نهال انجیر عسلی
طب سنتی

آشنایی با ارقام پر فروش نهال انجیر

اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲ 6۰183

وقتی صحبت از ارقام پر فروش نهال انجیر می‌شود شاید بیشتر باغداران و کشاورزان فکر کنند، اکثر نهال انجیر بومی کشور ایران نبوده و وارداتی بوده، در حالی که پرفروش و پرطرفدار بودن نهال میوه اصلا ارتباطی به کشور سازنده و اصالت آن ندارد.

بلکه مراحل تولید و اصلاحی بودن آن تاثیر بسزایی در این مورد دارد، البته یک گزینه مهم کشاورزی را نباید فراموش کنیم، اگر شما نهال انجیر با کیفیت را بخرید ولی در محیط سازگار با آن کشت نکنید چندان کیفیتی از آن تجربه نخواهید کرد.

بنابراین توصیه می‌شود قبل از هرگونه اقدامی برای احداث باغستان انجیر حتماً با کارشناسان مربوطه مشورت و رایزنی‌های لازم را انجام دهید تا اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کرده و قدم‌های خود را در راه احداث باغ مدرن و تجاری محکم بردارید.

نهال انجیر

نهال انجیر را بخریم یا بذر آن را پرورش دهیم؟

متاسفانه بسیاری از کشاورزان فکر می‌کنند، با پرورش دادن بذر درخت انجیر سرمایه کمتری برای احداث باغستان انجیر لازم خواهد بود، آنها مجبور نیستند هزینه زیادی صرف خرید انواع نهال انجیر اصلاحی و پیوندی کنند، اما مزیت خرید نهال با کیفیت انجیر از نهالستان معتبر به اندازه زیاد است، اگر کشاورز آگاهی های لازم در این مورد را داشته باشد هرگز ریسک باغستان انجیر را نمی پذیرفت:

  • مدت زمان به بار نشستن درختان بذری انجیر حداقل بین ۸ تا ۱۲ سال است، در حالی که شما با خرید نهال اصلاحی انجیر می‌توانید در سومین یا دومین سال کاشت باردهی آن را مشاهده کنید.
  • وقتی کیفیت میوه تولیدی نهال بذری و نهال اصلاحی را باهم مقایسه کنید خواهید فهمید کیفیت میوه تولید شده از نهال اصلاحی خیلی بیشتر از نهال بذری خواهد بود.
  • شما تا زمانی که نهال بذری انجیر به بار نشیند از کیفیت درخت انجیر و همچنین میوه های آن خبر نخواهید داشت و این مدت زمان خیلی طولانی است، در حالیکه با خرید تضمینی نهال انجیر از نهالستان معتبر از همان سال اول کاشت تغییرات آن را مشاهده خواهید کرد و در صورت وجود ایرادی می‌توانید آن را مرجوع کنید.
  • زحمتی که یک کشاورز برای پرورش نهال اصلاحی می‌کشد، بسیار کمتر از نگهداری و پرورش نهال بذری انجیر است.
  • کشاورزان و باغداران صاحب باغستان انجیر با کاشت نهال اصلاحی انجیر در یک مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانند به سرمایه اولیه دست یابند.

آیا با احداث باغستان انجیر کشاورزان در ده ساله اول کاشت کشاورزان به سوددهی می‌رسند؟

اگر باغداران روش مراحل احداث باغستان انجیر را کاملا اصولی و علمی طی کرده و از آخرین تکنولوژی برای احداث باغستان خود استفاده کنند، باعث می‌شود تا در صورت خرید  نهال انجیر باکیفیت اصلاحی، در دهه اول شاهد باردهی مناسب و سوددهی اقتصادی باشند، چون نهال‌های عرضه شده در نهالستان یک الی دو سال بعد از کاشت باردهی خود را شروع کرده و سه الی چهار سال بعد از کاشت نیز به رشد بلوغ خود می‌رسند.

شناختن نهال انجیر سازگار با شرایط محیط زیست احداث باغ انجیر

معمولاً نهال انجیر به دو صورت

  • نهال گرمسیری یا نهال انجیر زود گل
  • نهال سردسیری یا نهال انجیر دیرگل

به بازار عرضه می‌شود کشاورزان بر حسب شرایط اقلیمی منطقه مخصوصا مدت زمان زمستان تصمیم می‌گیرند کدام یک از نهال‌ها را خریداری کنند، مناطقی که دارای زمستان طولانی مدت هستند از ارقام نهال دیرگل استفاده می‌کنند تا تغییرات آب و هوای فروردین ماه تاثیر منفی بر روی شکوفه‌دهی درخت انجیر نداشته باشد، همچنین درخت انجیر برای اینکه بتواند مواد مغذی لازم را به میوه انجیر برساند باید حداقل ۷ تا ۸ ساعت آفتاب کافی ببیند، بنابراین نهال انجیر گرمسیری که احتیاج به تابش بیشتر نور خورشید دارند یا نهال انجیر دیررس برای کاشت در مناطق سردسیری مناسب نیستند.

آشنایی با ارقام پر فروش نهال انجیر

در این قسمت می خواهیم هفت رقم از بهترین نهال انجیر که جزو پرفروش ترین آنها است را برای شما معرفی کنیم، طبق آماری که از مراکز معتبر تولید و فروش نهال انجیر به دست آمده است مشخص شده ارقام زیر پرفروش هستند.

  • نهال انجیر استهبان:

اگر به دنبال یک نژاد مرغوب انجیر هستید حتما نهال انجیر استهبان را به خاطر بسپارید، جزوه نهال زودبازده قرار گرفته و در دومین سال کاشت می‌توانید باردهی آن را مشاهده کنید، عمر اقتصادی نهال انجیر استهبان حداقل ۸۰ سال بوده و با رسیدگی کشاورزان نیز افزایش پیدا می‌کند.

