تعیین جنسیت با iui در اصفهان

در گذشته تعیین جنسیت جنین همیشه از رویاهای دست نیافتنی انسان‌ها محسوب می‌شد، ولی در حال حاضر با کمک تکنیک‌های نوین علم پزشکی، بسیاری از آرزوهای دست نیافتنی انسان محقق شده اند. تعیین جنسیت جنین نیز یکی از این موارد است. در حال حاضر در ایران نیز مانند سایر کشورهای پیشرفته، امکان انجام این کار وجود دارد. به طور کلی حتی در بهترین شرایط نیز اطمینان صد درصدی وجود نداشته و فقط می‌توان ۶۰٪ تا ۷۰٪ اسپرم مورد نظر را جدا کرده و جنسیت مد نظر والدین را محقق کرد. اما خوشبختانه تعیین جنسیت با iui امکان‌پذیر است. اگر شما نیز قصد استفاده از این روش را دارید و می‌خواهید اطلاعات کافی درباره روش IUI به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم، که تا انتهای این مطب گردآوری شده توسط سایت دکتر افقهی همراه ما باشید.

 Images 1707128225 65C0B5A14F27E

تعیین جنسیت با IUI چیست؟

به نقل از «avahealth» تلقیح درون رحمی اسپرم یا آی یو آی، در دسته روش‌های درمان ناباروری دسته‌بندی می‌شود و نمونه اسپرم مرد توسط تزریق به داخل حفره رحمی زن انتقال می‌یابد. در مواردی که زوج‌ها با مشکلات و اختلالاتی مانند تحرک نامناسب اسپرم‌ها یا پایین، کافی نبودن تعداد اسپرم‌ها در نمونه منی و… مواجه هستند، می‌توان از روش درمان آی یو آی استفاده کرد.

کاربردهای تعیین جنسیت با روش IUI

تعیین جنسیت با روش IUI کاربردهای مختلفی دارد و افراد با مشکلات مختلفی می‌توانند به سراغ این روش درمانی بروند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین جنسیت جنین با روش IUI که به معنای تزریق اسپرم به درون حفره رحم زن (تلقیح درون رحمی اسپرم) است از روش‌های ساده برای درمان ناباروری محسوب می‌شود. افزایش احتمال تماس تخمک با اسپرم درون رحم و بیشتر شدن احتمال بارداری سبب شده است که مهم‌ترین کاربرد تعیین جنسیت با روش IUI برای درمان ناباروری و نازایی باشد.
  • از طرفی روش IUI از پیشرفته‌ترین روش‌های درمان ناباروری زنان ابتلا به اندومتریوز خفیف یا متوسط، اختلالات دهانه رحم (ترشحات سرویکس)، اختلالات تخمک‌گذاری و نازایی‌های نامشخص هستند؛ بنابراین فقط خانم‌هایی می‌توانند از روش تعیین جنسیت آی یو آی برای درمان نازایی و ناباروری استفاده کنند که لوله‌های رحمی آن‌ها باز باشد.
  • مردانی که تحرک و تعداد اسپرم‌های آن‌ها کافی نیست و دچار اختلال انتقال اسپرم هستند، می‌توانند برای درمان ناباروری از روش IUI استفاده کنند.
  • زوج‌هایی که خطر انتقال بیماری به دلیل رابطه جنسی وجود دارد، نیز می‌توانند از روش درمان ناباروری آی یو آی برای بارداری بدون خطر استفاده کنند.
  • از سایر کاربردهای روش تلقیح داخل رحمی اسپرم (IUI) مانند پی جی دی، تعیین جنسیت است. برخی از زوج‌ها به دلیل جلوگیری از انتقال بیماری‌های ژنتیکی، ایجاد توازن در خانواده، از تعیین جنسیت با روش درمان ناباروری آی یو آی استفاده می‌کنند. برای مثال اگر والدین مبتلا به بیماری ارثی دیستروفی هموفیلی یا عضلانی باشند، خطر انتقال بیماری به جنین پسر بیشتر از نوزاد دختر است. در نتیجه زوج‌ها در چنین شرایطی تصمیم می‌گیرند که جنسیتی را انتخاب کنند که احتمال ابتلای آن به بیماری پایین‌تر باشد.

مزایای تعیین جنسیت با روش IUI

تعیین جنسیت جنین با روش آی یو آی مزیت‌هایی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روش تعیین جنسیت جنین سرعت بالایی دارد.
  • هزینه انجام این روش نیز پایین است.
  • از همه مهم‌تر تعیین جنسیت با روش IUI سرپایی انجام می‌شود.
  • در این روش احتمال انتقال ژن‌های خاص به نسل بعد افزایش می‌یابد.
  • امکان انتخاب جنسیت برای زوج‌هایی که تعداد فرزندان خود را محدود می‌بینند.
  • خطر بیماری‌های وابسته به جنسیت (مانند بیماری‌های مرتبط با جنسیتی مانند هموفیلی) کاهش می‌یابد.

 Images 1707128239 65C0B5Af230Fe

معایب تعیین جنسیت با روش IUI

روش تعیین جنسیت با IUI علاوه بر مزایای گفته شده معایب و عوارضی نیز دارد. از جمله معایب این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال بروز اختلالات و مشکلات ناشی از مصرف داروها
  • بروز سندروم تحریک‌پذیر بیش از اندازه تخمدان؛ زیرا با روش آی یو آی به دلیل بزرگ شدن تخمدان‌ها، درد شدیدی به وجود می‌آید و شکم هم به علت تجمع مایعات دچار نفخ و بزرگ می‌شود.

