دنیای شگفت‌انگیز خانه کسرا: تجربه‌ای متفاوت از تاریخ و معماری

خانه کسرا، یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی یزد است که توجه بسیاری از علاقه‌مندان به بازدید از بناهای تاریخی را به خود جلب کرده است. مردم قم هر سال با شروع پیش فروش بلیط قطار برای خرید بلیط قطار یزد اقدام می‌کنند و بعد از دیدن جاذبه‌های دیدنی این شهر با بلیط قطار یزد قم راهی شهر خود می‌شوند‌. خانه کسرا به‌عنوان یک مرکز فرهنگی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. قبل از سفر به یزد و بازدید از این جاذبه تاریخی منحصربه‌فرد بهتر است، اطلاعات خود را درباره آن افزایش دهید. در این مطلب قصد داریم هر آنچه که باید درباره خانه کسرا بدانید، توضیح دهیم.

Images 1712658533 66151865Af525

آشنایی با تاریخچه خانه کسرا

قدمت ساختمان خانه کسرا به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی معروف یزد به دوران قاجار برمی‌‌گردد. پروفسور کسرا وفاداری در سال ۱۳۸۰ زمین این خانه را که در بافت تاریخی یزد قرار داشت، با هدف راه‌اندازی یک مجموعه فرهنگی خریداری کرد و با همکاری فرشید ناهید سرانجام در سال ۱۳۸۲ این مجموعه راه‌اندازی شد.

هدف اصلی پروفسور کسرا از ایجاد این مجموعه فرهنگی جذب گردشگران داخلی و خارجی بود و خوشبختانه در رسیدن به هدف خود عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت؛ زیرا هر ساله تعدادی زیادی گردشگر از سراسر کشور از جمله شهر قم با شروع پیش فروش قطار برای پیش‌خرید بلیط قطار قم یزد و بلیط قطار یزد قم اقدام می‌کنند تا از خانه کسرا و سایر جاهای دیدنی یزد بازدید داشته باشند.

این خانه زیبا بستر مناسبی برای معرفی فرهنگ کهن ایرانی به گردشگران ایرانی و خارجی فراهم کرده است. آن‌ها با حضور در خانه کسرا می‌توانند ساعاتی سرشار از آرامش را سپری کنند. این خانه زیبا در اسفندماه سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

خانه کسرا از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، مجموعه فرهنگی خانه کسرا وفاداری یزد از دوران قاجار قدمت دارد و بعد از بازسازی به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی یزد تبدیل شده است. این خانه در خیابان کاشانی یزد و کوچه آتشکده قرار دارد و از فعال‌ترین مجموعه‌های فرهنگی این شهر به شمار می‌رود. اکثر گردشگرانی که در زمان پیش فروش بلیط قطار یزد، بلیط قطار قم یزد را خریداری می‌کنند، بازدید از خانه کسرا را در اولویت قرار می‌دهند. آن‌ها بعد از دیدن بخش‌های مختلف این خانه و سایر جاذبه‌های گردشگری این شهر با خرید بلیط قطار یزد قم به شهر خود باز می‌گردند.

این مجموعه فرهنگی از سه بخش مختلف تشکیل شده است که عبارت‌اند از: شربت‌خانه، فروشگاه صنایع‌دستی و کتاب‌فروشی. در واقع هر یک از طبقات خانه کسرا کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه با ویژگی‌های هر یک از بخش‌ها آشنا خواهید شد:

Images 1712658533 66151865C27Ef

بخش شربت‌خانه

شربت‌خانه خانه کسرا وفاداری در زیر زمین این بنای تاریخی واقع شده است. هدف از ایجاد این بخش پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی با استفاده از نوشیدنی‌های متنوع و خنک است. شهر یزد به‌عنوان یک شهر کویری آب‌وهوای گرم‌وخشکی دارد؛ به همین دلیل خوردن یک نوشیدنی خنک در یک شهر گرم برای گردشگران بسیار دلچسب خواهد بود.

از سمت حیاط خانه کسرا به سمت زیر زمین جریان آبی وجود دارد که به داخل حوض موجود در شربت‌خانه می‌ریزد. این حوض دارای چهار پایه است که هر یک از پایه‌های نماد عناصر اصلی آب، خاک، باد و آتش را نشان می‌دهند. وجود این حوض زیبا در شربت‌خانه نمای بسیار زیبایی در فضای این بخش ایجاد کرده است. گردشگران می‌توانند با توجه به منوی شربت‌خانه نوشیدنی موردعلاقه خود را سفارش دهند.

در منوی شربت‌خانه شربت‌های خوشمزه‌ای مانند شربت آبلیمو و سکنجبین خیار، شربت تخم شربتی، شربت پرتقال و شربت سکنجبین و همچنین عرقیاتی مانند عرق بهارنارنج، عرق کاسنی، عرق بیدمشک، عرق نعناع و گلاب وجود دارد. شیرموز، آب‌هویج، آب انار، شیر خرما، آب‌طالبی و آب‌پرتقال جز نوشیدنی‌های سرد و چای دارچین، چای زنجبیل، چای ترش، شیرکاکائو، شیرقهوه، قهوه فرانسوی، کاپوچینو، قهوه‌ترک، هات‌چاکلت و غیره جز نوشیدنی‌های گرم شربت‌خانه هستند.

از دیگر خوراکی‌هایی که در این بخش از خانه کسرا سرو می‌شود، می‌توان به بستنی مخصوص کسرا، بستنی وانیلی، بستنی زعفرانی، کیک یزدی، فالوده یزدی، شولی یزدی و غیره اشاره کرد. جالب است بدانید که در این مکان جشن‌های باستانی مانند جشن مهرگان، جشن تیرگان، جشن اسفندگان، جشن نوروز و نکوداشت‌های مختلف برگزار می‌شود.

بخش صنایع‌دستی

یکی دیگر از بخش‌های خانه کسرا که در طبقه همکف آن واقع شده، بخش صنایع‌دستی است. گردشگران بعد از بازدید از شربت خانه از طریق پله‌های مارپیچی به این بخش می‌روند و در دو سمت طبقه همکف انواع و اقسام صنایع‌دستی اصیل ایرانی را مشاهده می‌کنند. از صنایع‌دستی موجود در خانه کسرا می‌توان مواردی مانند کیف‌های چرمی دست‌ساز، جعبه‌های جواهرات، جاقلمی، پالتوهای ترمه‌نشان، کیف‌های ترمه‌نشان، پارچه‌ای و گلیمی، صنایع‌دستی زرتشتی مانند روسینی، مفرش قند سبز، آفرینگان و آیینه زرتشت، صنایع‌دستی ترکیبی مانند چوب و سفال، تخته‌نردهای چوبی، تابلوهای قلم‌زنی مسی، صنایع‌دستی شیشه‌ای، لباس‌های سنتی، دست‌بندها و انگشترهای دست‌ساز و غیره را نام برد.

بخش کتاب‌فروشی

گردشگران با ورود به طبقه دوم خانه کسرا شاهد یک کتاب‌فروشی جذاب و دیدنی خواهند بود. در این کتاب‌فروشی انواع و اقسام کتاب‌های تاریخی کمیاب وجود دارد. علاوه بر این کتاب‌هایی با موضوعات متنوع مانند کتاب‌های داستان، کتاب‌های رمان، کتاب‌های کودک و نوجوان، کتاب‌های گردشگری، کتاب‌های شعر، کتاب‌های آموزش آشپزی، کتاب‌های ایرانگردی، تقدیم زرتشتی، کارت‌پستال‌های زیبا، مستندهای گردشگری، عکس‌های هنرمندان و غیره نیز در این بخش از خانه کسرا به فروش می‌رسد.

گردشگران بعد از بازدید از تمام بخش‌های خانه کسرا می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آن شامل عمارت قصر آینه، آتشکده ورهرام و موزه و گنجینه سنگ و شهاب‌سنگ یزد نیز بازدید داشته باشند.

Images 1712658533 66151865Cbd99

خرید بلیط قطار یزد قم با بهترین قیمت از سایت فلای تودی

در این مطلب شما عزیزان را با یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد یعنی خانه کسرا وفاداری و بخش‌های مختلف آن آشنا کردیم. باتوجه‌به استقبال گردشگران به بازدید از این خانه تاریخی اکثر افرادی که ساکن قم هستند و قصد سفر به یزد را دارند، قبل از اتمام بلیط‌های قطار سعی می‌کنند بلافاصله بعد از پیش فروش بلیط قطار برای پیش خرید بلیط رفت‌وبرگشت قطار اقدام کنند. سایت فلای تودی به‌عنوان معتبرترین سایت گردشگری ایران شناخته می‌شود و باکیفیت‌ترین خدمات آنلاین را به کاربران خود ارائه می‌دهد. هم‌زمان با خرید بلیط قطار از این سایت می‌توانید یکی از هتل‌های نزدیک به خانه کسرای یزد را نیز به‌صورت آنلاین رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید