ای اف
سلامت

ای اف (ef) قلب ۳۰ درصد چقدر عمر می­کند؟

اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۲ 3۰178

طول عمر افراد با کارکرد ۳۰ درصد قلب، یکی از سوال‌های اصلی  مبتلایان به نارسایی قلب و خانواده‌ها آن‌هاست. این سوال ناشی از تصور غلط اکثر مردم راجع به طول عمر پایین افراد مبتلا به نارسایی قلبی است. با توجه به اهمیت این موضوع، در مطلب پیش رو می‌خواهیم به طول عمر و کیفیت زندگی افراد با ای اف قلب ۳۰ درصد یا کمتر بپردازیم.

رنج نرمال ای اف قلب چقدر است؟

قبل از اینکه در مورد طول عمر فرد با قلبی که سی درصد کار می‌کند، صحبت کنیم، باید ابتدا رنج نرمال EF قلب را بدانیم یا به‌عبارت دیگر به این سوال که قلب نرمال چند درصد کار می­کند پاسخ دهیم.

عملکرد یک قلب سالم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است. اگر به هر دلیل از جمله سکته‌ی قلبی یا مشکلات دریچه‌ای، این کارکرد به زیر ۵۰ درصد برسد، فرد با مشکل نارسایی قلبی رو به‌رو است.

EF نیز معیاری برای سنجش کارکرد قلب است. هر قدر میزان ای‌اف پایین‌تر باشد، افت کارکرد قلب بیشتر است.

بیماران با ای‌اف پایین قلب با چه مشکلاتی در طول زندگی مواجه هستند؟

این بیماران با مشکلاتی مثل تنگی نفس در هنگام فعالیت یا در طول خواب و همچنین ورم اندام‌ها مواجه هستند. با این‌حال در صورت درمان مناسب، استفاده از برخی داروها و اصلاح سبک زندگی این مشکلات به‌وجود نخواهد آمد.

بنابراین اگر در تهران هستید و با مشکل پایین‌بودن ای‌اف و کارکرد ۳۰ درصد قلب یا به‌طور کلی کارکرد غیر نرمال قلب رو به‌رو هستید، حتما در اسرع وقت به متخصص قلب و عروق تهران مراجعه کنید.

آیا طول عمر بیماران نارسایی قلبی کمتر است؟

طول عمر بیماران مبتلا به نارسایی قلبی به چندین عامل از جمله میزان ای‌اف قلب، سن بیمار و زمان تشخیص بستگی دارد. مشکل نارسایی قلبی در اغلب بیماران شدید نیست.

افرادی که ای‌اف بالای ۳۵ درصد دارند جزء موارد شدید نارسایی قلبی محسوب نمی‌شوند و با درمان مناسب و پیگیری‌های لازم، طول عمری شبیه به افراد عادی خواهند داشت.

در افرادی که ای‌اف آن‌ها زیر ۳۵ درصد است، باید علت این مشکل بررسی شود. معمولا با حل منشاء بیماری، می‌توان امیدوار بود که ای‌اف قلب این بیماران افزایش پیداکرده و فرد بتواند به زندگی عادی برگردد.

افرادی که ای‌اف قلب آن‌ها کمتر از ۲۵ درصد است جزء موارد پیشرفته‌ی نارسایی قلبی محسوب می‌شوند و نیاز به استفاده‌ از روش‌های درمانی جدی‌تری دارند.

درمان نارسایی قلبی در موارد شدید می‌تواند شامل استفاده از دستگاه شوک‌دهنده یا پیوند قلب در افراد زیر ۶۵ سال باشد.

تفسیر عدد EF قلب

ای‌اف قلب در  بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، طبق نظر پزشک به‌صورت دوره‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما اینکه این عدد چه مفهومی دارد، سوال بسیاری از افراد است. در ادامه رنج‌های ای‌اف قلب را بررسی می‌کنیم.

ای‌اف قلب ۵۵ تا ۷۰ درصد

اگر عدد ای‌اف قلب فرد در این بازه قرار داشته باشد در واقع قابلیت پمپاژ خون توسط قلب او طبیعی است. البته توجه به این نکته ضروری است که در این حالت نیز فرد ممکن است با ای‌اف حفظ‌شده، نارسایی قلبی داشته باشد.

ای‌اف قلب ۴۰ تا ۵۴ درصد

در این حالت توانایی پمپاژ قلب کمی از حالت نرمال پایین‌تر است. خون کمتری از بطن‌ها خارج می‌شود و میزان خون غنی از اکسیژن کمتری در اختیار اعضای مختلف بدن قرار می‌گیرد.

ای‌اف ۳۵ تا ۳۹ درصد

توانایی پمپاژ خون، نسبتا کمتر از حد معمول است و نارسایی خفیف قلب وجود دارد.

ای‌اف کمتر از ۳۵ درصد

قابلیت پمپاژ توسط قلب در این حالت بسیار کمتر از حالت معمولی است. می‌توان گفت که نارسایی متوسط تا شدید قلب وجود دارد.

آیا نارسایی قلبی باعث مرگ میشود؟

یکی از اولین سوالات افراد با کارکرد ای اف قلب ۳۰ درصد قلب یا پایین‌تر، میزان خطرناک‌بودن نارسایی قلبی است. باید گفت که نارسایی قلبی می‌تواند باعث افزایش مرگ‌ومیر در جامعه شود. افراد با نارسایی قلبی بسیار شدید، طول عمر کمتری دارند.

طبق تحقیقات ۵۰ درصد از بیمارانی که به این مشکل مبتلا هستند، طول عمر بالاتر از ۵ سال را تجربه می‌کنند و ۱۰ درصد نیز بالای ۱۰ سال عمر می‌کنند. در مواردی که طول نارسایی قلبی شدید باشد، حدود ۹۰ درصد افراد طول عمر یک‌ساله خواهند داشت.

بااین‌حال نباید نگران باشید، تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند تاثیر بالایی در درمان موفق و بهبود وضعیت قلب این افراد داشته باشد. سن افراد نیز تاثیر بالایی در طول عمر افراد مبتلا به نارسایی قلبی دارد.

چگونه ای‌اف قلب را بالا ببریم؟

برای افزایش ای‌اف قلب و افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی چندین راه وجود دارد. در این رابطه باید حتما با پزشک خود مشورت کرده و علل این بیماری را رفع کنید.

اما به‌طور کلی عواملی مثل مشکلات فشارخون، دیابت و سندروم متابولیک با نارسایی قلبی همراه است. در صورتی که بتوانید این شرایط را مدیریت کنید، به بهبود میزان ای‌اف قلب نیز کمک می‌کنید. همچنین رعایت موارد زیر می‌تواند در این زمینه مفید باشد:

ورزش کنید.

برای توان‌بخشی به قلب یک برنامه‌ی منظم ورزشی داشته باشید. این برنامه می‌تواند تحت نظارت پزشک و در منزل انجام شود. سعی کنید در طول روز حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش‌های هوازی انجام دهید، فعالیت‌های هوازی به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند.

از مصرف مواد مضر خودداری کنید.

مصرف موادی مثل الکل و سیگار می‌تواند باعث تشدید این مشکل و علائم آن شود. معمولا با کنارگذاشتن آن‌ها علائم نارسایی قلبی بهبود پیدا می‌کند. کوکائین و آمفتامین را به‌هیچ عنوان مصرف نکنید. این مواد با نارسایی قلب ارتباط مستقیم دارند.

به وزن خود اهمیت دهید.

وزن عامل مهمی در عملکرد قلب است. سعی کنید که به وزن سالم بدن خود دست‌یافته و آن را حفظ کنید. توده‌ی وزنی سالم به بهبود گردش خون کمک می‌کند.

از عوامل استرس‌زا دوری کنید.

سلامت عاطفی نقش مهمی در سلامت بدن شما دارد. هرچند هنوز از لحاظ علمی رابطه‌ی نارسایی قلبی و استرس ثابت نشده است، اما استرس ضربان قلب و فشارخون را بالا می‌برد و می‌تواند نشانه‌های نارسایی قلبی را افزایش دهد.

میزان نمک و آب مصرفی را کنترل کنید.

یک فرد معمولی در طول روز حدود ۳۴۰۰ میلی‌گرم سدیم دریافت می‌کند. مصرف سدیم باعث نگه‌داشتن مایعات اضافی توسط بدن و وارد‌شدن فشار بیشتر به قلب می‌شود.

اغلب افرادی که به بیماری نارسایی قلبی مبتلا هستند باید کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز دریافت کنند. در این مورد با پزشک مشورت کنید.

نارسایی قلب

ای اف (ef) قلب ۳۰ درصد چقدر عمر می­کند؟

در این مقاله به طول عمر افراد با کارکرد ۳۰ درصد قلب و همچنین افراد با ای‌اف پایین‌تر و بالاتر از آن پرداختیم. عوامل مختلفی از جمله سن، سبک زندگی و علل زمینه‌ای نارسایی قلب در پاسخ به این سوال که ای‌اف قلب ۳۰ درصد چقدر عمر می‌کند اهمیت دارد.

هرچند موارد شدید نارسایی قلب می‌تواند منجر به مرگ فرد شود، اما با مراجعه‌ی به‌موقع به پزشک و پیگیری روند درمان، بسیاری از افراد می‌توانند به‌صورت عادی به زندگی خود ادامه دهند و طول عمر معمولی داشته باشند. بنابراین اگر خود یا نزدیکانتان با این مشکل رو به‌رو هستید نگران نباشید. در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و روند درمان را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×