مقایسه کیفیت میلگردها

میلگرد را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی و از اصلی ترین فاکتورها در ایمنی و کیفیت نهایی آن معرفی نمود. به این معنی که استفاده از محصولات با کیفیت می‌توان سلامت و مقاومت سازه را در سال های آتی تضمین نماید. این مسئله ارتباط مستقیم با میزان عمر مفید یک ساختمان نیز دارد. هر اندازه مصالح با کیفیت تری برای این کار مورد کاربرد واقع شود، می‌توان گفت سازه از استحکام بالاتری برخوردار می‌باشد.

تفاوت این محصولات در استانداردها، آلیاژها و روش های تولید بسیار زیاد است. به همین دلیل در بازار کشور محصولات متنوعی را مشاهده خواهید کرد که از نظر کیفیت و البته قیمت با هم اختلاف دارند. در ادامه این محتوا می‌خواهیم به فاکتورهای اصلی در مقایسه انواع میلگرد در میزان کیفیت بپردازیم. توجه به این ویژگی ها به خریداران میلگرد کمک خواهد کرد تا بتوانند محصول مورد نیاز خود را با کیفیت و قیمت مناسب تری در بازار انتخاب نموده و مورد استفاده قرار دهند. در ادامه این محتوا با ما همراه باشید.

میلگرد با کیفیت چه میلگردی است؟

در پاسخ به این سوال باید چند ویژگی در محصولات مورد بررسی قرار گیرند. ویژگی های ظاهری، خصوصیات مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی این محصولات در میزان کیفیت نهایی محصول تاثیر زیادی خواهند داشت. موارد زیر برخی از فاکتورهای مهم در بررسی کیفیت میلگردها هستند.

  • روش تولید میلگرد
  • آلیاژ میلگرد
  • نوع محصول
  • تناسب محصول با نوع کاربرد

بدون در نظر گرفتن این فاکتورها نمی‌‌توان به صورت دقیق گفت که محصول مناسب و با کیفیت برای کار خود انتخاب کرده‌ایم. به عنوان مثال میلگردهای صنعتی که با نام میلگرد آلیاژی و ساده نیز در بازار مورد خرید فروش هستند، برای کاربردهای ساختمانی مناسب نخواهند بود مگرد در برخی موارد جزئی. البته توجه به قیمت میلگرد نیز اهمیت خواهد داشت. چرا که هر اندازه یک میلگرد با کیفیت باشد، باید خرید آن از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه باشد.

9667C492 640E 4F3F Ae88 89Cdfde5Eab3

فاکتورهای مهم در تفاوت انواع میلگرد

تولیدکنندگان میلگرد در ایران متعدد هستند. هر یک از آنها به فراخور انتظاری که از محصول نهایی خود دارند، از روش، مواد اولیه و استانداردهای مختلفی در ساخت تولیدات خود استفاده می‌کنند. موارد زیر برخی از عوامل تفاوت انواع میلگرد در کیفیت هستند.

  • مواد اولیه ساخت
  • روش تولید
  • جنس میلگرد (آلیاژ)
  • پوشش دار بودن یا نبودن
  • رعایت استانداردهای تولید

مشخص است که برند کارخانه تولید کننده به خودی خود در کیفیت محصول نهایی تاثیری ندارد، اما با توجه به سابقه یک تولیدکننده در گذشته می‌توان به محصولات بعدی آن نیز اطمینان نمود. در ادامه فاکتورهای بالا را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مواد اولیه در ساخت

به جز آلیاژ مصرفی مواد اولیه مختلفی برای تولید و پرداخت یک محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت بالای این محصولات و مناسب بودن آنها در راستای هدفی که دارند، می‎‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت محصولات بگذارد.

روش تولید

روش هایی که در ایران برای تولید انواع میلگرد استفاده می‌شوند عبارتند از : نورد گرم، نورد سرد، میکروآلیاژی و ترمکس. نورد گرم برای تولید بسیاری از انواع میلگرد مورد استفاده می‌باشد. بکارگیری فرآیند کوئنچ در خنک سازی مقاطع بر روی کیفیت آنها تاثیر دارد. برای عملیاتی کردن هر یک از این روش ها نیاز به استفاده مواد اولیه خاصی نیز می‌باشد. به این ترتیب روش تولید این محصولات تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت آنها خواهد داشت.

جنس میلگرد (نوع آلیاژ)

در سراسر جهان تولیدکنندگان میلگرد از آلیاژهای متنوعی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. در صورت استفاده از حجم مشابه، وزن این تولیدات با هم تفاوت چندانی ندارد، چرا که چگالی آنها در بسیاری از موارد با هم تقریبا برابر است. آنچه در این تولیدات با هم فرق دارد، نوع مشخصات فنی محصول می‌باشد. در کشور ما غالبا از ۳ گروه آلیاژی ST52، ST57 و MO40 برای تولید این محصولات استفاده می‌شود. در این میان نمونه‌های تولید شده با استفاده از ST52 از مقاومت و کیفیت بیشتری به نسبت نمونه‌های دیگر برخوردار هستند.

جنس پوشش میلگرد

برخی از میلگردها دارای پوشش های فلزی و یا پلیمری هستند. استفاده از این پوشش ها بر روی محصول، طول عمر مفید آنها را ارتقا خواهد داد و میزان مقاومت آن را در برابر عوامل آسیب زا بالاتر خواهد برد. روکش اپوکسی و روکش گالوانیزه دو نمونه از پوشش های رایج برای انواع میلگرد در ایران هستند. در بین آنها انواع میلگرد گالوانیزه کیفیت و قیمت مناسب تری دارند.

استانداردهای تولید میلگرد

رعایت حداکثری استانداردهای تولید تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت محصول نهایی خواهد داشت. این استانداردها در آیین نامه های بین المللی و ملی تعریف شده‌اند و شرکت های تولیدکننده ملزم به رعایت آنها خواهند بود. برخی از استانداردهای تولید میلگرد را در زیر معرفی خواهیم نمود.

  • استاندارد ملی روسیه GOST5781
  • استاندارد صنعتی ژاپن JIS3132
  • استاندارد آلمانی DIN488
  • استاندارد بریتانیا BS4449

در کشور ما تمامی مفاد مربوط به ایمنی و استانداردهای لازم برای تولید میلگرد در انواع مختلف در استاندارد ملی ایران با شماره ۳۱۳۲ تعریف شده‌اند.

Ff024De1 Da28 43Ae Bfd1 8Fa8F511Dd8A

برند کارخانه تولید کننده

یکی از فاکتورهایی که تاثیر زیادی در فروش یک محصول در هر بازاری دارد، برند کارخانه تولیدکننده آن می‌باشد. اما باید در نظر داشت صرف اینکه محصولی با یک برند خاص وارد بازار شود دلیل بر کیفیت بالای آن نخواهد بود. اما با این وجود سابقه یک مجموعه در تولید میلگردهای با کیفیت تضمین کننده و اعتبار آن برای خریدهای بعدی شما خواهد بود. به عنوان مثال اگر از کیفیت محصولات کارخانه ظفر بناب اطلاع داشته باشید، قیمت میلگرد ظفر بناب در مقایسه با بسیاری از محصولات بازار و به نسبت کیفیتی که دارد، مناسب می‌باشد. از برندهای معتبر تولیدکننده میلگرد در کشور ما می‌توان به نام مجموعه های زیر اشاره کرد.

  • مجتمع ظفر بناب
  • فولاد شاهین بناب
  • ذوب آهن اصفهان
  • مجتمع فولاد خراسان
  • فولاد البرز ایرانیان

این کارخانه ها از تولیدکنندگان برتر میلگرد در کشور هستند که محصولات با کیفیت در بازارهای داخلی و خارجی عرضه نموده‌اند. میلگردهای ساختمانی و صنعتی با آلیاژهای متنوع و با کیفیت، بخشی از تولیدات این شرکت ها هستند.

جمع بندی

به منظور انتخاب میلگرد و خرید آن در بازارهای آهن آلات کشور می‌بایست به فاکتورهای متعددی از جمله جنس، استانداردهای تولید، روش تولید و برند کارخانه تولیدکننده اشاره نمود. در این محتوا تلاش کردیم تا شما را با مولفه های مهم در انتخاب میلگرد آشنا نماییم. امیدواریم که محتوای این صفحه مورد کاربرد و پسند شما مخاطبان ارجمند قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید