آشنایی با ورزش های هوازی و مزیت های بی شمار آن
سلامت

آشنایی با ورزش های هوازی و مزیت های بی شمار آن

خرداد ۲۸, ۱۴۰۲ 1۰128

ورزش های هوازی از ورزش های بسیار مفید و کم هزینه شناخته می شود. اما بسیاری از افراد هنوز با این ورزش ها آشنا نیستند و نمی دانند چه مزیت هایی دارد. ورزش های هوازی شامل ورزش هایی مثل شنا کردن، پیاده روی، دوچرخه سواری و… می شود که درمورد آن ها در این مقاله توضیح داده ایم.

ما در این مقاله سعی داریم تا شما عزیزان را با ورزش هوازی، انواع آن و مزیت های این ورزش ها آشنا کنیم. اگر شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درمورد ورزش های هوازی هستید؛ حتما تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با ورزش های هوازی و مزیت های بی شمار آن

ورزش هوازی چیست؟

ورزش های هوازی یا همان کاردیو، به ورزش هایی می گویند که سبب افزایش پمپاژ خون از قلب به سایر نقاط بدن می شوند. با افزایش پمپاژ خون، ریه ها می توانند اکسیژن بیشتری از هوا را جذب کنند و به سایر سلول های بدن منتقل کنند.

رسیدن اکسیژن بیشتر به سلول های ماهیچه ای سبب می شود تا این سلول ها به راحتی حرکت کنند و به شما نیروی بیشتری برای ورزش کردن بدهد. بدن انسان این نیرو را با استفاده از کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی های ذخیره شده و اکسیژن ایجاد می کند.

تفاوت ورزش های هوازی با ورزش های بی هوازی

به طور کلی ورزش های هوازی سبب تولید انرژی بدن با استفاده از اکسیژن می شوند. این نوع از ورزش ها به طور مدام و مکرر انجام می شود. ورزش های هوازی شامل هر نوع فعالیتی است که ضربان قلب شما را بالا می برد و تنفس شما را تند می کند. این نوع از ورزش ها برای مدت زمان طولانی انجام می شوند.

ورزش های بی هوازی بدون استفاده از اکسیژن، انرژی تولید می کنند. این ورزش ها معمولا از شدت و سرعت بالایی برخوردار هستند. فعالیت های بی هوازی از انرژی ذخیره شده در ماهیچه های شما استفاده می کند. این نوع ورزش به چربی سوزی، افزایش توده عضلانی و تقویت استخوان ها کمک می کند.

فعالیت‌هایی مانند وزنه‌برداری، تمریناتی مثل HIT و … از فعالیت‌های بی‌هوازی محسوب می‌شوند. HIT به تمرین‌هایی می گویند که در آن از حرکات سریع برای ایجاد قدرت عضلانی استفاده می‌شود. این تمرینات کوتاه و سریع هستند و از اکسیژن به عنوان منبع انرژی استفاده نمی کنند.

تفاوت ورزش های هوازی با ورزش های بی هوازی

ورزش های هوازی شامل چه ورزش هایی هستند؟

ورزش های هوازی شامل ورزش های بسیاری می شود که ما به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

  • دویدن
  • پیاده روی
  • اسکیت سواری
  • دوچرخه سواری
  • قایقرانی
  • شناکردن
  • طناب زدن

هرکدام از این ورزش ها دارای ویژگی های خاص خود هستند که می توانید با توجه به علایق خود، یکی از این ورزش ها را انجام دهید. تمام این ورزش ها سبب افزایش اکسیژن خون می شوند.

