Images 1706104724 65B117948F2C5 Jpg
معرفی کسب و کار

علت باز و بسته نشدن درب آسانسور چیست؟

بهمن ۶, ۱۴۰۲ 6۰82

درب آسانسورهای مدرن، در واقع محصولِ تقریبا ۷۵ سال اصلاح و تنظیم دقیق است. حالا این نوع درب‌ها در بیشتر آسانسورهای ساختمان‌های مدرن مورد استفاده هستند چون عملکرد آسانسور را بهتر می‌کنند و کاربران را نیز از ایمنی بیشتری برخوردار می‌کنند. این درب‌های اتوماتیک نسبت به درب‌های قدیمی‌تر از ویژگی‌های بیشتری از جمله تشخیص موانع، حسگرهای فشار، ترافیک و حرکت، کنترل سرعت، دوربین و … برخوردار هستند. این درب‌ها ظاهر زیبایی دارند، کار با آسانسورها را راحت‌تر می‌کنند و ایمنی مسافران را افزایش می‌دهند.

درب‌های آسانسور هم مثل هر ابزار مصرفی دیگری به مرور زمان دچار استهلاک و خرابی می‌شوند. در این مقاله به بررسی علت باز و بسته نشدن درب آسانسور می‌پردازیم. بنابراین برای دریافت اطلاعات لازم در این باب با ما همراه باشید.

درب آسانسور چگونه کار می‌کند؟

درب‌های آسانسور یکی از پرکارترین بخش‌های آسانسور هستند. هر بار که آسانسور در یک طبقه متوقف می‌شود درب کابین باید به موقع باز و سپس بسته شود. اما در پشت صحنه‌ی این باز و بسته شدن ساده‌، اتفاقات بسیاری در حال رخ دادن است که ما قادر به دیدن آن‌ها نیستیم.

وقتی که کابین آسانسور به طور ایمن در کف یا طبقه‌ی مورد نظر قرار گرفته باشد یک تکانه‌ی الکتریکی از کنترل کننده که در واقع نقش مغز آسانسور را بازی می‌کند ارسال می‌شود و این باعث باز و بسته شدن درب آسانسور می‌گردد. کلیه‌ی عملیات درب آسانسور مکانیکی هستند.

درب‌های آسانسور به طور کلی به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند: درب کابین و درب طبقه.

درب‌های روی کابین آسانسور توسط یک موتور الکتریکی کار می‌کنند که به کنترلگر آسانسور وصل است. موتور الکتریکی چرخی را به حرکت وا می‌دارد که به یک بازوی فلزی بلند متصل است. این بازوی فلزی به بازوی دیگری که به در وصل شده، متصل است. آن وقت درب آسانسور می‌تواند روی یک ریل فلزی به جلو و عقب بلغزد. یا اینکه از یک درایو خطی که توسط تسمه هدایت می‌شود استفاده می‌گردد. این کار نصب را راحت‌تر می‌کند. از آنجا که ده‌ها قطعه متحرک وجود دارد که در کنار هم کار باز و بسته شدن درب آسانسور را میسر می‌کنند، انجام کارهای مربوط به تعمیر و نگهداری روتین آسانسور رمز حفظ آنها به بهترین شکل است.

علت باز نشدن درب آسانسور

انواع درب آسانسور

عناصر بسیاری در شیوه‌ی طراحی و ساختار درب آسانسورها دخیل است که معمولا می‌توانند با نیازهای ساختمانی که آسانسور در آن مورد استفاده است منطبق و هماهنگ شوند و طیف وسیعی از نیازها را پوشش دهند. شاید بتوان انواع درب‌های آسانسور را به دو نوع کلی زیر تقسیم کرد:

  • درب‌های تلسکوپی (دربهای کشویی جانبی): دربهای کشویی اتوماتیک می‌توانند به سمت چپ یا راست باز شوند و باز و بسته شدنی نرم و دسترسی آسان را برای کاربران فراهم می‌کنند. این نوع درب که به لحاظ کارکرد بسیار کارآمد است از انواع رایج درب آسانسور است و در اغلب انواع آسانسورها قابل استفاده هستند. آن‌ها را می‌توان به سادگی در پارکینگ‌ها و برخی ساختمان‌های مسکونی و تجاری یافت.
  • درب‌های سانترال (درب‌هایی که از وسط باز می‌شوند): این نوع درب‌ها دارای دو یا چند پنل درب هستند که همزمان و با هم کار می‌کنند تا از دهانه‌ی بالابر محافظت کنند. بر خلاف درب‌های کشویی جانبی در این نوع درب‌ها بخش‌های تشکیل‌دهنده در جهت مخالف همدیگر حرکت می‌کنند و عملکرد آنها سریعتر است و استفاده از آنها به نوعی باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. این نوع درب‌ها مناسب ساختمانهای پر تردد مانند اداره‌ها یا آپارتمان‌های شلوغ است.

برخی دیگر از انواع دربهای آسانسور عبارتند از: درهای لولایی(تک لنگه یا دو لنگه)، درب اتوبوسی، درب‌های منحنی و…

اما می‌توان برای درب آسانسور به لحاظ متریال به کار رفته در آنها هم انواعی قائل شد که این امر ویژگی‌های ظاهری آنها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، مانند: شیشه‌ای، روکش استیل و …

اختلالات در باز و بسته شدن درب آسانسور

در ابتدا توضیح دادیم که درب آسانسور با چه مکانیزمی کار می‌کند و به موقع باز و بسته می‌شود. گاهی ممکن است فرایند باز و بسته شدن به موقع آسانسور دچار اختلال شود. برخی از این موارد و نیز علت باز و بسته نشدن درب آسانسور را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم:

آسانسور نمی‌تواند درب را ببندد یا باز کند

روشهای تعمیر و عیب‌یابی

  1. ممکن است مشکل از فیوز مدار کنترل ۱R باشد. احتمال دارد فیوز مدار درب آسانسور خیلی شل شده یا منفجر شده باشد که در این صورت یا باید آن را سفت کنید یا کلا تعویض کنید.
  2. ممکن است تسمه درایو درب آسانسور شل و لغزنده شده باشد که در این صورت باید سفت شود یا آن را تعویض کنید.
  3. ممکن است موتور DM درب آسانسور آسیب دیده باشد. در این صورت موتور باید تعمیر یا تعویض شود.
  4. ممکن است مقاومت RMD دستگاه شکسته باشد که در این صورت باید جایگزین شود.
  5. ممکن است پایانه‌های اتصال جداگانه درب آسانسور شل شده و افتاده باشند که در این صورت باید در جای خود سفت شوند.

وقتی نتوان در آسانسور را در طبقه‌ی مورد نظر باز یا بسته کرد. در این صورت ممکن است کنتاکت کلید سوئیچ شکسته یا اتصالش ضعیف شده باشد. این مشکل ممکن است با تمیز شدن کلید با الکل برطرف شود در غیر این صورت باید تعویض شود.

علل باز و بسته نشدن درب آسانسور

پس از رسیدن به طبقه‌ی مورد نظر درب آسانسور باز نمی‌شود

روش‌های تعمیر و عیب‌یابی

  1. ممکن است علت باز نشدن درب آسانسور، لیمیت سوئیچ آسیب دیده یا اتصال آن قطع شده باشد. در این صورت یا باید آن را به حالت اولیه برگرداند و یا تعویض کرد.
  2. ممکن است رله‌ی JKM آسیب دیده باشد که در این صورت باید تعویض شود.
  3. ممکن است در مدار الکتریکی درب آسانسور اختلال و ایراد ایجاد شده باشد که باید برطرف شود.
  4. ممکن است رله‌ی آهن‌ربای درب آسانسور آسیب دیده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

با فشار دادن دکمه‌ی بسته شدن در، در بسته نمی‌شود

روش‌های تعمیر و عیب‌یابی

  1. ممکن است اتصال کنتاکت AGM دکمه بسته شدن درب آسانسور ضعیف شده یا آسیب دیده باشد. در این صورت ممکن است با تعمیر یا تعویض مشکل برطرف شودد.
  2. ممکن است لیمیت سوئیچ ۳MG آسیب دیده یا باشد که در این صورت ممکن است با بررسی مججد پاره‌ای اتصالات مشکل حل شود یا اینکه کلا نیاز به تعویض قطعه باشد.
  3. ممکن است رله  JMG بسته شدن در  آسیب دیده باشد که در این صورت باید جایگزین شود.
  4. ممکن است رله‌ی ۱JQ آسیب دیده و تماس آن قطع شده باشد که در این صورت باید تعویض شود.

آسانسور، سیگنال انتخاب طبقه را پذیرفته، درب بسته شده اما آسانسور حرکت نمی‌کند

روش‌های تعمیر و عیب‌یابی

  1. ممکن است مشکل از کلید KMJ باشد که باید تنظیمات آن بررسی و در صورت لزوم تعویض شود.
  2. ممکن است سوئیج KMT  قفل درب آسانسور خراب شده باشد که در این صورت باید قفل را بردارید یا تعویض کنید.
  3. ممکن است رله‌ی JYT معیوب شده باشد و به تعمیر با تعویض نیاز داشته باشد.

