Images 1704614783 659A5B7F65C7F Jpg
فناوری

رونمایی از گلکسی S23 fe؛ مقایسه با S21 fe

دی ۱۷, ۱۴۰۲ 6۰100

بعد از اینکه کمپانی سامسونگ گوشی S23 FE را معرفی کرد، با استقبال بسیار زیاد طرفداران خود مواجه شد؛ چون همانطور که انتظار می‌رفت این مدل از برند گوشی سامسونگ در مقایسه با مدل نسل پیشین خود یعنی S21 FE پیشرفت زیادی داشته است. ما در این مطلب به بیان مشخصات گوشی سامسونگ S23 FE می‌پردازیم و این مدل گوشی را با مدل نسل قبلی خود یعنی S21 FE مقایسه می‌کنیم تا با مقایسه تک تک پارامترهای آن، به این نتیجه برسید که آیا خرید گوشی s23 fe ارزش دارد یا نگه داشتن نسل قبلی آن کفایت می‌کند!

بررسی اجمالی مشخصات فنی سامسونگ S23 FE و S21 FE

در این قسمت، یک بررسی کلی بر روی برخی از ویژگی های این دو گوشی می کنیم و در ادامه آن ها را با جزئیات مورد بررسی قرار خواهیم داد:

ویژگی ها

s23 fe سامسونگ

s21 fe سامسونگ 

صفحه نمایش

Dynamic AMOLED

AMOLED

وزن

۲۰۹g

۱۷۷g

اندازه صفحه نمایش

۲۳۴۰ x 1080

۲۳۴۰ x 1080

تراشه

Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1

Snapdragon 888

حافظه و رم

رم: ۸GB

حافظه: ۱۲۸GB, 256GB

رم:۶ GB or 8GB

حافظه: ۱۲۸GB, 256GB

دوربین پشت

۵۰ مگاپیکسل

۱۲ مگاپیکسل

دوربین جلو

۱۰ مگاپیکسل

۳۲ مگاپیکسل

شارژ

۴۵۰۰ میلی‌آمپر، ۲۵W

۴۵۰۰ میلی‌آمپر، ۲۵W

کدام بهتر است؟ گلکسی S23 FE یا گلکسی S21 FE

در ادامه به مقایسه این دو گوشی بر اساس ۷ پارامتر اصلی می‌پردازیم: طراحی، نمایشگر، تراشه، حافظه، کیفیت دوربین و باتری معیارهایی هستند که باید ببینیم کدام یک از این دو گوشی، در هر آزمون سربلند بیرون می‌آیند!

مقایسه s23 fe و s21 fe، طراحی زیباتر ولی سنگین‌تر!

در اولین معیار در مقایسه گلکسی S23 FE با سامسونگ S21 FE به این مورد می‌پردازیم که اندازه گوشی S23 FE سامسونگ در ابعاد ۱۵۸ در ۷۶.۵ در ۸.۲ میلی‌متر طراحی شده و دارای ۲۰۹ گرم وزن می‌باشد. این ویژگی‌ها نشان دهنده این موضوع است که ابعاد و وزن این گوشی در مقایسه با نسل پیشین خود، بزرگتر و سنگین‌تر شده است. جنس فریم این گوشی نسبت به نسل پیشین خود هیچ تغییری نکرده و از جنس فلز آلومینیوم است.

این در حالی است که جنس قسمت پشتی گوشی S21 FE از پلاستیک بود و کیفیت شیشه قسمت جلویی آن از نوع شیشه گوریلا گلس ویکتوس بود. جنس جلو و پشت گوشی S23 FE از شیشه گوریلا گلس ۵ می‌باشد که تاثیر زیادی در زیباتر شدن گوشی داشته است. رنگ‌بندی گوشی‌های S23 FE بسیار متنوع‌تر و خاص‌تر از مدل نسل قبلی خود است؛ چرا که شامل رنگ‌های سبز نعنایی، کرم، بنفش و خاکستری تیره می‌باشد.

پس در این مورد نتیجه گرفتیم که s23 fe طراحی بهتر و زیباتر ولی s21 fe وزن سبکتری دارد.

Images 1704614783 659A5B7F6E9Fb

نسبت نمایشگر کوچکتر

در دومین معیار مقایسه گلکسی S23 FE با S21 FE این مقایسه را انجام می‌دهیم که ابعاد نمایشگر گوشی گلکسی اس ۲۳ اف ای نسبت به گوشی نسل پیشین خود تغییری نداشته و در اندازه ۶.۴ اینچ ثابت مانده، اما نسبت نمایشگر به بدنه آن به صورت جزئی کاهش یافته و مقدار آن از ۸۶.۷ درصد به ۸۳.۲ درصد رسیده است. اما با این حال، سایر مشخصات نمایشگر آن ثابت باقی مانده است؛ یعنی نوع نمایشگر آن Dynamic AMOLED 2X بوده و حداکثر نرخ نوسازی آن ۱۲۰ هرتز می‌باشد. همچنین تراکم پیکسلی آن ۴۰۳ پیکسل در اینچ است.

در این مورد هم دیدیم که صفحه نمایش s21 fe اندازه بزرگتری دارد.

مشخصات تراشه؛ تقریبا بدون تغییر

مدل تراشه گوشی S23 FE در بازار جهانی از Exynos 2200 می‌باشد که که نسبت به مدل Exynos 2100 نسل پیشین خود پیشرفت داشته است؛ همچنین فرآیند ساخت تراشه آن نیز از ۵ نانومتر به ۴ نانومتر کاهش یافته است. اما تعداد هسته‌های این گوشی در تعداد هشت هسته، ثابت باقی مانده است.

علیرغم اینکه تعداد هسته‌های پردازنده این گوشی ثابت باقی مانده است، اما مشاهده شده است که سرعت پردازش بیشتری نسبت به گوشی S21 FE دارد. همچنین پردازنده گرافیکی گوشی S23 FE از مدل Xclipse 920 و Adreno 730 می‌باشد که نسبت به پردازنده گرافیکی گوشی نسل قبل خود بهتر شده است.

پس در این مورد هم s23 fe پیشتاز است!

حافظه و رم یکسان

مقدار رم و حافظه داخلی این گوشی افزایشی نداشته و در همان مقدار قبلی ثابت باقی مانده است. یعنی گوشی S23 FE با میزان رم ۸ گیگ و با حافظه‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ساخته و به بازار عرضه شده است. تنها تفاوتی که این گوشی با گوشی نسل قبل خود در موضوع حافظه و رم دارد، این است که یک مدل از گوشی‌های S21 FE دارای رم ۶ گیگ می‌باشد که این میزان رم در گوشی‌های S23 FE وجود ندارند.

با توجه به مشخصات ذکر شده، در این پارامتر هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد و نتیجه همچنان ۲-۲ مساوی است!

پیشرفت چشمگیر در کیفیت دوربین پشت!

تعداد دوربین‌های پشت گوشی S23 FE همانند سری پیشین خود، دارای سه عدد لنز است که شامل لنزهای واید/استاندارد، اولترا واید و تله‌فوتو می‌باشد. در این گوشی میزان کیفیت لنز اولترا واید آن در اندازه ۱۲ مگاپیکسل باقی مانده و سایر مشخصات دوربین اولترا واید نسل قبلی این گوشی مانند پوشش ۱۲۳ درجه‌ای نیز در گوشی مدل جدید وجود دارد. کیفیت دوربین تله‌فوتو آن نیز ۸ مگاپیکسل می‌باشد. اما نکته قابل توجه در پیشرفت و ارتقای گوشی S23 FE نسبت به نسل قبلی خود، افزایش کیفیت دوربین اصلی آن از ۱۲ به ۵۰ مگاپیکسل است. حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین پشت آن نیز از کیفیت ۴K پشتیبانی می‌کند که تغییری نسبت به نسل پیشین خود نداشته است.

با توجه به مقایسه دوربین پشت این دو گوشی، می بینیم که s23 fe پیش می‌افتد!

عکس‌های سلفی بی‌کیفیت‌تر!

یکی از نکات تعجب‌آور در مقایسه گلکسی S23 FE با گلکسی S21 FE این است که هنگام معرفی این گوشی، کاهش کیفیت دوربین سلفی آن به ۱۰ مگاپیکسل، بسیار باعث جلب توجه کاربران شد و این سوال را پیش آورد این گوشی چرا باید افت ۲۲ مگاپیکسلی نسبت به نسل پیشین خود داشته باشد؟

پس با توجه به این مورد در اینجا حق و امتیاز رو به s21 fe می‌دهیم.

یکسان ماندن مشخصات باتری

در آخرین بخش مقایسه گوشی S23 FE نسبت به نسل پیشین خود، مشاهده می‌کنیم که ظرفیت باتری این گوشی همچنان ۴۵۰۰ میلی‌آمپر باقی‌مانده و تغییری نکرده است. همانند سایر گوشی‌های جدیدی که امروزه تولید می‌شوند، باتری این گوشی نیز از جنس لیتیوم یونی بوده که غیر قابل تعویض می‌باشد. حداکثر توان شارژ این گوشی ۲۵ وات است که همانند نسل پیشین خود از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند.

پس در این مورد هم این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند.

قیمت بیشتر؛ کارایی نه چندان بهتر

با توجه به موارد گفته شده تا اینجا، قیمت گوشی s21 fe در رنج ۱۸ الی ۲۳ میلیون تومان است؛ اما قیمت گوشی سامسونگ s23 fe در محدوده ۲۲ الی ۲۶ میلیون تومان می باشد. همانطور که گفته شد، تغییرات چندانی در s23 fe رخ نداده است تا افراد را ترغیب به خرید آن کند. گلکسی s23 fe را به عنوان “قاتل پرچمدار” می شناسند و ممکن است افراد به یک دلیل بخواهند آن را بخرند که در ادامه به آن پرداخته می شود.

Images 1704614783 659A5B7F7249B

بهترین کیفیت دوربین رو میخوای؛ گلکسی s23 fe بخر

اگه بخوایم خودمونی بگیم که با توجه به خواستتون کدوم گوشی رو انتخاب کنید، اگر گوشی قشنگ‌تر میخواید با دوربین اصلی بهتر، گوشی سامسونگ s23 fe را انتخاب کنید ولی اگر گوشی سبک‌تر با دوربین سلفی بهتر می‌خواید، s21 fe رو انتخاب کنید!

به این ۳ دلیل، s23 fe رو نخر

در گوشی اس ۲۳ اف ای، کیفیت دوربین سلفی افت شدیدی داشته است. علاوه بر آن کمی سنگین تر شده است. باتری و حافظه داخلی آن نیز تغییر خاصی نداشته است و مانند s21 fe است. در مجموع، همانطور که دیدیم، تغییرات انقلابی بسیار زیادی در نسل جدید این گوشی لحاظ نشده است؛ بجز افزایش کیفیت چشمگیر دوربین پشت آن و کاهش کیفیت دوربین سلفی آن، سایر مشخصات آن به صورت ثابت باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×