علت خارش کف دست؛ دلایل شایع + راه های درمان قطعی - تصویر 1
علائم بیماری - سلامت

علت خارش کف دست؛ دلایل شایع + راه های درمان قطعی

بهمن ۱۷, ۱۴۰۲ 6۰239

علت خارش کف دست به‌ندرت بر اثر دلایل جدی مثل دیابت ایجاد می‌شود؛ بیشتر دلایل ایجاد این عارضه به دلیل تغییرات آب‌وهوایی یا حساسیت‌های سطحی هستند. خارش کف دست به هر دلیل که باشد؛ در برخی موارد با سوزش و تحریک فراوان کف دست همراه خواهد شد؛ بنابراین شناخت راهکارهای درمان این عارضه اهمیت بسیاری دارد. برای استفاده از راهکار درمان خارش کف دست باید در اولین گام علت این عارضه را شناسایی کنید. اگر به‌طورمداوم خارش کف دست آزاردهنده‌ای دارید، حتما به درمانگر مراجعه کنید تا از بهترین روش درمانی برای التیام این عارضه پوستی استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تا مهم‌ترین دلایل خارش کف دست را بیان کنیم. چند دقیقه از وقتتان را به مطالعه این مطلب مفید و شناخت راهکارهای درمانی موثر برای رفع خارش کف دست اختصاص دهید.

اگزما؛ علت شایع برای خارش شدید کف دست

اگزما یا همان درماتیت آتوپیک یکی از پاسخ‌های احتمالی به سوال «علت خارش کف دست و انگشتان چیست» به شمار می‌رود. این عارضه پوستی در افراد مختلف با سنین متفاوت ایجاد می‌شود. دلایل مختلفی از جمله باعث بروز اگزما به شمار می‌روند که گاهی با لکه‌های قرمز تا قهوه‌ای تیره نیز همراه خواهد شد. اگزمای شدید در برخی از افراد همراه با نشانه‌هایی بیشتری مثل ایجاد برآمدگی روی پوست همراه خواهد شد. خشک شدن و ترک خوردن پوست نیز از عوارض دیگر اگزما به شمار می‌رود؛ به‌این‌ترتیب و به دنبال همه این موارد، خارش کف دست نیز ایجاد خواهد شد.

معمولا علائم اگزما با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده تا حدی از بین می‌رود. گاهی نیاز به استفاده از کرم‌هایی با مقدار وازلین بیشتر داریم تا ترک‌های دست به‌طورکامل برطرف شود. برای درمان عارضه اگزما و نشانه‌های آن مثل خارش دست، از کرم‌های بهداشتی استفاده کنید. در مواردی که اگزما بر اثر حساسیت باشد، به پزشک برای دریافت داروهای ضد‌حساسیت مراجعه کنید. با خرید این داروها از مراکز پوشش‌دهنده شرکت پخش دارو برای التیام درماتیت آتوپیک و در نهایت خارش کف دست استفاده کنید.

واکنش آلرژیک و آسیب پوست؛ یکی از علت‌های قرمزی و خارش کف دست

برخی مواد شیمیایی باعث تحریک پوست دست می‌شوند. در برخی از موارد اگر پوست در حد شدید حساس باشد، حتی اسکراب‌ها نیز منجر‌به بروز حساسیت خواهند شد. این مواد شیمیایی به دلیل لایه‌برداری و ایجاد خشکی پوست، یک علت خارش کف دست شناخته می‌شوند. در برخی موارد، ممکن است تا چند ساعت پس از تماس با ماده حساسیت زا، خارش نداشته باشید.

برای درمان خارش کف دست به پزشک مراجعه کنید. درمانگر دلیل اصلی ایجاد خارش کف دست را برای تجویز بهترین راهکار درمانی تشخیص خواهد داد. برای مثال در افراد مبتلا به دیابت اگر علت خارش کف دست، قند کنترل نشده تشخیص داده شود، متخصص غدد از تجویز قرص قند برای کنترل میزان قند خون و التیام عوارض ناشی از دیابت استفاده خواهد کرد.

23A25Bb4 002C 4C69 9B8B 4607F59284Bf

پسوریازیس؛ یکی از دلایل خارش شدید کف دست

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که باعث رشد کنترل نشده سلول‌های پوست می‌شود. این افزایش سرعت در رشد سلول‌های پوستی به معنی است است که سلول‌های پوست به‌طورطبیعی از بین نمی‌روند. در عوض، سلول‌های اضافی روی سطح پوست انباشته خواهند شد. یکی از عوارض این انباشتگی سلول‌های پوستی، خارش است که در کف دست نیز مشاهده می‌شود.

