مسائل مرتبط با تغییرات دما و شرایط مختلف در عملکرد روغن موتور تصویر 1
مجله خودرو

مسائل مرتبط با تغییرات دما و شرایط مختلف در عملکرد روغن موتور

آبان ۲۷, ۱۴۰۲ 2۰203

روغن موتور خودرو به عنوان یک روان کننده حیاتی عمل می کند، موتور را روان نگه می‌دارد و از اجزای آن در برابر سایش محافظت می‌کند. عوامل مختلفی از جمله تغییرات دما و شرایط مختلف می‌توانند به طور قابل توجهی بر عملکرد روغن موتور تأثیر بگذارند. در این مقاله، ما مسائل مربوط به تغییرات دما و تاثیر آن‌ها بر کارایی روغن موتور خودرو را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فاکتورهای موثر در عملکرد روغن موتور

فاکتورهای مختلفی در عملکرد روغن موتور ، تاثیرگذار هستند که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها، اشاره خواهیم کرد. با در نظر گرفتن این فاکتورها، می‌توانید شرایطی فراهم کنید که همیشه روغن موتور وسیله نقلیه شما در شرایط بهینه بوده و از این جهت، عملکرد بدون نقصی هم به نفع خودرو، داشته باشد.

۱. ویسکوزیته روغن موتور

ویسکوزیته یک ویژگی کلیدی روغن موتور است که به مقاومت آن در برابر جریان اشاره دارد. تغییرات دما می‌تواند ویسکوزیته روغن را تغییر دهد و بر توانایی آن در محافظت از موتور تأثیر بگذارد. هنگامی که دما افزایش پیدا می‌کند، روغن تمایل به رقیق شدن دارد و ظرفیت روانکاری آن کاهش می‌یابد. برعکس، در دماهای سرد، روغن غلیظ‌تر می‌شود که منجر به جریان ضعیف و روانکاری ناکافی در مرحله حیاتی روشن شدن خودرو و شروع به حرکت، خواهد شد.

۲. سایش موتور

در گرمای شدید، روغن موتور ممکن است دچار شکست حرارتی شود. این موضوع باعث تحلیل رفتن و از دست دادن خواص محافظتی روغن موتور خواهد شد. روغن کاری ناکافی به دلیل رقیق شدن و تحلیل رفتن روغن، می‌تواند منجر به افزایش اصطکاک، گرما و سایش اجزای موتور مانند پیستون‌ها، یاتاقان‌ها و میل بادامک شود. با گذشت زمان، این موضوع منجر به کاهش عملکرد موتور، کاهش راندمان سوخت و تعمیرات بالقوه گران قیمت خواهد شد.

6C47Dfdf 212F 438E Ab7E 55E58Ef842Ed

۳. اکسیداسیون روغن موتور

نوسانات دما ممکن است به اکسیداسیون روغن موتور، منجر شود. واقعیت به این ترتیب است که وقتی روغن برای مدت طولانی در معرض دمای بالا قرار می‌گیرد، با اکسیژن واکنش می‌دهد و برخی ترکیبات مضر را تشکیل خواهد داد. به این ترتیب روغن اکسید شده کارایی خود را از دست می‌دهد و غلیظ و به شکل گل آلوده می‌شود. این تغییر فرم، توانایی روغن در جریان و روانکاری مناسب موتور را مختل خواهد کرد. ضمن این که می‌تواند منجر به کاهش عملکرد موتور، کاهش مصرف سوخت و افزایش رسوبات موتور شود که به کلی عملکرد آن را زیر سوال می‌برد.

۴. چالش‌های شروع سرد

شرایطی را تصور کنید که خودرو در آب و هوای سرد قرار داشته و کاملا سرد و یخ زده شده باشد. در هنگام استارت زدن در این وضعیت سرد، روغن موتور باید به سرعت به اجزای حیاتی موتور برسد. دمای سرد می‌تواند روغن را غلیظ‌تر کند، جریان آن را مختل کرده و روان‌کاری را به تاخیر بیندازد. برای رفع این مشکل، در بسیاری از روغن‌های موتور مدرن از مواد افزودنی استفاده می‌کنند که خواص جریان سرد آنها را افزایش می‌دهد. این افزودنی‌ها، ویسکوزیته را در دماهای پایین کاهش می‌دهند و باعث راه‌اندازی نرم‌تر و به حداقل رساندن سایش قطعات موتور می‌شوند. از این روی معمولا تعمیرکاران و افراد خبره در این حوزه، توصیه می‌کنند که در شرایط آب و هوایی سردسیری از روغن موتور با مواد افزودنی ضدیخ، استفاده شود تا در برابر شرایط سرمای شدید، مقاومت داشته باشد.

۵. انتخاب روغن موتور مناسب

برای کاهش اثرات تغییرات دما بر عملکرد روغن موتور، انتخاب روغن مناسب برای خودروی خود بسیار مهم است. حتما توصیه کمپانی سازنده خودرو، در مورد درجه ویسکوزیته مناسب و نوع روغن برای محدوده دمایی خاص را در نظر بگیرید. برای مناطقی با شرایط آب و هوایی شدید، مانند تابستان‌های گرم یا زمستان‌های سرد، استفاده از روغن‌هایی که برای آن شرایط طراحی شده‌اند، می‌تواند حفاظت بهتری داشته باشد و عملکرد بهینه موتور را تضمین کند.

از این روی حتما پیش از خرید روغن موتور مناسب خودروی خود، هم توصیه‌های کارخانه سازنده را در نظر گرفته و هم این که شرایط آب و هوایی را لحاظ کنید. به طور مثال، روغن موتور اسپیدی ، از جمله برندهای روغن موتور قوی و باکیفیت است که سطح عملکرد خوبی در شرایط آب و هوایی مختلف، از خود ارائه می‌دهد.

6B418044 4Fd6 42Fa 9E3E 772Ed72Dea9A

۶. تعویض منظم روغن موتور

تعویض منظم روغن موتور، برای حفظ عملکرد بهینه موتور و افزایش عمر وسیله نقلیه شما ضروری است. با بالا رفتن سن روغن موتور به دلیل آلودگی، اکسید شدن و تغییرات ویسکوزیته، این مایع خودرو کارایی خود را از دست می‌دهد. روغن تازه با ویسکوزیته و مواد افزودنی مناسب می‌تواند تغییرات دما را بهتر تحمل کند، روان‌کاری مناسبی را ایجاد کرده و به کارکرد روان موتور کمک کند.

از این روی اهمیت زیادی دارد که به ازای هر چند کیلومتر (در بیشتر مواقع توصیه شده هر ۵ هزار کیلومتر)، روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید.

۷. نظارت بر سطح و کیفیت روغن

نظارت منظم بر سطح روغن و انجام بررسی‌های دوره‌ای کیفیت روغن اقدامات خوب و در عین حال ضروری هستند. اطمینان حاصل کنید که سطح روغن در محدوده توصیه شده، قرار داشته و مراقب علائم تخریب روغن، مانند رنگ تیره، بوهای غیر معمول یا فرم گلی و لجنی بیش از حد آن باشید. در صورت بروز هر گونه نگرانی، با یک تکنسین مجرب که می‌تواند وضعیت روغن را ارزیابی کرده و اقدامات مناسب را توصیه کند، مشورت کنید.

نتیجه‌گیری

تغییرات دما و شرایط مختلف تاثیر بسزایی در عملکرد روغن موتور خودرو دارد. انتخاب روغن مناسب، در نظر گرفتن الزامات ویسکوزیته و رعایت فواصل منظم تعویض روغن برای حفظ عملکرد بهینه موتور بسیار مهم است. با درک مسائل مربوط به تغییرات دما و انجام اقدامات احتیاطی مناسب، صاحبان خودرو می‌توانند اطمینان حاصل کنند که روغن موتور وسیله نقلیه آن‌ها، همچنان روانکاری موثری را ارائه می‌دهد و عملکرد صحیح موتور خودرو را تضمین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×