آینده خودروهای خودران

رویای به‌وجود آمدن خودروهای خودران از دیرباز تاکنون در ذهن بشر بوده‌ است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، این امر میسر شده و هم‌اکنون در برخی کشورهای پیشرفته مانند آمریکا شاهد ارائه اولین نسل از این ماشین‌ها هستیم؛ اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که آینده این ماشین‌ها چگونه خواهد بود؟ چه چالش‌هایی درباره این ماشین‌ها وجود دارد؟ آیا فناوری به‌کارگرفته شده در این مدل ماشین‌ها، گسترده‌تر خواهد شد؟ در ادامه قصد داریم راجع‌به آینده خودرو های خودران بیشتر صحبت کنیم.

Images 1709482461 65E4A1Dda9Edb

نگاهی به ماشین‌های خودران

ماشین‌های خودران بدون نیاز به راننده و به‌شکل مستقل می‌توانند استفاده شوند. کافیست مسیر آن‌ها را تعیین کنید و ماشین را روشن کنید. برای اعمال دستورات هم نصب یک اپلیکیشن روی گوشی‌های هوشمند کفایت می‌کند. سوخت مورد نظر برای حرکت ماشین، برق است؛ ازاین‌رو این مدل ماشین‌ها به حفظ محیط زیست هم کمک شایانی می‌کنند. یکی از مزایای بسیار مهم این مدل خودروها، کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات است.

چه موانعی بر سر راه پیشرفت ماشین‌های خودران وجود دارد؟

برای پیشرفت هرچه بیشتر مدل‌های خودران باید موانع سر راه آن‌ها را شناخت و برطرف کرد. بزرگ‌ترین چالشی که بر سر راه این تکنولوژی وجود دارد، اجرای دستورالعمل‌هایی روی ماشین، برای بهینه کردن عملکرد اتومبیل در محیط‌های شلوغ است. با بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شده است که داشتن عملکرد ایمن در محیط‌های غیرقابل پیش‌بینی، توسط این اتومبیل‌ها کمی با چالش مواجه است؛ برای مثال ماشین‌های خودران هنگام تخلف رانندگان دیگر و انجام حرکات خطرناک توسط آن‌ها، کمی با چالش مواجه می‌شوند. برای این منظور سعی شده تا محیط‌های اختصاصی جهت آزمایش عملکرد این مدل ماشین‌ها ایجاد شود.

دانشمندان دانشگاه میشیگان یک محیط اختصاصی که تقریبا شبیه به یک شهرک است را برای این کار به‌وجود آوردند. در این شهرک تمامی علائم ترافیکی، زیرگذرها، ساختمان‌ها، پارکینگ، درخت و … به‌وجود آمده‌ است تا عملکرد خودروهای خودران در فضایی واقعی شبیه‌سازی شود. ماشین باید از یک جاده ۴ کیلومتری عبور کند. در این مسیر ماشین با چالش‌هایی واقعی مواجه خواهد شد؛ برای مثال، ورود دو ماشین به‌شکل همزمان به یک تقاطع یا پریدن کودکان مقابل ماشین، ازجمله این چالش‌هاست. هدف از انجام این ازمایشات، ارتقای سطح کیفیت این مدل ماشین‌هاست. به نظر می‌رسد در پایان آزمایشات در آینده می‌توان انتظار عملکرد بهتری از ماشین‌های خودران داشت. در ادامه راجع‌به مسیر پیشرفت این تکنولوژی در آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.

Images 1709482461 65E4A1Ddb4326

آینده تکنولوژی خودران در بازه‌های زمانی متفاوت

تا اینجای مطلب راجع‌به تکنولوژی خودران در اتومبیل‌ها صحبت کردیم و با این تکنولوژی آشنا شدیم. تکنولوژی خودران امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته‌است و سوال‌های زیادی راجع‌به آن مطرح می‌شود. در این قسمت قصد داریم راجع‌به این موضوع صحبت کنیم که آینده فناوری خودروهای خودران در دنیا به چه شکل خواهد بود؟ چه چالش‌هایی در مسیر پیشرفت ماشین‌های خودران وجود دارد؟ آیا می‌توان انتظار پیشرفت چشمگیری را در حوزه اتومبیل‌های خودران داشت؟

پنج سال آینده

یکی از طرح‌های جالبی که در حوزه فناوری خودران وجود دارد، استفاده از ربات‌های خودران کوچک است. این ربات‌های خودران کوچک می‌توانند در مسیر پیاده‌روها یا مسیرهای دوچرخه‌سواری حرکت کنند. این ماشین‌های خودران کوچک می‌توانند برای تحویل غذا و انواع کالاها از نقطه‌‌ای به نقطه دیگر مفید باشند.

از سویی دیگر می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا ماشین‌های خودران در آینده به شکل گروهی کنار یکدیگر حرکت کنند. فاصله کم بین ماشین‌ها اجازه حرکت به ماشین دیگری بین آن‌ها را نمی‌دهد. با این چیدمان آن‌ها می‌توانند یکدیگر را راحت‌تر کنترل کنند. درصورتی‌که بتوان سیستم ماشین‌های خودران را به همدیگر وصل کرد، می‌توان از آن‌ها به‌عنوان سیستم حمل‌ونقل کارآمد و بسیار مقرون‌به‌صرفه استفاده کرد.

هفت سال آینده

متخصصان معتقدند آینده خودرو‌های خودران، به میزان اعتماد مردم و امنیت در حین استفاده از آن‌ها مرتبط است. از سویی دیگر پیش‌بینی می‌شود نیاز به تغییر ساختار شهرها برای بهبود عملکرد ماشین‌های خودران وجود داشته باشد. احتمالا در هفت سال آینده این مدل ماشین‌ها ابتدا در شهرهای بزرگ به شکل بسیار گسترده‌‌ای استفاده شوند. کاربران می‌توانند تنها با گرفتن یک شماره تلفن، درخواست اتومبیل خودران داشته باشند. اتومبیل می‌تواند در مدت کوتاهی مثلا در عرض ۵ دقیقه به محل مورد نظر برسد و مسافر را به مقصد مناسب برساند. با این توضیح می‌توان فهمید در آینده‌‌ای نه چندان دور، دیگر نیاز به ماشین شخصی وجود نخواهد داشت.

ده سال آینده

باوجود پیشرفت‌های خوبی که در حوزه خودروهای خودران به‌وجود آمده، انتظار می‌رود تا ده سال آینده مسیر این پیشرفت همچنان پرچالش باشد؛ زیرا نیاز به تلاش‌های بیشتری برای ساخت نسخه‌‌ای تکامل‌یافته و مدرن از ماشین‌های خودران حس می‌شود. مطابق پیش‌بینی‌ها احتمالا در سال ۲۰۳۱ اولین اتومبیل کاملا خودران و بدون راننده به دنیا عرضه شود. با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند احتمال ایجاد اتومبیل بدون نیاز به راننده، خیلی کم است؛ زیرا نمی‌توان به‌طور کامل به امنیت این مدل اتومبیل‌ها اعتماد کرد؛ برای مثال برخی از کارشناسان نگرانی‌هایی بابت سوار شدن کودکان در ماشین‌هایی که به‌طورکامل خودران هستند، دارند.

با تمامی این تفاسیر می‌توان گفت مهم‌ترین مشکل در مسیر پیشرفت خودروهای خودران، بحث امنیت آن‌هاست. درصورتی‌که بتوان با تمهیداتی بحث امنیت را ارتقا بخشید، احتمالا استفاده از آن‌ها بسیار گسترده شود. این چالش به‌ویژه در ارتباط با کشورهایی مطرح است که زیرساخت‌های بسیار ضعیفی دارند. برای ارائه زیرساخت‌های لازم نیاز است تا بودجه فراوانی در این راه خرج شود. در هر صورت می‌توان گفت آینده اتومبیل‌های خودران درخشان خواهد بود.

Images 1709482461 65E4A1Ddbe6Ed

کلام آخر

امروزه بحث اتومبیل‌های خودران بسیار داغ است. باوجود عملکرد نسبتا خوب این مدل ماشین‌ها، نیاز است تا در طراحی و ساخت آن‌ها بازنگری‌هایی انجام شود. مهم‌ترین چالش پیش روی ماشین‌های خودران، بحث امنیت آن‌هاست. در این مطلب راجع‌به تکنولوژی خودران در خودروها و مسیر پیشرفت آن‌ها صحبت کردیم. در کنار این مطلب آموزشی، جا دارد تا به مجله اسمونی هم اشاره داشته باشیم. مجله آسمونی یکی از وب‌سایت‌های بسیار جامع و متنوع امروزی است. شما می‌توانید انواع مطالب به‌روز و جالب درباره موضوعات مختلف را از وب‌سایت مجله آسمونی به آدرس https://asemooni.com/ پیگیری کنید. در این مجله موضوعات مختلفی مانند ورزش، پزشکی، فناوری، تغذیه، سلامت و … پوشش داده می‌شود. درمجموع می‌توان گفت این مجله اینترنتی بهترین انتخاب برای خواندن مطالبی از حوزه‌های مختلف است.

دیدگاهتان را بنویسید