چه لباسی برای ورزش های هوازی مناسب است؟

برای اینکه بیشترین بهره را از ورزشی های هوازی خود ببرید، باید لباس مناسب برای تمرین انتخاب کنید تا در طول تمرین راحت باشید. در اینجا چند نکته ی مهم وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید:

  • برای جلوگیری از اذیت شدن پا حتما از جوراب ورزشی مناسب استفاده کنید
  • در تابستان حتما از لباس های رنگ روشن استفاده کنید.
  • برای فعالیت هایی مانند یوگا یا ورزش های هوازی، از پارچه های کشدار و متناسب برای جذب عرق، استفاده کنید.
  • سعی کنید در طول تمرین یک قمقمه ورزشی در کنار خود داشته باشید تا به محض تشنگی ار آن استفاده کنید.
  • استفاده از لباس های پلاستیکی برای ورزش های هوازی اصلا توصیه نمی شود، زیرا این لباس ها باعث افزایش دمای بدن می شوند که برای سلامتی مضر است.

چه لباسی برای ورزش های هوازی مناسب است؟

مزیت های ورزش هوازی چیست؟

· سبب کاهش وزن می شود

ورزش های هوازی یکی از بهترین فعالیت ها برای کاهش وزن است. همچنین می توانید در کنار ورزش هوازی، یک رژیم غذایی مناسب با مشورت پزشک بگیرید تا کاهش وزن بیشتری پیدا کنید.

· سبب تناسب اندام و افزایش قدرت بدن می شود

در صورت انجام دادن تمرینات هوازی به صورت منظم، احساس خستگی شدیدی می کنید که این اتفاق در ابتدای راه کاملا طبیعی است؛ اما در دراز مدت این تمرینات، سبب افزایش استقامت بدن و تناسب اندام می شود.

· سبب افزایش قدرت ایمنی بدن می شود

ورزش هوازی سیستم ایمنی بدن به شدت تقویت می کند. به همین دلیل کمتر مبتلا به بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا می شود.

همچنین ورزش های هوازی می توانند درصد ابتلا به بیماری هایی مثل چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهند.

· سبب صاف شدن خون می شود

 

ورزش هوازی لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا همان کلسترول خوب را افزایش می دهد و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا همان کلسترول “بد” را کاهش می دهد. این ممکن است منجر به تجمع کمتر پلاک در جریان های خون شما شود.

 

· سبب افزایش عمر می شود

 

مقالات علمی نشان می دهد افرادی که در تمرینات هوازی به طور منظم شرکت می کنند نسبت به افرادی که به طور منظم ورزش نمی کنند عمر طولانی تری دارند. همچنین ممکن است احتمال مرگ در اثر بیماری های قلبی و برخی سرطان ها در آنها کاهش یابد.

· به بهبود کیفیت خواب کمک می کند

فعالیت های هوازی تاثیر بسزایی در بهبود خواب دارند. طبق یک مقاله ی علمی که بر روی افراد مبتلا به مشکلات خواب انجام شد؛ نشان داد که یک برنامه ورزشی منظم،درمانی موثر برای بی خوابی است.

داوطلبان به مدت ۱۶ هفته به فعالیت هوازی پرداختند و سپس پرسشنامه هایی را در مورد خواب و خلق و خوی عمومی خود تکمیل کردند. همه ی داوطلبان شاهد افزایش کیفیت خواب خود بودند.

باید به این نکته توجه کرد که ورزش کردن در زمان قبل از خواب ممکن است در خواب اختلال ایجاد کند. سعی کنید تمرین خود را حداقل به مدت دو ساعت قبل از خواب تمام کنید.

مزیت های ورزش هوازی چیست؟

نتیجه گیری

ورزش های هوازی به ورزش هایی می گویند که سبب افزایش اکسیژن رسانی به سلول های بدن می شوند. به همین دلیل به شما نیروی بیشتری برای ورزش به شما می دهد.

در ابتدا ممکن است شما احساس خستگی و گرفتگی عضلات داشته باشید اما در دراز مدت و با داشتن برنامه تمرینی مناسب و اصولی میتوانید شاهد افزایش قدرت و تناسب اندام باشید.

همچنین باید در هنگام ورزش های هوازی از تجهیزات ورزشی مطلوب مثل کوله ورزشی مناسب و…. استفاده کنید. برای این کار می توانید از فروشگاه های معتبر اینترنتی مثل دیجیکالا و سوت استور استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×