دستگاه تنفسی رسمد
سلامت

چه کسانی باید از دستگاه های کمک تنفسی استفاده کنند؟

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲ 1۰163

امروزه به دلیل آلودگی هوا و زندگی‌های پر مشغله که استرس‌زا هستند، مشکلات زیادی گریبان گیر افراد شده است؛ که عمدتا مشکلات تنفسی است زیرا استرس و آلودگی هوا هر دو روی قلب و ریه تاثیر می‌گذارد. شاید شما هم جز افرادی باشید که در خواب بسیار خروپف می‌کنید و منجر به آزار و اذیت خود و دیگران می‌شوید و باید بدانید که حتی خروپف کردن می‌تواند یکی از نشانه‌های مشکل تنفسی باشد.

دستگاه‌های کمک تنفسی از مهم‌‌ترین تجهیزاتی است که برای شرایط بحرانی و نیاز به اکسیژن کاربرد دارند زیرا می‌توانند جان بیمار را در شرایط بحرانی نجات دهند. بنابراین آشنایی با دستگاه کمک تنفسی از اهمیت بالایی برخوردار است. پس اگر در اطراف شما اشخاصی هستند که از مشکل تنفسی رنج می‌برند؛ با خواندن این مطلب؛ می توانید راهی برای درمان آن ها پیدا کنید.

منظور از دستگاه کمک تنفسی چیست؟

دستگاه کمک تنفسی؛ در عمل تنفس و دم و بازدم بیمارانی که دارای نارسایی‌‌ تنفسی و قلبی هستند کمک می‌‌کند. اگر بخواهیم خیلی ساده‌تر عملکرد این دستگاه را توضیح بدهیم باید بگوییم که این دستگاه  به افرادی که توانایی تنفس طبیعی را ندارند  و دچار اختلالات تنفسی هستند کمک می‌کند تا بتوانند عمل تنفس را به شکل کامل و صحیح انجام ‌دهند.

عملکرد این دستگاه ها‌‌ به گونه‌ای است که اکسیژن به درون ریه‌ها انتقال می‌دهد و سپس دی‌اکسید‌کربن را از شش‌ها خارج می‌‌کند. انواع مختلفی از دستگاه های تنفسی همچون بای پپ، سی پپ و ونتیلاتور خانگی در بازار وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند.

بطور کلی دستگاه‌های کمک تنفسی در بخش مراقبت‌‌های ویژه بیمارستان‌‌ها و اورژانس استفاده می‌شوند اما اگر پزشکی این دستگاه را برای استفاده در منزل یک شخص تجویز کند، آن شخص می‌تواند دستگاه را خریداری کرده و در منزل استفاده کند. این دستگاه در انواع مختلفی تولید شده است که هریک بسته به شرایط متفاوت؛ کاربردهای مختلفی دارند.

انواع دستگاه کمک تنفسی

در ادامه بصورت مختصر و مفید؛ انواع این دستگاه ها را مشخص می کنیم:

دستگاه کمک تنفسی سی پپ

دستگاه سی پپ یکی از روش‌های درمان آپنه در خواب و تنگی نفس است. نحوه عملکرد این دستگاه به این شکل است که؛ فشار هوای خفیف را به راه هوایی بالایی بیمار منتقل می‌کند تا راه‌های هوایی خود را باز نگه دارد تا شخص بتوانند در خواب، به طور طبیعی نفس بکشد و دیگر شخص مشکل گرفتگی عمل تنفس را نخواهد داشت.

شاید اسم دستگاهی به نام “اتو سی پپ” را شنیده باشید و برایتان این سوال پیش بیایید که فرق سی پپ با اتو سی پپ در چیست؟ بطورکلی هر دو دستگاه یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و تنها تفاوت این دو در؛ اتوماتیک بودن اتو سی پپ است؛ یعنی اینکه، نیازهای فشار شخص در هر ساعت، دقیقه در طول شب متفاوت است؛ و این دستگاه میزان فشار لازم برای تنفس شخص را بصورت اتوماتیک تنظیم می‌کند. طبیعتا قیمت cpap با توجه به ویژگی های هر دستگاه می تواند متفاوت باشد.

قیمت سی پپ رسمد

دستگاه بای پپ

این دستگاه نیز همانند مورد قبلی مشکلاتی از قبیل تنگی نفس و آپنه در خواب را به سادگی درمان می‌کند؛ مکانیزم این دستگاه به گونه‌ای است که از طریق لوله و ماسک هوای فشرده را به بیمار انتقال می‌دهد؛ که با فشار مثبت دو طرفه تنفسی باعث می‌شود که چرخه تنفسی بیمار حالت منظمی به خود گرفته و بیمار بتواند بدون مشکل بخوابد. زمانیکه پزشک برای شما خرید دستگاه bipap را تجویز کرد؛ موظفید دستورالعمل‌هایی که پزشک در نظر گرفته است را به خوبی رعایت کنید.

