بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه تصویر 1 Jpg
فناوری

تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

آذر ۲۶, ۱۴۰۲ 5۰158

فولاد کربنی ساده در بیشتر محیط‌ها اگر محافظت نشود همچنان به راحتی زنگ می‌زند. با توجه به این، راه های زیادی برای اصلاح فولاد برای جلوگیری از خوردگی وجود دارد. دو راه حل محبوب استفاده از فولاد ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه است. در حالی که هر دو فولاد در برابر زنگ زدن و خوردگی مقاومت می کنند، تفاوت های مهمی بین آنها وجود دارد که باید درک شود. آهن فولاد کیوان در زمینه فروش انواع آهن آلات ساختمانی و فلزات صنعتی شامل ورق گالوانیزه در اصفهان، ورق سیاه در اصفهان ، ورق استیل در اصفهان و … فعالیت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

فولاد ضد زنگ چیست؟

فولاد ضد زنگ به دلیل عناصر آلیاژی اضافی در ترکیب شیمیایی خود، قادر است در برابر خوردگی مقاومت کند. در حالی که فولاد کربنی ساده عمدتاً از آهن و کربن تشکیل شده است، فولاد ضد زنگ دارای افزودنی های قابل توجهی از کروم برای کمک به مقاومت در برابر خوردگی است. کروم، و گاهی اوقات دیگر عناصر آلیاژی، در طول فرآیند ذوب اولیه به فولاد ضد زنگ اضافه می شود، قبل از اینکه به شکل خاصی درآید.

77A69727 D0D7 41Da 9F53 Afe4101203B0

فولاد ضد زنگ چگونه در برابر خوردگی مقاومت می کند؟

فولاد ضد زنگ به دلیل کروم اضافه شده (و گاهی اوقات سایر عناصر اضافی) در برابر خوردگی مقاومت می کند. خوردگی در فولاد کربنی زمانی رخ می دهد که آهن حاصل از فولاد با اکسیژن محیط اطراف خود ترکیب شود. کروم موجود در فولاد ضد زنگ می تواند از این امر جلوگیری کند زیرا با اکسیژن ترکیب می شود و یک لایه غیرفعال از اکسید کروم را تشکیل می دهد. این لایه اکسید کروم در بسیاری از شرایط از تشکیل اکسید آهن (که به عنوان زنگ زدگی نیز شناخته می شود) جلوگیری می کند، تا زمانی که محتوای کروم فولاد به اندازه کافی زیاد باشد. درجات مختلف فولاد ضد زنگ مقادیر مورد نیاز کروم و سایر عناصر آلیاژی را تعیین و دیکته می کند که به نشان دادن سطح مقاومت در برابر خوردگی کمک می کند.

کاربردهای فولاد ضد زنگ

ورق آجدار در اصفهان ضد زنگ معمولاً در کاربردهایی استفاده می شود که خطر خوردگی یک نگرانی اصلی است و مجاز نیست. زمینه های استفاده از فولاد ضد زنگ عبارتند از:

  • تجهیزات پردازش مواد غذایی
  • تجهیزات تولید دارو
  • اجزای موتور هوافضا
  • وسایل اشپزخانه
  • انواع خاصی از اتصال دهنده ها

خواص فولاد ضد زنگ

مهم است که در مورد خواص فولاد ضد زنگ بیشتر بدانید که آن را به یک ماده ایده آل برای استفاده در ساخت، تجهیز و ساخت کابل و نیز تبدیل می کند.

