فرق اوپال با آرکوپال چیست؟ + بررسی تفاوت ها و ویژگی ها

بررسی تفاوت های اوپال با آرکوپال

احتمالا هنگامی که برای خرید ظرف و سرویس‌های غذاخوری مراجعه به بازار مراجعه کرده‌اید متوجه شده‌اید که برخی از ظروف هستند که شباهت‌های زیادی به ظروف غذاخوری چینی دارند ولی با لمس کردن آنها تفاوت‌های آن را متوجه می‌شوید. این ظروف که در بازار ایران بیشتر به آرکوپال معروفند از ظروف چینی سبک‌تر، درخشان‌تر، شفاف‌ترند. ظروف آرکوپال یا در اصل اوپال بیشتر برای استفاده روزانه مورد خرید قرار می‌گیرند. در ادامه این نوشتار می‌خواهیم با مواد ساخت ظروف آرکوپال آشنا شویم، فرق اوپال، آکروپال و آیروپال را متوجه شویم و با هم به این موضوع بپردازیم که مزایا و معایب این ظروف چه مواردی هستند.

Images 1689444431 64B2E04F5279B

اوپال یا آکروپال چیست؟

ظروف اوپال یا آرکوپال، ظروف شیشه‌ای هستند که به دلیل نحوه تولید و استفاده از مواد اولیه متفاوت خاصیت شفاف بودن خودن را از دست داده ولی در عین حال مقاومت بسیار بالاتری نسبت به ظروف شیشه‌ای دارند. درصد نفوذ آب در این ظروف بسیار پائین‌تر از ظروف چینی است، به همین دلیل امکان لک‌پذیری روی آن بسیار کمتر است. ظروف اوپال رنگ سفید خود را از افزودن خاکستر استخوان، دی اکسید قلع یا ترکیبات آنتیموان به دست می‌آورد که گاهی اوقات به لعاب‌های سرامیکی اضافه می‌شود و در نهایت رنگ سفید شیری برای این ظروف حاصل می‌شود. ظروف اوپال طی یک عملیات حرارتی منحصر به فرد ساخته می‌شود به همین دلیل مقاومت بالای مورد نیاز در برابر ضربه را به دست می‌آورد.

تفاوت آوپال و آکروپال

ظروف اوپال و آکروپال در حقیقت از یک جنس ساخته می‌شوند و هیچ تفاوتی در نوع جنس و یا نحوه ساخت آنها وجود ندارد. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چرا با دو یا گاها سه نوع نام متفاوت در بازار شناخته می‌شود. پاسخ این است که شرکت وارد کننده این ظروف شرکتی فرانسوی با نام برند آرکوپال بوده است. به همین خاطر مثل خیلی از محصولات تازه وارد شده به ایران که با نام برند خود شناخته می‌شوند، این نوع از ظروف نیز با نام آکروپال، برند فرانسوی وارد کننده این محصول به ایران، شناخته می‌شوند. نام اصلی این ظروف در حقیقت ظروف اوپال است. اوپال در زبان انگلیسی به معنی عقیق است. شباهت ظاهری این ظروف به سنگ عقیق باعث این نامگذاری بوده است.

Images 1689444431 64B2E04F5A1De

ولی این نامگذاری متفاوت در ایران به همین جا ختم نمی‌شود. این ظروف به آیروپال نیز مشهورند. احتمالا دقت کرده‌اید که ابتدا نام ایران به اختصار با IR شناخته می‌شود. ظروف اوپالی که تولید داخل ایران هستند را ایروپال می‌گویند. این نام گذاری حاصل تلفیق IR با نام بین‌المللی این ظروف، Opal است که در نهایت به IRopal یا آیروپال معروف شده‌اند.

ویژگی‌های ظروف آکروپال یا اوپال

  1. ظروف شیشه‌ای اوپال نه تنها دارای عملکرد پایدار، سختی بالا، سطح صاف و سیقلی برای تمیز کردن هستند، بلکه دارای عملکرد تزئینی و متریالی عالی و مقاوم در برابر حرارت هستند.

  2. ظروف شیشه‌ای اوپال طراحی ساده و شیکی دارند و در کنار هر ظرفی بسیار زیبا به نظر می‌رسند. بافت صاف و غیر متخلخل این ظروف نه تنها زیبا به نظر می‌رسد، بلکه رشد باکتری‌ها نیز بر روی آن به آسانی صروت نمی‌گیرد..

  3. وزن ظروف شیشه‌ای اوپال سنگین نیست. از نظر انتقال نور، می‌توانید احساس سبک و نازکی این ظروف را مانند سنگ یشم مشاهده کنید.

  4. مقاومت لبه و ته شیشه عقیق در برابر ضربه قویتر از سرامیک‌های معمولی است که احتمال آسیب دیدن ظروف غذاخوری را به حداقل می‌رساند.

  5. ظروف اوپال دارای عملکرد پایدار است. می‌توان این ظروف را مستقیماً در فر، مایکروویو و غیره برای گرم کردن و پختن غذا قرار داد و یا آنها را در یخچال و انجماد در یخچال قرار داد. در مقایسه با سایر ظروف غذاخوری که در برابر درجه حرارت یا وضعیت بالا مقاوم نیستند، طیف وسیع‌تری از عملکردها را دارد.

ظروف اوپال می‌تواند ایمن‌تر، بادوام‌تر با سطح درخشان صاف، قابل شستشو در ماشین ظرفشویی و ایمن در مایکروویو، با مقاومت بالا در برابر ضربه، بیش از ۲ تا ۳ برابر نسبت به شیشه معمولی، هستند. لبه ظروف غذاخوری شیشه اوپال در مقایسه با ظروف سرامیکی از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار است. مواد اولیه این ظروف بدون سرب است و تمیز کردن آن بسیار آسان است. برای خرید ظروف اوپال از هوم شلف می‌توانید به لینک ارائه شده مراجعه کنید.

تفاوت ظروف اوپال ایرانی و خارجی در چیست؟

اغلب در بین ما ایرانی‌ها مرسوم است که محصولات برندهای خارج از کشور را به لحاظ کیفیت و مرغوب بودن از محصولات ایرانی ارجح‌تر بدانیم. اما باید بدانید حداقل این موضوع برای ظروف اوپال صادق نیست. اگر از برندهای معتبر ایرانی ظروف مورد نظر خود را انتخاب کنید، محصولی با همان کیفیت ولی با قیمت مناسب‌تر در دستان شما خواهد بود. قیمت ارز، هزینه‌های باربری و هزینه‌های گمرک باعث می‌شود که قیمت ظروف اوپال وارد شده به ایران چندین برابر قیمت ظروف تولید داخل ایران باشد.

Images 1689444431 64B2E04F61B6A

البته لازم به ذکر است محصولات ایرانی با طراحی پیکره و آرایه‌هایی که بیشتر با سلیقه ایرانیان همخوانی دارد تولید می‌شوند. این اختلاف در ظاهر و طراحی نیز یکی از تفاوت‌هایی است که ظروف اوپال تولید شده در خارج و داخل ایران دارند.

در خرید ظروف اوپال باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

با تمام خصوصیات خوبی که ظروف اوپال در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است، بخش بزرگی از مشتریان برای انتخاب حداقل ظروف رومزه خود، ترجیح می‌دهند که از ظروف اوپال استفاده کنند. این موضوع اهمیت این مورد را بیشتر می‌کند تا مصرف کنندگان از نحو.ه انتخاب ظروف اوپال مرغوب آگاهی یابند. در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که برای خرید ظروف اوپال باید در نظر داشته باشید.

  • اندازه ظروفظروف اوپال با ابعاد و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود است. قبل از اقدام به خرید حتما بررسی کنید که اندازه ظروفی که می‌خواهید چقدر است. اگر شما فضای کافی دارید می‌توانید ظروف بزرگتر را انتخاب کنید.

  • کیفیت و مرغوبیت کافیقبل از اقدام به خرید حتما چک کنید که ظروف مورد انتخاب شما دارای موج، خط و خش، حفره و… نباشد. وجود این موارد علاوه بر اینکه عدم کیفیت محصول را بیان می‌کند برای استفاده نیز بهداشتی نیست.

  • نشان استفاده در مایکرویو و مشاین ظرفشویی: بر روی هر محصولی یک سری از اعائم و نشانه‌ها وجود دارد که نحوه استفاده از آن را برای مصرف کنندگان نشان می‌دهد. در صورتی که امکان استفاده از ظرف در ماشین ظرفشویی و یا مایکرویو باشد این نشانه‌ها بر روی بسته بندی محصول درج شده است. پس اگر برای شما مهم است که بتوانید ظرفتان را داخال مایکرویو، فر و یا ماشین ظرفشویی قرار دهید حتما از وجود این علائم بر روی بسته بندی محصول انتخاب شده خود اطمینان حاصل فرمائید.

سخن پایانی

انتخاب ظروف اوپال، انتخابی شایسته بهداشتی، زیبا و مطمئن برای شما خواهد بود. از طرفی فروشگاه هوم شلف برندهایی را برای فروش انتخاب و در اختیار شما قرار داده است که از بهترین برندهای ظروف اوپال است. پس با اطمینان خاطر به فروشگاه هوم شلف رفته و برای انتخاب ظروف اوپال خود از این فروشگاه اقدام نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید