بارکد چیست
معرفی کسب و کار

بارکد چیست و چه کاربردی دارد؟

دی ۱, ۱۴۰۲ 3۰169

بارکد یک تصویر کوچک با مجموعه‌ای از خطوط به رنگ سیاه، روی یک پس زمینه سفید است. خط‌های موجود، توسط ابزارهای مخصوص قابل خواندن است که اطلاعاتی در مورد یک محصول را ارائه می‌دهد.

بارکدها در عملکرد موثر اقتصاد از کسب ‌و کار کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ چندملیتی نقش مهمی دارند. همچنین، استفاده از کدگذاری برای مصارف مختلفی از جمله شناسایی اطلاعات تجاری و ردیابی محصولات استفاده می‌شود. اگر به‌دنبال راه‌هایی برای بهبود عملیات انبارداری یا فروش خود به وسیله چاپ بارکد هستید با ما همراه باشید.

بررسی و شناخت بارکد

از آن‌جا که بارکد به شکل رمزینه‌ای است، توسط سیستم‌هایی به نام بارکدخوان رمزگشایی و قابل خواندن می‌شود. به این صورت که دستگاه از یک پرتو لیزری استفاده می‌کند که این پرتو به داده‌های دیجیتالی تبدیل و برای ذخیره‌سازی به کامپیوتر انتقال داده می‌شود. بنابراین، تمامی سیستم‌های بارکد از ۲ جزء اصلی تشکیل شده‌اند.

سخت‌افزار‌ها که همان اسکنر یا رمزگشا هستند، روشی است برای این‌که برچسب‌های بارکد را بخوانند. در این خصوص، نرم‌افزارها هم قدرتی برای پردازش اطلاعات دارند. استفاده از این سیستم بارکدخوان با سرعت بخشیدن به عملیات فروش و کسب رضایت خریداران، موجب سوددهی بیشتر شده است.

این رمزینه‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی و طیف وسیعی از طرح‌ها وجود دارند. همچنین، این سیستم به‌دلیل دقت، سرعت و مقرون‌ به ‌صرفه بودن محبوبیت زیادی دارد. به همین خاطر در تمام ابعاد زندگی ما حضور پررنگی پیدا کرده است و به‌ خصوص در بازارهای فروش کالا بسیار حائز اهمیت است. بارکد در اصل همان شناسنامه محصول است و ابزار فوق‌العاده‌ای برای مدیریت هزینه‌ها و کاهش خطاها است. کدگذاری محصولات تضمین می‌کند که کالاها به‌راحتی برای تولید، حمل ‌و نقل و شمارش بازرسی ‌شوند.

شناسنامه

اهمیت استفاده از بارکد

چاپ بارکد هم مانند چاپ هولوگرام، در بسیاری از صنایع، شیوه مراحل انجام کار را تغییر داده است. صاحبان مشاغل خانگی هم می‌توانند محصولات خود را کنترل کنند و این اطمینان را بدهند که محصول ارسالی به دست مشتری‌ها رسیده است. برخی از دیگر کاربردهای آن به شرح زیر است:

  1. بارکدینگ این امکان را به شما می‌دهد که کسب‌ و کار را دقیق‌تر اداره کنید.
  2. همچنین، برای رشد و ارتقا هر شغلی و به‌روز کردن، شما را آماده‌تر می‌کند.
  3. بارکدها علاوه ‌بر اینکه در مشاغل و سازمان‌ها پرکاربرد هستند، برای مصرف ‌کنندگان هم بی‌تاثیر نیستند. افراد هم می‌توانند ازطریق برنامه‌های تلفن همراه خود، اطلاعات مربوط به محصول، نظرات دیگران و شرکت تولیدکننده محصول را بررسی کنند.
  4. استفاده از بارکد آسایش خاطر مدیران ارشد یک مجموعه را فراهم می‌کند.
  5. علاوه ‌بر این در حوزه‌های سرگرمی و ورزشی هم کدگذاری کارایی دارد. در این رشته‌ها به این دلیل که تمام دارایی باید کنترل شود، کدگذاری نیاز است.
  6. با ورود کالاهای فیک و تقلبی به بازار، افراد باید از اورجینال بودن محصول مورد نظر اطمینان کافی داشته باشند. برای این کار مهم‌ترین راه تشخیص کالای اصل از فیک، استعلام بارکد محصول است.

استفاده از سیستم کدگذاری در هر زمینه‌ای صحت و اطمینان از اطلاعات ثبت شده را افزایش می‌دهد. در دنیای مدرن تجارت از تولید گرفته تا انبارداری و فروش، بارکدها به‌عنوان ابزار قدرتمند و کلیدی شناخته می‌شوند.

انواع بارکد را بشناسید

به‌دلیل خطاهای انسانی شرکت‌ها باید اقداماتی را برای حفظ سرمایه خود در برابر اشتباهات پرهزینه انجام دهند. صاحبان این شرکت‌ها می‌توانند با اتکا به فناوری بارکد، عملیات خود را بهینه و هزینه‌ها را کاهش دهند.

لازم است بدانید که کدها به ابزارهای ضروری برای ذخیره‌سازی داده‌ها تبدیل شده‌اند. انواع بارکدها مشابه یک‌دیگر نیستند و از نمادهای مختلفی در آن‌ها استفاده می‌شوند. همچنین هر بارکدی ویژگی مخصوص به خود را دارد که برای کاربرد خاصی طراحی شده است.

بارکد یک بعدی

در بارکدهای یک بعدی یا خطی رشته‌ای از خط‌های عمودی سیاه و اعداد، به هم گره خورده‌اند. در این کدها اطلاعاتی مانند رنگ، نوع محصول، اندازه و نام، نمایش داده می‌شوند. معروف‌ترین این نوع بارکدها UPC- AEN است و بارکدهای عددی و حروفی هم جزء تک بعدی به حساب می‌آیند.

بارکد دو بعدی

بارکدهای ۲ بعدی (دیتا ماتریس) شامل مستطیل یا مربع‌های سیاهی هستند و نقطه‌های کوچک فراوانی دارند. این کدها طبق الگوی خاص و منحصربه‌فردی چیده شده است. در این نوع بارکد، داده‌ها و اطلاعات با اشکال و نماد ۲ بعدی نمایش داده می‌شوند که ظرفیت ذخیره‌سازی بیش‌تر و خوانایی سریع‌تری را فراهم می‌کنند.

همچنین از ویژگی‌های این نوع کدگذاری این است که اگر رمزها مخدوش شوند می‌توان آن‌ها را بازیابی کرد. این کدها شامل تصاویر، آدرس وب‌سایت و مقدار محصول هستند. این مدل از بارکدینگ در حوزه سلامت و بهداشت، تولیدات و لجستیک هم کاربرد دارد که یکی از متداول‌ترین انواع آن QR code است.

بارکد

روش‌های کدگذاری کدامند؟

بارکد در مراکز درمانی، کارخانه‌های صنعتی و فروشگاه‌ها به شکل‌های مختلفی ارائه می‌شود. کدگذاری استفاده راحتی دارد و غیرقابل تغییر است. به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعات بارکد باتوجه به نوع کدگذاری آن‌ها متفاوت است. نمونه‌ای از کدگذاری‌های معمول عبارت‌اند از:

کدگذاری UCP:

این کد در کارخانجات مواد غذایی و فروشگاه‌ها بیشترین کاربرد را دارد. با ۱۲ رقم، توضیحاتی درباره محصول در اختیار ما قرار می‌دهد که بیشتر برای کنترل خروجی استفاده می‌شود.

Code 39:

ساده‌ترین نوع استفاده از بارکدهای عددی است و این روش کدگذاری از قدیم در همه صنایع به استثنای تولیدکنندگان غذایی به کار برده می‌شود. برای چک کردن خود به ‌خودی کاراکترها طراحی شده است و به همین دلیل نیاز به محاسبه کردن کاراکترها از بین می‌رود.

Code 128:

این کد وقتی استفاده می‌شود که تعداد زیادی از ارقام و حروف را داشته باشید. از این نوع کدگذاری بیشتر در حمل ‌و نقل استفاده می‌کنند که فشرده و خوانا است.

Interleaved 2 of 5:

این کدها به‌صورت فشرده‌سازی و کم‌جا در انبارها و شرکت‌های عمده‌فروشی کارایی دارند.

Pdf 417:

این نوع کدگذاری به‌عنوان روش ۲ بعدی شناخته شده است که به‌صورت خطی نیست. شامل فایلی از اسم، فامیل، آدرس، شماره تلفن منزل و شماره گواهینامه رانندگی است. این روش اطلاعات جامع و کاملی را در خود جای داده است.

فواید استفاده از بارکد

بارکدها اغلب در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی دیده می‌شوند. همچنین، روزانه میلیون‌ها کالا و محصول به کشورهای مختلف صادر می‌شوند که تولیدکنندگان می‌توانند با استفاده از بارکدها محموله خود را ردیابی کنند. سیستم کدگزاری به‌عنوان یک بازرس اطلاعاتی فوری در مورد قیمت‌گذاری هر محصول و سایر جزئیات هم به کار برده می‌شوند.

سیناپکینگ، بهترین مرکز چاپ کشور، با چاپ بارکد روی انواع محصولات در کمترین فرصت، اقدام به خدمت رسانی به هموطنان عزیز نموده است.

هرچه تعداد کالا و محصولات بیشتری در انبار یا شرکتی وجود داشته باشد، مدیریت موجودی گرفتن آن هم سخت‌تر خواهد بود که این مشکل با بارکدگذاری حل می‌شود. اگر شرکت‌ها فاقد این نوع سیستم بارکدگذاری باشند، با مشکلاتی از قبیل خطا در وارد کردن اطلاعات، ناخوانا بودن دست خط و گم شدن برخی از اسناد مواجه می‌شوند. کدگذاری محصولات امکان پیگیری اطلاعات را به آسان‌ترین روش برای شما فراهم می‌کند.

استفاده از این ابزار کاربرپسند، موجب پیشرفت همه‌ی مشاغل می‌شود. در کل، بارکد مزایای زیادی برای مصرف ‌کنندگان و کسب ‌و کارها دارد. با این روش می‌توانید انبوه اطلاعات را با دقت، جمع آوری و ثبت کنید. برخی از فوایدی که می‌توان در هنگام استفاده از فناوری بارکد به دست آورد عبارت‌اند از:

  • صرفه‌جویی در زمان
  • افزایش بهره‌وری
  • تسهیل در ذخیره‌سازی اطلاعات
  • کاهش احتمال خطا و کاغذبازی
  • کنترل دقیق موجودی
  • بهبود خدمات مشتری
  • ردیابی محصولات
  • تشخیص اصالت کالا

سخن پایانی

بارکدها تاثیر قابل توجهی برای جامعه مدرن داشته است؛ ردیابی موجودی کالا، قیمت‌ها و داده‌های فروش را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند. استفاده از بارکدها در طول چندین دهه، به‌خاطر ارزان و قابل اعتماد بودن، باعث شده است که داشتن هر شغلی با این سیستم کامل‌تر شود.

از آن‌جا که بارکدها در هر صنعت و هر کشوری استفاده می‌شوند، به روند کار تجارت جهانی، بازرسی گمرکی و حسابداری هم سرعت می‌بخشد. در نهایت، استفاده از بارکد در همه مشاغل و بیزینس‌هایی که به‌دنبال بهره‌وری هستند، مهم‌ترین گزینه برای بهینه کردن عملیات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×