ارده رزبن
معرفی کسب و کار - آموزش آشپزی

آشپزی به کمک ارده

تیر ۴, ۱۴۰۱ 4۰131

اگر شما هم از دوستداران طعم ارده باشید قطعاً مشتاقید که روش آشپزی با ارده را امتحان کنید. به همین دلیل ما در این مطلب تحت عنوان آشپزی با ارده، دستور تهیه چند نوع غذای خوشمزه و مقوی را با استفاده از ارده برای شما آماده کرده‌ایم. ارده یک ماده خوراکی غلیظ و خمیرمانند است که از دانه‌های کنجد کوبیده و ساییده شده به دست می‌آید. فرآورده‌های کنجدی و در رأس آن‌ها ارده، از خوراکی‌های سنتی و قدیمی ایران است که دارای خواص بی‌شماری است و به تنهایی می‌تواند به عنوان یک غذای کامل، بخصوص برای وعده صبحانه مورد استفاده قرار بگیرد.

حمص لبنانی با ارده

اولین دستور پخت ما برای علاقه‌مندان به آشپزی با ارده، دستور تهیه حمص لبنانی است. غذایی بسیار ساده و در عین حال خوشمزه و اصیل.

مواد لازم

نخود پخته شده: ۲ پیمانه

ارده: ۱ پیمانه

آبلیمو تازه: نصف پیمانه

سیر: ۶ حبه متوسط

روغن زیتون: به میزان لازم

ادویه، نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه:

مقداری از نخود پخته شده را برای تزئین کنار بگذارید و باقی نخودها را درون مخلوط‌کن بریزید و با مقدار کمی آب یا روغن زیتون کاملاً مخلوط کنید تا خمیری یکنواخت و صاف به دست آید.

اکنون ارده، ادویه، نمک و فلفل را به مایع رقیق شده اضافه کنید و دوباره مخلوط‌کن را روشن کنید، آبلیمو را نیز به ترکیب اضافه نمایید.

حمص لبنانی آماده شده است، آن را درون ظرف مناسبی سرو کنید و آن را به سلیقه خود تزئین کنید.

 برگر عدس و ارده

دستور برگر عدس و ارده، مخصوصاً برای گیاهخواران علاقه‌مند به آشپزی با ارده می‌تواند بسیار جالب و مفید باشد.

مواد لازم

روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری

عدس پخته شده: ۱ و ۲/۱ پیمانه

ارده: ۴/۱ پیمانه

هویج تازه رنده شده: ۲/۱ پیمانه

پیاز خرد شده: ۲/۱ پیمانه

پودر زیره: ۲/۱ قاشق چایخوری

گشنیز تازه خرد شده: ۴/۱ پیمانه

کلم قرمز خرد شده: ۱ پیمانه

خرده نان: ۴/۱ پیمانه

سرکه بالزامیک یا معمولی: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: ۲/۱ قاشق چایخوری

نان همبرگر برای سرو: به تعداد لازم

طرز تهیه:

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را داخل یک تابه بزرگ ریخته و روی حرارت ملایم می‌گذاریم، پیازهای خرد شده و نمک را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا خوب نرم شود (پیازها نباید قهوه‌ای شوند)، تابه را کنار می‌گذاریم تا خنک شود و مراحل بعدی کار را انجام می‌دهیم.

پیاز تفت داده شده، عدس پخته شده، زیره و ۳ قاشق غذاخوری ارده را باهم ترکیب کرده و داخل مخلوط‌کن یا غذاساز می‌ریزیم (تاحدی که مواد درشت خرد شوند).

خرده نان، هویج خرد شده و گشنیز را نیز به ترکیب مواد داخل غذاساز اضافه می‌کنیم و مخلوط می‌کنیم.

اگر بافت ترکیب به دست آمده خیلی خشک بود می‌توانید مقدار بیش‌تری ارده به آن اضافه کنید، اما اگر بافت و ترکیب مواد منسجم نبود (زیادی شل بود) کمی نان خشک شده را به ترکیب اضافه می‌کنیم و دوباره مخلوط می‌کنیم.

مخلوط به دست آمده را در یک کاسه بزرگ می‌ریزیم و آن را به ۴ قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم، هر قسمت را برداشته و داخل دست به شکل برگر درمی‌آوریم.

باقیمانده روغن را داخل یک ظرف ریخته و برگرها را درون آن سرخ می‌کنیم. برای هر طرف ۴ تا ۵ دقیقه زمان کافی است (باید ترد و قهوهای طلایی شود).

کلم قرمز خرد شده، سرکه، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و باقیمانده ارده را در یک کاسه می‌ریزیم و باهم مخلوط می‌کنیم تا کلم‌ها خوب مزه‌دار شوند.

همبرگرهای سرخ شده را همراه با کلم‌های مزه‌دار شده داخل نان سرو می‌کنیم. از طعم لذید برگرها لذت ببرید، نوش جان.

نان صبحانه ارده

با کمی خلاقیت می‌توان می‌توان به دستورهای غذایی جالبی در زمینه آشپزی با ارده رسید؛ یکی از این دستورهای جالب و خلاقانه، تهیه نان صبحانه ارده است.

مواد لازم

شکر: نصف لیوان

آرد: ۳ پیمانه

شیر: ۱ پیمانه

خمیرمایه: ۱ قاشق غذاخوری

کره آب شده: ۴/۱ پیمانه

نمک: ۴/۱ قاشق چایخوری

ارده: ۳/۱ پیمانه

طر تهیه:

ابتدا ۱ قاشق غذاخوری از شکر و ۱ قاشق غذاخوری خمیرمایه را باهم مخلوط کرده و به یک لیوان شیر ولرم اضافه کنید، کنار بگذارید تا خمیرمایه عمل بیاید.

نمک را به یک چهارم پیمانه کره آب شده اضافه کنید، اکنون نوبت به درست کردن خمیر می‌رسد.

ترکیب شیر و خمیرمایه، کره آب شده و ارد را با هم مخلوط کنید (بهتر است آرد را دو بار الک کنید)، تا جایی آرد اضافه کنید که خمیر به دست آمده به دست نچسبد (بسته به نوع آرد ممکن است بین دو تا دو و نیم پیمانه آرد در این مرحله لازم باشد).

خمیر آماده شده را در جایی گرم استحرات دهید تا حجم آن دوبرابر شود.

حالا نوبت آماده کردن مواد میانی نان می‌رسد؛ برای این کار کافی است که یک سوم پیمانه شکر را با یک سوم پیمانه ارده که کنار گذاشته بودیم مخلوط می‌کنیم.

اکنون نصف خمیر را در ته قالب بگذارید و با دست کمی پهن کنید، مخلوط ارده و شکر را روی آن بمالید و نیمه دوم خمیر را روی یک سطح صاف پهن کنید و وردنه بکشید سپس آن را روی لایه اول بگذارید.

فر را از قبل روی درجه ۱۶۰ بگذارید و بعد از اینکه گرم شد قالب نان را درون فر قرار دهید، البته می‌توانید برای تزئین روی نان از مخلوط  یک زرده تخم‌مرغ ومقداری کره به همراه مقداری کنجد استفاده کنید؛ مدت زمان پخت این نان تقریباً نیم ساعت است.

باسلوق خرما و ارده

باسلوق خرما و ارده یک دسر خوشمزه است که پیشنهاد می‌کنیم در کنار آشپزی با ارده دستور تهیه این دسر خوشمزه و مقوی را نیز امتحان کنید.

مواد لازم

خرما: ۱۵ عدد

ارده: ۱۰ قاشق غذاخوری

بیسکویت پتی‌بور: ۵ عدد

مغز گرد: به اندازه لازم

طرز تهیه:

پوست و هسته خرما را جدا کنید، بیسکویت پتی‌بور را کاملاً خرد کنید.خرما و بیسکویت را کاملاً باهم مخلوط کنید و ارده را کم کم به آن اضافه نمایید تا به شکل خمیری درآید. مقدار ارده باید به اندازه‌ای باشد که خمیر به دست ‌آمده، چسبندگی لازم را برای توپی شدن داشته باشد.

به اندازه یک گردو از خمیر برداشته و درون آن یک تکه مغز گردو قرار دهید سپس به شکل توپ و گرد درون دست بغلتانید.

سطح باسلوق‌ها را می‌توانید با مقداری پودر نارگیل یا کنجد یا پودر گل‌محمدی تزئین کنید.

ارده

خرید ارده از سایت رزبن

رزبن یک سایت تخصصی در زمینه محصولات کنجدی است که طیف وسیعی از محصولات تهیه شده با کنجد را عرضه می‌کند. ارده نیز یکی از محصولاتی است که توسط این وبسایت عرضه می‌شود. تمامی محصولات عرضه شده در سایت رزبن دارای استانداردهای تغذیه‌ای لازم هستند و می‌توانید با خیالی راحت از این سایت خرید کنید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره در خرید، کارشناسان سایت رزبن آمادگی این را دارند که در تمامی مراحل خرید به سوالات شما پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×