پاک کن برقی سبز استورم 5
فناوری

پاکن های هنری و موارد استفاده از آنها – مجد مارکت

مرداد ۲۳, ۱۴۰۲ 3۰170

درکارهای هنری و گرافیکی، پاک­کن­ها می­توانند نقش مهمی در ایجاد یک اثر داشته­ باشند. درکارهای مهم یا اداری و حتی در کارهای هنری بی­تاثیر نیستند. شاید با خودتان فکر کرده­ باشید که آیا پاک­کن به­جز از بین­بردن اشتباهات، می­تواند کاربرد دیگری نیز داشته باشند؟

در جواب سوال بالا باید به این اشاره کرد که از هر وسیله­ای برای خلاقیت­های مختلف، می­توان استفاده کرد و لزوما هر وسیله­ای برای یک کاربرد ساده طراحی نشده است. برای همین منظور انواع پاک­کن­ها برای مصرف­کنندگان به­منظور پیشرفت آنها طراحی و دیزاین شده­اند.

از بارزترین مثال­ها برای این نوع از محصولات می­توان به انواع پاکن برقی، صابونی، مدادی، خمیری، محوکن، اتودی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که در ادامه این مطلب به معرفی و شرح کاربردهای هر یک از موارد گفته­شده خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

انواع پاکن­ها و توضیحاتی مختصر درباره آنها

پاکن ها می­توانند در مواقع ضروری برای رفع اشتباه­های سهوی یا در تکنیک­های مختلف هنری مورد استفاده قرار بگیرند. از مهم­ترین آنها، می­توان به مواردی که در ادامه آورده­ایم، اشاره کنیم.

معرفی پاکن ­برقی

این نوع از پاکن­ها نیازمند تجربه و سطح پیشرفته در طراحی هستند. در ابتدا شاید به نظر وسیله­ای فانتزی به­چشم بیایند، اما برای طراحان حرفه­ای رشته سیاه­قلم و مداد­رنگی­­، وسیله­ای مهم محسوب می­شوند. پس برای استفاده از پاکن برقی باید به اندازه یک آرتیست حرفه­ای، عملکرد خوبی داشته باشید.

باید بگوییم پاکن­های برقی در افزایش سرعت پیشرفت نقاشی سیاه­قلم و مداد­رنگی تاثیر­گذار هستند. وقتی هنرمند و طراح، پرتره­ای در سایز بزرگ خلق کرده باشند، در هر ۲ سبک سیاه­قلم و ­مداد­رنگی، به پاکن برقی نیاز جدی خواهند داشت.

پاکن برقی که دارای ظاهری ظریف و پیشرفته است، در طراحی­هایی با ظرافت بالا و دقیق نقش کلیدی و مهمی را ایفا می­کند. همچنین، هنرمندان زیادی دغدغه تمیزی در کار خود را دارند. اگر هنرمند کار تمیزی را نتواند ارائه دهد، در روحیه و روان آنها تاثیر منفی و جدی خواهد گذاشت. پس پاکن برقی محصول خوبی برای ناپدیدکردن اشتباهات ریز و حساس و درنتیجه ارائه یک کار تمیز و زیبا است.

باید اضافه کنیم که اگر مبتدی و تازه­کار هستید، بهتر است به­سراغ خرید و تهیه این محصول نروید. زیرا قابلیت­های آن به گونه­ای طراحی شده که هیچ کاربردی برای شما نخواهد داشت.

Ce137F26 A791 47Fb 92F6 A52F4A7C5278

پاکن خمیری چیست و چه ویژگی­هایی دارد؟

پاکن خمیری ساختاری کاملا خمیری دارد و بسیار انعطاف­پذیر است. این پاکن از ترکیب آب، چسب، رنگ و پلاستیک ساخته می­شود. این نوع، فرم­پذیری بسیار بالایی دارد و با دست به­راحتی به هر شکلی در می­آید. همچنین این محصول فاقد پسماند و فتیله است که یعنی بعد از هر بار استفاده کثیف­کاری ندارد.

این محصول در تکنیک سیاه­قلم مورد استفاده قرار می­گیرد که خلاف پاکن­های دیگر بر روی سطح کار کشیده نمی­شود. این محصول به­صورت عمودی روی سطح کار وارد شده و با کمی فشار دست، گرافیت را به خودش جذب خواهد کرد.

F5Dab1D6 Af21 4736 9Afb 67C6154Ed33C

معرفی محو کن (محو کن طراحی)

محو کن ابزاری برای محو­کاری سایه­ها در طراحی است که از یک ورق کاغذی نرم پیچیده­شده ساخته می­شود. این وسیله برای ازبین­بردن زبری، محوکردن و صاف­کردن استفاده می­شود. محوکن­ها مقداری از سیاهی­ها و گرافیت­ها را از قسمت­های سیاه­شده، به داخل قسمت­های سفید منتقل می­کنند و به این ترتیب سطح، کاملا یک­دست سایه زده می­شود.

