975A9B0F 0B90 42Ef Bb94 F25C8297585E
گردشگری

مهاجرت تحصیلی به کانادا |ویزای تحصیلی کانادا

تیر ۱۴, ۱۴۰۲ 5۰194

مهاجرت به یک کشور جدید یک تصمیم بزرگ و چالشی است که برای بسیاری از افراد جذابیت و جنبه‌های مختلفی دارد. در این راستا، کانادا یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت و سرمایه‌گذاری است که با فراهم کردن فرصت‌های مناسب برای تحصیل، به عنوان یک مقصد جذاب برای دانشجویان و متقاضیان تحصیل از سراسر جهان شناخته می‌شود. این کشور به لحاظ سیاست‌های مهاجرتی پیشرو و سیستم آموزشی مرتبط، محیطی پذیرا فراهم کرده است که امکان یادگیری و توسعه حرفه‌ای در رشته‌های مختلف را به مهاجران ارائه می‌دهد. در این مقاله، به بررسی روش‌های تحصیلی مهاجرت به کانادا و فرصت‌های موجود برای دانشجویان خارجی در این کشور خواهیم پرداخت. همچنین، مزایا و فواید این روش‌ها برای رشد شخصی و حرفه‌ای افراد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

98748D3F F8C5 4A62 8B4D 2B51Ea974210

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا رویای بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان در سراسر جهان است. زندگی در کانادا برای کسانی که از طریق روش‌های تحصیلی وارد خاک این کشور می‌شوند مزایای فراوانی دارد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این روش این است که دارندگان ویزای تحصیلی کانادا می‌توانند پس از پایان تحصیلات خود برای مدتی در این کشور به جستجوی کار بپردازند.

برخلاف تصور رایج تحصیل در کانادا تنها به تحصیلات دانشگاهی محدود نمی‌شود و حتی دانش‌آموزان هم می‌توانند با اخذ پذیرش مدارس کانادا به این کشور سفر کنند. در این مقاله تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های کانادا را به صورت کلی مورد بررسی قرار خواهیم داد و با شرایط هرکدام آشنا خواهیم شد.

تحصیل در مدارس کانادا

کانادا مدارس متنوعی دارد. کیفیت بالای سیستم آموزشی این کشور باعث شده تا والدین زیادی از سراسر جهان تمایل داشته باشند تا فرزندانشان در این کشور تحصیل کنند. سیستم آموزشی مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در کانادا وابستگی کمی به سیستم مرکزی دارد و توسط استان تعیین می‌شود. در واقع در مدارس ابتدایی کانادا، حتی اولیا هم می‌توانند برای اداره مدرسه نظر دهند و در اخذ تصمیمات دخیل باشند.

به طورکلی می‌توان مدارس کانادا را در این ۴ دسته طبقه‌بندی کرد:

تحصیل در مدارس دولتی کانادا برای کودکان کانادایی یا افرادی که والدینشان دارای اقامت دائم کشور کانادا هستند، رایگان است. با این حال اگر یک دانش‌آموز بین‌المللی قصد تحصیل در این مدارس را داشته باشد، لازم است تا مبلغی را به عنوان شهریه به مدرسه بپردازد.

در نقطه مقابل مدارس دولتی، مدارس خصوصی کانادا قرار دارند. مدارس خصوصی می‌توانند تحت مالکیت و مدیریت خصوصی باشند؛ به همین دلیل سیستم اداره و شرایط آن‌ها با یکدیگر نسبت به مدارس دولتی تنوع بیشتری دارد. در این نوع مدارس هم دانش‌آموزان بین‌المللی و هم دانش‌آموزان کانادایی ملزم به پرداخت شهریه هستند. البته شهریه دانش‌آموزان بین‌المللی به نسبت دانش‌آموزان کانادایی بالاتر است.

مدارس شبانه‌روزی، مدرسه‌هایی هستند که دانش‌آموزان در آن‌ سکونت می‌کنند. این مدارس هم از دانش‌آموزان مقیم و هم از دانش‌آموزان خارجی هزینه دریافت می‌کنند. مدارس شبانه‌روزی انواع مختلفی دارند و برخی مدارس شبانه‌روزی نظامی یا مذهبی هم زیر مجموعه این مدارس هستند.

Canadian World Schools  یا به اختصار CWS هم یک مدرسه آنلاین در آنتاریو است. این مدرسه آموزش‌های خود را در سطح جهانی و به صورت آنلاین ارائه می‌کند. CWS برای پایه نهم تا دوازدهم طراحی شده و به شیوه آموزشی خلاق و اثرگذار خود معروف است.

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

شرایط تحصیل در مدارس کانادا با توجه به نوع مدرسه‌ای که فرد قصد ادامه تحصیل در آن را دارد، متفاوت خواهد اما به طور کلی اگر یک دانش‌آموز زیر ۱۸ سال، قصد سفر و ادامه تحصیل در کشور کانادا را داشته باشد باید یکی از شرلایط زیر را داشته باشد:

  • دارای سرپرست در کانادا باشد؛
  • در مدارس شبانه‌روزی تحصیل کند؛
  • از برنامه HomeStay استفاده کند.