ممکن است لازم باشد فقط هنگام خواب از آن استفاده کنید یا ممکن است نیاز به استفاده مداوم از آن داشته باشید؛ پس اگر طبق دستورالعمل پزشک از آن استفاده نکنید، از مزایای کامل درمان بهره‌مند نخواهید شد. هنگامی که فردی در طول خواب و استراحت از بای پپ رسمد استفاده کند، دیگر تنفس داخل و خارج متوقف نخواهد شد و این عملکرد باعث وجود اکسیژن کافی در مغز و سایر اندام‌های حیاتی می‌شود و در نتیجه ذهن فعال‌تر و هوشیاری بیشتری نسبت به قبل دارد.

دستگاه ونتیلاتور

یکی دیگر از دستگاه‌های کمک تنفسی، ونتیلاتور است که به آن تهویه مکانیکی یا تهویه مصنوعی نیز گفته می‌شود. در گذشته افراد بر این باور بودند که امکان استفاده از ونتیلاتور در منزل ممکن نیست اما زمانیکه دوره بستری شدن بیمار طولانی مدت می‌شد؛ اطرفیان ترجیح می‌دادند که بیمار را در منزل نگهداری کنند و همین امر باعث شد که امروز از این دستگاه در منزل نیز استفاده کنند.

عملکرد این دستگاه تنفسی به گونه‌ای است که دم و بازدم تنفس را به صورت انجام عملی مکانیکی و الکترونیکی برای شخص شبیه سازی می‌کند. این دستگاه کمک ویژه‌ای به دم و بازدم بیماران می کند.

خرید ونتیلاتور رسمد

چه بیمارانی نیاز دارند از دستگاه های تنفسی استفاده کنند؟

اگر شخصی در تنفس مشکل دارد، قطعا به دستگاه تنفسی نیاز پیدا خواهد کرد. زمانیکه فردی نتواند نفس بکشد و اکسیژن کافی دریافت کند؛ زندگی او به خطر می‌افتد و از این بابت است که استفاده از این دستگاه برای آن شخص واجب می‌گردد. شاید این سوال در ذهنتان بوجود بیاید که آیا برای همه افراد مبتلا به مشکلات تنفسی باید از این دستگاه استفاده کرد؟ در جواب شما باید بگوییم بله، زیرا هیچ شخصی نمی‌تواند بدون اکسیژن زندگی کند.

برخی از بیماران که توانایی تنفس طبیعی را ندارند و  اکسیژن لازم به ریه‌ها آنها نمی‌رسد، در این موارد می‌توان با دستگاه اکسیژن ساز این مشکل را در منزل حل کرد. با توجه به انواع دستگاه تنفسی که در پاراگراف قبل به آنها اشاره کردیم؛ مناسبترین را انتخاب کرده و تنفسی راحت را برای شخص بیمار هدیه کنید.

به طور کلی استفاده از دستگاه های تنفسی به افرادی که دچار بیماری های زیر هستند، توصیه می شود:

  • افراد مبتلا به آپنه خواب (برای تشخیص دقیق بیماری نیاز به تست خواب در خانه یا کلینیک است).
  • افراد با مشکلات انسداد مزمن ریوی
  • آسم
  • برونشیت
  • افراد با نارسایی قلبی و ریوی
  • و …

دستگاه های تنفسی را از کجا بخریم؟

برای خرید دستگاه های تنفسی باید به برند و فروشگاهی که از آن خرید خود را انجام می دهید، دقت کنید. برند رسمد یک گزینه ی قابل اعتماد و محبوب بین بیماران است. چرا که محصولات رسمد از کیفیت خوبی برخوردار هستند. فروشگاه رسمد ایران (نمایندگی رسمی رسمد) در طی سالیان گذشته به فروش محصولات باکیفیت رسمد مشغول بوده است.

لازم است بدانید که از طریق resmediran در سراسر ایران می توانید به صورت حضوری و آنلاین برای خرید سی پپ، خرید بای پپ و ونتیلاتور خانگی اقدام کنید. مشخصات نمایندگی های رسمد ایران در سایت ذکر شده ، قرار داده شده است. همچنین اگر نیاز به دریافت مشاوره رایگان درباره محصولات دارید می توانید با شماره ۹۱۰۲۲۹۳۷۹۷۰ تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×