4F58Ad63 7976 4Edf 99D0 845653E85Bea

پاکن مدادی چیست و چه عملکردی دارد؟

پاکن مدادی با پوششی چوب مانند، شبیه مداد بوده و تنها تفاوتش، در مغز آن است. مغز این نوع پاک­کن از پاک­کن­های معمولی خشک­تر و تیزتر است و قابلیت انعطاف متعادلی دارد.

از مهمترین کاربردهای این وسیله می­توان به لایه­برداری به­وسیله پاک­کردن نسبی کارهای تکنیک سیاه­قلم، مدادها، زغال­ها و کنته­ها برای ایجاد سایه­های لایه­ای و پاک­کردن این اقلام از سطح اشاره کرد. این ویژگی باعث می­شود ظرافت و زیبایی طرح به­راحتی مشخص شود و طرح خودش را به­خوبی به بیننده نشان دهد.

خاصیت زبری این پاک­کن باعث شده تا حتی جوهر خودکارهای حلال در آب را از سطوح با کمی فشار و سایش زیاد و مداوم پاک کرد. با این وسیله به­راحتی می­توان در ظرافت کاری­هایی مثل نواحی موها، لب، گونه و چشم استفاده کرد. فرچه­دار بودن این پاک­کن مدادی برای عدم لمس کار، به ویژگی­های مثبت این محصول اضافه می­کند.

معرفی پاکن اتودی و بررسی ویژگی­های آن

پاکن اتودی که به­صورت اتود طراحی شده، با یک دکمه فشاری قابل کنترل است. مغز این پاک­کن از پاک­کن­های طراحی در سایزبندی­های مختلف تولید شده­است. مغذ این پاک­کن قابل تعویض بوده و قدرت پاک­کنندگی خوبی را دارا است و دقت و ظرافت آن نیز تاحدی با پاکن برقی می­تواند قابل مقایسه باشد.

همچنین این پاک­کن در تکنیک­های سیاه­قلم و مدادرنگی استفاده می­شود. کار با این وسیله از پاکن برقی راحت­تر است و گاهی برای ترسیم هم از این پاک­کن استفاده می­شود.

Cad77B88 6A2A 42B1 A31F 87351A8593Ce

پاک­کن صابونی چیست؟

قدرت پاک­کنندگی این محصول، با اینکه بسیار نرم و خوش­دست است، بسیار کم به­نظر می­رسد. البته باید گفت که به­خاطر همین ویژگی، به بافت کاغذ آسیبی نمی­رساند. در طراحی از این نوع پاک­کن برای پاک­کردن سایه­های کم­جان استفاده می­شود.

باید اضافه کنیم که این پاک­کن، پسماند و ضایعات ناچیزی دارد و به­علت نرمی زیاد، در دست و هنگام استفاده، حالت پودری پیدا می­کند. پس می­توان گفت تنها مزیت پاک­کن صابونی، آسیب­نرساندن به بافت کاغذ و کم­بودن پسماند آن است. با این وجود می­توان از این پاک­کن در کنار انواع دیگر پاک­کن طراحی استفاده کرد.

جمع­بندی

هر محصول می­تواند نکات ضعف و قدرت خودش را داشته باشد و همچنین کاربرد خود را دارا باشد. برخی وسایل مانند پاکن برقی می­توانند بسیار قوی عمل کنند، درحالی­که برخی وسایل دیگر شاید حتی به­سختی کاربرد داشته باشند و برای حرفه­ای­ها حرفی برای گفتن نداشته باشند مثل پاک­کن صابونی. هرچند که وسیله­ای مثل پاک­کن صابونی در کنار سایر وسایل می­تواند به بهترین شکل مورد استفاده قرار بگیرد.

پس شاید برای به­وجود آوردن یک اثر خوب، خریداری وسایل قوی و ضروری برای ایجاد ظرافت و زیبایی کافی، می­تواند لازم و ضروری تلقی شود. درکنار وسایل ضروری و باکیفیت هم، قطعا تلاش و کوشش هنرمند لازم است. تلاش و کوشش درکنار محصولات باکیفیت و ضروری، اثری شاهکار و فاخر خلق خواهند کرد.

ازاین­رو اگر در دسته هنرمندان حرفه­ای یا حتی تازه­کار قرار دارید و به­دنبال خلق یک اثر هنری با سیاه­قلم یا مدادرنگی هستید، خرید انواع پاک­های برقی، صابونی و کاربردی دیگر را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×