Images 1688899807 64Aa90Df40F77
معرفی کسب و کار

بهترین راهکارها برای جلوگیری از ریزش مو【سال۱۴۰۲】

تیر ۱۹, ۱۴۰۲ 6۰147

بسیاری از افراد بر اثر دلایل مختلف از ریزش مو رنج می برند و به دنبال راه حلی برای برطرف کردن این مشکل می باشند؛ بسیاری از مواقع این مشکل به طور قطعی قابل درمان نیست اما در صورتی که از بهترین دکتر ریزش مو در تهران کمک بگیرید، می توانید از پیشروی این مشکل جلوگیری کنید؛ اگر بخواهیم در رابطه با این مشکل به صورت گسترده بحث کنیم، باید ذکر کنیم که علل و عوامل مختلفی در به وجود آمدن نقش دارند. اگر در ادامه مقاله با ما همراه باشید، می توانید در این زمینهه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علت ریزش مو چیست ؟

آلوپسی یا همان ریزش مو وضعیتی است که در آن مو به صورت کاملا ناگهانی و به مقدار غیر طبیعی از پوست سر می ریزد. در این صورت ممکن است فرد موهای سالم و قوی خود را از دست بدهد و بخش های کمتری از پوست سر بدون مو بماند. ریزش مو می تواند موقت یا دائمی باشد. ریزش مو می تواند ناشی از دلایل ژنتیکی یا غیر ژنتیکی باشد. اگر ریزش مو به دلیل عوامل ژنتیکی باشد به آن «ریزش موی ژنتیکی» یا «آلوپسی ژنتیکی» نیز می گویند. اما اگر عوامل غیر ژنتیکی مانند رژیم غذایی نامناسب، استرس، عوامل محیطی، عوارض دارویی و سایر بیماری ها باعث ریزش مو شوند، آن را «ریزش موی غیر ژنتیکی» می نامند.

ریزش مو بدون در نظر گرفتن جنسیت یا سن ممکن است رخ دهد، اما به طور کلی در مردان شایع تر است. همچنین نوع و شدت ریزش مو در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. جهت تشخیص دادن دقیق علت ریزش مو و یک برنامه درمانی مناسب توصیه می شود با متخصص پوست و مو مشورت کنید. در ادامه برخی از عوامل موثر در ریزش مو را برای شما ذکر کنیم:

  • کمبود پروتئین در رژیم غذایی
  • مصرف بیش از حد ویتامین A
  • کمبود ویتامین B
  • کمخونی
  • کمبود آب بدن
  • مصرف مشروبات الکلی
  • عوامل هورمونی
  • بارداری
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • بیماری لوپوس
  • استرس و افسردگی
  • سبک زندگی نادرست

علت ریزش مو چیست ؟

راهکارهای خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

در صورتی که شما می خواهید از ریزش موهای خود با روش های خانگی و بدون دارو اقدام کنید، می توانید به برخی از نکات زیر توجه نمایید:

  • شستن روزانه موها می تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و با حفظ سلامت و تمیزی پوست سر، به تقویت مو کمک شایانی کند. نکته اصلی شستشوی مو استفاده از بهترین شامپوی ریزش مو برای شستشوی روزانه است.
  • موها انعطاف پذیر اند. اما طبق نتایجی که از تحقیقات حاصل شده است، موها تا زمانی که به بافت آسیب نرسانند باید کشیده شوند. به عنوان مثال، بافت های نازک یا ریز یا دم اسبی باعث کنده شدن مو از ریشه می شود و به مرور زمان پیوند بین مو و پوست سر شل می شود.
  • در صورتی که از مواد شیمیایی جهت حالت دادن و رنگ کردن مو استفاده می شود می تواند موجب آسیب ناگهانی و غیر قابل برگشت به فولیکول های مو می شود. در صورتی که نگران ریزش موی خود هستید، بهترین کار این است که از صاف کردن یا فر کردن دائمی موها خودداری کنید و از رنگ ها، هایلایت ها و محصولات حاوی پراکسید استفاده نکنید.
  • استفاده از یک برس نرم که الیاف طبیعی دارد موجب افزایش یافتن میزان سبوم (چربی) موهای شما می شود و پروتئین های کراتین روی مو ایجاد می شود. بنابراین، برس زدن به آرامی در یک جهت و بالا به پایین به صاف و نرم شدن کوتیکول مو در سطح مولکولی کمک شایانی می کند. همچنین برس زدن منظم موها از ریزش بیش از حد موها در حین استحمام جلوگیری می کند.
  • استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل می تواند مشکلاتی که بر اثر اشعه به پوست وارد شده اند را از بین ببرد؛ بهتر است پوست سر خود را با روغن نارگیل کمی ماساژ دهید. روغن زیتون نیز باید نیم ساعت بر روی پوست باقی بماند و سپس شسته شود.

روش های پزشکی برای جلوگیری از ریزش مو

جدا از روش های خانگی که می توانند بر روی جلوگیری از ریزش مو تاثیر بگذارند، روش های پزشکی نیز بسیار موثر می باشند و می توانند کمک شایانی به همه افراد کنند؛ در ادامه شما را با برخی از این روش ها آشنا خواهیم کرد:

لیزر درمانی: در صورت استفاده کردن از لیزرهای کم توان به افزایش یافتن حجم مو در بیماران مبتلا به ریزش موی ژنتیکی و ریزش موی ناشی از شیمی درمانی کمک شایانی کند. این روش که به عنوان درمان با نور قرمز نیز شناخته می شود، سلول های بنیادی اپیدرمی مو را تحریک می کند. شما همچنین می توانید دستگاه های لیزر خانگی را تهیه کنید چون ممکن است برای گرفتن نتایج بهتر نیاز به استفاده مداوم و مجدد از این دستگاه داشته باشید.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) : تزریق این ماده به پوست سر باعث تحریک رشد مو در مناطقی می شود که موهای خود را از دست داده اند. پلاکت ها با سانتریفیوژ از خون جدا می شوند و سپس به پوست سر تزریق می گردند.

داروی ماینوکسیدیل : طبق گفته پزشکان، ماینوکسیدیل یک داروی بدون نسخه است که برای حدود دو سوم زنانی که از آن استفاده می کنند، موثر است. هر روز محلول یا شامپوی ماینوکسیدیل را روی پوست سر خود بمالید. این دارو ممکن است با برخی از عوارض جانبی مانند تحریک پوست سر و آکنه همراه باشد. سایر عوارض جانبی نادر آن، تپش قلب و تاری دید است.

قرص فیناستراید : فیناستراید نوعی قرص نسخه ای است که می تواند به کاهش ریزش مو و تقویت رشد موهای جدید کمک کند. طبق گفته جراحان، این دارو عمدتاً برای مردان تجویز می شود و بیشترین تأثیر را در مردان زیر ۶۰ سال دارد. زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

محلول فنیل افرین : فنیل افرین موضعی به علت تحریک شدن انقباض عضله فولیکولی به جلوگیری از ریزش مو کمک بسیار زیادی می کند. به عنوان مثال، با استفاده از این محلول، موها زمان شانه زدن به آسانی کنده نمی شوند. نکته مهم در مورد این دارو این است که هنگام استفاده از آن باید بسیار مراقب باشید.روش های پزشکی برای جلوگیری از ریزش مو

کلام آخر

همان طور که می دانید هر فردی ممکن است در طول زندگی خود با مشکل ریزش مو مواجه شود و البته ریزش مو با علل و دلایل مختلفی همراه می باشد. از جمله دلایل وجود این مشکل، مسائل ژنتیکی و مصرف داروهای خاص، ابتلا به برخی بیماری ها و … است؛ در صورتی که می خواهید این مشکل را درمان کنید، می توانید به مقاله های مرتبط در سایت تاپتنا مراجعه کنید تا مشکل خود را درمان کنید؛ از این که تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید از شما بسیار متشکریم، در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید، می توانید از طریق سایت با ما در میان بگذارید. سایت تاپتنا مرجعی برای یافتن بهترین پزشکان جهت درمان ریزش مو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×