برنامه HomeStay برنامه‌ای است که در طی آن دانش‌آموزان بین‌المللی می‌توانند با خانواده‌های کانادایی مورد تایید که برای سرپرستی دانش‌آموزان اعلام آمادگی کرده‌اند، زندگی کنند. صلاحیت و عدم سوپیشینه این خانواده‌ها از قبل توسط پلیس کانادا بررسی شده است.

975A9B0F 0B90 42Ef Bb94 F25C8297585E

تحصیل در دانشگاه‌های کانادا

اخد پذیرش از دانشگاه‌های کانادا یکی از رویاهای بزرگ دانشجویان فراوانی در سراسر جهان است. متقاضیان زیادی برای تحصیل در همه مقاطع تحصیلی در کانادا وجود دارند و دانشجویان برای تحصیل لیسانس در کانادا ، تحصیل فوق لیسانس در کانادا و همین‌طور تحصیل دکتری و فوق دکتری به این کشور سفر می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت تحصیلی به کانادا، فرصت‌های شغلی مناسبی است که پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور وجود دارند و می‌توانند برای دانشجویان فرصت کار در فضاهای کاری پیشرو در شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت، آمازون و اپل را ایجاد کنند.

شرایط تحصیل در دانشگاه‌های کانادا

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل در قدم اول نیازمند دریافت نامه پذیرش از یک دانشگاه یا کالج است. نامه پذیرش را باید حتما از دانشگاهی بگیرید که اجازه ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی را داشته باشد.

دولت کانادا موسسات آموزشی که مجاز هستند دانشجویان بین‌المللی را ثبت‌نام کنند با نام DLI مشخص کرده است. بنابراین در زمان انتخاب دانشگاه دقت کنید که حتما در لیست DLI قرار داشته باشد. برای اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا از دانشگاه‌های کانادایی، ضروریست مواردی را رعایت کنید. شرایط پذیرش دانشگاه های کانادا عبارتند از:

  • انگیزه‌نامه

یک انگیزه‌نامه حرفه‌ای می‌تواند نظر اساتید دانشگاه مورد نظر شما را جلب کند.

  • معدل مناسب

معمولا معدل شما برای تحصیل در کالج باید حداقل ۱۲ و برای تحصیل در دانشگاه باید حداقل ۱۳ باشد. معدل بالاتر شانس شما را برای دریافت پذیرش تحصیلی افزایش می‌دهد. برای تحصیل در کانادا، معدل دیپلم شما اهمیت بیشتری نسبت به ریزنمرات مقاطع تحصیلی طی شده پیش از اخذ دیپلم دارد. توجه کنید که هر دانشگاه شرط معدل خاص خود را دارد.

  • توصیه‌نامه

داشتن توصیه‌نامه از استادهای قبلی شانس شما را برای دریافت پذیرش کانادا از طریق تحصیل افزایش می‌دهد.

  • مدرک زبان

حداقل نمره زبان مورد نیاز بستگی به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی شما دارد. معمولا برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، لازم است حداقل آیلتس آکادمیک ۶ داشته باشید.

  • مدرک تحصیلی

برای اخذ پذیرش از دانشگاه لازم است تا ترجمه مدرک تحصیلی مقطع قبلی خود را ارائه کنید.

مزایا و معایب تحصیل در کانادا

تحصیل در کشور کانادا مزایای فراوانی را با خود به دنبال دارد. شاید به دلیل همین مزایا است که هر سال عده زیادی این کشور را به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی خود برمی‌گزینند. از این میان این مزایای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مناسب بودن شرایط زندگی
  • تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا
  • داشتن امکان کار حین تحصیل در کانادا
  • مقرون به صرفه بودن هزینه‌های تحصیل
  • امکان به دست آوردن اقامت دائم و شهروندی
  • ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر با تحصیل در کانادا
  • برخورداری از آزادی‌های یکسان با شهروندان کانادایی

با این حال تحصیل در این کشور معایبی را هم به دنبال دارد. معایبی که شاید چندان در مقایسه با مزایای این شیوه از مهاجرت به کانادا محلی از اعراب نداشته باشند اما بررسی آن‌ها می‌توانند به فرد در تصمیم‌گیری نهایی کمک کند. به عنوان مثال می‌توان به محدودیت سنی برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور اشاره کرد. از سوی دیگر فاصله جغرافیایی زیاد کانادا از ایران، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین معایب تحصیل در کانادا باشد. نکته دیگری که لازم است به آن توجه کنید کاهش قابل توجه شانس دریافت ویزای تحصیلی و اقامت کانادا پس از ۳۰ سالگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×