کی مسواک بزنیم بهتره؟ (صبح یا شب؟ قبل صبحانه مسواک بزنیم یا بعدش؟)

  • مسواک زدن در شب بهتر است یا صبح؟
  • آیا مسواک زدن در شب ضرر دارد؟
  • آیا صبح قبل از صبحانه مسواک بزنیم؟
  • بهترین زمان مسواک زدن در روزچه موقع است؟

کی مسواک بزنیم بهتره؟ (صبح یا شب؟ قبل صبحانه مسواک بزنیم یا بعدش؟) - تصویر 1

سؤالات مطرح شده در فوق، دغدغه افرادی است که به بهداشت دهان و دندان‌های خود توجه ویژه‌ای می‌کنند. مسواک زدن در صبح نشانه‌ای از نزاکت و پاکیزگی شخص است. برای داشتن یک صبح پرانرژی مسواک زده در صبح روشی مؤثر است که بسیار از روانشناسان توصیه می‌کنند؛ اما سؤال این است که قبل از صبحانه مسواک بزنیم یا بعد از آن؟ در این مطلب نظر چند متخصص دندانپزشکی در تخصص های مختلف را جویا شده‌ایم و با دلایلی علمی بهترین زمان مسواک زدن در صبح را بررسی کرده‌ایم. برای یافتن پاسخ سؤالات بالا با ما همراه باشید.

چرا قبل از صبحانه مسواک بزنیم؟

مسواک زدن قبل از صبحانه توسط بسیاری از دندان پزشکان مطرح توصیه شده است. مزیت اصلی مسواک زدن قبل از خوردن صبحانه این است که باکتری‌های مضر که پس از آخرین وعده غذایی در طی شب در دهان فعالیت کرده بودند، از روی دندان‌ها پاک‌سازی می‌شوند. بوی بد دهان و طعم تلخی پس از بیدار شدن از خواب، احساس ناخوشایندی در افراد ایجاد می‌کند به همین دلیل با مسواک زدن در صبح احساس نشاط و شادابی خواهید داشت و روز خود را با انرژی و حال خوبی شروع خواهید کرد.

اگر شب قبل مسواک نزده‌اید و خوابیده‌اید، مهم‌ترین کار پس از بیدار شدن تمیز کردن دندان‌ها از باکتری‌ها و پلاک‌های دندان است. اگر قبل از خواب مسواک نزنید، باکتری‌های موجود در پلاک و مابین دندان‌ها فرصت کافی برای فعالیت و تولید اسید پیدا می‌کنند. فعالیت این باکتری‌ها و اسید موجب تضعیف مینای دندان می‌شود که عامل اصلی پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها است.

افرادی که صبحانه میل نمی‌کنند و یا در وعده صبحانه خود از مواد غذایی استفاده می‌کنند که اسیدی هستند، بهتر است قبل از مصرف صبحانه مسواک بزنند. بدین صورت با کنترل اسیدیته دهان، آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌شود. اگر پس از خوردن صبحانه باید سریع از منزل خارج شوید و به سوی محل کار خود بروید، بهترین زمان برای مسواک زدن در صبح برای شما، قبل از صبحانه است.

مسواک زدن بعد از صبحانه

مسواک زدن پس از صبحانه یک اقدام مهم برای سفید نگه داشتن دندان‌ها و مراقبت از سلامت دهان است. مسواک زدن پس از صرف صبحانه این مزیت را دارد که باقی‌مانده صبحانه از روی دندان‌ها برداشته و زدوده می‌شود و علاوه بر تمیز بودن دندان‌ها، دهان بوی خوشایندِ خواهد داشت. پس اگر در صبح یک جلسه کاری مهم و یا قرار سر نوشت ساز دارید حتماً پس از صبحانه مسواک بزنید و دندان‌هایتان را تمیز کنید.

صرف قهوه و چای در صبح یک عادت جهانی است اما ردی تیره روی دندان‌ها به جا می‌گذارد که از جلوه دندان‌ها کم می‌کند. دکتر صالحی دندان‌پزشک زیبایی در اصفهان به زیبا جویان خود که لمینت یا بلیچینگ انجام داده‌اند، توصیه می‌کنند که پس از خوردن صبحانه و قهوه مسواک بزنند تا برای مدت بیشتری از سفیدی دندان‌هایشان لذت ببرند.

مطالعه بیشتر: مسواک مناسب برای کسانی که کامپوزیت ونیر انجام داده اند

8B7B2Fbc 9Bbc 42A9 87Fc 9586E03Dfb8E

نکته مهم درباره مسواک زدن پس از صبحانه این است که نیابد به بلافاصله پس از اتمام غذا مسواک زد. مواد غذایی اسیدی مانند اب پرتقال قهوه شکر که در صبحانه میل می‌شود، باعث اسیدی شدن دهان و نرم‌تر شدن سطح دندان‌ها می‌شود و مسواک زدن در این موقعیت تنها فایده‌ای برای دندان‌ها ندارد بلکه در بلندمدت آسیب جدی به دندان‌ها وارد می‌شود. انجمن دندان‌پزشکان امریکا توصیه کرده است که ۳۰ الی ۶۰ دقیقه پس از صرف صبحانه مسواک بزنید تا آسیبی به مینای دندان‌ها وارد نشود.

The American Dental Association recommends waiting at least 60 minutes after eating or drinking acidic foods or drinks before brushing your teeth

دکتر ناصری متخصص ارتودنسی به بیماران خود تأکید می‌کنند که پس از صرف هر وعده غذایی حتماً دندان‌هایشان را با مسواک‌های مخصوص ارتودنسی تمیز کند تا احتمال پوسیدگی دندان و التهاب لثه در طی ارتودنسی کاهش یابد.

مسواک زدن در شب بهتر است یا صبح؟

مسواک زدن در شب بهتر است یا صبح، سؤال پرتکراری که از دندان‌پزشکان پرسیده می‌شود. آنچه همه دندان‌پزشکان با این موافق‌اند این است که برای داشتن دندان‌های سالم باید دو بار در روز و به شیوه‌ای صحیح مسواک زد. بهترین زمان برای مسواک زدن نیز صبح و شب قبل از خواب است.

18Bf56Dc 16D9 4841 Bdcf C7B3366F634E

طبق نظریه قدیمی برخی بر این باورند که مسواک زدن در شب باعث می‌شود بخارت معده در طی شب به دهان راه پیدا می‌کنند و باعث آسیب دیدن سطح دندان‌ها می‌شوند؛ و با این استناد مسواک زدن در شب را نهی می‌کنند؛ اما امروز علم دندانپزشکی می‌گوید که ذرات غذای باقی‌مانده با سطح دندان واکنش می‌دهند و موجب پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ها می‌شوند. مسواک زدن در شب به‌ویژه با خمیردندان فلورایدی موجب حفظ سلامت دندان‌ها، تقویت مینای دندان، خوشبو بودن دهان در صبح و عدم تشکیل جرم و پلاک روی دندان‌ها می‌شود.

دکتر طلوعی دندان‌پزشک اطفال به والدین توصیه می‌کنند که پس از رویش اولین دندان‌های شیری، اگر کودک در طی شب شیر خورد، با مقدار کمی آب دندان او را بشویند تا قند شیر موجب خراب شدن دندان‌های شیری کودک نشود. پس از آنکه اولین دندان‌های شیری کودک رشد کردند باید تا جای ممکن عادت شیر خوردن در طی شب را از یاد ببرد.

مطالعه بیشتر: ۱۱ روش تشویق کودکان به مسواک زدن

چکیده مطلب

بهترین زمان مسواک زدن بعد از غذا ۳۰ دقیقه پس از اتمام غذا است، در این مدت اسیدیته دهان به حالت طبیعی برگشته است و مینای دندان آسیبی نمی‌بیند. بهترین زمان برای مسواک زدن در طی روز شب قبل از خواب و صبح قبل از صبحانه است. تمیز کردن با مسواک و خمیر دندان مناسب دو بار در روز برای داشتن دندان سفید و دهانی خوشبو و لثه‌هایی سالم ضروی است. مسواک زدن قیل یا بعد از صبحانه نسبت به هم ارجعیتی ندارند و به روتین صبح گاهی شما بستگی دارد. اگر در صبح باید سریع از خانه خارج شوید بهتر است قبل از صبحانه مسواک بزنید و با دهانی خوشبو و با طراوت به مسئولیت‌های روزانه خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید