معرفی کسب و کار

مراقبت و نگهداری از لاستیک خودرو

اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۳ 3۰21

در حالی که نادیده گرفتن آن چهار تکه لاستیک به نام لاستیک شما آسان است، اما انجام چند بررسی ساده می‌تواند باعث مصرف سوخت بهتر و هندلینگ خودرو بهتر شود. از آنجایی که بیشتر آسیب‌دیدگی و فرسودگی لاستیک‌ها در نتیجه رانندگی با لاستیک‌هایی است که به‌طور نامناسب باد شده‌اند، کارشناسان تایر پیشنهاد می‌کنند فشار باد خود را ماهی یک‌بار بررسی کنید. با استفاده از واکس لاستیک و رینگ شوی میتوانید بهترین مراقبت را از تایر و لاستیک خود داشته باشید.

در حالی که نادیده گرفتن آن چهار تکه لاستیک به نام لاستیک شما آسان است، اما انجام چند بررسی ساده می‌تواند باعث مصرف سوخت بهتر و هندلینگ خودرو بهتر شود. از آنجایی که بیشتر آسیب‌دیدگی و فرسودگی لاستیک‌ها در نتیجه رانندگی با لاستیک‌هایی است که به‌طور نامناسب باد شده‌اند، کارشناسان تایر پیشنهاد می‌کنند فشار باد خود را ماهی یک‌بار بررسی کنید. با استفاده از واکس لاستیک و رینگ شوی میتوانید بهترین مراقبت را از تایر و لاستیک خود داشته باشید.

حفظ فشار مناسب تایر به دلایل زیادی غیر از کاهش پتانسیل پنچر شدن یا باد کردن لاستیک مهم است. برای دستیابی به هندلینگ بهینه از وسیله نقلیه خود، از رانندگی روزمره تا انجام مانورهای اضطراری، فشار تایر باید در سطح باد مناسب باشد. حتی لاستیکی که به نظر می رسد هوا کم نباشد می تواند منجر به کاهش هندلینگ خودرو و سایش بیش از حد آج شود.

لاستیک هایی که فشار هوای مناسبی ندارند نیز مقاومت غلتشی (اصطکاک که هنگام غلتش یک جسم ایجاد می شود) خودرو را افزایش می دهند. به عنوان مثال، لاستیک‌های کم باد شده، باعث افزایش مقاومت غلتشی می‌شوند و بنابراین به انرژی (یا سوخت) بیشتری برای حرکت خودرو نیاز دارند که بر مصرف سوخت تأثیر منفی می‌گذارد. طبق گفته وزارت انرژی، بادکردن لاستیک ها به طور مناسب باعث بهبود مصرف سوخت تقریباً ۳.۳ درصد می شود. لاستیک‌هایی که بیش از حد باد می‌شوند باعث کاهش سطح عملکرد هندلینگ می‌شوند، زیرا لاستیک کمتری در تماس با جاده است.

نگهداری از لاستیک خودرو

باد کردن نامناسب فشار غیرضروری به لاستیک‌های شما وارد می‌کند و می‌تواند منجر به سایش بیش از حد یا ناهموار شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، توانایی عملکرد لاستیک‌ها را به خطر می‌اندازد و اغلب منجر به سایش زودرس لاستیک و لزوم تعویض آنها زودتر از حد انتظار می‌شود. لاستیک هایی با سایش بیش از حد یا ناهموار آج نیز می تواند منجر به تصادف شود.

نکات نگهداری از لاستیک ماشین

۱- چرخش تایر

چرخاندن منظم تایرها بخش مهمی از نگهداری لاستیک است. در حین چرخش، تکنسین‌ها هر چرخ را برمی‌دارند و آن را در مکان دیگری روی خودرو قرار می‌دهند تا از سایش یکنواخت آج تایر اطمینان حاصل کنند.

مهم است که برنامه چرخش لاستیک را در دفترچه راهنمای مالک خود دنبال کنید. بیشتر خودروها باید هر ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ مایل یا هر تعویض روغن دیگری یک چرخش لاستیک داشته باشند.

یک متخصص باتجربه باید وضعیت هر لاستیک را در طول چرخش بررسی کند. تشخیص و تصحیح علت(های) سایش ناهموار لاستیک به موقع می تواند از فرسودگی زودهنگام لاستیک های شما جلوگیری کند. فرسودگی سریع تایر نه تنها گران است، بلکه می تواند خطرناک نیز باشد. از بهترین فروشندگان واکس و محصولات مراقبتی لاستیک میتوان به دیجی کالا ، نانوسان و تمیز کننده استارک اشاره کرد.

۲- فشار هوا

یکی دیگر از بخش‌های مهم نگهداری لاستیک، چک کردن فشار هوای ماهانه است. برای دقیق ترین نتایج، از یک فشارسنج خوب برای بررسی فشار هوا در صبح قبل از رانندگی وسیله نقلیه استفاده کنید. (می توانید فشار لاستیک توصیه شده خودروی خود را در دفترچه راهنمای مالک یا روی برچسبی که معمولاً روی درب سمت راننده نصب شده است، بیابید.)

لاستیک های کم باد شده، بازده سوخت وسیله نقلیه شما را کاهش می دهد، عمر لاستیک های شما را کاهش می دهد و خطر انفجار خطرناک را ایجاد می کند. خوشبختانه، تمام خودروهای ساخته شده از سال ۲۰۰۷ با سیستم های نظارت بر فشار تایر (TPMS) عرضه می شوند. اگر وسیله نقلیه شما مجهز به TPMS است، مطمئن شوید که مرکز خدمات معمولی شما دارای آموزش و تجهیزات لازم برای تعمیر صحیح آن است. لاستیک خودرو هم مانند شیشه خودرو که کثیفی آن با شیشه شوی ماشین برطرف می شود بسیار مهم است.

۳- عمق آج

آج لاستیک شما به وسیله نقلیه شما امکان می دهد جاده را در دست بگیرد و کنترل خود را حفظ کند. اگر شیارهای لاستیک فرسوده شده باشد، وسیله نقلیه شما به طور موثر جاده را نمی گیرد. برای تست آج لاستیک های خود، از ” تست کوارتر” استفاده کنید:

  1. ناحیه ای را روی تایر خود با کمترین آج پیدا کنید.
  2. یک ربع بردارید و آن را با سر به آج لاستیک وارد کنید.
  3. اگر می توانید تمام سر جورج واشنگتن را ببینید، آج لاستیک شما ۴/۳۲ اینچ یا کمتر است و باید به زودی تعویض شود.

۴- لاستیک صاف

حتی با مراقبت خوب، پنچر شدن لاستیک ها اتفاق می افتد. رانندگان باید بدانند که تنها یک راه برای تعمیر صحیح لاستیک پنچر شده وجود دارد. لاستیک‌های تعمیر نادرست می‌توانند باعث انفجار، تصادفات جدی و جراحات مرگبار شوند.

در گذشته، بسیاری از ارائه دهندگان تعمیر و نگهداری خودرو لاستیک ها را با شاخه های رشته ای یا پارچه ای تعمیر می کردند. نگران کننده است، برخی هنوز هم این کار را امروز انجام می دهند. وصل کردن یک لاستیک فقط ۱۰ تا ۱۵ تومان هزینه دارد و ۱۰ دقیقه طول می کشد. این ممکن است برای صاحب خودرویی که به دنبال صرفه جویی در وقت یا پول است عالی به نظر برسد. اما اگر مصرف کنندگان خطرات مربوط به آن را می دانستند، بیشتر متوجه می شدند که ارزش ریسک کردن را ندارد.

روش صحیح تعمیر لاستیک 

انجمن تولیدکنندگان لاستیک ایران در مورد روش مناسب برای تعمیر لاستیک شفاف است. یک تکنسین آموزش دیده و ماهر باید لاستیک را از داخل و خارج بررسی کند. اگر لاستیک قابل تعمیر باشد، باید آن را از داخل به بیرون وصله و وصل کرد، نه اینکه به سادگی از بیرون به داخل وصل شود.

تعمیر مناسب تایر حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد و ۲۰ تا ۳۰ دلار هزینه دارد. اگر لاستیک را نمی توان با خیال راحت تعمیر کرد، باید آن را تعویض کنید. پرداخت هزینه لاستیک نو گزینه بسیار بهتری نسبت به قرار دادن خود، مسافران و وسیله نقلیه خود است.

مراقبت از لاستیک خودرو

علائم مشکل لاستیک

اگرچه هیچ جایگزینی برای استفاده از گیج لاستیک برای بررسی سطوح باد وجود ندارد، اما چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد لاستیک های وسیله نقلیه شما ممکن است به درستی باد نشده باشند. هنگام رانندگی در یک جاده مستقیم و هموار، بررسی کنید که آیا ماشین به یک طرف یا طرف دیگر کشیده می شود. در حالی که این “کشیدن” ممکن است ناشی از تراز نادرست باشد، همچنین ممکن است نشان دهنده مشکل لاستیک باشد – به خصوص اگر مطمئن هستید که تراز درست است یا اگر خودرو اخیراً یک سرویس تراز داشته باشد. اگر قسمت مرکزی آج صاف باشد، لاستیک های شما ممکن است بیش از حد باد شده باشند. به همین ترتیب، اگر قسمت‌های بیرونی یا لبه‌های آج لاستیک فرسوده یا گرد شده باشد، لاستیک‌های شما ممکن است کم باد شده باشند. همچنین، هنگام چرخش در یک گوشه با سرعت معمولی، به صدای جیرجیر گوش دهید. در حالی که این موارد می‌توانند علائم مشکلات دیگر باشند، اما اغلب نشانه‌ای از باد کردن نامناسب لاستیک‌ها هستند.

چگونه فشار باد لاستیک خود را بررسی کنیم

برای بررسی فشار باد تایرها از فشارسنج باد استفاده کنید. این اقلام ارزان قیمت در فروشگاه‌های قطعات خودرو، پمپ بنزین‌ها یا در بخش خودرو فروشگاه‌های بزرگ در دسترس هستند. بسیاری از پمپ بنزین‌ها یکی از آنها را دارند که می‌توانید در مدت کوتاهی آن را قرض بگیرید.

ابتدا به دفترچه راهنمای مالک یا برچسب داخل درب راننده مراجعه کنید تا بفهمید فشار هوای توصیه شده برای وسیله نقلیه شما چقدر است. سازنده فشار صحیح را برای هر وسیله نقلیه و ترکیب لاستیک تعیین کرده است و همچنین ممکن است فشار “گرم” را برای زمانی که لاستیک ها گرم هستند و فشار “سرد” را در صورتی که فقط چند مایل رانندگی کرده اید (مانند از خانه خود) ذکر کند. به پمپ بنزین بروید تا باد لاستیک خود را بررسی کنید). حتی ممکن است بر اساس تعداد سرنشینان یا اگر وسیله نقلیه برای بکسل استفاده می شود، توصیه های خاصی برای فشار باد تایر وجود داشته باشد. نکته مهم این است که عدد psi درج شده در دیواره جانبی لاستیک حداکثر فشار لاستیک است و میزان باد مناسب برای خودرو نیست.

برای بررسی فشار هوا، درپوش را از میل سوپاپ لاستیک باز کرده و انتهای گرد گیج را روی میل قرار دهید. با مقداری نیرو به سمت پایین فشار دهید تا مطمئن شوید که یک مهر و موم خوب وجود دارد، در غیر این صورت خوانش نادرست خواهد بود (و همچنین ممکن است فشار هوا را از دست بدهید). برای تعیین میزان فشار باد لاستیک، اعداد و خطوط پایین گیج را بخوانید. اگر از صحت خواندن مطمئن نیستید، این روش را یک یا دو بار دیگر تکرار کنید.

هر چهار لاستیک را بررسی کنید و در صورت نیاز هوا را اضافه یا خارج کنید تا فشار تایر یکسان شود. برای اضافه کردن هوا، از کمپرسور هوا در هر پمپ بنزینی استفاده کنید، که اغلب یک یا دو ربع برای شما هزینه دارد. برای خارج کردن هوا، به سادگی از انتهای غیر گرد گیج خود استفاده کنید و آن را به سمت میل سوپاپ فشار دهید. همانطور که دریچه فشرده می شود، هوای خارج شده صدای خش خش ایجاد می کند. از گیج برای بررسی فشار چندین بار استفاده کنید تا زمانی که مقدار psi مناسب به دست آید.

چگونه می توانم وضعیت بصری لاستیک های خود را اندازه گیری کنم؟

مراقبت مناسب از لاستیک همچنین به معنای بازرسی منظم از نظر آسیب، سوراخ، خراش عمیق و موارد مشابه برای پیش بینی تعمیر یا تعویض لاستیک است. سایر نشانه های غیر معمول ممکن است شامل بریدگی، برآمدگی و مقداری پارگی باشد که ممکن است به دلیل رانندگی در زمین های ناهموار باشد. بهترین راه برای بررسی لاستیک ها زمانی است که ماشین خود را از نظر فشار هوا مجدد کالیبره کنید . اگر مطمئن نیستید که چگونه از این ارزیابی پیش بروید، می توانید برای تجزیه و تحلیل بیشتر وضعیت لاستیک های ماشین خود، با فروشنده لاستیک محلی خود مشورت کنید.

بهتر است قبل از اینکه وسیله نقلیه خود را در جاده ای که در تماس با پیاده روهای داغ است، لاستیک ها را ارزیابی کنید. آسیب های غیرمعمول به غیر از ساییدگی نخ ممکن است به چیزی بیش از بررسی فشار هوا نیاز داشته باشد. یک مکانیک محلی در مورد تراز لاستیک و مسائل مکانیکی بررسی کنید. همچنین ممکن است بهتر باشد به متخصصان اجازه دهید تا چرخش لاستیک خودرو را ارزیابی کنند.

زمان تعویض لاستیک های خودم کی است؟

اکثر سازندگان لاستیک جزئیاتی در مورد طول عمر و مدت زمان استفاده تایر ارائه می دهند . انتظار می رود زمانی که لاستیک به حد مطلوب خود رسیده است، باید تعویض شود. از آنجایی که عملکرد وسیله نقلیه شما به لاستیک های شما بستگی دارد، در اینجا چند راه برای تشخیص اینکه چه زمانی نیاز به تعویض لاستیک دارید تا بهترین عملکرد وسیله نقلیه خود را حفظ کنید، وجود دارد.

مهمترین کار آج روی لاستیک شما این است که از رفتن آب به زیر لاستیک جلوگیری کند تا در هنگام حرکت، کشش بهتری داشته باشد. این برای جلوگیری از لغزش ماشین شما در هنگام خیس بودن جاده است.

اگر هیچ مو یا سر لینکلن را نمی بینید، پس لاستیک شما هنوز خوب است. تکنسین های حرفه ای لاستیک دستگاهی دارند که می تواند آج لاستیک شما را به دقت اندازه گیری کند. اما اینها ممکن است در فروشگاه های قطعات خودرو محلی شما نیز خریداری شوند و می توانند نحوه استفاده از آن را به شما نشان دهند.

تعمیر لاستیک خودرو

به هر گونه بی نظمی در سایش آج توجه کنید. این می تواند به معنای بررسی مجدد با مکانیک شما برای ارزیابی تراز چرخ خودرو و/یا نیاز به چرخاندن لاستیک باشد. فرسودگی ناهموار لاستیک سیگنالی برای شما است که آن را با تکنسین لاستیک محلی خود بررسی کنید. اگر مشکوک هستید که ساییدگی لاستیک تسریع شده است، باید آن را با یک مکانیک ارزیابی کنید تا ببینید آیا مشکلی در سیستم تعلیق شما وجود دارد یا خیر . برای طولانی تر کردن قابلیت استفاده تایر، لاستیک ها را جفت بچرخانید (جفت جلو به عقب و بالعکس).

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×