  1. مقاومت در برابر خوردگی: یکی از بهترین و شناخته شده ترین ویژگی های فولاد ضد زنگ این است که بسیار مقاوم در برابر خوردگی است. این امر مقاومت آن را در برابر خوردگی در برابر اسیدهای صنعتی، محلول‌های قلیایی تقویت می‌کند و آن را به ویژه در محیط‌های با شوری بالا (یعنی محیط‌های کنار دریا) انعطاف‌پذیر می‌کند. این ویژگی بنیانگذار باعث شده است که آن را در سرتاسر جهان بسیار کاربردی کند.
  2. مقاومت در برابر آتش و حرارت: فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت در برابر اکسیداسیون حتی در دماهای بالا این ویژگی را دارد. این به آن اجازه می دهد تا به طور موثری استحکام خود را در شرایط دمایی سخت و شدید حفظ کند.
  3. بهداشت: استنلس استیل یک ماده بسیار بهداشتی است زیرا تمیز کردن و ضدعفونی آن بسیار آسان است. به همین دلیل است که آشپزخانه‌های حرفه‌ای تقریباً منحصراً از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند و به همین دلیل است که می‌بینید به شدت به آن در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و غیره متکی است.
  4. مقاومت در برابر ضربه و استحکام: فولاد ضد زنگ یک ماده بسیار سخت و بسیار بادوام با مقاومت بالا در برابر ضربه است. بخشی از دلیل این امر این است که فولاد ضد زنگ حساسیت کمی به شکنندگی در دماهای بالا و پایین دارد.
  5. ظاهر زیبایی: فولاد ضد زنگ به عنوان یک ماده ظریف، جذاب و مدرن دیده می شود. بسیاری آن را به عنوان ماده ای می بینند که دارای روشنایی است که با حس خلوص طنین انداز می شود.
  6. پایداری: یکی دیگر از مزایایی که در مورد فولاد ضد زنگ توجه زیادی به آن نمی شود، اما یکی از مواردی که به عنوان یک موضوع جهانی بسیار مهم است، این واقعیت است که یک انتخاب بسیار پایدار است.
  7. ارزش بلند مدت: هنگامی که طول عمر فولاد ضد زنگ و همچنین سایر عوامل ذکر شده در بالا را در نظر می گیرید، هزینه کل چرخه عمر مواد به خوبی بالا می رود

فولاد گالوانیزه چیست؟

فولاد گالوانیزه نوعی فولاد است که با یک لایه روی پوشانده شده است که به جلوگیری از زنگ زدگی فولاد زیرین کمک می کند. این لایه معمولاً بسیار نازک است و اغلب در هزارم اینچ یا میکرون اندازه گیری می شود. برای ایجاد ورق گالوانیزه، لایه روی معمولاً پس از ذوب، تصفیه و شکل دادن به صفحه یا ورق فولادی به خوبی اضافه می شود. حتی گاهی پس از انجام فرآیندهای ساخت مانند خمکاری یا جوشکاری روی آن انجام می شود.

فولاد گالوانیزه چگونه در برابر خوردگی مقاومت می کند؟

فولاد گالوانیزه به دلیل پوشش روی فولاد کربنی در برابر خوردگی مقاوم است. لایه روی دو هدف را انجام می دهد:

از تماس اکسیژن با فولاد جلوگیری می کند و در نتیجه احتمال خوردگی را کاهش می دهد.

حتی اگر پوشش روی آسیب جزئی داشته باشد و مقادیر کمی آهن را در معرض اتمسفر قرار دهد، روی مجاور بقیه پوشش بیشتر از فولاد واکنش‌پذیر است. این باعث می‌شود روی بیشتر از آهن، مولکول اکسیژن را جذب کند، که از تشکیل زنگ‌زدگی روی فولاد جلوگیری می‌کند.

تفاوت بین فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه

فولاد ضد زنگ معمولاً نسبت به فولاد گالوانیزه دارای خواص مقاوم در برابر خوردگی بهتری است. اگر فولاد ضد زنگ خراشیده شود، همچنان می تواند مقاومت در برابر خوردگی را در اطراف ناحیه آسیب دیده حفظ کند. با این حال، اگر لایه روی فولاد گالوانیزه آسیب ببیند، می تواند فولاد کربنی زیرین را در معرض دید و آسیب پذیر قرار دهد. و از آنجایی که فولاد گالوانیزه اغلب در ورقه‌های بزرگ در روی آغشته می‌شود و سپس به اندازه بریده می‌شود، لبه‌های محل برش‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند و زنگ زدگی را ممکن می‌سازند.

فولاد ضد زنگ نیز عموماً از نظر زیبایی شناسی بیشتر از فولاد گالوانیزه در نظر گرفته می شود، زیرا فولاد ضد زنگ معمولاً دارای رنگی براق و نقره ای مانند در مقابل الگوی خاکستری مات از فولاد گالوانیزه است. با این حال، فولاد ضد زنگ نیز اغلب گرانتر از فولاد گالوانیزه است.

9B835019 E79F 4509 8054 48Bb9D64Df1B

کاربردهای فولاد گالوانیزه

ورق گالوانیزه در اصفهان برای کاربردهایی استفاده می شود که در آن خوردگی مطلوب نیست، اما مقادیر کم ممکن است مجاز باشد و زیبایی شناسی چندان نگران کننده نیست. کاربردهای فولاد گالوانیزه عبارتند از:

  • کار کانال
  • قطعات خودرو
  • برخی از انواع اتصال دهنده ها
  • تیرهای سازه ای
  • کابینت فلزی
  • نرده
  • پیاده روها
  • علائم رانندگی
  • تیرهای برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×