روشنایی آکواریوم
درمان بیماری

همه موارد در مورد روشنایی آکواریوم

اسفند ۲۵, ۱۴۰۱ 5۰95

نور و روشنایی در آکواریوم های آب شور  اهمیت زیادی دارد. سیستم روشنایی نه تنها به روشنایی آکواریوم شما کمک می کند، بلکه انرژی لازم برای عملکرد ارگانیسم های فتوسنتزی درون آن را ارائه می دهد. به همین دلیل انتخاب سیستم روشنایی مناسب برای آکواریوم بسیار مهم است. برای اطمینان از انتخاب سیستم روشنایی مناسب، به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

انواع اکواریوم

 چرا از لامپ آکواریوم استفاده کنیم؟

یکی از اصلی ترین دلایل استفاده از روشنایی در آکواریوم آب شور این است که امکان مشاهده زندگی درون آکواریوم را برای علاقه مندان فراهم می کند. اما مهم تر از آن، روشنایی مناسب آکواریوم، انرژی حیاتی برای گیاهان و ماهی ها را فراهم می کند. روشنایی مناسب آکواریوم برای هر سیستمی که حاوی ارگانیسم های فتوسنتزی مانند گیاهان، شقایق ها یا مرجان ها می باشد ضروری است. نور همچنین بر رفتار و فیزیولوژی ماهی تأثیر می گذارد و برای سلامت کل مجموعه آکواریوم حیاتی می باشد.

انواع لامپ آکواریوم

گزینه های مختلفی برای نورپردازی آکواریوم ها وجود دارد. این انتخاب های متنوع به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا متناسب با شرایط آکواریوم خود، روشنایی مناسب را فراهم کنند. چراغ های آکواریومی به طور کلی به دسته های زیر تقسیم می شوند.

روشناییLED

روشنایی ال ای دی، رویکردی جدید در آکواریوم های ماهی است. فناوری LED از روشی کاملاً متفاوت برای تولید نور استفاده می کند. LED از نگاه فنی نور نیست بلکه متشکل از ذراتی است که نور را ساطع می کنند. این فرآیند به انرژی بسیار کمتری در تولید نور درخشان برای روشنایی آکواریوم نیاز دارد.

لامپ های ال ای دی برای آکواریوم

این لامپ ها گرمای کمی تولید می کنند به همین دلیل برای استفاده در آکواریوم ها مناسب اند. لامپ های LED می توانند حدود ۵۰۰۰ ساعت کار کنند.

روشنایی فلورسنت

این سیستم های روشنایی همه کاره که به آن چراغ های فلورسنت استاندارد نیز می گویند، ساده ترین راه برای روشن کردن آکواریوم هستند. لامپ های فلورسنت یک انتخاب عالی برای آکواریوم های مخصوص ماهی های تازه و آب شور و مرجان دونات هستند. طیف گسترده ای از لامپ های موجود و استفاده آسان، قیمت مقرون به صرفه و مصرف انرژی کم به علاقمندان اجازه می دهد تا نور آکواریوم خود را تنظیم کنند.

لامپ های فلورسنت

از لامپ های مختلف برای تامین این نوع نور برای آکواریوم می توانید استفاده کنید.

  1. لامپ سفید ۵۰/۵۰ یا اکتینیک: ترکیبی از نور سفید و آبی را ساطع می کند که به بازسازی شرایط نور دریایی کمک می کند.
  2. لامپ های تقویت کننده رنگ: نور با رنگ های گرم ساطع می کنند تا رنگ را تقویت کنند. طراحی شده تا رنگ ماهی شما را به بهترین شکل نمایش دهد. ایده آل برای آکواریوم های تازه و آب شور ماهی.
  3. لامپ های طیف کامل (روز): تمام طول موج های نور مرئی را ساطع می کنند و به نور طبیعی خورشید نزدیک است.
  4. لامپ های اکتینیک: طیف نور آبی رنگ ساطع می کنند. شرایط نوری موجود در اعماق آب را بازسازی می کند و انرژی نور لازم برای رشد مناسب مرجان های فتوسنتزی را فراهم می کند. لامپ های اکتینیک برای آکواریوم های صخره ای ایده آل هستند.

لامپ تی ۵ مناسب آکواریوم

لامپ های T-5 HO نوعی لامپ فلورسنت هستند که نور با شدت بالا و گرمای کم تولید می کنند. این لامپ ها برای آکواریوم با پوشش گیاهی ایده آل هستند؛ اما ممکن است به اندازه کافی قوی نباشند تا به عمق بیش از ۲۴ اینچ نفوذ کنند.

انواع لامپ متال هالید

چراغ های متال هالید یکی از قوی ترین انواع نورپردازی آکواریوم است. این لامپ ها بیشترین شدت نور را تولید می کنند و بنابراین به یک فن یا چیلر برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد مخزن نیاز دارند. از آنجایی که لامپ های متال هالید بسیار قدرتمند هستند، توانایی نفوذ به عمق بیش از ۲۴ اینچ را دارند. این ویژگی متال هالید را به سیستم روشنایی ایده آل برای مخازن بسیار بزرگ تبدیل می کند.

طیف نور و نمایش رنگ تولید شده توسط متال هالیدها برای استفاده در آکواریوم مناسب است. متال هالید برای آکواریوم های صخره ای با ساکنانی که به شرایط نوری بالا نیاز دارند ایده آل می باشد.

انواع روشنایی اکواریوم

برای روشنایی اکواریوم ما چند نوع روشنایی داریم که هر کدام متفاوت از دیگری می باشد که در ادامه به بیان این موارد می پردازیم.

روشنایی رشته ای

روشنایی رشته ای رویکردی قدیمی و منسوخ در روشنایی آکواریوم هستند. این روشنایی نمی تواند به عمق بیشتر از ۱۲ اینچ نفوذ کند. همچنین به طور یک دست آب را روشن نمی کنند. گرمای تولید شده توسط این نور بسیار زیاد است. هزینه بالا و طول عمر پایین دارند. روش های نوین جایگزین روشنایی رشته ای شده اند.

روشنایی مورد نیاز

در انتخاب لامپ باید به میزان وات مورد نیاز برای روشنایی آکواریوم دقت داشته باشید. برای این کار باید اندازه و عمق آکواریوم را در نظر بگیرید. تجهیزات روشنایی که انتخاب می باید که به اندازه کافی قدرتمند باشد تا بتواند به عمق آب نفوذ کند.

انواع روشنایی اکواریوم

روشنایی و نورپردازی مناسب گیاهان

تفاوت زیادی در نور مورد نیاز برای آکواریوم فقط ماهی و آکواریوم های دارای پوشش گیاهی وجود دارد. ماهی های آکواریومی نیاز بیولوژیکی به نور ندارند، بنابراین روشنایی مورد نیاز برای آکواریوم فقط ماهی بسیار کمتر از آکواریوم های گیاهی است.

لامپ آکواریوم تا چند ساعت باید روشن باشد؟

نوع ماهی ها و پوشش گیاهی درون آکواریوم تعیین می کند که روزانه به چند ساعت نور نیاز دارند. معمولا ۸ تا ۱۰ ساعت روشن بودن لامپ برای آکواریوم ها کافی است. البته برخی از آکواریوم ها به ۱۲ ساعت روشنایی نیاز دارند. به این نکته توجه داشته باشید که نور خورشید نیز منبع دیگری در تامین نور مورد نیاز آکواریوم است. نور بیش از اندازه نیز برای ماهی ها و ماهی اب شور و گیاهان مضر است.

سخن پایانی

انتخاب چراغ مناسب برای آکواریوم به سلیقه شخصی و نیازهای مجموعه آکواریوم بستگی دارد. همیشه توجه داشته باشید که از سیستم های روشنایی که به طور خاص برای آکواریوم ها طراحی شده اند استفاده کنید. نورهای مناسب به شما کمک می کند از زیبایی آکواریوم خود لذت ببرید و ماهیان و گیاهان در وضعیت مطلوبی قرار بگیرند. مجموعه رویال با ۱۵ سال تجربه ارائه دهنده انواع تجهیزات روشنایی آکواریوم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×