خرید نهال انجیر

  • نهال انجیر عسلی 

نهال انجیر عسلی بومی کشور ایران است، زود باز بوده و در دومین سال کاشت باردهی خود را شروع می‌کند، برای مناطق کوهستانی و سردسیری مناسب است چون شکوفه‌های آن دیر گل بوده و از اواخر فروردین ماه گلدهی و شکوفه دهی آن شروع می‌شود، حداقل عمر اقتصادی نهال انجیر اصلی ۷۰ سال است.

  • نهال انجیر سه وقته

به خاطر دیرگل بودن نهال انجیر سه وقته شما می‌توانید در مناطق معتدل، گرمسیری و سردسیری به راحتی آن را کشت کنید، حساسیت کمتری به سرما از خود نشان می دهد، به عنوان یک نهال تجاری و اقتصادی شناخته شده است چون در سه فصل از سال کشاورز می‌تواند باردهی آن را مشاهده کند، نهال انجیر سه فصله زودبازده بوده و در دومین سال کاشت باردهی خود را آغاز می‌کند.برای اططلاعات بیشتر درباره نهال انجیر سه وقته ( سه فصله ) اینجا کلیک کنید.

بنابراین کشاورزان با احداث باغستان آن هر چه سریعتر می‌توانند سرمایه اولیه خود را جمع آوری کنند از مزیت‌های مهم نهال انجیر سه وقته می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر کم آبی و خشکسالی اشاره کرد، باغدار به راحتی می‌تواند این نهال را به صورت دیمی پرورش دهد، حداقل عمر اقتصادی آن ۸۰ سال بوده و به خاطر هزینه کمی که برای نگهداری و مراقبت از آن احتیاج دارید سوددهی سالانه آن خیلی بیشتر است.

  • نهال انجیر سیاه

کیفیت بالای میوه انجیر سیاه باعث شده تا تقاضای آن را در بازار و میادین میوه و تره بار افزایش یابد، باردهی آن از سال دوم آغاز شده و جزو درختان دیرگل محسوب می‌شود، حداقل عمر اقتصادی نهال انجیر سیاه ۷۰ سال است.

  • نهال انجیر گلابی زرد

میوه انجیر گلابی زرد به خاطر طعم و مزه دلنشینی که دارند در میان کشاورزان طرفدار خیلی زیادی پیدا کرده است چون به راحتی میوه آن را میتوانند فروش رسانده و یا صادر کند از سال دوم بازدهی خود را شروع کرده عمر اقتصادی آن ۷۰ سال و بومی کشور فرانسه است.

  • نهال انجیر گلابی قرمز

بومی کشور آمریکا است، عمر اقتصادی آن ۷۰ سال و از سال دوم کاشت میوه دهی خود را شروع می‌کند.

نهال انجیر عسلی

  • نهال انجیر اسرائیلی

به خاطر مقاومت بالایی که نهاد انجیر اسرائیلی دارد که کشاورزان می تواند آن را به صورتی دی می کنند به همین خاطر هزینه مربوط به آبیاری این نهال بسیار پایین است جزو ارقام دیگر قرار گرفته و باردهی آن از سال دوم آغاز می شود، به خاطر کیفیت بالای انجیر اسرائیلی نه تنها در بازار داخلی بلکه فروش آن در بازار برون مرزی نیز در رونق است.

فرق بین نهاد انجیری سردسیری و نهال انجیری گرمسیری چیست؟

نهال انجیری گرمسیری به علت گزرومورفی بالایی که دارد به راحتی می‌تواند به صورت دیمی یا آبیاری از بارش سالانه منطقه سیراب می‌شود، ارقام  نهال گرمسیری انجیر احتیاج به تابش بیشتر نور خورشید دارند و از آنجایی که زود گل هستند سرمای برج اول سال بلافاصله بر روی گل‌های آنها تاثیر منفی می‌گذارد، ولی نهال انجیر سردسیری دیرگل هستند بنابراین تعطیلات در ماه فروردین شکوفه های آن‌ها را از بین می‌برد همچنین مقاومت بیشتری طرف قرارداد بیماری هایی با عامل باکتریایی و قارچی از خود نشان می دهند.

کلام آخر

کشاورزان و باغداران عزیزی که به دنبال یک گزینه مناسب برای احداث باغ تجاری و حرفه ای هستند می‌توانند به احداث باغ انجیر فکر کنند، چون هزینه های مربوط به نگهداری این باغستان بسیار پایین بوده و سوددهی بالایی نیز دارد، میوه انجیر در بین مردم ایرانی و مسلمان در خاورمیانه و کشورهای عربی بسیار ارزشمند و جایگاه خاصی دارد چون در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

بنابراین کشاورزان ایرانی از فروش این میوه در منطقه هیچ هراسی نداشته باشند، تنوع نژادی که در نهالستان‌های کشور ایران وجود دارد کار کشاورزان را راحت تر کرده و در هر منطقی می‌توانند بهترین نهال انجیر را کشت کنند، جهت کسب اطلاعات دقیق در این زمینه می‌توانند به معتبرترین مرکز تولید و فروش نهال انجیر کشور مراجعه کنند.

کارشناسان مراکز معتبر مانند پترن حال در هر لحظه آماده جوابگویی به سوالات شما و ارائه اطلاعات دقیق و علمی در زمینه احداث باغستان انجیر هستند.

 

راه های ارتباطی:

۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×