Images 1704700344 659Ba9B84Def3 Jpg
مجله خودرو

مشخصات فنی وانت آریسان ۲؛ قیمت، امکانات، مزایا و معایب را بخوانید

دی ۱۸, ۱۴۰۲ 10۰162

 

به گزارش سایت تلنگر؛ خط تولید وانت آریسان ۲ در اریبهشت‌ماه ۱۴۰۰ در خراسان راه‌اندازی شد و در پاییز ۱۴۰۰ تولید انبوه این خودرو شروع شد. شاسی ضعیف و میزان بالای آلایندگی موتور دلایلی است که موجب تعطیلی خط تولید وانت آریسان شد و آبی‌پوشان جاده مخصوص را مجبور کرد تا مشخصات فنی محصولشان را زیر و رو کنند.

موتور وانت آریسان ۲مدل +XU7  است که طی یک پروژه بهبود مجزا، به استاندارد آلایندگی یورو پنج ارتقا یافته و سبب کاهش آلایندگی زیست محیطی و مصرف سوخت آن شده است. همچنین نحوه قرارگیری موتور در مدل جدید در مقایسه با مدل قبلی، از حالت طولی به حالت عرضی تغییر پیدا کرده و با توجه به حذف گاردان و دیفرانسیل، میزان لرزش و صدای داخل کابین نیز کاهش یافته است.

مشخصات فنی آریسان ۲

مدل جدید آریسان به پیشرانه ۴ سیلندر XU7P-CNG مجهز شده که ۱.۸ لیتر حجم، ۹۶.۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. بدین ترتیب نسل جدید وانت ایران خودرو، ۱۰ اسب بخار و ۶ نیوتن متر از مدل قبلی قدرت و گشتاور نسبتا بیشتری دارد و استاندارد آلایندگی این خودرو از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا پیدا کرده است.

پیشرانه قوی‌ و جدیدتر شتاب آریسان را از ۱۶ ثانیه به ۱۳.۸ ثانیه رسانده و سرعت هم از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. نکته مثبت دیگری که آریسان ۲ نسبت به مدل قبلی دارد، کاهش مصرف سوخت است و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۲ لیتر بنزین نیاز دارد، در صورتی که نسل اول آریسان ۱۰.۵ لیتر بنزین به ازای ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. با کاهش مصرف سوخت، ظرفیت باک بنزین هم کم شده از ۵۲ لیتر به ۴۰ لیتر رسیده، اما حجم مخزن گاز افزایش پیدا کرده و با ۵ لیتر افزایش، حالا ۷۵ لیتر گنجایش دارد.

گیربکس دستی ۵ سرعته BE قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و با ضرایب بهبودیافته، عملکرد بهتری از مدل قبلی دارد.

ایران خودرو یکی از مهم‌ترین معایب آریسان نسل اول را که شاسی ضعیف بود، برطرف کرده. ضعف شاسی مدل اولیه در بعضی مواقع موجب تا شدن خودرو می‌شد که در آریسان ۲ این مشکل حل شده و وزن قابل حمل نیز از ۶۰۰ کیلوگرم به ۷۰۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرده. انتقال محور محرک از دیفرانسیل عقب به جلو موجب شده تا با حذف میل‌گاردان، لرزش این قطعه رفع شود و همین طور صدای اضافی نیز کاهش پیدا کند.

هر چند تغییر کامل مشخصات فنی، وانت آریسان ۲ را به خودرو بهتری از قبل تبدیل کرده، اما در لیست امکانات و تجهیزات نسل جدید وانت ایران‌خودرو، به جز اضافه شدن سنسور عقب، تغییری نمی‌بینیم و همان همیشگی‌ها مشاهده می‌شود.

جدول مشخصات فنی وانت آریسان

نوع موتور خودروخطی بنزینی گازسوز
حجم موتور۱.۸ لیتر
سیلندر / سوپاپ۴ / ۸
تنفس موتورطبیعی
قدرت۹۶.۵ اسب بخار
گشتاور۱۴۶ نیوتن.متر
گیربکسدستی ۵ سرعته
محور محرکدیفرانسیل جلو
شتاب۱۳.۸ ثانیه
سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۸.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۵
فرمانهیدرولیک
بدنهوانت
نوع رینگفولادی

 

 

امکانات وانت آریسان ۲

براساس اعلام شرکت ایران خودرو، وانت آریسان جدید با ویژگی‌های زیر تحویل مشتریان می‌شود:

  • دو ایربگ
  • ترمز جلو دیسکی / ترمز عقب کاسه‌ای
  • ترمز ABS با EBD
  • کمربند ایمنی پیش کشنده با تنظیم ارتفاع
  • ایموبلایزر با قفل مرکزی
  • فرمان هیدرولیک و تلسکوپی
  • سنسور عقب
  • رینگ ۱۵ اینچ فولادی
  • تهویه دستی
  • رادیوپخش
  • تنظیم دستی صندلی‌
  • تنظیم دسته آینه جانبی
  • شیشه بالابر برقی
  • چراغ هالوژنی جلو
  • تریم مشکی کابین
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • روکش پارچه‌ای برای صندلی

 

طراحی ظاهری آریسان ۲

به گزارش تلنگر؛ وانت آریسان جدید به جز اضافه شدن مه‌شکن‌های جلو و خطوط سیاه یا سفید روی نمای جانبی، هیچ تغییر ظاهری دیگری نسبت به مدل اولیه نداشته و همچنان همان چهره پژویی پیش رویمان قرار دارد. نمای جانبی نیز همانی بوده که از سال ۱۳۹۴ با ورود نسخه قدیمی این خودرو به خیابان‌های کشور دیده بودیم.

طراحی داخلی

طراحی داخلی وانت آریسان 2

همان طور که ایران خودرو دست به طراحی ظاهری مدل جدید آریسان نزده، تغییری درطراحی داخلی و داشبرد نیز ایجاد نکرده است. با این حال، انتقال چرخ زاپاس از پشت صندلی‌ها به زیر بدنه سبب شده تا کابین جادارتر باشد و نصب صندلی‌های جدید برای راننده احساسا راحتی بیشتری ایجاد کند. علاوه بر این، طول و عرض فضای بار آریسان جدید از مدل قبلی مقداری کشیده‌تر و پهن‌تر است و می‌تواند بار بیشتری را حمل کند.

تفاوت آریسان ۲ با آریسان قدیمی

همزمان با شروع تولید وانت آریسان جدید، حالا یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که برای خریداران آریسان جدید مطرح می‌شود، این است که نسل دوم آریسان، چه تفاوتی با نسل اولش دارد. اگر این سوال برای شما هم پیش آمده، حتما جدول زیر را به دقت ببینید: همچنین می توانید اخبار خودرو را از سایت تلنگر دنبال کنید.

آریسان جدید با مدل قدیمی چه تفاوتی دارد؟

ویژگیآریسان قدیمآریسان جدید
نوع موتورOGVG2XU7P-CNG
حجم موتور۱۶۹۶ سی‌سی۱۷۶۱ سی‌سی
قدرت۸۷ اسب بخار۹۶.۵ اسب بخار
گشتاور۱۴۰ نیوتن متر۱۴۶ نیوتن متر
آلایندگییورو ۴یورو ۵
مصرف ترکیبی۱۰.۵ لیتر۸.۲ لیتر
گیربکسBEBE بهبودیافته
میل گاردانداردندارد
محور محرکعقبجلو
مخزن گاز۷۰ لیتر۷۵ لیتر
مخزن بنزین۵۲ لیتر۴۰ لیتر
زاپاسداخل کابینزیر اتاق بار
حداکثر سرعت۱۶۰ کیلومتربرساعت۱۷۰ کیلومتربرساعت
شتاب۱۶ ثانیه۱۳.۸ ثانیه

 

 

آریسان 2

قیمت وانت آریسان ۲ در سال ۱۴۰۲

شرکت ایران خودرو با دریافت مجوز افزایش قیمت محصولاتش از سوی شورای رقابت و پس از اعمال اصلاحیه قیمت خودروها در تاریخ ۱۷ خردادماه، قیمت جدید وانت آریسان جدید را از ابتدای تیرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:

جدول قیمت وانت آریسان ۲

کد کلاس۱۶۹۰۳
قیمت پایه۳۳۵.۴۱۳ میلیون
هزینه‌ قانونی۶.۳۳۰ میلیون
هزینه‌ جانبی۴۱.۲۵۵ میلیون
قیمت نهایی۳۸۳.۰۳۰ میلیون

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×