مجله خودرو

بررسی علت لرزش ماشین در حالت ایستاده (صفر تا صد)

بهمن ۱, ۱۴۰۲ 8۰122

لرزش ماشین در حالت ایستاده یکی از مشکلاتی است که دارندگان خودرو در برخی مواقع با آن روبرو می شوند. این اتفاق دلایل مختلفی دارد که هر چه سریعتر برای رفع آن باید اقدام کنید، این لرزش می تواند به دلیل کثیف بودن انژکتور، وجود اشکال در شمع ها و … باشد.

در واقع مهم نیست مدل ماشین شما چیست، از کوییک گرفته تا خودروهای خارجی و …، شما باید همانطور که به سالم بودن سپر جلو کوییک، چراغ ها، آینه ها و … اهمیت می دهید، به سیستم فنی خودرویتان توجه داشته باشید.

اگر خودرویتان در حالت ایستاده دچار لرزش شد، باید دلایل آن را بررسی کنید، در این مقاله به بررسی عوامل تاثیرگذار بر لرزش ماشین به صورت جزئی پرداخته ایم، تا اگر با این مشکلات روبرو شدید، بدانید چطور باید عمل کنید؟

A7399De7 8Ff1 4E65 95A3 0B2Ac2F85Aec

نگاهی به عوامل لرزش خودرو در حالت ایستاده

اگر به مراکز تعمیراتی خودرو بروید، آنها در سریعترین زمان دلیل لرزش خودرو در حالت درجا را بررسی و مشکل را برایتان برطرف می کنند. این مراکز در زمینه عرضه انواع محصولات و قطعات مختلف خودروها از جمله سپر جلو سمند سورن، قطعات فنی و … فعالیت دارند که می توانید در صورت آسیب دیدگی قطعات فنی و ظاهری ماشینتان اقدام به خرید از آنها کنید.

ما اکنون می خواهیم به عنوان راهنما دلایل لرزش ماشین در حالت ایستاده را برایتان بررسی کنیم تا به یک نتیجه گیری درست درباره این مشکل در خودرویتان برسید. در ادامه لیست این دلایل را می آوریم و درباره آنها توضیح می دهیم:

کثیف شدن یا از کار افتادن انژکتور

بسیاری از افراد فقط به زیبایی ظاهری ماشینشان اهمیت می دهند و سلامت قطعات فنی را نادیده می گیرند. مثلاً برخی دارندگان خودرو سمند با کوچکترین آسیب روی سپرشان به سراغ مراکز خرید سپر جلو سمند می روند، اما حتی در صورت لرزش، توقف های مداوم بین راه و … باعث نمی شود تا به سلامت ماشینشان اهمیتی دهند، با اینکه این اتفاق ممکن است باعث خرابی جدی در ماشین شود.

یکی از علت های لرزش خودرو در حالت ایستاده کثیف شدن انژکتور است. انژکتورها وظیفه انتقال سوخت در حالت بهینه را به سیلندرها بر عهده دارند و در دمای بالا کار می کنند. به مرور زمان و استفاده مداوم از خودرو و در نهایت به کارگیری انژکتورها، نازل های کوچک آنها به واسطه کربن مسدود شده و کارایی این قطعه در سوخت رسانی مختل می شود. در این زمان ماشین استارت نمی خورد و خودرو در حالت ایستاده دچار لرزش می شود.

خرابی شمع ماشین

شمع ها در خودروها به وجود آورنده ولتاژ احتراق در هر سیلندر هستند. شمع ها به مرور زمان دچار فرسودگی شده و روی آنها رسوب هایی به واسطه نفت یا کربن به وجود می آید. با قدیمی شدن و فرسودگی شمع ها، مشکلاتی مثل کاهش قدرت اشتعال به وجود می آید که این نقص نیز لرزش خودرو در دورهای پایین را به همراه دارد.

شما به راحتی می توانید شمع های خودرو خود را بررسی و در صورت بروز مشکل آن را برطرف کنید. دانستن یک نکته نیز خالی از لطف نیست؛ شما باید در هر ۳۰ تا ۵۰ هزار مایل اقدام به تعویض شمع ها کرده و موجب ایجاد جرقه کافی در خودرو شوید. در صورت انجام این کار دیگر خطری الکترودها و سیستم جرقه زنی خودرو را تهدید نخواهد کرد.

5684C4A9 1Bbd 42Ef B78C Eca38961A539

گرفته شدن فیلترهای هوا

همانطور که از نام فیلترهای ماشین پیداست، این قطعات وظیفه از بین بردن و گرفتن آلودگی ها را بر عهده دارند که در گذشت زمان به دلیل پاکسازی هوا آلودگی های زیادی مثل ذرات گرد و غبار بر روی آن می نشینند. در این زمان فرآیند احتراق به درستی شکل نمی گیرد.

در صورت کمبود هوا خودرو سنگینتر کار می کند و حتی در حالت ایستاده دچار لرزش می شود. شما باید حتماً این مشکل را جدی بگیرید و هر چه سریعتر آن را رفع کنید، چون با گرفتگی فیلترهای هوا مصرف سوخت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

آسیب دیدگی دسته های موتور ماشین

یکی از دلایل لرزش ماشین در حالت ایستاده آسیب دیدگی دسته های آن است. دسته ها در واقع باعث باثباتی و پایداری موتور می شوند و در صورت آسیب، قطعات موتور نیز دچار لرزش خواهد شد. شما می توانید این مشکل را به شکل ملموستر در زمان خاموش کردن ماشینتان مشاهده کنید.

اگر با مشکل لرزش ماشین در حالت ایستاده رو به رو شدید، اقدام به بررسی دسته های موتور کرده و در صورت آسیب دیدگی هر چه سریعتر آنها را تعمیر یا تعویض کنید تا مبادا موجب لرزش موتور شوند.

Cdf625Cf Aba9 4970 Bf92 89Fe8C2225F2

تنظیم نبودن دور موتور

اگر دور موتور پایین باشد، با مشکلاتی مثل تنظیم نبودن دور موتور رو به رو خواهید شد؛ در واقع در این زمان دور موتور آنقدر کم است که مانع روشن شدن خودرو می شود. علاوه بر این در بسیاری از مواقع به دلیل پایین بودن دور موتور، خودرو خاموش نمی شود، به این ترتیب این موضوع سبب لرزش موتور می شود.

در بسیاری از مواقع با فشار دادن بیشتر پدال گاز مشکلتان برطرف می شود؛ اما این راهکار دائمی نیست و شما باید به دنبال راه حلی کاربردی و همیشگی باشید؛ بنابراین پیشهاد می دهیم در صورت مشاهده مشکلی مثل لرزش ماشین در حالت ایستاده و تنظیم نبودن دور موتور به مراکز تعمیراتی بروید و مشکل به وجود آمده را برطرف کنید.

از کار افتادگی سنسور اکسیژن

بررسی میزان اکسیژن داخل اگزوز ها به واسطه سنسور اکسیژن صورت می گیرد که به عنوان بخشی از سیستم انتشار گاز شناخته می شود. اطلاعات بعد از اندازه گیری توسط این قطعه به سوی کامپیوتر خودرو فرستاده خواهد شد تا محاسبه هوا و سوخت به منظور کارآمدتر شدن فرآیند احتراق به درستی انجام شود.

زمانی که سنسور اکسیژن بیش از اندازه در معرض عوامل آسیب زای مختلف مثل رسوب ها یا گرما قرار می گیرد، کارایی خود را از دست می دهد و دچار آسیب خواهد شد.

در این زمان اطلاعات درستی به سمت کامپیوتر ارسال نمی شوند و سنسور به خوبی کار نمی کند! این موضوع روی کارکرد موتور تاثیر می گذارد و این مشکل خود را به شیوه های مختلف مثل لرزش ماشین در حالت ایستاده نشان می دهد. بهتر است این مشکل را سریعتر برطرف نمایید.

768B74Fe 0Ab3 47Dd 9609 31E0A5B87E4C

لرزش ماشین در حالت ایستاده، مشکلی که باید آن را جدی بگیرید

زمانی که دلایل لرزش ماشین در حالت ایستاده را متوجه شدید، پیشنهاد می دهیم که در صورت داشتن اطلاعات و مهارت فنی خود اقدام به تعمیر خودرو کنید. اگر مهارتی در این زمینه ندارید نیز توصیه ما مراجعه به مراکز تعمیراتی است.

در این مراکز کارشناسان و تعمیرکاران حرفه ای حضور دارند که سال ها عمر خود را در زمینه دانش اندوزی و کسب مهارت در زمینه رفع مشکلات مختلف صرف کرده اند و قاعدتاً در مدت زمانی کوتاه مشکلات ماشین را شناسایی و آنها را رفع می کنند.

در این مقاله به بررسی علت های مهم لرزش ماشین پرداختیم. عواملی چون خرابی فیلتر هوا یا شمع های خودرو ازجمله دلایل لرزش در خودرو هستند. توصیه می شود علل این مشکل را به صورت جدی بررسی نمایید، چون می تواند خسارت جدی برای خودرویتان به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×