ایمپلنت دندان
معرفی کسب و کار

ایمپلنت دندان؛ قیمت، انواع، فواید و عوارض

دی ۳, ۱۴۰۱ 4۰133

زمانی که دردی در دندان‌تان احساس می‌کنید، با مراجعه به دندان‌پزشک و بررسی وضعیت دندان‌ها، اقدامات درمانی لازم برایتان آغاز می‌شود. متأسفانه بسیاری از افراد از چکاپ مداوم دندان‌ها غافل بوده و تنها زمانی به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند که دردی در دندان‌هایشان ایجاد شود. گاهی ممکن است این درد، پس از گذشت مدتی طولانی از ایجاد مشکل، بروز پیدا کند و به همین دلیل، کار از کار گذشته و مجبور به کشیدن دندان‌تان شوید.

اگر به دندان به عنوان عضوی از بدن نگاه کنید، هرگز نمی‌گذارید به این مرحله رسیده و دندان‌هایتان را از دست بدهید. درست مثل این است که یک نفر آن‌قدر عارضه‌های به وجود آمده در انگشتان دستش را جدی نگیرد که نهایتاً مجبور به قطع آن‌ها شود! به همین دلیل است که علاوه بر مراقبت از دندان‌ها، به چک کردن مداوم دندان‌ها نیز توصیه می‌شود.

با پیشرفت تکنولوژی و فعالیت افراد در زمینه‌ ساخت پروتزهای دندانی، دائماً روش‌های جدیدی برای درمان دندان‌ها ابداع می‌شود که کار را برای افراد راحت‌تر کرده و به حفظ زیبایی نیز کمک می‌کنند. در گذشته اغلب مشکلات دندانی به کشیدن آن‌ها منجر می‌شد؛ اما امروزه حتی درصورت کشیدن آن، روش‌هایی وجود دارند که دندانی کاملاً شبیه به دندان واقعی را برایتان جایگزین می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به یکی از روش‌های درمانی این حوزه، یعنی «ایمپلنت دندان» بپردازیم. در این مقاله با قیمت ایمپلنت دندان و ایمپلنت دندان اقساطی آشنا خواهید شد. همراه ما باشید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

همان طور که گفته شد، ایمپلنت دندان یکی از روش‌های درمان دندان‌های ناسالم است که به آن خواهیم پرداخت. هر بنای ساختمانی برای آن که از استحکام کافی برخوردار بوده و بتواند در شرایط نامساعد نیز دوام کافی را داشته باشد، باید فوندانسیون و زیر بنای درست و مقاومی برای آن در نظر گرفته شود. برای دندان نیز چنین چیزی صادق است. اگر بخواهید جای دندان حذف شده را با پروتزهای دندانی پر کنید، باید در ابتدا چیزی به عنوان ریشه ایجاد کنید که پروتز روی آن سوار شود.

ایمپلنت این وظیفه را انجام داده و می‌تواند ریشه مناسبی برای انواع پروتزها باشد. به بیان دیگر، ایمپلنت‌ یک قطعه فلزی است که طی عمل جراحی در استخوان فک جای‌گذاری شده و از روکش یا پروتز دندان پشتیبانی خواهد کرد. ابداع این روش توانسته کمک شایانی به افراد با مشکلات دندانی کرده و دندان‌ها را از نظر ظاهر و عملکرد، بهبود ببخشد. کلیت ایمپلنت دندان همین است و انواع ایمپلنت به سبب تغییرات جزئی در آن‌ ایجاد می‌شوند. حال بیایید به متریال به کار رفته در ایمپلنت بپردازیم.

از آن‌جا که این قطعه در دل استخوان فک جای می‌گیرد، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که آن را با محیط بدن سازگار کند. از جمله ویژگی‌هایی که انتظار می‌رود در یک ایمپلنت دندان مرغوب دیده شود، سازگاری با بافت بدن، استحکام مکانیکی قابل قبول و ثبات ساختاری است. متخصصان حوزه دندان پس از آزمون و خطای فراوان، سرانجام فلز «تیتانیوم» را به عنوان متریال مناسب برای ایمپلنت دندان تأیید کردند. فارغ از هزینه ایمپلنت دندان، جنس آن باید از تیتانیوم باشد تا تمامی ویژگی‌های مد نظر ما را تأمین کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تیتانیوم فلزی است که دچار خوردگی نشده و به راحتی اکسید نمی‌شود. حتی در صورت اکسید شدن تیتانیوم نیز ترکیبی حاصل خواهد شد که پایدار بوده و واکنش نمی‌دهد. به همین دلیل تیتانیوم فلزی سازگار با بدن به حساب می‌آید.
  • گفته می‌شود تیتانیوم قابلیت تحریک سلول‌های استخوان‌ساز را دارد. به همین دلیل برای تحریک استخوان‌سازی بسیار مناسب بوده و می‌تواند استحکام مناسبی را ایجاد کند.
  • سومین مورد از ویژگی‌های تیتانیوم، ضریب کشسانی آن است که بسیار نزدیک به استخوان می‌باشد. این مسئله باعث می‌شود که ایمپلنت دندان بتواند فشارهای وارده را به خوبی تحمل کرده و دچار آسیب نشود.

حال اگر بخواهید از این روش برای کاشت دندان استفاده کنید، هزینه ایمپلنت دندان نیز یکی از موارد قابل توجه است. باید بدانید که قیمت ایمپلنت دندان به موارد متعددی بستگی دارد. برای مثال نوع و برند ایمپلنت دندان یکی از موارد مؤثر بر قیمت آن است. از طرفی نیاز به پیوند استخوان، نیاز به لیفت سینوس و… نیز می‌توانند قیمت ایمپلنت دندان را افزایش دهند. در ادامه با انواع ایمپلنت بیشتر آشنا می‌شوید.

قیمت ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان را بشناسید

اگر بخواهیم ایمپلنت‌ها را تقسیم‌بندی کنیم، این کار به چندین روش امکان پذیر است. تفاوت‌های جزئی بسیاری در ایمپلنت‌های دندانی وجود دارند که می‌توانند در دسته‌های گوناگون طبقه‌بندی شوند. توضیح کامل این طبقه بندی در این فرصت کوتاه امکان‌پذیر نیست؛ اما چند مورد از مهم‌ترین‌ها را در کنار هم بررسی خواهیم کرد. تقسیم‌بندی ایمپلنت‌ دندان بر اساس جایگاه آن نسبت به استخوان، یکی از روش‌های تقسیم‌بندی است که نتایج زیر را در پی دارد:

  • برای کسانی که استخوان فک نرمال و طبیعی دارند، ایمپلنت دندانی درون این استخوان قرار داده شده و پس از مدتی استخوان رشد کرده و با ایمپلنت یکپارچه می‌شود. این نوع، رایج‌ترین مدل ایمپلنت است که به آن ایمپلنت «اندو استیل» می‌گویند.
  • اگر شخصی که قصد ایمپلنت دندان را دارد، استخوان ضعیفی برای اتصال ایمپلنت داشته باشد، از روش «ساب پریو استیل» استفاده می‌شود. در این روش داربستی روی استخوان و زیر لثه تعبیه می‌شود که جایگاه قرارگیری پروتز دندانی خواهد بود.
  • در موارد نادر، اگر فرد استخوان فک نداشته باشد، از استخوان گونه برای ایمپلنت دندان‌های بالا استفاده خواهد شد. این نوع ایمپلنت عمل‌ جراحی پیچیده‌ای است که معمولاً استفاده نمی‌شود.

از طرف دیگر، می‌توانیم ایمپلنت‌ها را از لحاظ طول و قطر تقسیم‌بندی کنیم. در این حالت، دسته‌های زیر شکل می‌گیرند:

  • ایمپلنت استاندارد: برای کاشت دندان‌های جلویی از ایمپلنت استاندارد استفاده می‌شود. این نوع از ایمپلنت، قطری بین ۳.۵ تا ۴.۲ میلی‌متر دارد.
  • ایمپلنت پهن: این ایمپلنت‌ها برای کاشت دندان‌های آسیای بزرگ در انتهای فضای دهان استفاده شده و قطری بین ۴.۵ تا ۶ میلی‌متر دارند.
  • مینی ایمپلنت: این نوع از ایمپلنت دندان برای کسانی استفاده می‌شود که تراکم استخوانی مناسبی برای کاشت دندان نداشته و یا فضای کافی برای کاشت دندان و ایمپلنت در استخوان فک وجود ندارد. قطر این ایمپلنت‌ها بین ۲ تا ۳.۵ میلی‌متر می‌باشد.

یکی دیگر از روش‌های تقسیم‌بندی انواع ایمپلنت دندان، مراحل درمان است. هر ایمپلنت دندان بسته به شرایط و صلاحدید دندان‌پزشک، به روشی خاص جای‌گذاری می‌شود:

  • ایمپلنت دندان فوری: ایمپلنت دندان فوری در همان جلسه‌ای که دندان کشیده می‌شود، جای‌گذاری شده و سپس روکشی روی آن قرار می‌گیرد که روکش دائمی نیست. در روش ایمپلنت دائمی پس از چند ماه روکش اصلی روی ایمپلنت قرار خواهد گرفت.
  • ایمپلنت یک مرحله‌ای: در این روش پس از جای‌گذاری ایمپلنت، دو طرف لثه بسته نمی‌شود و در عوض، آن‌‌ها را به اطراف ایمپلنت می‌دوزند. سپس روی آن با پیچ درپوش بسته شده و به این ترتیب، از جراحی مجدد برای کارگذاری روکش جلوگیری می‌شود.
  • ایمپلنت دو مرحله‌ای: در این روش علاوه بر جراحی اول برای کاشت ایمپلنت دندان، جراحی دیگری برای باز کردن مجدد لثه و کارگذاری پروتز و روکش انجام می‌شود که اتفاقاً بسیار کوتاه و با دوره نقاهت محدود است. در این روش امکان آسیب ایمپلنت کمتر است.

ایمپلنت دو مرحله‌ای

فواید و عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان نیز مانند هر روش درمانی دیگر، مزایا و عوارضی دارد که آن را برای افرادی خاص مناسب می‌سازد و امکان استفاده توسط عده‌ مشخصی از افراد را نیز سلب می‌کند. با شناخت مزایا و عوارض ایمپلنت دندان می‌توانید برای انجام این کار تصمیم‌گیری کنید. در ابتدا به بررسی مزایای آن پرداخته و سپس عوارض را نیز مرور می‌کنیم. برخی از مزایای ایمپلنت دندان به شرح زیر هستند:

  • کاشت دندان بر پایه ایمپلنت، می‌تواند حتی خالی دندان از دست رفته را پر کرده و به این ترتیب، ظاهر زیبای دندان‌ها را حفظ کند. بنابراین اگر به زیبایی دندان‌های خود اهمین می‌دهید، این روش می‌تواند برای شما کارآمد باشد.
  • ایمپلنت دندان یک روش سریع برای جایگزینی دندان به حساب می‌آید که ظرف مدت زمانی نسبتاً کوتاه، در لثه جای‌گذاری شده و سپس با گذاشتن پروتز، کاشت دندان انجام می‌شود.
  • از آن جایی که اغلب ایمپلنت دندان به داخل لثه پیچ می‌شود، استحکام و ثبات قابل قبولی دارد. این ویژگی در کنار زیبایی ایمپلنت، آن را به روش درمانی بسیار خوبی تبدیل کرده است.
  • مقاومت ایمپلنت دندان بسیار بالاست و به همین دلیل نگرانی از بابت جدا شدن و شکستن آن نخواهید داشت.
  • با توجه به استفاده از فلز تیتانیوم و سازگاری آن با بدن انسان، ایمپلنت دندان سلامت انسان را تهدید نمی‌کند. تیتانیوم کاملاً در محیط داخلی بدن به عنوان عضوی خارجی پذیرفته شده است.
  • برعکس دندان‌های مصنوعی که رفته رفته باعث تحلیل رفتن استخوان فک می‌شوند، ایمپلنت دندان این طور نیست و سلامت استخوان فک را نیز به خطر نمی‌اندازد.
  • اگر از ایمپلنت‌ها به خوبی مراقبت شده و از عوامل آسیب‌رسان دور بمانند، می‌توانند تا آخر عمر سالم بمانند. از این جهت هزینه ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش‌هایی که عمر چندانی ندارند، مقرون به صرفه است.

افزون بر مزایایی که برای ایمپلنت‌ها بیان شد، عوارضی نیز برای آن‌ها مطرح می‌شود که به بیان آن‌ها می‌پردازیم:

  • اگر ایمپلنت دندان توسط متخصص ایمپلنت انجام نشود، می‌تواند باعث آسیب به بافت لثه شود. به همین دلیل، انتخاب یک متخصص قابل اطمینان برای انجام این کار، بسیار توصیه می‌شود.
  • گاهی ممکن است استخوان فک در اثر جای‌گذاری غلط ایمپلنت دچار عفونت شده و به دلیل ارتباط استخوان فک با حفرات سینوسی، آن‌ها را نیز درگیر کند. به این ترتیب، آسیب‌های سینوسی رخ می‌دهد.
  • موارد بسیار محدودی از عدم سازگاری تیتانیوم با بدن انسان گزارش شده است؛ با این حال به نظر می‌رسد ممکن است در برخی افراد، ایجاد آلرژی کرده و با التهاب و تورم همراه باشد. البته همان طور که گفته شد، چنین عوارضی بسیار نادر هستند و اگر با مشورت دندانپزشک می‌خواهید این کار را انجام دهید، جای نگرانی نیست.
  • بروز درد، تورم، خونریزی، کبودی و موارد این‌چنینی نیز محتمل‌اند.

توجه داشته باشید که اغلب چنین عوارضی پس از کاشت ایمپلنت دندان رخ نمی‌دهند؛ به خصوص اگر متخصص ایمپلنت این کار را برایتان انجام دهد. در ادامه دندانپزشکی آرامش، مطرح‌ترین دندانپزشکی سعادت آباد را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین دندانپزشکی برای انجام ایمپلنت دندان

بهترین دندانپزشکی برای انجام ایمپلنت دندان

اگر قصد انجام ایمپلنت دندان را دارید، باید بدانید که مراجعه به متخصص این حوزه، شرط اصلی رضایت شما از نتیجه کار است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، مراجعه به افراد غیرمتخصص می‌تواند منجر به آسیب‌هایی سخت شود. به همین دلیل باید پیش از مراجعه به دندانپزشکی، از تخصص و کیفیت کار مطمئن شوید. اگر در تهران زندگی می‌کنید، پیشنهاد ما به شما بهترین دندانپزشکی سعادت آباد است.

کلینیک دندانپزشکی آرامش به عنوان مرکز تخصصی ایمپلنت در تهران، چندین سال است که به ارائه انواع خدمات در حوزه دندانپزشکی می‌پردازد. کادر مجرب و متخصص این مجموعه در کنار استفاده از بهترین ابزار، خدماتی با کیفیت بالا به مراجعین ارائه می‌کنند. ایمپلنت، کامپوزیت، ترمیم دندان، عصب‌کشی، جراحی ریشه و… از جمله مواردی هستند که در دندانپزشکی آرامش انجام می‌شوند.

علاوه بر آن، برای انجام ایمپلنت دندان اقساطی و ایمپلنت دندان فوری نیز می‌توانید به این کلینیک مراجعه کنید. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه می‌توانید سری به وبسایت آن‌ها زده و از انواع خدمات و میزان رضایت مراجعین مطلع شوید. همچنین می‌توانید از طریق تماس با این کلینیک، مشاوره دریافت کرده و نوبت رزرو کنید. دندانپزشکی آرامش، بهترین خدمات را در عین ارائه بهترین متریال به شما ارائه کرده و سلامت دهان و دندان شما را تضمین می‌کند.

کلام آخر

مراقبت از دندان‌ها یکی از موارد مهم در زندگی روزمره است که متأسفانه به قدر نیاز جدی گرفته نمی‌شود. همه چیز به این برمی‌گردد که افراد، دندان را عضوی از بدن خود نمی‌دانند و با هر مشکل جزئی، اقدام به کشیدن آن می‌کنند. مراقبت از دندان‌ها می‌تواند از صرف وقت و هزینه زیاد جلوگیری کرده و شما را از متحمل شدن درد نجات دهد. بنابراین مراقبت از دندان‌ها را جدی بگیرید.

در این مقاله به یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای پر کردن جای خالی دندان‌ها پرداختیم. ایمپلنت دندان یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید به کار بگیرید. افزون بر آن با مزایا، عوارض و قیمت ایمپلنت دندان نیز آشنا شدید. برای ایمپلنت دندان فوری، ایمپلنت دندان اقساطی، کاشت دندان و خدمات دیگر می‌توانید به دندانپزشکی آرامش در سعادت آباد مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×