با انواع عمل جراحی زنان – معرفی دکتر سعیده اسدی تصویر 1 Jpg
پزشکان

آشنایی با انواع عمل جراحی زنان – معرفی دکتر سعیده اسدی

آذر ۱۹, ۱۴۰۲ 9۰263

انواع عمل جراحی زنان در دو دسته زیبایی و درمانی قرار میگیرند. خبر خوب این است که امروزه به لطف پیشرفت‌های علم پزشکی، برای انجام این جراحی‌ها، متخصصین زنان و زایمان از مرحله آزمایش‌های تشخیصی و انجام معاینات پزشکی تا عمل جراحی، از بهترین تکنیک‌ها و پیشرفته‌ترین ابزارها و دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌کنند.

در واقع جراحی زنان یک نوع جراحی است که توسط متخصص زنان روی قسمت‌های مختلفی از سیستم تناسلی انجام می‌شود، که از جمله آن‌ها واژن، گردن رحم (سرویکس)، رحم، لوله‌های رحمی (لوله‌های فالوپی) و تخمدان‌ها هستند. بنابراین اگر به دنبال آشنایی با انواع عمل جراحی زنان هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی در این باره بدست بیاورید.

انواع عمل جراحی زنان کدامند؟

جراحی‌های معمول زنان شامل جراحی پولیپ رحم، جراحی افتادگی رحم، جراحی افتادگی مثانه، جراحی لابیاپلاستی، جراحی کیست بارتولن، جراحی پرینورافی و… هستند. بعضی از این جراحی‌ها ممکن است در مطب پزشک انجام شوند، در حالی که برخی دیگر از آن‌ها در بیمارستان انجام می‌شوند.

انواع عمل‌های جراحی برای زنان از نظر شیوه انجام در دو دسته جراحی باز و کم تهاجمی قرار می‌گیرند. جراحی باز به معنای برش پوست و بافت‌هاست تا جراح دید کاملی از ساختارها یا اعضا مورد نظر داشته باشد. اما کم تهاجمی همانطور که از نام آن پیدا است، پزشک با حداقل تهاجم و آسیب زدن به بدن، عمل جراحی مورد نظر را انجام می‌دهد. جراحی‌های کم تهاجمی زنان زمان بازیابی بسیار سریع‌تری نسبت به جراحی‌های باز دارند، و به شما این امکان را می‌دهند تا به سرعت به فعالیت‌های روزمره‌تان بازگردید.

جراحی پولیپ رحم

پولیپ رحم یک مشکل زنانه پرتنش و متداول در دیواره داخلی رحم یا اندومتریوز است که ممکن است به خونریزی غیرطبیعی و علائم ناراحتی دیگری منجر شود. این توده در واقع نتیجه‌ای از تکثیر غیرطبیعی سلول‌های دیواره رحم است و به صورت توده‌های نرم و کوچک در رحم زنان بروز پیدا می‌کند. اغلب این مشکل به طور موثری درمان می‌شود و در بیشتر موارد قابلیت بهبود کامل را دارد.

یکی از علائم شایع پولیپ رحم، خونریزی غیرطبیعی است که ممکن است باعث خونریزی شدید و نامنظم در دوران قاعدگی زنان شود. علاوه بر این، این مشکل می‌تواند باعث درد در ناحیه رحم و کمر شود. اگر پزشک به وجود پولیپ رحم مشکوک شود و بررسی‌های تشخیصی نشان دهند که توده خوش خیم است، ممکن است تصمیم گرفته شود که عمل جراحی جهت از بین بردن پولیپ انجام شود.

جراحی افتادگی رحم

افتادگی رحم یا پرولاپس رحم یک مشکل جسمانی در زنان است که ممکن است به دنبال زایمان سخت یا در اثر عوامل دیگری اتفاق بیفتد. این وضعیت به معنای جا به جایی رحم به داخل واژن است. پرولاپس رحم ممکن است با عوارضی مانند بی اختیاری ادرار همراه باشد. در مراحل اولیه این بیماری، ممکن است جراحی لازم نباشد و درمان‌های مختلفی مثل تقویت عضلات کمر و شکم توسط پزشک توصیه ‌شود.

جراحی افتادگی مثانه

افتادگی مثانه یک مشکل شایع در زنان است که معمولا در پی زایمان، اضافه وزن، انجام ورزش‌های سنگین و دیگر عوامل این‌چنینی رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند در صورت عدم تشخیص به موقع و عدم توجه به علائم اولیه، به افتادگی حاد مثانه منجر شود. برای جلوگیری از شدت گرفتن افتادگی مثانه و بهبود وضعیت، مهم است که بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و پیگیر درمان زودهنگام باشید؛ در غیر این صورت به عمل جراحی افتادگی مثانه نیاز پیدا خواهید کرد.

در صورتی که افتادگی مثانه با درمان‌های غیرجراحی مثل داروها یا لیزر بهبود پیدا نکند، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. نوع جراحی بر اساس میزان افتادگی مثانه و ارتباط آن با سایر عوامل مانند افتادگی رحم تعیین می‌شود.

جراحی لابیاپلاستی

عمل لابیاپلاستی به عنوان یکی از عمل‌های جراحی زیبایی برای ایجاد تغییرات ظاهری در ناحیه تناسلی زنان شناخته می‌شود. این عمل به معنای اصلاح و تغییر شکل لب‌های داخلی واژن (لابیا مینور) یا لب‌های بیرونی واژن (لابیا ماژور) است. بیشترین تغییرات معمولا در لب‌های داخلی واژن به عنوان ناحیه‌ای که نزدیک کلیتوریس واقع شده و تاثیر زیادی بر راحتی جنسی دارد، ایجاد می‌شود. هدف از این عمل جراحی تصحیح اندازه لب‌های داخلی واژن و جلوگیری از آویزان شدن آنها است.

عوامل مختلفی مانند زایمان، پیری، فعالیت جنسی، و ژنتیک می‌توانند باعث بزرگ شدن اندازه لب‌های تناسلی در زنان شوند، همچنین نامتقارن بودن لبه‌های واژن در برخی از خانم‌ها موجب می‌شود تا انجام این عمل ضرورت پیدا کند. اما دلایل اصلی انجام لابیاپلاستی می‌تواند مواردی همچون سخت شدن فعالیت‌های ورزشی، وجود مشکل در پوشیدن لباس‌های ورزشی یا لباس‌های تنگ و جذب، عفونت‌های واژنی مکرر، ناراضی بودن از شکل لبه‌های واژن، وجود مشکلاتی در فعالیت‌های جنسی، موارد بهداشتی و… باشد.

جراحی کیست بارتولن

کیست بارتولن یک بیماری مرتبط با دستگاه تناسلی زنان است، که در ناحیه دهانه واژن ایجاد می‌شود. غده‌های بارتولن در این ناحیه قرار دارند و مایع تولیدی آنها به حفظ رطوبت واژن کمک می‌کند. اگر مجرای خروجی این غده‌ها بسته شود، مایع تشکیل شده داخل غده باعث ایجاد یک کیست بارتولن می‌شود. این کیست ممکن است باعث تورم و درد در ناحیه تناسلی شود.

جراحی کیست مجاری ادرار

کیست مثانه یک بیماری مرتبط با سیستم ادراری بدن است که ممکن است با علائمی مانند درد در مثانه، تکرار در ادرار، و بوی نامطبوع ادرار همراه باشد. این کیست ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشد. در صورت خوش‌خیم بودن، علائم شدت کمتری دارند و به راحتی درمان می‌شوند. اما اگر بدخیم باشد، ممکن است به سرطان مثانه تبدیل شود و پزشک برای بیمار جراحی کیست مجاری ادرار را تجویز کند.

جراحی پرینورافی

پرینورافی (https://drasadi-clinic.com/services-vaginal-rejuvenation/perinorrhaphy-surgery/) یک جراحی زیبایی است که روی سیستم تناسلی زنان به منظور تنگ‌کردن مدخل ورودی واژن و دوختن پارگی ناحیه پرینه انجام می‌شود. هدف اصلی این جراحی، کاهش اندازه ناحیه ورودی واژن است. این فرآیند ممکن است به همراه عمل لابیاپلاستی، که به اصلاح لب‌های داخلی و خارجی واژن می‌پردازد، انجام شود. ناحیه میان ناحیه تناسلی و مقعد به نام پرینه شناخته می‌شود و ممکن است به دلایل مختلف گشاد یا پاره شود.

یکی از عواملی که می‌تواند به آسیب پرینه منجر شود، زایمان طبیعی است. در برخی موارد، پزشکان ممکن است برای کمک به خروج نوزاد از رحم، بخواهند قسمتی از پرینه را برش دهند، که این عمل به نام اپیزیوتومی شناخته می‌شود. این برش پس از زایمان ترمیم می‌شود، اما در موارد نادر، ممکن است از حد معمول بیشتر برش داده شود و باعث ایجاد درد پس از زایمان در خانم‌ها شود.

سخن پایانی درباره عمل جراحی زنان

در این متن به انواع جراحی زنان پرداختیم و موارد بسیار مهمی از آنان را برای‌تان تشریح کردیم. مواردی که اهمیت بالایی داشته و تمامی بانوان باید درباره آن‌ها اطلاعات مناسبی داشته باشند. برای مثال جراحی پولیپ رحم، جراحی افتادگی مثانه، جراحی لابیا پلاستی، جراحی کیست بارتولن، جراحی کیست مجاری ادرار، جراحی پرینورافی و جراحی افتادگی رحم را به دقت بررسی کردیم تا دانش کافی درباره علل پیدایش و چگونگی جراحی‌ها داشته باشید.

دکتر سعیده اسدی، دارای مدرک جراحی های زیبایی از موسسه زیبایی آمریکا، گذراندن دوره های لاپاراسکوپی، سونوگرافی پیشرفته، تحریک تخمک گذاری برای درمان نازایی و درمان بیماری های جنسی است. سایت دکتر اسدی: https://drasadi-clinic.com/ شماره تماس مطب: ۰۲۱۷۶۷۰۰۵۱۸ آدرس مطب دکتر اسدی: تهران، نرسیده به فلکه سوم تهرانپارس، کوچه داروخانه مینا، پلاک ۱۱۴، واحد ۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×