معرفی کسب و کار

سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و خاکستری و آنچه باید بدانید!

دی ۲۱, ۱۴۰۲ 5۰68

وقتی داری سئو وب‌سایتت رو شروع می‌کنی، شاید دنبال راهکارهایی باشی که سریعاً به رتبه برتر در گوگل برسی. حالا که در مورد تکنیک‌های سئو صحبت می‌شه، اونو به سه دسته‌ی کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه تقسیم می‌کنن. تو از کدومشون استفاده می‌کنی؟ حتی اگه استفاده از تکنیک‌های سئو سیاه برات نتایج کوتاه‌مدتی داشته باشه، ولی باید بدونی که این موضوع ممکنه در آینده به وب‌سایتت آسیب بزنه.

سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و خاکستری

پس، خوبه که با تفاوت بین سئو کلاه‌سیاه، سفید و خاکستری آشنا بشی تا بتونی اهدافت رو بهتر دنبال کنی. قصد داریم با هم انواع تکنیک‌های سئو رو بررسی کنیم تا بتونی انتخاب مناسبی برای رسیدن به رتبه خوب در گوگل داشته باشی. پس همراه ما باش.

سئو کلاه سفید: فرزند طلایی گوگل

سئو کلاه سفید به استراتژی‌های سئو گفته می‌شود که در چارچوب قوانین موتورهای جست‌وجو عمل می‌کنند. در واقع، این به معنی اجرای کارهایی برای بهتر شدن رتبه وب‌سایت در موتورهای جست‌وجو است که روی هیچ‌گونه ترفند غیرقانونی متکی نیستند.

استراتژی‌های کلاه سفید روی تولید محتوای ایده‌آل و مرتبط با مخاطب تمرکز دارد که  بتواند تجربه کاربر را بهتر کند. در حالی‌که استراتژی‌های کلاه سیاه بر استفاده از تکنیک‌های اسپم، مانند محتوای تکراری که فقط برای موتورهای جست‌وجو بهینه شده است، تکیه دارند.

چرا سئو کلاه سفید مهم است؟

سئو نوع کلاه سفید مهم است؛ چراکه بدون آن، نتایج موتورهای جست‌وجو به‌هم‌ریخته خواهد بود. بدون وجود قوانین، صاحبان وب‌سایت‌ها برای رتبه‌بندی در صفحات جست‌وجو به روش‌های قدیمی‌تر سئو روی می‌آورند. در این شرایط، کاربران باید بسیاری از سایت‌های نامربوط را بررسی کنند تا بتوانند به محتوای مورد نظر خودشان برسند.

سئو کلاه سفید به‌ نفع گوگل، سایت و کاربر است. گوگل مطمئن است که الگوریتم‌هایش فقط محتوای عالی را که هدف کاربر را برای هر جست‌وجوی کلمه کلیدی است، رتبه‌بندی می‌کنند؛ به‌همین دلیل میلیون‌ها کاربر را تشویق می‌کند از این موتور جست‌وجو استفاده کنند.

در این شرایط صاحبان کسب‌وکار هم سود می‌برند؛ چراکه می‌توانند رتبه خود را بدون استفاده از تاکتیک‌های نادرست بالا ببرند. در نهایت، کاربران هم سود خودشان را می‌برند؛ چراکه می‌توانند به‌‌دنبال هر چیزی که باشند، به راحتی و از طریق جست‌وجوی ارگانیک پیدا کنند.

استراتژی‌های سئو کلاه سفید

کسب‌وکار و اعتبار وب‌سایت خودتان را روی زمین محکم بنا کنید. استراتژی‌های کلاه سفید احتمالا زمان‌بر باشد؛ اما نتایج بلندمدتی درست می‌کند. در زیر تعدادی از استراتژی‌های مهم سئو کلاه سفید که باید اجرا کنید، آورده شده است.

۱. تولید محتوای ارزشمند

بلاگ‌پست‌ها از طرف ۸۶درصد از تیم‌های بازاریابی به‌عنوان تولید‌کننده سرنخ استفاده می‌شود. محتوا همچنان پادشاه است؛ بنابراین، برای موتورهای جست‌وجو محتوا تولید نکنید؛ بلکه برای افرادی که به دنبال اطلاعات هستند، محتوا ایجاد کنید. همچنین باید تلاش کنید که محتوای‌تان معتبر باشد تا کاربران به‌عنوان یک مرجع به شما نگاه کنند.

۲. هدف کاربر

ارضای هدف کاربر، هدف اول گوگل است؛ بنابراین شما هم باید به‌عنوان صاحب وب‌سایت به دنبال آن باشید. برای مثال، اگر کاربر «دستور پخت ماکارونی با رژیم کتو» را تایپ کند، انتظار دارد که نتایج دستور‌العمل‌های ماکارونی مورد تایید رژیم کتو را پیدا کند.

هدف کاربر می‌تواند شامل انواع اطلاعاتی، تجاری و معاملاتی است. اگر شخصی از وب‌سایت پوشاک بازدید کند، می‌توان گفت که به‌دنبال خرید است و این به‌عنوان هدف تجاری و معاملاتی طبقه‌بندی می‌شود. اگر شخصی به دنبال «چگونگی پرورش قارچ» باشد، احتمالا به دنبال اطلاعات است. چند استراتژی برای ارضای هدف کاربر عبارتند از:

  • شناخت مخاطبان و آنچه که به دنبال آن است.
  • محتوای را متناسب با کلمات کلیدی خاص بهینه‌سازی کنید.
  • قالب‌بندی محتوای خود برای اسکیمرها تهیه کنید.
  • از عکس و ویدیو استفاده کنید.

۳.  موبایل فرندلی

در سال ۲۰۱۹ میلادی ۵۲.۲ درصد از ترافیک جهان از تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کردند. این بدین معنی است که اگر وب‌سایت شما برای مشاهده در تلفن هوشمند بهینه نشده باشد، احتمالا مشتریان بالقوه خودتان را از دست می‌دهید. آدرس صفحه خودتان را در کادر جست‌وجوی ابزار «mobile-friendly test» گوگل تایپ کنید. بعد از مناسب بودن سایت شما را برای تلفن‌های همراه بررسی می‌کند. همچنین یک اسکرین شات از نحوه نمایش صفحه‌های خود در صفحه تلفن همراه با لیستی از توصیه‌ها برای بهینه‌سازی می‌بینید.

۴. لینک ورودی معتبر

لینک‌های ورودی که به‌صورت ارگانیک به‌دست می‌آیند، یکی از مهم‌ترین عناصر در استراتژی سئو شما هستند. اگرچه رسیدن به لینک‌های ورودی معتبر به زمان نیاز دارد؛ اما این لینک‌ها تاثیر فوق‌العاده بر نحوه رتبه گرفتن در نتایج جست‌وجو و افزایش ترافیک کلی سایت دارد؛ پس هیچ‌وقت آن را دست کم نگیرید و برای آن تلاش کنید.

۵. کلمات کلیدی مناسب

کلمات کلیدی مرتبط با محتوا الزامی است. شما باید این کلمه‌ها را بر اساس تحقیق منظم  کلمات کلیدی پیدا کنید. همچنین به نحوه استفاده از کلمات کلیدی توجه داشته باشید. در هر محتوا علاوه‌بر یک کلمه کلیدی اصلی، دو یا سه کلیدواژه فرعی در نقش حمایت کننده اضافه کنید.

۶. بارگذاری سریع سایت

زمان بارگذاری سریع صفحه یک ضرورت است؛ چراکه از نظر سئو، سرعت سایت یک سیگنال رتبه‌بندی موتور جست‌وجو است. سایت‌هایی که به هر دلیلی در پاسخ به درخواست مخاطب کند هستند، در رتبه‌های پایین‌تری نتایج جست‌وجو قرار می‌گیرند؛ چراکه در این شرایط تجربه کاربر به خطر می‌‍افتد. پس مراقب عملکرد و ویژگی‌ها و نحوه تاثیر آن‌ها بر زمان بارگذاری باشید.

