Images 1689450671 64B2F8Af01Cb5
معرفی کسب و کار

آیا شما مبتلا به هموروئید یا شقاق هستید؟ اصلا خجالت نکشید!

تیر ۲۵, ۱۴۰۲ 5۰236

اگر شما مبتلا به هموروئید هستید اصلا نگران نباشید. شاید با خودتان فکر کنید؛ که تنها شما هستید که از این بیماری رنج می برید. خبر بد اینه که متاسفانه در کشور ما از هر ۱۰نفر بیش از ۵نفر با یکی از علائم بیماری های مقعدی دست و پنجه نرم میکند.

با توجه به حجب و حیا و فرهنگ عفت و شرم غالب در اکثر خانوارهای ایرانی، متاسفانه بیش از نیمی از این بیماران مبتلا به هموروئید یا شقاق؛ هیچ گاه برای درمان خود به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نمی‎‌کنند.

اکثر افراد هم با مراجعه به داروخانه ها و تهیه داروها و پماد های موضعی که نیاز به تجویز پزشک هم ندارد؛ در منزل خود را درمان میکنند. متاسفانه این شیوه درمانی غلط است. و بسیاری از بیماران هم نتیجه مطلوب درمانی نمی گیرند.اگر شما مبتلا به یکی از بیماری های نشیمنگاهی هستید. ما چطور می توانیم به شما کمک کنیم تا درد کمتری بکشید و یا اینکه هزینه کمتری متحمل شوید. خبر خوش این است که این مطلب دقیقا برای شما نوشته می شود.

اگر می خواهید به درک و روش اصولی درمانی مناسبی برای وضعیت بیماری خود برسید. تا پایان این مقاله با من همراه باشید. و آنرا به دقت و با حوصله بیشتر ی مطالعه کنید.

همورویید یا بواسیر چیست؟

به گشاد شدن رگ های وریدی مقعد در اثر ضربه یا فشار ناشی از عبور مدفوع سفت وحجیم بیماری بواسیر گفته میشود. عامل اصلی بواسیر در طب سنتی خون کثیف سودایی عنوان شده است. البته خون غلیظ سودای عامل اصلی شکل گیری بیماری هموروئید در افراد است.

دلایل مشروح زیر هم میتواند سبب شکل گیری بواسیر در افراد باشد:

  • سبک زندگی غلط مانند نشستن یا ایستادنهای طولانی

  • عادات غذای بد مانند تبعیت از الگوی غذاهای آماده و کنسروی و فست فودی

  • زایمان و بارداری و چاقی و اضافه وزن

  • مصرف دخانیات و قرص های روانگردان و استعمال مواد مخدر

  • پیروی کردن ار رژیم ها لاغری سخت و طاقت فرسا بدون نظارت کارشناسان بهداشتی

روش های کاربردی درمان هموروئید

Images 1689450671 64B2F8Af09A38

برای درمان بواسیر هم روش های غیر تهاجمی وجود دارد و هم روش های تهاجمی درمانی هست.

در روش های غیر تهاجمی معمولا از داروهای موضعی و خوراکی استفاده می شود. بعلاوه بیمار در طول درمان نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. که در قالب اصلاح الگوی غذایی و تغییر عادات رفتاری تعریف می شود.

ما از تمام بیماران خود خواهش می کنیم که برای درمان بواسیر در منزل هیچ گاه بصورت خودسرانه اقدام به خود درمانی نکنند. زیرا درمانی های خودمحورانه و بدون نظارت پزشک یا کارشناس ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اغلب نتیجه عکس میدهد. و بیشتر بیماران به نتیجه مطلوب نمیرسند.

روش های کاربردی درمان بطور خلاصه در زیر لیست کردیم:

  • استفاده از پمادهای موضعی گیاهی یا شیمیایی قدرتمند

  • استفاده از داروهای خوراکی مخصوص بیماران هموروئیدی

  • پرهیز از کم تحرکی و امتناع از نشستن های طولانی

  • ورزش ، شنا ، پیاده روی و یا استخر آب گرم

  • خوردن حجم متعادلی از میوه و سبزیجات پر فیبر

  • نوشیدن مایعات به مقدار کافی

  • استفاده از ملین های طبیعی یا شیمیایی برای نرم نگه داشتن یا روان شده معده و روده

روش های تهاجمی درمان بواسیر چگونه است؟

اگر سر وقت مناسب و به موقع برای درمان علائم بواسیر اقدام نکنید. به مرور وضعیت بیماری شما کهنه و بدخیم می شود. و ممکنه وضعیت بیماری شما آنقدر حاد باشد که به دارو درمانی و روش های خانگی هرگز پاسخ مثبت ندهد.

در اینصورت پزشک معاج ناچارا شما را توصیه به استفاده از عمل جراحی با لیزر می کند. به روش های درمانی بواسیر با لیزر یا از طریق سنتی و اطاق عمل و بیهوشی روش تهاجمی درمان هموروئید گفته میشود.

این روش درمانی جدا از هزینه بالا و دوران نقاهت سختی که دارد. روش درمانی مطلوب و درصد بهبودی آن چشمگیر و با مو فقیت زیادی همراه است. البته جدا از مزایای این روش درمانی یک سری عوارض و معایبی هم دارد. که پرداختن به این موضوعات خارج از بحث و حوصله کاربران عزیز می باشد.

شقاق مقعدی چیست؟

شقاق با نام علمی فیشر مقعدی شناخته می شود. و یک زخم سطحی بیضی شکل دهانه مقعد است. که در اثر عبور مدفوع سفت و حجیم ایجاد می شود. یبوست و خشکی روده ها عامل اصلی شقاق مقعدی است. شقاق یا فیشر مقعدی در دو دسته طبقه بندی می شود.

شقاق حاد طول دوره درمان ۱۰تا دو هفته است. که معمولا بیمار با استفاده از روش های خانگی و پمادهای موضعی یا داروهای خوراکی سلامتی خود را به دست می آورد

شقاق مزمن وضعیت بیماری و زخم مقعد وخیم ، کهنه و پیشرفته شده و معمولا به روش های داروهای پاسخ مثبتی نمیدهد. در بیشتر افراد نیازبه استفاده از روش های تهاجمی درمان مانند عمل جراحی با لیزر یا به روش سنتی وجود دارد.

درمان خانگی شقاق مقعدی

  • استفاده از حمام نشیمنگاه که به حمام سیتیز معروف است.

  • مصرف فیبر و مایعات فراوان

  • استعمال پمادهای موضعی قوی که مکانیسم اثر آنها ترمیم فوری زخم شقاق است.

  • ورزش و تحرک کافی

  • تقلیل حجم مواد خوراکی روزانه

  • پرهیز از نشستن های طولانی

  • لازمه در این وضعیت بیمار به مدت ۳تا ۵ روز فقط دراز بکشد و استراحت کند.

توصیه اکید این است که با روش های کاربردی درمان شقاق مقعدی در خانه از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود. یبوست مزمن یا اسهال طول کشیده باعث بدتر شدن بیماران شقاقی می شود. همچنین عدم رعایت تغذیه مناسب باعث برگشت یا عود مجدد زخم شقاق می شود. که باعث میشه بیمار به دردسر بیفتد.

هزینه عمل جراحی شقاق و بواسیر با لیزر

Images 1689450671 64B2F8Af0Cbd5

همچنانکه مطلع هستید در مورد اقدام برای درمان هر بیماری همیشه عمل های جراحی آخرین گزینه درمان است. این موضوع در مورد بیماری های نشیمنگاهی هم صدق می کند. با توجه به باب شدن عمل های جراحی زیبایی با لیزر در یکی دو سال اخیر و با توجه به اینکه در روش درمانی عمل جراحی هموروئید و شقاق با لیزر بهبودی سریعتر اتفاق می افتد. لازمه در مورد قیمت ها و هزینه های این روش درمانی هم اطلاعاتی با شما عزیزان به شاتراک بگذاریم.

هزینه جراحی عمل شقاق و بواسیر با لیزر بستگی به وضعیت بیماری شما دارد. اما بین ۵تا ۱۲ میلیون تومان میتوان هزینه در نظر گرفت. هر چند برخی از کلینک های درمانی در بعضی از کلانشهرها هم ممکنه تا ۱۵ میلیون تومان هم به بیماران خود قیمت بدهند.

با این توضیحات کف هزینه ها ۵ میلیون تومان و سقف هزینه عمل جراحی بواسیر با لیزر ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیرید.

آیا درمان بواسیر با زالو امکان دارد؟

طبق توضیحاتی که در بالا دادیم . گفتیم که عامل اصلی هموروئید خون کثیف سودایی است.

میتوان به این نتیجه رسید که زالو انداختن روی بواسیر فایده زیادی دارد. زیرا زالو خون ها ی کثیف سودایی را مکیده و عملیات پاکسازی خون بدن دقیقا از ناحیه آسیب دیده شروع شده. و با افزایش جریان خون رسانی به این ناحیه . باعث رفع سوزش، خون ریزی و درد ناشی از هموروئید می شود. این زالو ها بنام زالوهای مخصوص پزشکی شهرت دارند. و باید توسط اطباء طب سنتی و در چندین جلسه انجام شود. زالو درمانی از شیوه های معمول درمان بواسیر در طب سنتی است.

نتیجه گیری:

علت خارش مقعد ، سوزش و خون ریزی بیماری هموروئید داخلی و شقاق هستند.اگر شما دارای یکی از این علائم هستید حتما و در اولین فرصت به درمانگاه مراجعه نمایید . چنانچه امکان حضور در مراکز درمانی ندارید. حتما بصورت آنلاین با کارشناسان ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

چنانچه در وقت مناسب برای درمان بواسیر و شقاق اقدام کنید طرف مهلت یک هفته تا ۱۴ روز به بهبودی کامل می رسید . در صورت اهمیت ندادن به موضوع بیماری خود متاسفانه باید از روش های تهاجمی درمان مانند عمل جراحی باید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×