Images 1690626235 64C4E8Bb46117
گردشگری

آشنایی با فرهنگ و تاریخ قطر در یک نگاه

مرداد ۷, ۱۴۰۲ 3۰142

قطر را می‌توان یکی از نوپاترین و درعین‌حال جذاب‌ترین مقاصد گردشگری خاورمیانه معرفی کرد. این شبه‌جزیره غرق در شگفتانه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی بوده و می‌تواند یکی از هیجان‌انگیزترین مقاصد گردشگری در آسیا باشد. بازدید از جاهای دیدنی قطر از جمله غافلگیرکننده‌ترین بخش‌های سفر به این شبه‌جزیره خواهد بود. در این مقاله به معرفی هر چه بیشتر قطر، آداب‌ورسوم و تاریخ آن خواهیم پرداخت.

تاریخ کشور قطر

جالب است بدانید که کشور قطر در دوران اشکانیان، ساسانیان و عباسیان بخشی از خاک ایران بوده است. اولین نشانه‌های سکونت در این کشور به ۵۰ هزار سال پیش و به دوران عبید باز می‌گردد و اولین تمدن‌های قطر در دوران اشکانیان و ساسانیان شکل‌گرفته است.

کشور قطر در سده هشتم میلادی به یکی از مهم‌ترین مراکز بازرگانی مروارید در دنیا بدل شد و می‌توان این زمان را نقطه عطفی برای پیشرفت تمدن قطر در نظر گرفت. بعد از خاندان عباسیان، خاندان‌‌ها و حکومت‌های بنی عتبه، آل خلیفه و عثمانی‌ها به ترتیب قدرت را در این شبه‌جزیره به دست گرفتند.

در ادامه تاریخ پرفرازونشیب قطر، در سال ۱۹۱۶ میلادی، بریتانیا قطر را مستعمره خود اعلام کرد و این استعمار و تحت‌الحمایگی تا سال ۱۹۷۱ ادامه داشت. سرانجام بعد از خروج قطر از فدراسیون امارت‌های عربی، این کشور در تاریخ ۱۲ شهریور سال ۱۳۵۰ اعلام استقلال کرد. امیر حال حاضر قطر، حمد بن خلیفه بوده که با کنارزدن پدر خود بر مسند قدرت تکیه زده است. وی به مطبوعات آزادی بیشتری داد و از طریق یک همه‌پرسی عمومی، قانون اساسی این کشور را در سال ۲۰۰۳ به تصویب رساند.

این کشور پیشرفت‌های بسیاری چشمگیری طی سال‌های اخیر داشته و به همین دلیل است که توانست میزبانی آخرین جام جهانی حال حاضر را در سال ۲۰۲۲ از آن خود کند. بدون شک پذیرفتن مسئولیت یکی از بزرگ‌ترین تورنمنت‌های جهانی برای کشوری نوپا همچون قطر، نشان از پتانسیل بالای این کشور و سیاست‌های کارساز دولتمردان آن است.

جالب‌ترین آداب‌ورسوم قطر

Images 1690626235 64C4E8Bb6Be1D

مردمان کشور قطر آداب و رسوم جالبی دارند که می‌توانید بسیاری از آن‌ها را در زندگی روزمره‌شان مشاهده کنید. از جمله جالب‌ترین آداب‌ورسوم مردم این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قطری‌ها صمیمانه احوالپرسی می‌کنند

در بیشتر نقاط جهان مردم برای احوالپرسی تنها به دست‌دادن اکتفا می‌کنند؛ اما قطری‌ها قدم را از این کار فراتر گذاشته و بعد ازدست‌دادن بینی خود را به یکدیگر می‌زنند. این کار نشان‌دهنده این است که طرفین، یکدیگر را در یک سطح می‌بینند و فخرفروشی نمی‌کنند.

نشان‌دادن کف کفش ممنوع!

جالب است بدانید که قطری‌ها پا را یکی از کثیف‌ترین اعضای بدن می‌دانند و نشان‌دادن کف پا یا کف کفش در انظار عمومی یک کار غیرقانونی تلقی می‌شود؛ بنابراین در هنگام بازدید از جاهای دیدنی قطر، کف کفش خود را به نمایش نگذارید.

روش‌های جالب شروع مکالمه

«امروز چه احساسی داری؟». این عبارت شروع‌کننده بیشتر مکالمات قطری‌ها است. مردمان این کشور در ابتدای تمامی مکالمات خود، سعی می‌کنند که از شرایط سلامت عمومی فرد مقابل خبردار شوند. کاربرد این عبارت همانند عبارت‌های «سلام، خوب هستید؟» در کشور خودمان است.

برای عکس‌گرفتن اجازه بگیرید

قطری‌ها بر روی عکاسی حساس هستند و دوست ندارند که بی‌اجازه از خانه، مغازه، وسیله و… آن‌ها عکسی گرفته شود. برای عکس‌برداری از جاهای دیدنی قطر نیز ابتدا مطمئن شوید که در آن منطقه تابلو «عکس‌برداری ممنوع» نصب نشده باشد.

آداب و رسوم غذا خوردن در قطر

در قطر غذا خوردن در یک ظرف، فعالیت اجتماعی مثبت تلقی شده و نشان‌دهنده صمیمیت است. همچنین اگر در یک رستوران محلی دیدید که سرآشپز با دست خود برای شما غذا می‌کشد تعجب نکنید؛ این کار روشی برای خوشامدگویی به مهمانان است. بسیاری از قطری‌ها نیز غذایشان را با دست می‌خورند.

چای و قهوه، نوشیدنی‌های محبوب قطری‌ها

چای محبوب‌ترین نوشیدنی در قطر است و محال است قطری را پیدا کنید که در طول روز یک فنجان چای میل نکند. چای محبوب آن‌ها از ترکیب آب، شکر، هل، شیر و چای تهیه می‌شود. ایرانیان و قطری‌ها از نظر علاقه‌مندی به چای کاملاً مشابه یکدیگر هستند.

قهوه یکی از خاص‌ترین نوشیدنی‌های کشور قطر بوده و آن را در مهمانی‌های رسمی به یکدیگر تعارف می‌کنند. همچنین در دورهمی‌های قطر از قهوه به‌عنوان روشی برای خوشامدگویی استفاده می‌شود. در این کشور رسم است که قهوه را در فنجان‌های بدون دسته و فلزی سرو می‌کنند.

جاهای دیدنی قطر

Images 1690626235 64C4E8Bba24F1

همان‌طور که در بخش ابتدایی مطلب نیز گفتیم، این کشور جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی دارد که حتی فکرش را نمی‌کنید که آن‌ها در این کشور نوپا بنا شده باشند. از جمله جذاب‌ترین و بهترین جاذبه‌ های گردشگری قطر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه ملی قطر

  • موزه هنرهای معاصر قطر

  • موزه هنرهای اسلامی معاصر قطر

  • دهکده فرهنگی کاتارا

  • خانه رادوانی

  • شهر فیلم دوحه

  • قلعه الزبار

  • موزه متحف

  • موزه‌های مشیرب

  • مسجد امام عبدالوهاب

  • مسجد کاتارا

  • مسجد شهر آموزش

  • مسجد مشیرب

  • و…

همواره به‌خاطر داشته باشید که ورود به مساجد این کشور تنها باحجاب کامل امکان‌پذیر بوده و پوشیدن لباس‌های یقه‌باز و کوتاه برای زنان و مردان در این کشور ممنوع است. بهترین نوع پوشش برای گشت‌و‌گذار در قطر لباس‌های آستین‌بلند و شلوار هستند.

خرید بلیط هواپیما قطر و رزرو اقامتگاه

قطر یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در خاورمیانه بوده و سفر به آن می‌تواند تمامی افکار شما از یک کشور شیخ‌نشین را به هم بریزد. می‌توانید بلیط سفر به قطر را از سایت فلای تودی تهیه کنید. همچنین رزرو اقامتگاه در این شبه‌جزیره از طریق این سایت امکان‌پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×