معرفی انواع روغن های سرخ کردنی مخصوص پخت و پز و فواید آن‌ها در کاربردهای آشپزی

معرفی انواع روغن های سرخ کردنی مخصوص پخت و پز و فواید آن‌ها در کاربردهای آشپزی

چکیده : غذاهای سرخ شده، از محبوب‌ترین غذاها در سرتاسر جهان هستند. به‌همین دلیل در کنار انواع روغن پخت و پز، انواع روغن سرخ کردنی نیز نقش بسیار مهمی در صنایع غذایی ایفا می‌کند و تأثیر مستقیمی بر کیفیت، طعم و کارکرد غذاها دارد.

غذاهای سرخ شده، از محبوب‌ترین غذاها در سرتاسر جهان هستند. به‌همین دلیل در کنار انواع روغن پخت و پز، انواع روغن سرخ کردنی نیز نقش بسیار مهمی در صنایع غذایی ایفا می‌کند و تأثیر مستقیمی بر کیفیت، طعم و کارکرد غذاها دارد. روغن‌های گیاهی و حیوانی زیادی برای طبخ غذا در بازار موجود است اما انتخاب نوع آن بر اساس سلیقه شخصی، بهینه‌سازی فرآیند پخت و پز، مشخصات تغذیه‌ای، طعم، ماندگاری و هزینه آن صورت می‌گیرد. شرکت کشت و صنعت آبکار گلستان با نام تجاری و شناخته‌شده ورژن، اولین برند تولیدکننده روغن‌های بکر و فرابکر در ایران است که با استفاده از فناوری و دانش روز توانسته است بهترین و باکیفیت‌ترین انواع روغن پخت و پز و سرخ کردنی را به بازار عرضه کند.

Images_1688725975_64A7E9D77Fc0E.png

روغن سرخ کردنی چیست؟

اصطلاح روغن سرخ کردنی برای اشاره به روغنی استفاده می‌شود که برای تفت دادن یا سرخ کردن کاربرد دارد. یک روغن خوب باید بتواند در برابر حرارت ۳۷۵ و ۳۹۰ فارنهایت (۱۹۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد) بدون دود کردن، مقاومت کند. استفاده از انواع روغن پخت و پز ارزان‌تر (مانند روغن کانولا، روغن سویا و غیره) برای سرخ کردن معمولا توصیه نمی‌شود، چون نه‌تنها طعم غذا را تغییر می‌دهد بلکه احتمال دود کردن و آزاد شدن ترکیبات سمی و سرطان‌زا از آن‌ها در دمای بالا نیز وجود دارد.

انواع روغن سرخ کردنی

در ادامه به معرفی مشهورترین انواع روغن سرخ کردنی خواهیم پرداخت.

روغن کانولا

روغن کانولا نوعی روغن بذر صنعتی است که از با استفاده از تکنیک‌های استخراج مکانیکی با حرارت و فشار بالا از دانه‌های کلزا تهیه می‌شود. این روغن پخت و پز طعمی خنثی دارد، اگرچه گاهی اوقات طعم آن به‌دلیل اسیدهای چرب ناپایدار و اکسیده شده کمی بدمزه می‌شود. کانولا حاوی ۲۵ درصد لینولئیک اسید و ۱۰ درصد آلفا لینولنیک اسید و سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه و غیراشباع ناپایدار (PUFA) است. گرما و فشار زیاد در حین تولید به روغن کانولا آسیب می‌رساند و محصولات جانبی مضر ایجاد می‌کند. این روغن با نقطه دود کمتر از ۲۲۰ درجه سانتیگراد، برای حرارت بالا مناسب نیست. کشت کلزا در صورت سمپاشی با علف‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها یا فرآوری با حلال‌های صنعتی باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود. در مجموع، روغن کانولا برای سرخ کردن انتخاب خوبی نیست.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان فواید زیادی برای سلامتی دارد و یکی از پرطرفدارترین انواع روغن پخت و پز در جهان به‌شمار می‌رود. اسیدهای چرب تک غیراشباع این روغن می‌توانند به کاهش احمال ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق کمک کنند. این روغن، منبع عالی ویتامین E است که می‌تواند جلوی پیشرفت بیماری آلزایمر را بگیرد اما خواص آنتی‌اکسیدانی روغن در طول پخت و پز از بین می‌رود. همچنین، مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث چاقی، افزایش کلسترول و چربی خون شود. رنگ طلایی روشن و طعم خنثی روغن آفتابگردان در کنار نقطه دود بالای آن از جمله مزایای این روغن گیاهی هستند که آن را به گزینه‌ای مناسب برای پخت و پز تبدیل کرده‌اند.

از روغن آفتابگردان به‌دلیل نقطه دود بالا معمولا برای برشته کردن، سرخ کردن و حتی پخت انواع کیک و شیرینی نیز استفاده می‌شود. روغن آفتابگردان بکر و فرابکر برخلاف روغن تصفیه شده، طعمی غنی و آجیلی دارد، رنگ آن تیره‌تر و در انواع سالادها و غذاهای سرد قابل استفاده است. روغن آفتابگردان تصفیه شده به مدت ۶ تا ۸ ماه قابل نگهداری است اما روغن آفتابگردان بکر یا فرابکر را بهتر است در یخچال و به دور از نور و حرارت نگه دارید و حداکثر ظرف ۴ ماه استفاده کنید. برای سفارش روغن آفتابگردان با بهترین کیفیت، می‌توانید به سایت ورژن مراجعه کنید و درخواست خرید بزنید تا سفارش‌تان در اسرع وقت و با بسته‌بندی محکم و مطمئن به دست‌تان برسد.

Images_1688726024_64A7Ea08A58F8.Png

روغن ذرت

روغن ذرت یکی از پرمصرف‌ترین انواع روغن سرخ کردنی است که از دانه‌های ذرت با استفاده از گرما، فشار و حلال‌ها استخراج می‌شود و قیمت آن نسبت به سایر روغن‌ها مناسب‌تر است. طعم ملایم و خنثی روغن ذرت را به انتخاب مناسب برای سرخ کردن انواع سبزیجات و گوشت‌ها تبدیل کرده است. روغن ذرت سرشار از اسید لینولئیک امگا ۶ (LA) است و به دلیل محتوای اسید لینولئیک بالا، در دمای بالاتر از ۲۲۰ درجه سانتیگراد اکسید می‌شود. روغن ذرت بکر و فرابکر، ناپایدارند و مناسب سرخ کردن نیستند.

مزایا و معایب روغن‌های سرخ کردنی

انواع روغن پخت و پز ممکن است طعم‌دهنده و تصفیه‌نشده باشند. این روغن‌ها نقطه دود پایینی دارند و باید برای سس‌ها استفاده شوند. به‌طورکلی، هر چه روغن بکرتر باشد، نقطه دود آن کمتر و طول عمر آن کوتاه‌تر می‌شود. اما روغن‌ها و چربی‌های با حرارت متوسط می‌توانند دوره‌های کوتاهی از حرارت مثل تفت دادن یا پخت سریع را تحمل کنند.

انواع روغن‌ سرخ کردنی اغلب طعم خنثی و ملایمی دارند. همچنین،  مقرون به صرفه هستند. از آن‌جایی که روغن‌های گیاهی نقطه دود بالایی دارند، درصورت تصفیه قابل استفاده مجدد هستند. کافی است پس از سرخ شدن، بگذارید روغن کاملا خنک شود، سپس آن را از صافی رد کنید تا اضافات آن خارج شود و آن را به یک بطری منتقل کنید. اما اگر روغن، عطر و بوی بد و یا رنگ تیره‌ای پیدا کرد، از آن استفاده مجدد نکنید.

وقتی روغن را دور می‌ریزید، آن را در سینک نریزید، چون دیر یا زود باعث ایجاد مشکلات در سیستم تخلیه می‌شود، در عوض آن را در یخچال بگذارید تا سفت شود یا در یک ورق آلومینیوم بپیچید و سپس در سطل زباله بیاندازید.

Images_1688726040_64A7Ea18Ec221.Png

سخن پایانی

شرکت ورژن تولیدکننده انواع روغن پخت و پز و روغن سرخ کردنی با کیفیت بالا و رعایت استانداردهای بهداشتی و زیست‌محیطی است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ورژن انواع روغن‌های بکر، فرابکر و تصفیه شده را سفارش دهید و در اسرع وقت تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید