چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟ تصویر 1
معرفی کسب و کار

اگر از ضد آفتاب استفاده نکنیم چه میشود؟ (اگر ضد آفتاب نمیزنید حتما بخوانید!)

مهر ۲۶, ۱۴۰۲ 5۰174

یکی از اصول اساسی برای محافظت و سلامت پوست استفاده روزانه از ضد آفتاب است. ضد آفتاب محصولی است که با استفاده از فاکتور های محافظت از پوست در برابر اشعه های فرا بنفش خورشید از پوست در برابر تاثیرات مضر اشعه‌های UV جلوگیری می کند. اگر تا به حال از ضد آفتاب استفاده نمی کردید و یا در استفاده از آن دقتی نداشتید، وقت آن است که در روتین پوستی خود جایگاهی همیشگی باز کنید. برای این که بدانید چرا تا این حد بر استفاده از ضد آفتاب در طول روز تاکید می شود در ادامه به آسیب های مخرب آفتاب بر بدن می پردازیم.

فواید نور آفتاب برای بدن

نور آفتاب، یکی از اجزاء ضروری زندگی ماست. که به صورت مجموعه ای از اشعه های فرابنفش و نور مرئی به زمین می رسد. نور آفتاب نقش مهمی در سلامت روزانه ما دارد، از ترشح سروتونین برای کاهش استرس تا تولید ویتامین D برای سلامت استخوان و سیستم ایمنی بدن بر عهده آفتاب است. اما تمامی این مزایا از آسیب هایی که برای پوست و بدن ما دارد، کم نمی کند.

اگر از ضد آفتاب استفاده نکنیم چه میشود؟ مضرات نور خورشید برای بدن

بخشی از نور خورشید را اشعه های فرا بنفش یا UV تشکیل داده اند که طول موج های متفاوتی نیز دارند. اما با توجه به طول موج این اشعه ها تاثیرات متفاوتی نیز بر محیط می گزارند. از بین ۳ نوع اشعه های فرابنفش که شامل UVA ، UVB و UVC می شوند. اشعه UVC توسط جو زمین جذب شده و آسیبی برای ما به همراه ندارد. اما ۲ اشعه UVA و UVB می توانند از جو زمین گزشته و به بدن ما برسند.

اشعه UVA قابلیت نفوذ به اعماق پوست را دارد و در طولانی مدت می تواند تاثیرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. اما مهم ترین تاثیر آن بر تولید ترشح کلاژن و تسریع فرایند پیری در فرد است. از طرف دیگر اشعه UVB بیشتر در لایه بیرونی پوست جذب می شود و موجب آفتاب سوختگی و تغییر رنگ پوست می شود. عوارض این ۲ اشعه بر روی پوست بسیار گسترده است که در ادامه براس شما شرخ خواهیم داد:

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی واکنش پوست به تابش شدید آفتاب است. اگر شما برای مدت طولانی بذون محافظت در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرید دچار آفتاب سوختگی می شوید که با قرمزی وسوزش پوست، تورم و گزگز، و حتی درد و ناراحتی در نقاط سوخته پوست همراه است. مسئول این عارضه اشعه های UVB هستند که جذب لایه بیرونی پوست شما شده اند.

چین و چروک

اشعه UVA با کاهش ترشح کلاژن و الاستین که موجب سفتی و کشیدگی پوست می شوند تأثیر چشمگیری بر ایجاد چین و چروک دارد. در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور آفتاب با کاهش ترشح این ۲ ماده فرآیند پیری پوست را تسریع می کند.

سرطان پوست

یکی دیگر از مضرات اشعه های فرا بنفش افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست است. به صورت کلی سرطان پوست در اثر قرار گرقتن طولانی مدت در باربر اشعه های فرابنفش ایجاد می شود که می تواند بخاطر قرار گرفتن در معرض آفتاب بدونن استفاده از محافظت در دراز مدت، آفتاب گرفتن و یا حتی استفاده از دستگاه های UV به منظور زیبایی باشد. نشانه های انواع سرطان پوست می توانند به صورت تغییر رنگ و لکه، زخم یا آفت و یا تغییر در ساختار پوست نمایان شوند.

خال و لک‌های پوستی

در ابتدا باید بدانید خال ها در اثر انسداد چربی در منافظ پوست ایجاد می شوند و لکه های پوستی نتیجه افزایش ملانین در برخی نواحی پوست است. هر دو این عارضه ها می توانند در اثر تابش آفتاب پدید آیند. زیرا نور آفتاب تعریض طولانی در برابر نور آفتاب موجب تحریک بیش از حد چرب های پوست می شود که موجب تشدید آکنه و خال های فرد می شود. و از طرفی جذب اشعه های فرا بنفش افزایش تولید ملانین را در پوست به همراه دارند که نتیجه آن افزایش لکه های پوستی است.

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

راهکارها برای جلوگیری از آثار مخرب آفتاب

با این که آسیب های اشعه های فرا بنفش بسیار خطر ناک و گاهاً جبران ناپذیر هستند، اما به راحتی و با رعایت نکاتی بسیار ساده قابل پیش گیری هستند. شما به راحتی با رعایت نکات زیر می توانید به راحتی زیبایی و سلامت پوست خود تضمین کنید:

  1. استفاده مداوم از ضد آفتاب:

شما باید به طور مداوم و در همه فصول سال، هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از ضد آفتاب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ضد آفتاب شما باید متناسب با ویژگی های پوستی شما و با SPF مناسب انتخاب شود و در فواصل ۲ ساعته، تجدید گردد.

  1. پوشش لباسی مناسب:

بهتر است هنگام خروج از خانه پوشش لباسی مناسب داشته باشید برای مثال لباس هایی با بافت کتراکم بپوشید و همچنین کلاه نقاب دار و عینک آفتابی به همراه داشته باشید.

  1. اجتناب از ساعات اوج تابش خورشید:

در ساعاتی که تابش آفتاب به اوج خود می رسد، یعنی بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر از منزل خارج نشوید و یا در صورت خروج از ضد آفتاب و پوشش مناسب استفاده کنید.

  1. تغذیه مناسب:

مصرف مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند مانند میوه ها و سبزیجات و همچنین نوشیدن آب زیاد به محافظت از پوست شما کمک خواهند کرد.

حال که خطرات اشعه های فرابنفش آفتاب و نحوه جلوگیری با آن را می دانید، لازم به ذکر است که در صورت مشاهده علائم هر یک از این آسیب ها حتما با پزشک مشورت کرده تا از صدمات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

سخن پایانی

نکته دیگری که باید علاوه بر اهمیت استفاده از ضد آفتاب در نظر داشته باشید، انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست شما است. اگر نمیدانید چه ضد افتابی برای شما مناسب است، پیشنهاد ما مطالعه مقاله ضد آفتاب خارجی چی خوبه میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×