درمان بواسیر
معرفی کسب و کار - درمان بیماری

انواع روش های درمان بواسیر یا هموروئید

اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۲ 2۰121

هموروئید ساختار عروقی است که در پایین کانال مقعد قرار دارد. بواسیر روش طبیعی بدن برای محافظت از مدفوع است تا زمانی که فرد برای دفع مدفوع آماده شود. در داخل کانال مقعد، سه ستون هموروئید وجود دارند که به بدن کمک می‌کنند تا قبل از اجابت مزاج مدفوع را نگه دارد. هنگامی که این وریدهای دهانه مقعد گشاد می‌شوند، به یک بیماری بدخیم به نام بیماری بواسیر تبدیل می‌شوند. بیش از ۸۰ درصد از جمعیت جهان حداقل یک بار در طول زندگی به این عارضه مبتلا می‌شوند.

بواسیر می‌تواند متورم شود و علائم ناراحت کننده و گاهی دردناک ایجاد کند. تورم مزمن یا مکرر بواسیر به عنوان بیماری هموروئید طبقه بندی می‌شود و علائم آن شامل خارش مقعد، خونریزی قرمز روشن بدون درد، افتادگی یا برآمدگی بافت هموروئیدی و درد ناشی از ترومبوز یا لخته خون است. برای درمان بواسیر چندین نوع درمان وجود دارد که باید توسط پزشک متخصص تجویز شود. در ادامه به روش های درمانی بواسیر اشاره می‌کنیم.

انواع بواسیر یا هموروئید

گریدبندی بیماری بواسیر

براساس مطالعات اخیر، بیماری بواسیر سالانه افرادی زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولاً در طول معاینه آنوسکوپی که در مطب پزشک انجام می‌شود یا از طریق کولونوسکوپی که در اتاق عمل تحت آرام ‌بخشی سبک صورت می‌گیرد، این بیماری تشخیص داده می‌شود. هموروئیدهای داخلی با یک سیستم گریدبندی طبقه بندی می‌شوند که میزان پرولاپس آنها از کانال مقعد را اندازه گیری می‌کند. گریدبندی بواسیر به شرح زیر است:

  • هموروئید داخلی گرید یک ممکن است کمی به داخل کانال مقعد برآمده شود، اما قابل مشاهده و لمس نیست.
  • هموروئید داخلی گرید دو متورم می‌شوند و از کانال مقعد بیرون می‌آیند و بدون اعمال دست به داخل می‌روند.
  • هموروئید داخلی گرید سه در حین زور زدن، بیرون می‌آیند و فرد باید خودش با دست آنها را داخل ببرد.
  • هموروئید گرید چهار شدیدترین نوع است، به طوری همیشه بیرون است و درد بسیاری دارد. گرید چهار به عنوان بواسیر خارجی شناخته می‌شود.

انواع روش های درمان بواسیر

مطالعات نشان داده‌اند که بیش از ۸۰ درصد بیماران برای درمان هموروئید داخلی یا خارجی نیازی به مداخله جراحی ندارند. بنابراین اولین روش درمان به نحوه تغییر سبک زندگی مربوط می‌شود. فیبر برای چسباندن مدفوع، حجیم شدن و نرم شدن آن مورد نیاز است. غذاهای غنی از فیبر شامل آووکادو، لوبیا، میوه‌ها (سیب، موز و گلابی) و سبزیجات (نخود فرنگی، بروکلی) هستند. اگر بیمار فیبر و آب زیاد دریافت نکند، یبوست می‌گیرد.

هنگام اجابت مزاج از زور زدن خودداری کنید. این کار می‌تواند تورم را افزایش دهد و علائم هموروئید داخلی را تشدید کند. اگر بیماران در عرض پنج دقیقه قادر به اجابت مزاج نیستند، باید برخیزند و بعداً وقتی آماده شدند دوباره امتحان کنند. ۳۰ دقیقه ورزش قلبی عروقی در روز برای تحریک عملکرد روده توصیه می‌شود. به طور متوسط سه ماه طول می‌کشد تا نتایج را با اقدامات محافظه کارانه مشاهده کنید، اما ممکن است بهبودی پس از یک ماه قابل توجه باشد.

روش های درمان بواسیر با جراحی

اگر وضعیت بیمار با اصلاح سبک زندگی مانند مصرف فیبر، آب و ورزش بهبود نیابد، ممکن است رویکردهای جراحی در نظر گرفته شوند. رایج‌ترین روش‌ها بستن با باند لاستیکی و هموروئیدکتومی معمولی است. بستن باند لاستیکی را می‌توان در طول کولونوسکوپی یا در محیط کلینیک انجام داد و رایج‌ترین روش برای هموروئیدهای داخلی با خونریزی گرید دو یا سه است. انجام این روش آسان و ارزان است و عوارض نادر خواهند بود. این روش برای بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون (به استثنای آسپرین با دوز پایین)، مبتلا به سیروز کبدی یا فشار خون بالا استفاده می‌کنند به دلیل افزایش خطر خونریزی با شروع تاخیری توصیه نمی‌شود.

بستن با باند لاستیکی توسط یک جراح کولورکتال انجام می‌شود که با استفاده از آنوسکوپ یک حلقه باند لاستیکی کوچک روی پایه هموروئید داخلی قرار می‌دهد. بیمار حدود ۲۴ ساعت احساس فشار می‌کند، اما بواسیر داخلی خفه می‌شود و در نهایت از کانال مقعدی عبور می‌کند. بیماران می‌توانند روز بعد به سر کار بازگردند، اما باید خونریزی را کنترل کنند و تا دو هفته پس از عمل از مسافرت خودداری کنند. بستن باند لاستیکی را نمی‌توان روی هموروئیدهای خارجی انجام داد، زیرا این باندها زیر خط دندانه‌ای مقعد قرار می‌گیرند و باعث افزایش شدت درد می‌شوند.

روش های درمان بواسیر

هموروئیدکتومی متداول دومین روش جراحی است و می‌توان آن را از طریق یک روش کم تهاجمی انجام داد که میزان موفقیت آن ۹۵ درصد است. هدف از جراحی برداشتن بافت‌های متورم مکرر و جلوگیری از آسیب به اسفنکتر مقعد یا برداشتن بیش از حد آنودرم است که می‌تواند منجر به تنگی مقعد شود. عوارض ممکن است شامل احتباس ادرار، عفونت دستگاه ادراری، خونریزی بعد از عمل، بی‌اختیاری مدفوع یا تنگی مقعد باشند.

شایع‌ترین دلیل برای اجتناب از هموروئیدکتومی، درد پس از عمل است که معمولاً دو هفته طول می‌کشد. جراحان ممکن است بلوک‌های عصبی را تجویز کنند، اما بعید است که تمام دردها را در طول بهبودی کاهش دهند. پس از این روش، بیماران برای جلوگیری از یبوست، تا زمانی که عادات روده‌شان به حالت عادی بازگردد، از نرم‌ کننده‌های مدفوع و همچنین کنترل درد و عادات غذایی خاص استفاده می‌کنند. اگر علت زمینه‌ای بیماری هموروئید برطرف نشود، هموروئید داخلی احتمالاً در عرض چند ماه باز می‌گردد.

درمان هموروئید با لیزر

استفاده از لیزر در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد، زمانی که لیزر Nd:YAG برای اولین بار برای جراحی آنورکتال مورد استفاده قرار گرفت. انرژی این لیزر می‌تواند در آب نفوذ کند و توسط بافت جذب شود و با ایجاد اثر حرارتی به بافت آسیب برساند. پس از آن، لیزر CO2 برای هموروئیدکتومی با استفاده از لیزر دی اکسید کربن اختراع شد. روش هموروئیدکتومی لیزری مشابه روش توصیف شده توسط Nd:YAG است، با این تفاوت که هموستاز توسط لیزر دی‌اکسید کربن غیر متمرکز انجام می‌شود.

رایج‌ترین تکنیک‌ها برای درمان هموروئید با لیزر، تکنیک HeLP، تکنیک LHP و اخیراً تکنیک جدید LSH یا تکنیک ELITE است. در تکنیک HeLP از پروب داپلر برای شناسایی رگ اصلی هموروئیدی استفاده می‌شود و سپس انرژی پرتو لیزر برای ترومبوز کردن رگ اعمال خواهد شد. پس از چند روز، توده هموروئید در نتیجه توقف دمش خون ناشی از استفاده از انرژی لیزر خارجی، کوچک می‌شود.

درمان بواسیر با لیزر

انعقاد لیزر داخل هموروئیدی یا هموروئیدوپلاستی لیزری اولین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد. اصل این روش، انعقاد شبکه هموروئیدی از طریق کاربرد زیر مخاطی انرژی لیزر است. اخیراً تکنیک جدید LSH یا تکنیک ELITE از یک کاوشگر ویژه استفاده می‌کند که حاوی یک فیبر لخت در یک نوک شیشه‌ای مخروطی خاص است که کاربرد ملایم انرژی لیزر را تضمین می‌کند.

در در تمامی جهان، جراحان کولورکتال از لیزر در درمان هموروئید استفاده می‌کنند. اکثر جراحان انرژی لیزر را بر روی سه نقطه (سطحی، زیر مخاطی و داخل هموروئیدی) اعمال می‌کنند تا نتیجه موثری داشته باشند. داده‌های موجود حاکی از آن است که لیزر درمانی یک جایگزین بی‌خطر، بدون درد و کارآمد برای درمان هموروئید است. بیمار می‌تواند بعد از عمل به خانه برود و از بعد از چند روز، کارهای روزانه خود را از سر بگیرید.

درمان بواسیر توسط پزشکان متخصص وبسایت «درمان فوری»

بیماری هموروئیدی مشکلی است که بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار آن می‌شوند. مدیریت بیماری که شامل تغییر سبک است، بهترین روش برای درمان بواسیر خواهد بود. مدیریت شامل نرم نگه داشتن مدفوع از طریق غذاهای غنی از فیبر، مکمل‌های فیبر، پرهیز از زور زدن در حین اجابت مزاج، ننشستن بیشتر از پنج دقیقه در دستشویی، افزایش فعالیت بدنی و نوشیدن هشت لیوان آب در روز باشد. با این حال، اگر بواسیر عود کند باید به سرعت به مطب پزشک بروید. پزشکان مجموعه «درمان فوری» که در جراحی آنورکتال تخصص دارند، برای درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×