۷. چیدمان ساده سایت

به‌طور کلی چیدمان ساده وب‌سایت جایگاه سایت شما در رتبه‌بندی‌های جست‌وجوی ارگانیک، بهتر می‌کند. همچنین چیدمان به مخاطبین کمک می‌کند تا به‌راحتی به همه چیز دسترسی پیدا کنند. البته این یک پیروزی مهم است؛ چراکه نرخ تبدیل را بالاتر می‌برد.

آیا همیشه باید از تکنیک کلاه سفید استفاده کرد؟

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به هدف شما، حوزه و جایگاهی که در آن هستید، بستگی دارد. برخی از حوزه‌ها خودشان کلاه سیاه هستند! بنابراین تاکتیک‌های کلاه سیاه قسمتی از مدل کسب‌وکار است. برای ماندن در آن بازارها، احتمالا باید از ترکیب برخی استراتژی‌های سئو کلاه سیاه با کلاه سفید استفاده کنید. معمولا برخی از آن‌ها به‌عنوان استراتژی کلاه خاکستری شناخته می‌شوند که در ادامه به آن‌ می‌پردازیم.

با این حال، خطر جریمه شدن یا تحت تاثیر قرار گرفتن تغییرات الگوریتم گوگل هم وجود دارد که می‌تواند نتایج منفی داشته باشد. به‌همین دلیل توصیه می‌شود برای موفقیت و طول عمر بیشتر در وب، روش‌های سئوی کلاه سفید را انجام دهید.

سئو کلاه سیاه؛ تلاشی برای فریب گوگل

گوگل در مورد کارهایی که نباید انجام دهید کاملا واضح صحب می‌کند. برخلاف سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه به معنای زیر پا گذاشتن تمام قوانین است. با توجه به روشی که استفاده می‌کنید، احتمالا در ابتدا مفید باشد؛ اما بیشتر یک استراتژی کوتاه‌مدت است. گوگل الگوریتم خودش را به‌طور منظم به‌روز می‌کند و اگر شما کاری برخلاف قوانین آن انجام دهید، جریمه می‌شوید.

بسیاری از تکنیک‌های کلاه سیاه که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، دیگر جواب نمی‌دهند و انجام آن‌ها فقط به شانس شما برای کسب رتبه آسیب می‌زند. اما خوب شاید خالی از لطف نباشید که با آن‌ها هم آشنا شوید؛ پس بیایید به روش‌های سئو کلاه سیاه بپردازیم.

۱. متن پنهان

فکر نکنید که با هم‌رنگ کردن متن برخی کلمات با پس‌زمینه وب‌سایت، گوگل را فریب می‌دهید. قبلا این کار انجام می‌شد و حتی گوگل این سایت‌ها را هم رتبه‌بندی می‌کرد. اما گوگل خیلی سریع این فریب را تشخیص دارد و الگوریتم‌های مناسب، برای جلوگیری از آن اجرا کرد.

۲. سرقت محتوا

از سرقت محتوا می‌توان به‌عنوان محتوای تکراری هم نام برد. اگر یک مقاله عالی در جایی دیدید، فکر نکنید اولین کسی هستید که فکر کرده‌اید که « اگر من این مقاله را در سایت خود منتشر کنم، سایت من هم رتبه‌بندی می‌شود!» ما در مدرسه یاد گرفتیم که سرقت ادبی بد است. در هر حالت گوگل خیلی زود شما را پیدا می‌کند. پس تولید محتوای منحصر‌به‌فرد بسیار مهم است.

۳. تغییر محتوا

شاید پیش خودتان فکر کنید، اگر من محتوا را کپی نکنم و فقط کلمات را تغییر دهم و محتوای را منحصر‌‌به‌فرد کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟ برای مدتی، افراد از برنامه‌های اتوماتیک برای تغییر کلمات در یک مقاله و ایجاد محتوای منحصربه‌فرد استفاده می‌کردند. این مقاله‌ها دارای کلمات کلیدی و معنای مشابه است و وب‌سایت‌هایی که محتوای جدید زیادی تولید می‌کردند و می‌توانستند رتبه بالاتری هم داشته باشند؛ اما این محتوا خیلی خوب خوانده نمی‌شد؛ چراکه مطلب منحصربه‌فرد یا جدیدی ارائه نمی‌کرد؛ پس از مدت افت رتبه پیدا می‌کرد.

۴. مزرعه لینک

مزرعه لینک زمانی است که تعدادی از وب‌سایت‌ها به یکدیگر لینک دارند. لینک‌ها یک سیگنال بزرگ به گوگل هستند که محتوای شما برای دیگران جالب است؛ بنابراین لینک‌سازی یک روش مفید بود. اما در حال‌حاضر می‌توان به کمک بک‌لینک‌ها غیرطبیعی به‌راحتی گرفتار شد. به‌علاوه، اگر سایت‌هایی که به سایت شما لینک می‌دهند، مرتبط نباشند، برای گوگل واضح است که شما قصد تقلب دارید.

۵. سئوی منفی

سئوی منفی به خودی‌خود یک تکنیک کلاه سیاه نیست؛ اما به همان دسته تعلق دارد. بنابراین احتمالا با خودتان فکر کنید، اگر چند لینک بد برای رقیب خودم بخرم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ این کار به رتبه رقیب آسیب می‌زند و به‌طور پیش فرض به من کمک می‌کند، درست است؟ نه. باز هم، شما فقط پول و زمان خود را هدر می‌دهید. در ابتدا گوگل شروع به تنبیه افرادی با بک لینک بد کرد. اما اکنون گوگل معمولا لینک‌های بد را نادیده می‌گیرد. حتی اگر گوگل برخورد نکنند، سایت‌ها می‌توانند لینکی که به رتبه‌بندی آن‌ها آسیب می‌زند، نادیده بگیرند.

این شش مورد رایج‌ترین تکنیک‌های کلاه سیاه هستند. اگرچه برخی از این‌ها در گذشته کار می‌کردند و حتی تعدادی از آنها ممکن است امروز هم کار کنند. اما در حال‌حاضر هیچ‌کدام از آن‌ها توصیه نمی‌شود. حالا ما همیشه در دنیای سئو کلا سیاه و سفید زندگی نمی‌کنیم. در بین این دو، سئو کلاه خاکستری هم قرار دارد. این روش چگونه کار می‌کند؟ در بخش بعدی قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

سئو کلاه خاکستری؛ کمی کلاه سفید و کمی کلاه سیاه

اگرچه اصطلاح سئو کلاه خاکستری کمتر رایج است؛ اما گاهی اوقات می‌شنوید که سئوکارها به تکنیک‌های کلاه خاکستری اشاره می‌کنند. احتمالا به‌درستی حدس زده باشید؛ این اصطلاح برای توصیف استراتژی‌هایی است که بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار دارند، استفاده می‌شود.

در اکثر موارد، می‌توان آن‌ها را نوعی دست‌کاری در نظر گرفت؛ اما گوگل از آن‌ها به‌عنوان روش‌هایی برای پرهیز کردن نام‌نبرده است. اگرچه استفاده از این روش‌ها خطر کمتری نسبت به تاکتیک‌هایی که گوگل به صراحت آن را بد تعریف کرده است، دارد. اما همچنان احتمال جریمه شدن و عواقبی هم دارد؛ پس برای اجرای این تکینک‌ها باید با احتیاط عمل کرد.

همیشه در مسیر سئو کلاه سیاه قدم بردارید

شما به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای خودتان، برای افزایش ترافیک جست‌وجوی گوگل و بهبود سیگنال‌های رتبه‌بندی، به تکنیک‌های سئو نیاز دارید. استراتژی‌های سئو کلاه سفید، روشی موثر برای بهتر شدن رتبه شما، بدون نگرانی در مورد جریمه شدن است. پیش‌بردن استراتژی سئو بر اساس این قوانین به احتمال زیاد، زمان‌بر باشد؛ اما همچنان بهترین گزینه برای یک حضور عالی و همیشگی در وب است.

منابع از نیک مارکتینگ و SEMRush

https://www.semrush.com/blog/white-hat-seo/

https://nikmarketing.agency/black-hat-seo/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×