خارش کف دست نشانه چیست؟ دیابت؛ یکی از دلایل احتمالی خاریدن کف دست

دیابت یکی از دلایل نادر خارش کف دست چپ و راست به شمار می‌رود؛ بااین‌حال ایجاد عارضه خاریدن دست بر اثر دیابت غیر‌ممکن نخواهد بود. دیابت باعث تضعیف گردش خون و در نهایت خارش پوست می‌شود. البته بیشتر افراد مبتلا به دیابت خارش کف پا را تجربه می‌کنند؛ بااین‌حال احتمال خارش کف دست بر اثر دیابت نیز وجود دارد. خارش کف دست به دلیل دیابت بدون برجستگی یا ایجاد قرمزی همراه است.

سیروز و اختلالات عصبی؛ دو علت خارش کف دست راست و چپ با شیوع کمتر

یک اختلال خود ایمنی به نام کلانژیت صفراوی اولیه یا سیروز صفراوی اولیه (PBC) باعث خارش و ایجاد لکه روی کف دست می‌شود. فرد مبتلا به PBC بعد از تشخیص توسط پزشک برای مصرف داروها تحت نظر درمانگر اقدام خواهد کرد. داروهایی مثل کلستیرامین (Questran) برای کاهش علائم خارش کاربرد دارند. بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنید.

گاهی اوقات آسیب عصبی به دست‌ها یکی از دلایل خارش کف دست به شمار می‌روند. این اختلالات عصبی به دنبال بیماری‌هایی مثل دیابت و سندروم تونل کارپال ایجاد می‌شوند. در سندرم تونل کارپال، فشار روی عصب میانی دست، باعث بی‌حسی، ضعف، خارش و درد خواهد شد.

درمان خارش کف دست؛ بهترین راهکار چیست؟

جلوگیری از خاریدن کف دست با راهکارهای متعددی همراه است. به‌طورعمومی باید بدن خود را هیدراته نگهدارید و از کرم مر‌طوب‌کننده استفاده کنید. هیدراته نگه داشتن بدن به معنی نوشیدن آب و مایعات کافی در طول روز است. در انتخاب کرم مرطوب‌کننده نیز دقت داشته باشد؛ زیرا برخی از لوسیون‌ها به دلیل داشتن مواد شیمیایی یا بوی خاص باعث ایجاد آلرژی می‌شوند. اگر پوست حساسی دارید، از دستکش برای شستن ظروف یا هر تماسی با مواد شیمیایی حساسیت‌زا استفاده کنید.

از تماس دست با پاک‌کننده‌های قوی و صابون‌های نامناسب جلوگیری کنید. این مواد برای برخی از افراد به‌شدت تحریک‌کننده هستند. همچنین بلافاصله بعد از تماس دست با آب، مواد شوینده و هر ماده حساسیت‌زای دیگری از مرطوب‌کننده استفاده کنید. توجه داشته باشید که آب خیلی سرد یا خیلی گرم نیز یکی از علت های خارش کف دست به شمار می‌روند. بااین‌حال در مواردی قرار دادن یک پارچه خنک و مرطوب روی کف دست‌ها به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بر تسکین احساس خارش تاثیرگذار است.

افراد مبتلا به اگزمای دست یا سوزش شدید ممکن است به درمان‌های اشعه ماوراء بنفش نیز پاسخ دهند. قرار دادن دست‌ها زیر نور خاصی که اشعه ماوراء بنفش-A ساطع می‌کند، به کاهش علائم کمک خواهد کرد.

668F9C9A 208E 4A6E 9A1E 6722Da675D68

مراجعه به پزشک و رعایت بهداشت؛ دو فاکتور مهم در درمان خارش کف دست کودک و بزرگسال

در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد خارش پوست پرداختیم تا بدانیم «خاریدن کف دست چپ نشانه چیست». البته دلایل ذکر شده در این مقاله برای خارش کف هر دو دست صدق می‌کند. اگزما، حساسیت‌های پوستی، دیابت، اختلالت عصبی، سیروز و بیماری پسوریازیس از علت های خاریدن کف دست به شمار می‌روند. برای رفع خارش پوستی از کرم‌های مرطوب‌کننده برای هیدراته نگهداشتن سطح پوست استفاده کنید. همچنین استفاده از دستکش برای جلوگیری از تماس مستقیم پوست با مواد شیمیایی نیز توصیه می‌شود.

درصورتی‌که علت خارش کف دست به دنبال بیماری‌های جدی مثل سندروم تونل کارپال یا دیابت ایجاد شده باشد، حتما برای تشخیص علت عارضه و درمان به پزشک مراجعه شود. پزشک باتوجه‌به شرح حال بیمار و نشانه‌های عمومی بدن برای تجویز داروهای تسکین‌دهنده عارضه اقدام خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×