کاهش یافتن سرعت باز و بسته شدن درب آسانسور

روش‌های تعمیر و عیب‌یابی

  1. ممکن است تسمه‌ی باز کننده‌ی درب آسانسور شل و لغزنده شده باشد که در این صورت باید سفت یا تعویض شود.

علت بسته نشدن درب کشویی آسانسور

لنگه‌های در به هنگام باز و بسته شدن در آسانسور می‌لرزند

روش‌های تعمیر و عیب‌یابی

  1. ممکن است قرقره‌ی درب به شدت فرسوده شده باشد و باید تعویض شود.
  2. ممکن است ریل راهنمای درب آسانسور تغییر شکل داده باشد یا شل و کج شده باشد که در این صورت باید آن را به حالت اول برگرداند، تنظیم و سفت کرد.
  3. ممکن است جمع شدن گرد و غبار حرکت آن را دچار مشکل کرده باشد که در این صورت باید تمیز شود.
  4. ممکن است دو رل قفل در در تماس نزدیک با تیغه‌ی در نباشند که در این صورت قفل در باید تنظیم شود.

باز و بسته شدن درب آسانسور بصورت مکرر

روشهای تعمیر و عیب‌یابی آن

این یکی از مشکلات رایج برای درب آسانسور است که ممکن است در حالتی اتفاق افتد که سنسوری که ورورد و خروخ افراد به کابین را حس و کنترل می‌کند خوب کار نکند و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.

  1. ممکن است اپراتور درب آسانسور دچار ساییدگی شده باشد و نیاز به بررسی و تعمیر داشته باشد.
  2. ممکن است پمپ و موتور هیدرولیک آسانسور دچار ساییدگی شده یا فرسوده شده باشد که در این صورت تعمیر یا تعویض قطعات لازم خواهد بود.
  3. ممکن است آرام‌بند آسانسور دچار مشکل شده باشد که در این صورت باید مجددا تنظیم یا تعویض شود.
  4. ممکن است قفل درب آسانسور خراب شده باشد که در این صورت باید تعویض شود.
  5. ممکن است شرایط آب و هوایی تنظیمات در را دچار مشکل کرده باشد که در این صورت باید به حالت اولیه برگردد.

علت باز و بسته شدن درب آسانسور بصورت مکرر

بسته نشدن درب آسانسور

روشهای تعمیر و عیب‌یابی

یکی از مشکلات رایج دیگر در رابطه با درب آسانسور بسته نشدن آن است که ممکن است مانند مورد قبل به خاطر بروز اشکال در عملکرد سنسورها این اتفاق افتاده باشد و نیاز به تعویض باشد.

  1. ممکن است برد آسانسور خراب شده باشد که یا باید تعمیر شود یا باید آن را عوض کرد.
  2. ممکن است خرابی در موتور الکتریکی یا چشم الکتریکی باعث بروز این اختلال شود که پس از انجام بررسی‌های لازم می‌توان آنها را تعمیر یا تعویض کرد.

دلایل گفته شده در بالا دلایل الکتریکی بودند اما دلایل دیگری هم برای بروز چنین ایرادی در کار است که عبارتند از:

  • شکستن لولای درب آسانسور
  • تغییر شکل دادن لته‌ی درب آسانسور
  • وجود داشتن مانع در مسیر درب آسانسور
  • سفت شدن دیکتاتور آسانسور
  • شکستن یا آسیب دیدن فنر درب آسانسور

کلام آخر

همانطور که گفتیم درب آسانسور یکی از بخشهای بسیار مهم و پر کاربرد آن است که کارکرد و عملکرد صحیح و به موقع آن با ایمنی کاربران و مسافران آسانسور رابطه‌ی مستقیم دارد. از آنجا که این بخش از آسانسور پرکاربرد است و با هر بار توقف آن باز و بسته می‍شود لازم است در نگهداری و سرویس آسانسور به موقع و مرتب آن دقت شود و در صورت مشاهده‌ی کوچکترین ایراد یا اختلال بدون هدر دادن وقت، علل آن مانند علت باز و بسته نشدن درب آسانسور بررسی و برطرف شوند.

در پاره‌ای موارد این ایرادات می‌توانند با انجام کارهای ساده برطرف شوند اما در اغلب موارد سیستم تقریبا پیچیده‌ی درب آسانسورها وجود افراد متخصص و ماهر را برای رفع ایرادات احتمالی ضروری می‌سازد. برای تعمیر آسانسور در تهران با تیم مجرب و تکنسین‌های خبره تماس بگیرید تا نتیجه‌ی مطلوب را برای شما تضمین کنند. تکنسین‌های تعمیرات آسانسور در تهران تمامی احتمالات موجود را برای رفع مشکل شما بررسی کرده و در صورت خرابی هر قطعه‌ای برای تعویض آن اقدام می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×