چه وسایلی با خود به استخر ببریم؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که برای استخر چی بپوشم و یا برای رفتن به استخر چه وسایلی لازم است. امروزه، ملزومات شنا، شکل‌های گوناگونی پیدا کرده‌اند تا افراد بتوانند این تفریح مهیج را در سطح‌های مختلف مبتدی تا حرفه‌ای تجربه کنند. رفتن به استخر برای اولین بار، برای شما هیجان‌انگیز خواهد بود اما برای تجربه‌ای دلچسب‌تر نیاز است تا تجهیزات مناسبی را به همراه داشته باشید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پیش از آن، به خوبی با وسایل مورد نیاز استخر آشنا شوید.

ورزش شنا، یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات آبی است که علاقه‌مندان زیادی دارد. بسیاری از والدین برای اینکه فرزندانشان تجربه‌ای به‌یادماندنی از شنا و تفریح در پارک‌های آبی و استخرها داشته باشند، به دنبال لیستی از وسایل مورد نیاز استخر برای کودکان خود هستند. در این مقاله از پول تیکت، مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای استخر و آموزش استخر رفتن را بررسی می‌کنیم.

رفتن به استخر برای اولین بار چه ببریم با خود؟

مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای استخر چه مواردی هستند؟

حضور در یک محیط نیاز پوشش مناسب با آن موقعیت را دارد؛ مسلما نمی‌توان با لباس‌های غیر رسمی به محیط کار رفت. ورود به پارک‌های آبی و استخرها نیز مستلزم رعایت نکاتی است تا سلامت شما و دیگر افراد حاضر در آن محیط به خطر نیافتد. بنابراین، یکی از اولین و مهمترین وسایل مورد نیاز برای استخر لباس شنا است که انواع مختلفی دارد و برای کودکان، زنان و مردان در بازار موجود است. کلاه و عینک شنا نیز از دیگر انواع وسایل شنا به شمار می‌روند که باید پیش از رفتن به استخر برای خرید آن‌ها اقدام کنید. وسایل نام برده شده فقط مختص به شناگران حرفه‌ای نیست و مبتدیان نیز باید این وسایل را به‌همراه داشته باشند.

۱.     لباس شنا | مایو

لباس شنا یا مایو، ضروری‌ترین وسیله‌ای است که برای رفتن به استخر به آن نیاز دارید. بسیاری از افراد در تماس با آب استخر دچار حساسیت پوستی می‌شوند؛ این لباس‌ها، علاوه بر حفظ بهداشت محیط از التهاب بدن شما نیز جلوگیری می‌کنند.

مایو شنا جنس خاصی دارد، بسیاری افراد بر این باور هستند که می‌توان از لباس‌های زیر به عنوان مایو برای شنا استفاده کرد؛ اما باید توجه داشته باشید، مایو یک لباس تخصصی برای شنا به شمار می‌رود. جنس این لباس‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که آب زیادی را به خود جذب نکند و مانعی برای راحتی در شنا نباشد.

لباس مناسب استخر برای بانوان و آقایان تفاوت‌هایی دارند؛ مایو برای خانم‌ها اغلب به صورت دو تکه یا سرتاسری است اما مردان به طور معمول از شورت‌های کوتاه مخصوص شنا استفاده می‌کنند.

۲.     کلاه شنا

تفاوتی ندارد که یک شناگر حرفه‌ای هستید یا صرفا برای آب ‌درمانی و شنا به استخر می‌روید، در هر صورت برای حفاظت از موهای خود در برابر کلر موجود در استخر، به کلاه شنا نیاز دارید. بنابراین دومین وسیله ضروری که در لیست لوازم استخر و شنا قرار می‌گیرد، کلاه مخصوص شنا است.

شما نیاز دارید این محصول کاربردی را همیشه استفاده کنید تا در طول زمان و در تماس مداوم با کلر، موهایتان دچار خشکی و شکنندگی نشوند. جنس این کلاه‌های شنا به طور معمول سیلیکونی یا لاتکس است که با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

کلاه‌های لاتکس در مقایسه با جنس سیلیکونی دوام کمتری دارند اما به لحاظ قیمتی ارزان‌تر هستند؛ همچنین این جنس کلاه‌های شنا، تنفس بیشتری را برای موها فراهم می‌کنند. در مقابل، کلاه‌های سیلیکونی مناسب افرادی است که به کلاه‌های لاتکس حساسیت دارند و معمولا استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.

سر نکردن کلاه شنا در استخر و مضرات آن

۳.     عینک مخصوص شنا

عینک شنا، علاوه بر اینکه دید بهتری برای شما فراهم می‌کند، موجب سلامت چشمان شما نیز خواهد شد. از این رو، یکی از نکات ضروری که در آموزش استخر رفتن به آن اشاره می‌کنند، داشتن عینک مخصوص شنا است؛ زیرا به شناگر کمک می‌کند دنیای زیر آب را بهتر ببیند و نفس‌گیری و شنا برای او راحت‌تر شود.

این عینک‌ها در سه دسته تفریحی، تمرینی و مسابقاتی تقسیم‌بندی شده و با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ عینک‌های مخصوص شنا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مانع سرخ‌شدن و فشار به چشم می‌شوند.

۴.     گیره بینی

از دیگر وسایل مورد نیاز برای شنا در استخر می‌توان به گیره بینی اشاره کرد؛ این وسیله مانع از ورود آب به بینی و سینوس‌ها می‌شود. شناگران حرفه‌ای، که به درون آب شیرجه می‌زنند، از گیره بینی استفاده می‌کنند؛ این کار باعث می‌شود تا آب با فشار زیاد وارد مجاری تنفسی آن‌ها نشود.

مربیان باتجربه در آموزش‌های شنا، با استفاده از گیره بینی به شناآموزان خود نفس‌گیری و حبس تنفس را یاد می‌دهند. همچنین، افرادی که به صورت دایمی در تماس با آب هستند و یا تمریناتی را برای آموختن شنا انجام می‌دهند، در صورت عدم استفاده از گیره بینی ممکن است با مشکلات تنفسی روبه‌رو شوند.

۵.     گوش‌گیر

در لیست لوازم استخر و شنا، گوش‌گیر از دیگر مواردی است که خرید آن اهمیت دارد. ورود آب به داخل کانال گوش، باعث عفونت و درد آن می‌شود؛ از این رو برای رفع این مشکل، توصیه می‌کنیم پیش از قدم‌گذاشتن در استخر از گوش‌گیر استفاده کنید.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که تمایلی به استفاده از این وسیله ندارید می‌توانید به جای آن، از قطره گوش استفاده کنید تا مانعی برای ورود آب به گوش شما باشد.

۶.     دمپایی استخر

به طور معمول در اطراف استخرها، سطح زمین لغزنده و مرطوب است و ممکن است باعث پیچ‌خوردگی و لغزیدن پای شما شود؛ بنابراین دمپایی مخصوص، یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای شنا در استخر محسوب می‌شود.

این محصولات از جنس پلاستیک هستند و کفی آن‌ها، که متناسب با محیط طراحی شده است، از لیزخوردن شما جلوگیری می‌کند.

استخرهای ایرانی و پارک‌های آبی ایرانی

۷.     حوله و وسایل بهداشتی

پس از شنا، دوش‌گرفتن از خشکی پوست و یا احتمال بروز بیماری‌های قارچی جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل، بهتر است یک حوله استخر همراه با وسایل بهداشتی ماننند لیف و شامپو را در لیست لوازم استخر و شنا خود داشته باشید. شما می‌توانید این وسایل را در یک ساک ورزشی، که بهتر است ضد آب باشد، قرار دهید.

وسایل مورد نیاز استخر برای کودکان چه مواردی است؟

بسیاری از والدین از همان کودکی، فرزندان خود را برای تفریح به پارک‌های آبی و یا برای آموزش شنا به استخر می‌برند. شنا، به فعالیت بهتر قلبی و عروقی بدن فرزند شما کمک می‌کند و همچنین، آمادگی جسمانی او را بالا می‌برد.

اما باید توجه داشته باشید که کودکان نسبت به بزرگسالان به دلیل نداشتن عضلات قوی نیاز به تجهیزات بیشتر برای حضور در آب دارند. همچنین کودکان، در مواجه با اتفاقات ناگهانی بیشتر از سایرین مضطرب شده و توانایی کنترل شرایط را ندارند.

از این رو، وسایل مورد نیاز استخر برای کودکان علاوه بر مایو، عینک و کلاه شامل موارد ایمنی نیز می‌شود.

بازوبند

بازوبند نوعی وسیله بادی است که دور بازو کودک بسته بسته می‌شود و بیشتر برای کودکان مبتدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله یکی از مهم‌ترین تجهیزات شنا کودکان به حساب می‌آید زیرا باعث می‌شود که ترس و نگرانی کودک کاهش پیدا کند. همچنین به او کمک می‌کند که به طور مستقل بر روی آب باقی بماند و حرکات آزادانه‌ای داشته باشد.

البته این نکته را هم باید یادآوری کرد که جنس و کیفیت بازوبند بادی مسئله مهمی است. چون باد بازو‌بندهای غیر‌استاندارد ممکن است خود به خود خالی شود. به همین جهت له والدین گرامی توصیه می‌شود که حتما بازوبند را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنند.

جلیقه بادی یا جلیقه نجات

جلیقه بادی که به آن ژاکت نجات یا جلیقه نجات هم گفته می‌شود از جمله لوازمی است که کودکان هنگام شنا کردن یا سر خوردن از سرسره‌های آبی باید استفاده کنند. چون این وسیله باعث می‌شود که کودک به راحتی در سطح آب شناور بماند و سر او زیر آب نرود. همچنین به دلیل آزاد بودن پاها و بازوها حرکات کودک در آب محدود نمی‌شود بلکه می‌تواند به صورت آزادانه در استخر شنا کند.

به دلیل حفظ سلامت و جان کودک مجدد این موضوع را تکرار می‌کنیم که والدین گرامی جلیقه نجات را حتما از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنند زیرا اجناس مکان‌های نا‌معتبر و دست فروش‌ها معمولا مرغوب و با‌کیفیت نیست.

کمربند شنا

کمربند شنا که معمولا از جنس فوم EVA با کیفیت ساخته می‌شود نوعی ابزار مخصوص شنا است که باید به دور کمر کودک بسته شود. البته نوعی کمربند شنا وجود دارد که دارای قابلیت تنظیم است و تمام سنین می‌توانند از آن استفاده کنند. معمولا در کلاس‌های آموزش شنا مخصوص کودکان، زمانی که کودک هنوز مبتدی است و مهارت یا تجربه لازم را برای ماندن ماندن در سطح آب ندارد، مربیان استفاده از این وسیله را برای کودک الزامی می‌کنند. همچنین این وسیله مانند سایر لوازم‌ شنا مخصوص کودکان که تا الان معرفی کردیم باعث کاهش ترس کودک از آب می‌شود.

نقش کمربند شنا در شنا کردن چیست

تخته شنا

تخته شنا یا کیک بورد که از اسفنج ساخته می‌شود نوعی وسیله یا ابزار مخصوص شنا کودکان که استفاده از آن برای همه کودکان ضروری نیست زیرا از این وسیله مربیان هنگام آموزش شنا قورباغه و کرال استفاده می‌کنند. در واقع بهتر است اینطور بگویم که تخته شنا برای کودکانی که قصد دارند کرال یا شنای قورباغه را آموزش ببینند لازم است. چون کودک زمانی که هنوز مهارت لازم را ندارد به طور همزمان نمی‌تواند هم بر روی سطح آب بماند و هم حرکات پا را تمرین کند. اما به کمک تخته شنا ابتدا با دو دست خود تخته را می‌گیرد تا روی آب شناور شود و سپس حرکات پا را تمرین می‌کند.

حلقه شنا

حلقه شنا یکی از انواع تجهیزات مخصوص شنا کودکان است که علاوه‌بر ایمنی کودک در آب باعث سرگرمی او نیز می‌شود. معمولا این حلقه‌ها در سایزهای مختلف تولید می‌شوند و وظیفه پوشاندن اطراف بدن کودک را به عهده دارند. در واقع زمانی که کودک در این حلقه قرار می‌گیرد قسمت پاهای او داخل آب است و قیمت بالا تنه یعنی کمر به بالا روی سطح آب قرار می‌گیرد. به همین دلیل هنگامی که کودک از این وسیله استفاده می‌کند به هیچ عنوان آب استخر وارد بینی یا دهان او نمی‌شود.

نودل شنا

نودل شنا به لوله‌های پلایتیکی گفته می‌شود که به دلیل سبکی بر روی سطح آب شناور می‌مانند. به همین منظور یکی از لوازمی که برای شناور ماندن کودک در آب می‌توان استفاده کرد، نودل شنا است. معمولا نودل‌های شنه در دو نوع بادی و فوم هستند که هر یک از آن‌ها یک‌سری مزیت یا عیب دارد. مثلا نودل بادی فضای کمی اشغال می‌کند، حمل آن ساده است و میزان باد آن را می‌توان تنظیم کرد اما در صورت برخورد با اجسام نوک تیز پاره یا سوراخ می‌شود. درباره نودل فوم هم باید گفت که انعطاف‌پذیری خوبی دارد اما حمل و نقل آن کمی دشوار است.

فین شنا یا میکروفین

فین شنا که در قسمت پنجه پا قرار می‌گیرد و حتما پای غواصان مشاهده کرده‌اید. جزو اقلام مورد‌نیاز آموزش شنای کودکان به شمار می‌رود زیرا این وسیله حرکت پا در آب را ساده‌تر می‌کند. در واقع باید گفت که اندازه فین از پا بزرگ‌تر است و همین موضوع باعث می‌شود که هنگام پا زدن حجم بیشتری از آب جا‌به‌جا شود. در نتیجه کودک راحت‌تر و سریع‌تر در آب حرکت می‌کند.

جنس فین شنا معمولا از پلاستیک، لاستیک نرم، لاستیک سفت یا ترکیبی از از پلاستیک و لاستیک است. به همین دلیل مقاومت بالا و عمر طولانی دارد. ن به دو دسته فین شنا سرعتی و فین شنا قدرتی تقسیم بندی می گردد.

پوشک استخری

پوشک استخری از جمله لوازم ضروری شنا برای کودکان زیر ۵ سال است زیرا برخی از کودکان در این بازه سنی زمانی که وارد آب می‌شوند نمی‌توانند ادرار یا حتی مدفوع خود را کنترل کنند. در نتیجه به منظور حفظ بهداشت آب استخر و سلامت سایر کودکان بهتر است که حتما کودکان زیر ۵ سال پیش از ورود به آب از پوشک مخصوص استخر استفاده کنند. چون این مدل پوشک‌ها از موادی ساخته می‌شوند که در برابر آب مقاومت بالایی دارند و چنانچه کودک ادرار یا مدفوع کند، وارد آب نمی‌شود.

 شوینده و لوسیون مخصوص کودکان

معمولا در قسمت حمام اکثر استخرها شامپو‌های وجود دارد زیرا به دلیل وجود کلر در آب سر و بدن بلافاصله باید شسته شود. اما از آنجایی که مو و پوست بدن کودکان حساس و لطیف است برای شستن سر و بدن او باید از شامپو سر و بدن مخصوص کودکان استفاده کرد. در نتیجه شاپو سر و بدن مخصوص کودکان یکی از لوازم ضروری استخر محسوب می‌شود.

علاوه‌بر آن کلر موجود در آب استخر ممکن است سبب خشکی پوست او شود. به همین منظور لوسین بدن مخصوص کودک یا کرم نرم کننده نیز جزو لوازم ضروری استخر به شمار می‌رود.

آموزش استخر رفتن

یکی از مستعدترین مکان‌ها، که احتمال انتقال بیماری‌های پوستی و قارچی در آن‌ها زیاد است، استخرها و پارک‌های آبی هستند؛ به همین دلیل، بهتر است به نکات مهم در این خصوص توجه بیشتری داشته باشید. در ادامه، باید و نبایدهای مربوط به این مکان‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. پیش از ورود به استخر و هنگام خروج از آن، بهتر است بین انگشت‌ها، زیر بغل، کشاله ران، پشت گوش‌های خود را به خوبی با شوینده مناسب بشویید؛ این نواحی بدن، بیشتر در معرض بروز بیماری‌های قارچی هستند.
  2. بهتر است حوله استخر خود را پس از استفاده و خشک‌کردن بدن، در نایلون پلاستیکی قرار داده و در اولین فرصت آن‌را بشویید.
  3. پس از شنا، گوش‌های خود را با دستمال خشک کرده تا از عفونت مجاری شنوایی خود جلوگیری کنید.
  4. پوشیدن لباس زیر همراه با مایو شنا برای بانوان، احتمال انتقال بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد؛ همچنین به عدم حضور بانوان در استخر در دوران عادت ماهیانه تاکید می‌شود.
  5. افرادی که از لنز و یا عینک‌های طبی استفاده می‌کنند، بهتر است در صورت لزوم، از عینک‌های طبی مخصوص شنا استفاده کنند.
  6. توصیه می‌شود پیش از شنا، از خوردن وعده‌های غذایی حجیم و سنگین خودداری کنید.
  7. گاهی سهل‌انگاری‌های کوچک موجب بروز اتفاقات ناگواری می‌شود، بنابراین بهتر است در محیط استخر و بخش‌های عمیق آن، از شوخی‌کردن بپرهیزید.
  8. به بهداشت محیط استخر توجه داشته باشید و از خالی‌کردن آب دهان و بینی خود خودداری کنید.

برای داشتن شنای بهتر حتما لوازم شنا ببرید با خود

سخن پایانی

رفتن به استخر برای اولین بار می‌تواند هم دلهره‌آور و هم هیجان‌انگیز باشد؛ شما می‌توانید پیش از رزرو بلیط، برای تجربه‌ای دلچسب و خاطره‌انگیز، وسایلی ضروری از لیست لوازم استخر و شنا را تهیه کنید. داشتن لباس مخصوص شنا یا مایو همراه با عینک، کلاه، گوش‌گیر و گیره بینی به شما کمک می‌کند تا سلامتی خود را در این مکان‌های عمومی حفظ کنید.

با وجود اینکه استخرها و پارک‌های آبی مرتبا با ضدعفونی‌کننده‌های مخصوص تمیز می‌شوند اما بسیار مهم است که برای شنا و تفریح، یکی از بهترین مکان‌ها را انتخاب کنید. پول تیکت، سامانه آنلاین رزرو بلیط پارک‌های آبی و استخرها در این انتخاب به شما کمک می‌کند

سوالات متداول در رابطه با وسایلی که برای استخر باید با خود ببریم

در این بخش، به رایج‌ترین سوالات در مورد اینکه چه وسایلی با خود به استخر ببریم، پاسخ می‎دهیم:

  1. برای استخر چی بپوشم؟

مایو شنا، عینک و کلاه ضروری‌ترین لوازم برای رفتن به استخر هستند.

  1. وسایل مورد نیاز استخر برای کودکان کدام است؟

کودکان نیز مانند بزرگسالان به مایو، کلاه و عینک نیاز دارند. علاوه بر این موارد استفاده از گوش‌گیر و گیره بینی و دیگر تجهیزات ایمنی برای آن‌ها توصیه می‌شود.

  1. لباس مناسب استخر برای بانوان و آقایان چگونه است؟

لباس شنا بانوان و آقایان با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد و به طور معمول بانوان، مایو شنا سرتاسری یا دو تکه و آقایان از شورت‌های شنا استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید