تاثیر قطعی برق بر خرابی لوازم خانگی تصویر 1.Jpg
معرفی کسب و کار

تأثیرات قطعی برق بر خرابی لوازم خانگی

شهریور ۲۱, ۱۴۰۲ 4۰196

 

همگی ما در تابستان امسال مانند چند سال اخیر شاهد قطعی برق بوده‌ایم شاید شما هم در اطرافیان خود شنیده باشید که نوسانات و یا قطع‌شدن نابه هنگام برق موجب سوختن ترانس و یا حتی لوازم برقی شده است. اکنون باتوجه ‌به اینکه مصرف برق در کشور به‌ویژه در تابستان زیاد است و قطعی برق تأثیر زیادی روی سلامت لوازم‌خانگی دارد، چه باید کرد؟ نوسانات برق می‌تواند موجب آسیب به لوازم‌خانگی شود و آن‌ها را محتاج به تعمیر کند. اینکه بتوانید از آسیب رسیدن به وسایل جلوگیری کنید بسیار مهم است؛ اما مهم‌تر از آن این است که در صورت واردشدن آسیب بتوانید آنها را به تعمیرکاران ماهر بسپارید.

انتخاب تعمیر یکی از بهترین گزینه‌ها جهت تعمیر لوازم‌ خانگی درکرج محسوب می‌شود. در این مطلب در مورد میزان تأثیرات قطعی برق بر خرابی لوازم‌خانگی صحبت خواهیم کرد.

تاثیر قطعی برق بر لوازم برقی خانه

قطعی و نوسانات برق مطمئناً به لوازم خانگی آسیب می‌رساند و با توجه به نرخ ارز و شرایط اقتصادی کشور خساراتی که ناشی از تعمیر لوازم خانگی و یا تعویض آن‌ها می‌باشند، برای مردم عادی بسیار زیاد است بنابراین باید تا جایی که می‌شود از آسیب دیدن وسلیه برقی خود جلوگیری کنیم.

لوازم خانگی امروزه بیشتر الکترونیکی هستند که نوسانات و قطعی برق باعث خرابی و آسیب آن‌ها می‌گردد. سیستم الکترونیکی این وسایل مانند برد در هنگام قطعی برق بیشترین آسیب را می‌بیند. بعضی مواقع آسیب ناشی از قطع برق به خاطر روشن بودن وسایل نمی‌باشد. تلویزیون خاموش هم حتی اگر از پریز برق کشیده نشده باشد با نوسانات برق آسیب می‌بیند. نوسانات برق حتی منجر به سوختگی لوازم خانگی نیز می‌گردد.

بنابراین هزینه تعمیر لوازم خانگی بسته به نوع و شدت آسیب دیدگی متفاوت می‌باشد. اگر موتور لوازم برق بسوزد آنگاه هزینه زیادی بر فرد تحمیل می‌شود. البته هنگامی‌که دستگاهتان هنوز گارانتی داشته باشد، هزینه تعمیر لوازم خانگی طبق قانون شرکت تولیدکننده و درصورتی که دستگاه در اثر قطعی برق دچار آسیب شده باشند، به فرد پرداخت خواهند شد.

قطع شدن برق و خرابی یخچال ساید بای ساید، لباسشویی، ظرفشویی، ماکروفر

قطعی برق بر لوازم خانگی که خود از قیمت بالایی برخوردار هستند تأثیر پر هزینه‌ای خواهد داشت. باید بدانید که یخچال فریزر ساید بای ساید نسبت به یخچال‌های ساده یا معمولی بیشتر آسیب‌پذیر است. با نوسانات برق این یخچال‌ها، به خاطر فعالیت بالای کمپرسور آسیب بیشتری می‌بینند. ماکروفر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و دیگر لوازم برقی خانگی نیز به خاطر نوسانات برق آسیب‌ جدی میبینند. اما لوازمی مانند یخچال که همیشه در پریز برق هستند و در حال فعالیت می‌باشند، بیشتر در معرض خراب شدن در اثر قطعی برق هستند.

انتخاب تعمیر برای تعمیر این نوع وسایل به صورت کاملاً حرفه‌ای عمل می‌کند. برد لوازم خانگی در اثر قطعی برق بیشتر از سایر قطعات دچار اختلال می‌شود و خرابی برد در لوازم خانگی ایرانی بیشتر از برندهای خارجی مشاهده می‌شود و همین موضوع افراد را دچار نگرانی می‌کند. باید بگوییم که در هنگام خرابی برد شما می‌توانید با مراجعه به نمایندگی، برد و یا هر قطعه‌ی دیگر را با کمترین قیمت خریداری و تعمیرکنید.

از آنجایی که انتخاب تعمیر، نمایندگی تعمیر دوازده برند ایرانی و خارجی درکرج است شما می‌توانید بدون واسطه از این مجموعه بزرگ خدمات مورد نظرتان را دریافت نمایید. ازجمله نمایندگی‌های ما درکرج جهت تعمیر، نصب و خدمات پس از فروش لوازم خانگی ایرانی عبارتند از :

آیا نوسان برق می تواند باعث خرابی لوازم خانگی نو شود؟

برقی که به صورت استاندارد برای لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد تقریباً ۲۲۰ ولت می‌باشد. با هر بار قطعی برق و وصل شدن ناگهانی آن ولتاژی ۲۲۰ ولتی به صورت ناگهانی به لوازم خانگی وارد می‌شود که مانند شوک عمل می‌کند. البته اگر نوسانات برق حدود ۵۰۰۰۰ هرتز باشد آسیبی به لوازم خانگی وارد نمی‌شود.

یکی دو بار نوسانات برق هم روی خرابی لوازم برقی تأثیری ندارد؛ اما اگر این قطع و وصلی‌ها زیاد پیش بیایند عمر مفید لوازم خانگی کاهش پیدا خواهد کرد. در واقع بالا رفتن ولتاژ برق به نسبت میزان طبیعی آن موجب ایجاد قوس جریان الکتریکی شده و گرمای حاصله باعث آتش گرفتن آن دستگاه می‌گردد البته کاهش پیدا کردن ولتاژ نیز موجب آسیب رسیدن به برد دستگاه می‌شود.

جبران خسارت قطعی برق

آیا خسارت قطعی یا نوسان برق به مردم تعلق می‌گیرد؟

خسارت ناشی از خرابی‌های ایجاد شده با قطعی برق باید جبران شوند. خیلی از وسایل برقی با قطعی و نوسانات برق، دچار آسیب‌دیدگی می‌گردند که هزینه تعمیر بالایی خواهند داشت. معمولاً خسارت و هزینه تعمیر لوازم خانگی به مردم پرداخت می‌شود. ناگفته نماند که افرادی که به صورت غیرمجاز از برق استفاده می‌نمایند، حق دریافت هیچ‌گونه خسارتی از اداره برق نخواهند داشت.

خسارت ناشی از قطعی برق اگر در زمان خاموشی که اداره برق اعلام نموده باشد، اتفاق بیافتد حتماً شامل حال افراد خواهد شد. همچنین اگر خسارت وارد شده به لوازم خانگی به خاطر تغییر در ولتاژ استاندارد باشد، اداره توزیع برق تمام خسارت را به مردم می‌پردازد ولی درصورتی که به خاطر اختلال در پریز خانه وسیله برقی دچار اختلال و خرابی گردد، بیمه خسارت آن را پرداخت می‌نماید.

هنگام قطعی برق بهترین عملکرد برای محافظت از لوازم خانگی چیست؟

زمانی که مشاهده می‌کنید برق منزلتان با فاصله‌های کوتاه قطع می‌شود و یا دچار نوسان می‌گردد، باید نکات ایمنی لازم جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی لوازم خانگی را رعایت نمایید. یکی از عملکردهای مهم در جلوگیری از آسیب‌دیدگی کشیدن وسایل برقی از پریز برق می‌باشد. این کار انتخاب مناسبی می‌باشد اما برای تمام لوازم خانگی قابل اجرا نیست؛ مثلاً در مورد یخچال انجام این کار امکان‌پذیر نمی‌باشد.

بهترین عملکرد جهت محافظت نمودن از لوازم خانگی موقع قطعی برق استفاده نمودن از محافظ برق می‌باشد. راهکارهای دیگری هم برای این کار وجود دارند که عبارتند از:

  • استفاده نمودن از جعبه فیوز.
  • بکارگیری ups.
  • از برق کشیدن وسایل برقی از پریز.

محافظ برق

این روش‌ها همگی در حد خود مؤثر هستند و در بیشتر موارد از وارد شدن آسیب به لوازم خانگی جلوگیری می‌کنند.

استفاده از محافظ برق تا چه میزان از خرابی لوازم خانگی جلوگیری می کند؟

همانطور که قبلاً ذکر کردیم استفاده از محافظ برق، یکی از بهترین عملکردها جهت ممانعت از آسیب‌دیدگی لوازم برقی خانگی هنگام قطع شدن برق می‌باشد. محافظ‌های برقی، فیوز دارند و این فیوز موجب محافظت از لوازم خانگی در مقابل نوسانات برق می‌شود. محافظ‌های خوب دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند که عبارتند از:

  • مجهز بودن به مدار اتوماتیک جهت بالا و پایین آوردن جریان برق.
  • داشتن دو خروجی که به سیستم محافظ ولتاژ استاندارد مجهز می‌باشند.
  • برخورداری از نمایشگر ال سی دی جهت مشخص نمودن ولتاژ و نمایش عملکرد دستگاه.
  • داشتن سه چراغ نشانگر جهت مشخص نمودن وضعیت وسیله.
  • برخورداری از دو خروجی ارت دار استاندارد.
  • داشتن فیلتر حذف نویز در برق شهری.
  • برخورداری از فیوز مینیاتوری.

کلام آخر

با مطالعه این مقاله با بهترین عملکردها جهت کاهش آسیب‌دیدگی لوازم خانگی ناشی از قطعی برق آشنا شدید. در هر صورت امکان دارد قطعی و نوسانات برق باعث خرابی لوازم خانگی شود. اگر پس از قطعی برق با آسیب‌دیدگی لوازم خانگی رو به رو شدید می‌توانید به انتخاب تعمیر اطمینان نمایید و کار خود را به تعمیرکاران آن بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×