ورود هوش مصنوعی به حوزه جراحی زیبایی بینی

همه ما می دانیم که پیشرفت تکنولوژی بر اساس احساس نیاز افراد بنا نهاده شده است. با گذشت زمان درخواست بشر برای افزایش رفاه و در مجموع ایجاد حس خوب فزونی یافت. بعد از انقلاب صنعتی و ساخت دستگاه هایی که نیاز به اپراتورهای توامند داشت ، کارخانه ها توانستند که تیراژ تولید را افزایش دهند. به تدریج فوکوس آن ها از کیمیت به کیفیت تغییر یافت. یعنی همه متخصصان بر آن شدند که درکنار افزایش تعداد اجناس  کیفیت آن ها را نیز به تدریج بیشتر کنند. با این حال ، همیشه ضریب خطایی وجود داشت و نظارت یک انسان بر محصولات تولیدی ، لازم بود. سوالات بسیاری وجود داشت که چگونه می توان ، راندمان یک دستگاه را افزایش داد و نقشه ای برای آن تعریف کرد که بهترین نتایج را به ارمغان بیاورد. با این حال ، دستگاه ها از قدرت درک بی بهره بودند یعنی ؛ طبق برنامه ای که برای آن ها تعیین شده بود عمل می کردند و بی توجه به مشکل موجود ، تولید را ادامه می دادند. تا اینکه هوش مصنوعی وارد این چرخه شد. هوش مصنوعی که در واقع نسخه کوچکی از هوش انسانی است می تواند در زمینه های متعدد ، خوب عمل کند و تا حدودی جای انسان ها را در انجام امورات بگیرد. اما این علم تا چه اندازه پیشرفت کرده است و در حوزه پزشکی مانند جراحی زیبایی بینی جای دارد یا خیر؟ آیا می توانیم دستگاه ها یا ربات های جراح بینی داشته باشیم ؟ اگر می خواهید ورود هوش مصنوعی به حوزه جراحی بینی آگاه شوید ، مقاله زیر سرنخ هایی برای درک موضوع به شما می دهد.

دکتر قاسمی

عملکرد انسان ها بهتر است یا ربات ها ؟

برای پاسخ به این سوال در ابتدا لازم است حوزه مورد نظر را تعیین کنیم ، تاکنون هیچ دستگاه ساخته شده ای نتوانسته است جای انسان های متخصص را پرکند ، زیرا در بسیاری از موارد ،بروز خطاها پروسه را از روند اصلی خارج می کند و در اینجا ادراک یک فرد متخصص باعث می شود که راهکار جدیدی یافته و پروسه را به سرانجام برساند. برای مثال روند جراحی را تصور کنید که به دلایل مختلفی ، جان بیمار در خطر می افتد. بروز این رخداد ممکن است دلایل متعددی داشته باشد ، برای مثل اگر فرد قبل از جراحی ، اقدامات لازم را رعایت نکرده باشد ممکن است با خونریزی ناشی از اعمال برش ها غیرقابل کنترل باشد و روند جراحی را با اختلال مواجه کند. در این صورت تنها یک متخصص حاق می تواند بر اساس شرایط موجود ، چاره ای بیاندیشد و به حل مشکل موجود بپردازد. اگر این کار توسط یک هوش مصنوعی انجام شود نتیجه چه خواهد بود ؟ عدم کنترل مشکل و به خطر افتادن جان بیمار. سوالی که در اینجا برای شما پیش خواهد آمد این است که قطعا بروز چنین خطاهایی در این هوش ساختگی جای داده شده است و قطعا شرایط به نحوی پیش می رود که متخصص مصنوعی بتواند بهترین عملکرد را در اسرع وقت داشته باشد. اما بیایید از دید دیگر به این قضیه نگاه کنیم ، تا چه اندازه خطاهای حین جراحی قابل پیش بینی است که بتوانیم آن را برای هوش مصنوعی تعریف کرد؟ هر فرد با شرایط خاصی تحت جراحی قرار می گیرد که تعین شرایط وی تا حدودی قابل تعیین است. بنابراین برنامه جامعی نمیتوان به آن داد تا بتواند در صورت بروز مشکلات مختلف ، عملکرد های به موقعی داشته باشد.

پیشرفت هوش مصنوعی در جراحی بینی تا چه اندازه بوده است؟

تاکنون ورود این علم به حوزه رینوپلاستی در حد ایجاد تصویر عکس قبل از عمل به بعد از آن بوده است. بسیاری می پندارند که در کشورهای پیشرفته دیگر جراحان با پروسه جراحی بینی کاری ندارند و همه آن ها توسط یک دستگاه یا ربات مجهز به هوش مصنوعی قابل انجام است. این پروسیجر در حال حاضر ، در حد یک تصور است شاید با پیشرفت بیشتر این حوزه به تدریج ، هوش مصنوعی بتواند به تدریج جای متخصصان را بگیرد. با این حال این موضوع غیر قابل انکار است که همواره وجود یک جراح بینی خوب در تهران مانند دکتر پریسا قاسمی در کنار این علم مورد نیاز است. به عبارت بهتر ، هوش مصنوعی در گام های اولیه به عنوان مکمل عملکرد یک پزشک می باشد. یعنی ایشان با وارد کردن فاکتورهای متعدد مختص بیمار ، تنها اعمال برش ها را از این طریق انجام خواهد داد در ادامه با پیشرفت بیشتر علم و تکنولوژی ، این متغیرها دامنه وسیع تری را در برمی گیرند و به همین ترتیب می توانند وظایف بیشتری را بر دوش آن ها نهاد. از نگاه دیگر شاید با ورود هوش مصنوعی به حوزه جراحی بینی ما اول دستیاران رباتی داشته باشیم و به تدریج ، با نظارت یک پزشک وضایف این دستیاران خستگی ناپذیر افزایش پیدا کند.

منبع سایت دکتر قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید