معرفی کسب و کار

آشنایی با طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

فروردین ۲۹, ۱۴۰۳ 3۰47

استفاده از آب تمیز و سالم برای صنایع به شدت ضروری است. البته نه تنها صنایع بلکه هر چیزی در این دنیا نیاز به آب سالم دارد. حیوانات، گیاهان و انسان‌ها بدون آب سالم و تمیز با بیماری‌های گوناگون دست و پنجه نرم خواهند کرد و عمر زیادی نخواهند داشت. دستگاه تصفیه آب صنعتی کمک می‌کند تا آب مورد نیاز صنایع خالص شده و از کیفیت خوبی برخوردار گردد. با توجه به اینکه مواد شیمیایی و آلاینده‌های آن در صنایع گوناگون گسترش بسیار زیادی پیدا کرده‌اند بدون هیچ پیش شرطی لازم است دستگاه تصفیه آب صنعتی خریداری و نصب گردد. البته قطعاً برای استفاده مناسب از این دستگاه چاره‌ای جز آن ندارید که طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی را بشناسید. شناخت طرز کار این دستگاه کمک می‌کند تا فرایند نصب و اجرای آن را در محیط خودتان به بهترین شکل انجام دهید.

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی براساس نوع فیلتر

دستگاه تصفیه آب صنعتی با استفاده از فیلترهای گوناگونی تولید می‌گردد. برای شناخت طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی چاره‌ای جز این نداریم که نحوه عملکرد هر کدام از این فیلترها را بررسی کنیم. به طور کلی فیلتر این سیستم‌ها را می‌توانیم در دو دسته تخت عمیق و کارتریج دسته‌بندی کنیم.

معروف‌ترین نوع فیلتر تخت عمیق، فیلترهای شنی هستند که کاربرد وسیعی در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی دارند. البته فیلترهای پوسته گردو و کربن فعال نیز در شرایطی می‌توانند برای صنایع کاربرد داشته باشند. فیلتر شنی برای تصفیه خانه‌های شهری، فیلتر پوست گردو برای حذف روغن و کربن فعال برای حذف فلزات سنگین کاربرد دارند. فیلترهای کارتریج که نوع دوم فیلترهای استفاده شده در صنایع هستند از یک تکه ماده فیلتر که به دور سیلندر سوراخدار پیچیده شده تشکیل می‌گردند. فیلترهای کارتریج بیشتر از فلز یا پلاستیک ساخته شده‌اند. انواع مختلف فیلترها را به صورت دقیق‌تر با هم بررسی خواهیم کرد.

فیلتراسیون Particle چگونه عمل می‌کند؟

یکی از معروف‌ترین فیلترهای استفاده شده در صنایع، Particle نام دارد. در بررسی طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی که با این فیلتر ساخته شده‌اند ابتدا لازم است اجزای آنها را بررسی کنیم. فیلتراسیون ذرات شامل فیلترهای صفحه نمایش و شمع می‌شود. قدیمی‌ترین روش فیلتراراسیون با این فیلترها به نام صفحه‌ای مشهور شده است. از این روش بیشتر در سیستم‌های صنعتی و تجاری برای تصفیه مواد معلق از آب استفاده می‌شود. آب تصفیه نشده از یک صفحه توری در این فیلتراسیون عبور می‌کند و رسوبات خود را جدا می‌سازد. معمولا صفحه توری این فیلترها از فولاد یا گچ طراحی می‌گردد. یکی از مشکلات بزرگی که این فیلترها دارند صاف بودن آنها می‌باشد. ممکن است همین صاف بودن باعث شود خیلی زود با خاک مسدود گردند. یعنی عملاً خاصیت خود را برای تصفیه کردن آب از دست دهند. وقتی آنها با خاک یکسان باشند نباید انتظار آب خالص و تمیزی داشته باشید.

آشنایی با فیلترهای شمع و غشایی و نحوه عملکرد آنها

در ادامه بررسی طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی سراغ فیلتر شمع می‌رویم. در این فیلترها برای تصفیه آب از نیروی جاذبه کمک گرفته می‌شود. می‌توانیم آنها را در دسته فیلترهای کارتریج قرار دهیم که دارای سرامیک یا الک ریز هستند. البته طراحی آنها همانگونه که مشخص است شبیه شمع می‌باشد. از این فیلترها می‌توان برای حذف رسوبات و باکتری‌ها از آب بهره برد. فیلترهای دیگری که در بررسی طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی سراغ آن می‌رویم فیلترهای غشایی هستند.

در زمانی که صنایع با ذرات بسیار ریز وکوچک سر و کار دارند باید از این فیلترها کمک بگیرند. در آنها نیز ابتدا از فیلتر صفحه‌ای استفاده شده و سپس با کمک فشار هیدرواستاتیک، آب از یک غشاء عبور می‌کند. به این شکل صنایع مطمئن می‌شوند که آلاینده‌ها را به دام انداخته‌اند و آب خالصی به دست می‌آورند. سه نوع فیلتراسیون غشایی که در صنایع استفاده می‌شود عبارتند از میکرو فیلتراسیون، اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون. هر سه فیلتر دارای فرایند یکسانی هستند و در اندازه منافذ غشا کمی تفاوت دارند.

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

اسمز معکوس چیست؟

در ادامه آشنایی با طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی سراغ فیلتر اسمز معکوس می‌رویم. این فیلتر را می‌توانیم یکی از روش‌های پیشرفته تصفیه آب بدانیم. اسمز معکوس آب سالم و خالص را برای مصرف شما فراهم می‌کند. اسمز معکوس برای تصفیه هر نوع حلال از جمله آب کاربرد دارد. در این روش آب از یک غشای نیمه تراوا عبور می‌کند. هنگام عبور از غشای نیمه تراوا آب مولکول‌های املاح را حل کرده و در نتیجه محلولی از آنها به وجود می‌آید. محلول ایجاد شده در دو طرف غشا متمرکز می‌گردند.

غشای نیمه تراوا معمولاً از استات سلولوز ساخته می‌شود. خوب است بدانید که معمولاً این سیستم‌ها در کنار دیگر فیلترهای تصفیه آب کارایی دارند. در واقع وقتی صنایع می‌خواهند کیفیت آب بهتری داشته باشند باید سراغ سیستم‌های RO بروند. آنها توانایی حذف اکثر آلاینده های آلی و معدنی، پاتوژن ها و فلزات سنگین را دارند. برای آنکه اسمز معکوس فرایند تصفیه آب را به بهترین شکل انجام دهد، معمولاً توصیه می‌شود با خرید آنتی اسکالانت قدرت آن افزایش پیدا کند.

اهمیت آشنایی با فرآیند کلرزدایی در طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

یکی از موارد دیگری که در بررسی طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی لازم است سراغ آن برویم، فرایند کلرزدایی می‌باشد. تا زمانی که کلرها از آب حذف نشده باشند نمی‌توانیم بگوییم تصفیه آب به طور کامل انجام پذیرفته است. برای حذف کلر از آب لازم است مراحل زیر دنبال گردد:

  • ثبت فشار ورودی و خروجی: برای تعیین میزان گرفتگی فیلترها لازم است فشار ورودی و خروجی آب از آنها مورد بررسی قرار گیرد. اختلاف فشار ورودی و خروجی آب از فیلترها نشان دهنده میزان گرفتگی آنها می‌باشد.
  • مدیریت درجه حرارت: اگر طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی شما براساس روش اسمز معکوس است، کنترل درجه حرارت در آن اهمیت دارد. شما باید به دقت آمار مربوط به درجه حرارت را بررسی کنید و آن را کنترل نمایید.
  • کنترل PH آب: برای آنکه تصفیه آب به صورت صحیح اتفاق بیفتد بررسی PH آب ورودی ضروری است. PH آب ورودی باید به طور منظم تنظیم گردد تا رسوب بر روی سطح غشا تشکیل نشوند. دقت داشته باشید که سیستم‌های اسمز معکوس در محدوده PH  خاصی کار می‌کنند. خارج از این محدوده احتمال رسوب نمک و خرابی سیستم وجود دارد.

سیستم‌های Ro

سیستم‌های RO

عملکرد کدام بخش‌ها را در دستگاه تصفیه آب صنعتی ثبت کنیم؟

اگر می‌خواهید طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی را به بهترین شکل یاد بگیرید باید آمارها را خوب ثبت کنید. در واقع برخی از بخش‌های این سیستم نیازمند آن هستند که به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند. بررسی دقیق کمک می‌کند تا سرویس دهی به آنها در صورت لزوم انجام و مورد ارزیابی قرار گیرد. برخی از بخش‌هایی که در تصفیه آب صنعتی باید آمار آنها را ثبت کنید عبارتند از:

  • جریان تولید آب: یکی از آمارهایی که باید آن را ثبت کنید حجم آب تسویه شده است. اینکه مقادیر ثبت شده توسط شما تا چقدر قابل اطمینان هستند را می‌توانید با بررسی سطح یا حجم مخزن کنترل کنید.
  • بازیافت: نسبت جریان آب تصفیه شده به آب معمولی را بازیافت سیستم می‌گویند. ارزیابی بازیافت با کمک غلظت نمک و ناخالصی‌های موجود در آب امکان‌پذیر است. البته این موضوع با تشکیل رسوب‌ها هم ارتباط نزدیکی دارد.
  • جریان برگشتی: اگر مشاهده کردید که بخشی از آب به دستگاه برمی‌گردد زیاد تعجب نکنید. در این شرایط تنها باید نسبت آب غلیظ به آب معمولی را بررسی کنید. این نسبت را جریان برگشتی می‌گویند.
  • Tds: تی دی اس در دو بخش آب ورودی و آب تصفیه شده حتماً باید ارزیابی شود. منظور از  Tds تمامی مواد محلول و جامدات موجود در آب است.

جریان آب تصفیه شده

جریان آب تصفیه شده

چگونه طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی را حرفه‌ای یاد بگیریم؟

یادگیری حرفه‌ای طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی فقط به یک صورت امکان‌پذیر است. اگر شما خرید دستگاه تصفیه آب را از یک مجموعه که آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه می‌کند انجام دهید از این بابت مشکلی نخواهید داشت. مثلاً می‌توانید سراغ مجموعه ایمن آب کاژه بروید. قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی در این مجموعه بسیار مناسب است. به این ترتیب خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی نه تنها برای شما ارزان تمام خواهد شد بلکه فرایند آموزش آن را نیز فرا خواهید گرفت. یادگیری طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی با کمک کارشناسان ایمن آب کاژه به صورت حرفه‌ای و اصولی انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×