فواید نمک یددار

نمک یددار نمکی است که حاوی مقادیر کمی یدید سدیم یا یدید پتاسیم است. این نمک معمولی است که با یدات پتاسیم پاشیده شده است. ظاهر و مزه اش یکسان است! نمک دریایی علاوه بر مواد معدنی فراوان، دارای ید است و فواید زیادی دارد.

ید چیست؟

ید یک ریزمغذی ضروری برای رشد و سلامت انسان است. برای سنتز تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3)، دو هورمون تیروئید که نقش کلیدی در عملکردها و فرآیندهای متابولیک انسان دارند، مورد نیاز است. این عمدتا از رژیم غذایی مشتق می شود و به غلظت در خاک و آب و همچنین مکمل بستگی دارد. ید اضافی در ابتدا از طریق ادرار دفع می شود.

تا حدود ۱۰۰ سال پیش، کمبود ید در رژیم غذایی نقش عمده ای در شیوع گواتر (بزرگ شدن و بد عملکرد غده تیروئید) و انواع خاصی از اختلالات عصبی شناختی داشت. این شرایط امروزه به ندرت در جهان توسعه یافته دیده می شود، اما هنوز در مناطق خاصی از چین، هند، آسیای مرکزی و آفریقای مرکزی مشهود است.

نقش ید در درمان و پیشگیری از بیماری تیروئید مدت‌هاست که شناخته شده است، اما در اوایل قرن بیستم بود که اقدامات بهداشت عمومی برای اطمینان از دسترسی بهتر به جمعیت آغاز شد. نمک یددار و قرص های ید برای اولین بار اندکی پس از جنگ جهانی اول (اوایل دهه ۱۹۲۰) در کانادا، سوئیس و ایالات متحده معرفی شدند.

امروزه، یدسازی جهانی نمک (USI) در بیش از ۱۲۰ کشور اجرا شده است، و تقریباً ۸۶ درصد از جمعیت جهان در حال حاضر حداقل به نمک یددار دسترسی دارند.

با این حال، متأسفانه، امروزه اختلال کمبود ید هنوز یک مشکل عمده بهداشت عمومی جهانی است. تا سال ۲۰۱۲، حدود ۲.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان شناخته شده بودند که در مناطقی با کمبود ید زندگی می کنند.

نمک یددار

فواید نمک یددار برای سلامتی شما

نمک یددار برای سلامتی شما ضروری است، اما باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید. ید یک ماده معدنی کمیاب است که در محصولات لبنی، غذاهای دریایی، غلات و تخم مرغ رایج است. افراد برای کاهش کمبود ید، ید را با نمک خوراکی ترکیب می کنند. استفاده از نمک یددار در رژیم غذایی شما فواید سلامتی دیگری نیز دارد.

عملکرد تیروئید را تقویت می کند

غده تیروئید شما برای افزایش تولید هورمون های تیروئید مانند تری یدوتیرونین و تیروکسین به ید متکی است. این هورمون ها برای سلامتی شما حیاتی هستند، زیرا فشار خون، دمای بدن و ضربان قلب را تنظیم می کنند. رشد صحیح استخوان و مغز در بارداری و نوزادی نیز به این هورمون های تیروئید بستگی دارد. کمبود ید در رژیم غذایی شما همچنین ممکن است باعث بزرگ شدن غده تیروئید شما شود. این وضعیت گواتر نامیده می شود.

وزن را تحت کنترل نگه می دارد

متابولیسم شما مستقیماً تحت تأثیر سلامت تیروئید شما قرار دارد. وقتی متابولیسم فوق العاده بالایی دارید، ممکن است وزن مناسبی به دست نیاورید. متابولیسم کندتر به بدن اجازه می دهد تا چربی بیشتری ذخیره کند و در نتیجه باعث افزایش وزن می شود. از آنجایی که تیروئید شما برای انجام وظیفه خود به دوز سالم ید وابسته است، متابولیسم شما نیز به سطح ید شما بستگی دارد.

از بارداری سالم پشتیبانی می کند

نمک صورتی یا دریایی یددار نه تنها به رشد استخوان و مغز کمک می کند، بلکه می تواند به مبارزه با کرتینیسم نیز کمک کند، که هر دو را تحت تاثیر قرار می دهد. رشد ذهنی و جسمی کودک متولد نشده پس از تولد، کرتینیسم ممکن است منجر به از دست دادن گفتار و شنوایی شود و همچنین بر حرکات بدن کودک تأثیر بگذارد. سطح متعادل ید در زنان باردار همچنین می تواند به جلوگیری از سقط جنین و کم کاری تیروئید کمک کند. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند به اندازه کافی هورمون تیروئید بسازد. هر گونه مشکل با غده تیروئید می تواند در دوران بارداری شروع شود یا بدتر شود و اغلب با افزایش سطح ید می توان به آن کمک کرد.

سموم را از بین می برد و از باکتری ها جلوگیری می کند

. نمک یددار اثر معکوس بر فلزات مضر مانند جیوه و سرب دارد. این سموم را دفع می کند و pH مناسب را در بدن شما بازیابی می کند. نمک یددار همچنین به جلوگیری از تکثیر باکتری های مضر در روده کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که باکتری های مضر می توانند باعث خستگی، یبوست و سردرد شوند.

به سلامت قلب کمک می کند و شما را هیدراته نگه می دارد

. نمک یددار به تولید هورمون هایی که ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کنند کمک می کند. همچنین به سوزاندن ذخایر چربی اضافی که می تواند منجر به بیماری قلبی شود کمک می کند. نمک سطح هیدراتاسیون سالم را افزایش می دهد و تعادل الکترولیت ها را ایجاد می کند. این تعادل برای عملکرد صحیح سلول ها، ماهیچه ها، بافت ها و اندام ها بسیار مهم است. تمام اجزای بدن برای عملکرد به آب نیاز دارند و نمک به حفظ سطح مناسب آب کمک می کند. کم آبی شما را مستعد سرگیجه، خستگی و گرفتگی عضلات می کند.

خطرات سلامتی ناشی از کمبود نمک یددار

نداشتن مقادیر کافی ید می تواند منجر به بیماری های شدید شود از جمله:

  • اختلال در رشد جنین و نوزاد
  • مشکل در یادگیری در دوران کودکی
  • بیماری فیبروکیستیک پستان
  • سرطان گلو ناشی از تشعشع
  • ریزش مو
  • خستگی
  • گواتر
  • افزایش وزن
  • افزایش حساسیت به سرما
  • پوست خشک

چه مقدار ید نیاز دارید؟

مقدار یدی که باید در روز مصرف کنید به سن شما بستگی دارد. اگر زن هستید، بارداری و شیردهی نیز نقش مهمی دارند. در اینجا مقادیر توصیه شده یدی که باید در روز مصرف کنید آورده شده است:

تولد تا شش ماهگی: ۱۱۰ میکروگرم

نوزادان ۷ تا ۱۲ ماه: ۱۳۰ میکروگرم

کودکان ۱ تا ۸ سال: ۹۰ میکروگرم

۹ تا ۱۳ سال: ۱۲۰ میکروگرم

نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال: ۱۵۰ میکروگرم

بزرگسالان: ۱۵۰ میکروگرم

زنان باردار: ۲۲۰ میکروگرم

زنان شیرده: ۲۹۰ میکروگرم

نمک را در مقادیر زیاد مصرف نکنید زیرا می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

رابطه بین کمبود ید و اختلال عملکرد تیروئید و بیماری تقریباً یک قرن است که به خوبی تثبیت شده است و در نتیجه تلاش‌های زیادی برای اطمینان از ید کافی برای جمعیت‌های سراسر جهان صورت گرفته است. جالب اینجاست که طی چند دهه گذشته، گزارش شده است که میزان بروز سرطان های تیروئید به طور چشمگیری افزایش یافته است و تحقیقاتی را در مورد ارتباط بیش از حد ید و بیماری تیروئید آغاز کرده است. برای دریافت کافی ید، بهتر است از نمک دریایی ام سی ۲ در پخت و پز استفاده کنید.

فواید نمک یددار

دیدگاهتان را بنویسید