نحوه انجام آزمایش IUI برای تعیین جنسیت

برای انجام تعیین جنسیت با روش IUI در اصفهان (تلقیح داخل رحمی اسپرم) قبل از هرکاری باید متخصص نازایی، جراح و متخصص زنان و زایمان مجربی انتخاب کنید. به طور معمول این روش بسیار ساده و بدون بیهوشی و درد صورت می‌گیرد.

روش انجام آزمایش IUI برای تعیین جنسیت به این صورت است که مایع منی با روش‌های خاصی شسته می‌شود و پزشک اسپرم‌های شسته شده را توسط کاتتر درون رحم و واژن زن تزریق می‌کند. همچنین خانم باید داروهای تحریک کننده تخمدان مصرف کند تا تعداد تخمک‌های آزاد شده در هر چرخه افزایش یابد. در ضمن دوز و زمان مصرف داروهای تحریک کننده تخمدان باید براساس دستور پزشک متخصص انجام شود.

در مرحله بعد تخمدان، سونوگرافی می‌شود و پزشک حالت طبیعی بودن فولیکول را بررسی می‌کند و داروی کمک باروری به منظور تحریک تخمک‌گذاری تزریق می‌شود. حدود ۳۶ تا ۴۸ ساعت پس از تزریق عمل IUI باید صورت بگیرد.

در برخی موارد پزشکان متخصص برای اینکه شانس موفقیت را بالا ببرند، عمل تعیین جنسیت جنین با روش آی یو آی را به فاصله یک روز پشت سر هم انجام می‌دهند. هنگامی که زمان دقیق عمل IUI معلوم شد، از مرد که حداقل ۲ تا ۵ روز از آخرین رابطه جنسی و خروج منی او گذشته باشد، نمونه اسپرم می‌گیرند. همچنین اسپرم‌ها در آزمایشگاه پس شستشو از مایع منی جدا شده و اسپرم‌هایی که کیفیت بهتری دارند، به رحم زن تزریق می‌شوند.

تعیین جنسیت با روش IUI یک عمل سرپایی است، به همین دلیل به بستری شدن نیازی ندارد؛ بنابراین یک ساعت دراز کشیدن روی تخت بدون حرکت کفایت می‌کند. در آخر برای مشخص شدن نتیجه عمل، خانم باید دو هفته پس از عمل، تست بارداری دهد.

 لاپاراسکوپی در اصفهان

بهترین زمان انجام آی یو آی چه زمانی است؟

به طور معمول تخمک‌ها ۳۶ ساعت پس از تزریق داروهای محرک تخمدان، آزاد می‌شوند و پزشک ۲۴ تا ۴۸ ساعت فرصت دارد تا پس از تزریق، عمل IUI را انجام دهد. یعنی اینکه همین فاصله ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق، بهترین زمان برای انجام عمل آی یو آی است.

 Images 1707128249 65C0B5B9B51Bc

مراقبت‌های پس از تعیین جنسیت با IUI

با اینکه روش آی یو آی یک عمل ساده‌ای است، اما با انجام مراقبت‌های پس از تلقیح داخل رحمی اسپرم می‌توان باعث افزایش درصد موفقیت این روش شد. از جمله مراقبت‌های لازم پس از انجام این عمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استراحت چندساعته در بیمارستان بعد از برداشتن تخمک
  • حمام کردن و خوردن غذای معمولی و سبک پس از رفتن به منزل
  • در شرایطی که در ناحیه شکم یا لگن درد داشتید، مسکن ساده‌ای مانند استامینوفن یا هیوسین ساده مصرف کنید.
  • از همه مهم‌تر نباید مصرف اسید فولیک قطع شود.
  • اگر تحریک تخمدان شدید بود، حتما مایعات زیادی مصرف کنید.
  • پس از برداشتن تخمک مکمل پروژسترون خوراکی، شیاف یا تزریقی بر اساس تجویز متخصص مصرف شود.

عوارض پس از تعیین جنسیت با IUI

در صورت مشاهده نشانه‌های زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد و تورم شدید شکم
  • دمای بدن ۳۸ درجه
  • خونریزی شدید واژن
  • ضعف و سرگیجه
  • حالت تهوع شدید
  • استفراغ
  • دفع ادرار دردناک

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی علم پزشکی می‌تواند با روش‌هایی مانند IUI جنسیت جنین را تعیین کند. این روش مزایایی مانند هزینه پایین، سرپایی بودن عمل، تقریبا بدون عوارض، امکان انتقال ژن‌های خاص و… دارد. این روش تعیین جنسیت جنین در کلینک‌ها، مراکز باروری و بیمارستان‌ها انجام می‌شود. دکتر مریم افقهی با توانمندی و مهارتی که دارند، می‌توانند این عمل را با بالاترین دقت و کیفیت ممکن انجام دهند. اگر برای انجام این عمل به دکتر مریم افقهی مراجعه کنید، مطمئن باشید که از انتخاب این پزشک حاذق و اعتماد به او پشیمان نخواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید