طول عمر ایمپلنت دندان 1
معرفی کسب و کار

طول عمر ایمپلنت دندان و عوامل موثر بر آن

دی ۲۵, ۱۴۰۱ 2۰92

یکی از بهترین روش ها برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته استفاده از ایمپلنت دندان است بسیاری از افراد تمایل دارند با استفاده از ایمپلنت دندان، دندان های از دست رفته خود را جایگزین کنند. با توجه به نیاز به عمل جراحی برای کاشت ایمپلنت دندان و دشوار بودن فرآیند کاشت ایمپلنت، طول عمر ایمپلنت و دوام آن برای بیماران بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با طول عمر ایمپلنت دندان و راهکارهایی برای افزایش دوام آن آشنا شوید.

طول عمر ایمپلنت دندان و عوامل موثر بر آن

معرفی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در واقع نوعی دندان مصنوعی است که به دلیل پیچ شدن در استخوان فک از دوام بالایی برخوردار بوده و به عنوان بهترین روش برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته در نظر گرفته می شود. ایمپلنت های دندان شامل سه قسمت پایه ایمپلنت، اباتمنت و روکش مصنوعی است. پایه ایمپلنت درون استخوان فک پیچ شده و محکم قرار می گیرد و به استخوان فک جوش می خورد. برای قرار گرفتن پایه ایمپلنت درون استخوان فک باید لثه را برش داد. قطعه ای که روی پایه ایمپلنت قرار گرفته و در نهایت به عنوان تکیه گاهی برای قرار گرفتن تاج مصنوعی دندان محسوب می ‌شود، اباتمنت نام دارد و تاج مصنوعی دندان نیز روکشی است که ظاهری شبیه دندان های طبیعی دارد و در بیرون لثه قرار می گیرد. بدین ترتیب ایمپلنت دندان کاملا مستحکم درون لثه قرار گرفته و به استخوان فک متصل می شود و به همین دلیل دیگر در دهان بیمار حرکت نمی کند و مشکلی برای گفتار و جویدن او ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این ظاهر ایمپلنت دندان کاملاً مشابه دندان های طبیعی است که از هر نظر به خصوص از جنبه زیبایی اهمیت ویژه ‌ای دارد.

طول عمر یا دوام ایمپلنت دندان

به طور کلی مردم جامعه بر این باورند که ایمپلنت ها روشی دائمی برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته هستند، اما این مسئله از نظر علمی اثبات نشده است. از لحاظ علمی دوام ایمپلنت دندان نسبت به لمینت دندان، کامپوزیت دندان و سایر روش های دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی بیشتر است، اما حداکثر حدود ۲۵ سال دوام دارد. باید به این مسئله توجه داشت که ۲۵ سال مدت زمانی است که در صورت رعایت نکات بهداشتی و مراقبت صحیح از ایمپلنت ها به عنوان طول عمر آن ها در نظر گرفته می ‌شود و در صورت عدم مراقبت صحیح از آن ها پس از گذشت حداقل ۱۰ سال، ایمپلنت ها دیگر دوام و استحکام خود را از دست می دهند و نیازمند تعویض خواهند شد. بنابراین توصیه می شود در صورت کاشت ایمپلنت دندان حتماً نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کرده و از نخ دندان و مسواک استفاده کنید و حداقل هفته ‌ای دو مرتبه با دهان شویه دهان و دندان های خود را تمیز و ضد عفونی نمایید تا طول عمر ایمپلنت های شما افزایش یابد. در ادامه راهکارهایی برای افزایش دوام ایمپلنت  و طول عمر آن به شما ارائه خواهد شد.

طول عمر یا دوام ایمپلنت دندان

راهکارهایی برای افزایش دوام و طول عمر ایمپلنت دندان

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، حداکثر طول عمر ایمپلنت دندان حدود ۲۵ سال گزارش شده است. با این وجود در صورت انجام روش هایی ممکن است این مدت زمان را افزایش داد و حتی آن را به عنوان یک روش دائمی در نظر گرفت. با رعایت این راهکارها ممکن است بیمار بتواند تا آخر عمر ایمپلنت ها را در دندان خود داشته باشد و با رضایت کامل از آن ها استفاده کند. از جمله این راهکارها به منظور افزایش طول عمر ایمپلنت دندان می توان به رعایت نکات بهداشت دهان و دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک زیبایی و ترمیمی جهت انجام معاینه، پرهیز از مصرف دخانیات، داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از اعمال فشار به دندان ها اشاره کرد. در ادامه هر یک از این روش ها به اختصار معرفی خواهند شد.

 

  • احتمالاً تا کنون متوجه شده اید که مهم ترین نکته در راستای افزایش طول عمر دندان ها، رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان است. به منظور داشتن ایمپلنت هایی با دوام و تمیز و همچنین دندان های سالم باید حداقل دو بار در روز مسواک زد و نخ دندان کشید. استفاده منظم و دوبار در هفته از دهانشویه به منظور تمیز و ضد عفونی کردن دهان و دندان نیز در افزایش طول عمر آن ها نقش دارد زیرا از تجمع پلاک ها و باکتری ها در داخل دهان و اطراف دندان ها جلوگیری می کند. نکته حائز اهمیت هنگام رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان با وجود ایمپلنت های دندان این است که باید از خمیر دندان ها با میزان سایش کم و مسواک های نرم برای شستشوی ایمپلنت استفاده شود تا موجب آسیب رسیدن به سطح ایمپلنت دهان نشود. همچنین هنگام نخ دندان کشیدن در اطراف ایمپلنت ها نیز باید مراقب بود تا به اباتمنت و تاج مصنوعی ایمپلنت آسیبی وارد نشود. با رعایت این نکات می توان اطمینان حاصل کرد که دوام اینپلنت حداقل تا ۲۵ سال ادامه داشته باشد.
  • دومین نکته حائز اهمیت برای داشتن ایمپلنت هایی با دوام و طول عمر زیاد مراجعه منظم به دندانپزشک زیبایی در تهران و سایر شهرها جهت انجام معاینات است، البته مهارت دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و میزان تجربه و تبحر او در جراحی لثه و کاشت ایمپلنت بسیار مهم است، زیرا اگر متخصص کاشت ایمپلنت از مهارت کافی برخوردار نباشد، ممکن است عملیات کاشت ایمپلنت با شکست روبرو شود و پس از گذشت چند سال ایمپلنت ها نیاز به تعویض پیدا کنند. بنابراین انتخاب یک متخصص باتجربه و با دانش کافی برای داشتن ایمپلنت هایی با طول عمر بالا بسیار مهم است. توصیه می‌ شود بیماران هر شش ماه یک بار برای معاینه ایمپلنت ها به متخصصین ایمپلنت خود مراجعه کنند تا وی ایمپلنت ها را بررسی کرده و در صورت نیاز و وجود پلاک و جرم در اطراف ایمپلنت ها آن ها را جرم گیری و پاکیزه نماید تا سایر دندان های طبیعی در معرض پوسیدگی قرار نگیرند و ایمپلنت ها نیز نیاز به تعویض پیدا نکنند.
  • مصرف دخانیات و استعمال سیگار نه تنها موجب آسیب رسیدن به ریه ‌ها می ‌شود، بلکه ظاهر طبیعی دندان ها را نیز زرد و بدرنگ کرده و موجب افزایش احتمال پوسیدگی دندان های طبیعی می شود. متاسفانه استعمال دخانیات تاثیر مستقیمی روی ایمپلنت ها دارد و موجب تحلیل رفتن لثه، افزایش احتمال بروز التهاب و عفونت لثه در اطراف ایمپلنت ها و شکست عملیات کاشت می شود. به همین دلیل توصیه می شود پس از کاشت ایمپلنت از مصرف دخانیات جداً پرهیز شود تا طول عمر آن ها افزایش پیدا کند.
  • رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت کلی بدن افراد و به ویژه دهان و دندان آن ها دارد. مواد غذایی چسبناک، شیرین و سفت از جمله عواملی هستند که می ‌توانند به ایمپلنت های دندان آسیب وارد کنند. در صورتی که افراد به ویژه در هفته ‌های ابتدایی پس از کاشت ایمپلنت غذاهایی سفت و چسبناک مصرف کنند، ممکن است موجب آسیب رسیدن به ایمپلنت های خود شوند. علاوه بر این مصرف زیاد مواد چسبناک و شیرین می ‌تواند موجب افزایش احتمال تجمع باکتری و پلاک در اطراف ایمپلنت ها شده و موجب التهاب لثه و عفونت آن ها شود و درنتیجه کاشت ایمپلنت با شکست روبرو شود. به همین دلیل توصیه می ‌شود پس از کاشت ایمپلنت کمتر مواد غذایی سفت و چسبناک بخورید، دندان ‌های خود را مسواک بزنید و اجازه ندهید که در اطراف ایمپلنت ها، باکتری ها و پلاک ها تجمع پیدا کنند.

طول عمر ایمپلنت دندان

سخن نهایی

یکی از محبوب ترین روش ها برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته استفاده از ایمپلنت دندان است. با وجودی که ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش های دندانپزشکی از زبان بالایی برخوردار است، اما نهایت ماندگاری آن در دهان افراد وابسته به عوامل گوناگونی است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به رعایت نکات بهداشتی برای رژیم غذایی صحیح اشاره کرد. همچنین همواره توصیه می ‌شود افرادی که اقدام به کاشت ایمپلنت می‌ کنند به طور مرتب و هر ۶ ماه یک بار به منظور بررسی و معاینه ایمپلنت ها توسط متخصص ایمپلنت به کلینیک مراجعه کنند تا طول عمر و دوام ایمپلنت های خود را افزایش دهند.

با مراجعه به سایت دکتر سید رضا خسروانی متخصص دندانپزشکی زیبایی تهران doctorkhosravani.com  میتوانید اطلاعات تکمیلی تری راجع به ایمپلنت دندان و سایر درمان های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی کسب کرده و ضمنا  از مشاوره های تخصصی  رایگان و آنلاین ایشان بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×