدید است و معمولاً در شب بدتر می‌شود. لانه‌ها یا ردپاها معمولاً در چین‌های پوست مانند بین انگشتان، زیر بازوها، دور کمر، در امتداد داخل مچ‌ها، کف پاها یا روی باسن ظاهر می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید