اهمیت طراحی و معماری در پروژه‌های ساختمانی

طراحی ساختمان یکی از اصلی ترین مراحل یک پروژه ساختمانی می‌باشد. معماران با استفاده از دانش خود و با بکارگیری ابزارهای مناسب می‌توانند بهترین الگو را برای اجرای نمای داخلی و خارجی یک ساختمان طرح ریزی نمایند. این امر مستلزم در نظر گرفتن اقلیم، آب و هوا، اندازه فضا، حجم بنا، متریال مورد استفاده در اجرا و سلیقه مخاطب خواهد بود. طراحی فضای داخلی و خارجی یک ساختمان ارزش افزوده آن محسوب شده و بر روی قیمت آن تاثیر زیادی خواهد داشت.

هدف از طراحی معماری بررسی راه های اجرای یک پروژه با توجه به فاکتورهای مختلف مانند زیبایی شناسی، هندسه، ریاضیات، خط، فرم و حجم می‌باشد. امروزه طراحی ساختمان و مطابقت آن با استانداردهای ساخت اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه این محتوا به بررسی اهمیت طراحی معماری در ساختمان، ابزارهای مورد استفاده برای این کار و همچنین بیان مزایای این کار خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

معرفی طراحی ساختمان

طراحی ساختمان و یا معماری همان فرآیند برنامه ریزی برای اجرا و ایجاد ساختمان و سازه های دیگر می‌باشد. این مقوله تلفیقی از هنرهای تجسمی و علم هندسه و احجام است. به طور کلی معمار به کسی گفته می‌شود که توانایی ایجاد طرح های مختلف با در نظر گرفتن استانداردهای لازم برای اجرای ساختمان را داشته باشد.

طراحی ساختمان به صورت کاملا گسترده بر پایه طرح های هندسی و رعایت استانداردهای ساخت انجام می‌گیرد. در این فرآیند باید به فاکتورهایی مانند نوع مصالح ساختمانی، اندازه و وزن آنها نیز توجه شود. امروزه کشورهایی مانند چین، امریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن و استرالیا حرف اول را در معماری های مدرن و طراحی های جدید می‌زنند. ایجاد تکنولوژی های جدید برای ساخت و بکارگیری مصالح ساختمانی، کنترل وزن نهایی سازه و تولید سازه های مقاوم در برابر حوادث طبیعی از جمله پیشرفت های این کشورها در زمینه ساخت و ساز می‌باشند.

ابزارهای طراحی

در گذشته برای طراحی ساختمان و سازه ابزارهای زیادی نبود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی نرم افزارهای متعددی برای این کار طراحی شده و توسعه یافته اند. در میان آنها نرم افزارهایی هستند که از قابلیت های بیشتری نسبت به دیگر برنامه ها برخوردارند. مدل سازی دقیق در محیط های سه بعدی یکی از کاربردهای اصلی این ابزارها می‌باشد.

با گسترش این نرم افزارها اکنون می‌توان تمامی نیازهای یک پروژه را از صفر تا صد اندازه گیری نموده و محاسبه کرد. انجام مراحل متره و برآورد به صورت دقیق و اجرایی کردن طرح های مختلف ساختمانی در بخش های گوناگون مانند طراحی معماری، طراحی ساختاری، تاسیسات، برق و … از مزایای اصلی بکارگیری این نرم افزارها هستند. در ادامه بعضی از پرکاربردترین نرم افزارهای مورد استفاده برای طراحی معماری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

D6Ac160B 75C7 4Ec8 A33C F832A8Caa42D

رویت (Revit)

از جمله برنامه هایی که برای مدل سازی و طراحی بخش های مختلف ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد می‌توان به اتودسک رویت اشاره کرد. این نرم افزار یکی از قدرتمندترین پلتفرم هایی است که در این زمینه محیطی مناسب را برای معمار و طراح فراهم می‌آورد. طراحی در محیط های ۲ بعدی و سه بعدی، یادگیری آسان و سرعت بالا در ترسیم و ادیت نقشه ها از ویژگی های اصلی این برنامه هستند.

برای دانشجویان و علاقمندان حوزه طراحی ساختمان تنها یک دوره آموزش رویت آرک پرو و تمرین مباحث آن برای ورود به بازار کار کافیست. همانطور که گفتیم یادگیری این نرم افزار به نسبت دیگر برنامه ها کار آسانی خواهد بود. در نتیجه می‌توان با سرعت بیشتری این کار را انجام داد. برخی از ویژگی ها خاص برنامه رویت را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

  • ترسیم در محیط های ۲ و ۳ بعدی
  • ارتباط میان نقشه های ساختمان در دیسیپلین های مختلف
  • ابزارهای اتوماسیون برای هماهنگی بیشتر در بخش های مختلف پروژه
  • تبدیل سریع نقشه های فاز ۱ به فاز ۲
  • انجام فرآیند متره و برآورد به صورت دقیق و سریع
  • امکان مطالعات اقلیمی بر روی پروژه
  • امکان برقراری ارتباط با برنامه های دیگر بر روی سیستم بیم (BIM)
  • مدل سازی پیشرفته و دقیق

اتوکد (AutoCAD)

این نرم افزار یکی از قدیمی ترین و کاربردی ترین ابزارهای مدرن برای طراحی های معماری و نقشه کشی ساختمان در یک محیط دو بعدی و یا سه بعدی می‌باشد. سرعت و دقت بسیار بالا در انجام ترسیمات از ویژگی های خاص این برنامه هستند که موجب محبوبیت آن در بین کاربران شده است. در ادامه برخی از ویژگی ها خاص این نرم افزار را معرفی خواهیم نمود.

  • محیط کاملا ساده و کاربرپسند
  • برخورداری از ابزارهای بسیار کاربردی
  • انعطاف بالا در محیط کار
  • سرعت و دقت در ترسیم
  • میانبرهای کاربردی
  • کیفیت در پردازش و چاپ
  • امکان برنامه نویسی برای کاربردهای خاص
  • توان یکسان سازی چارت های Excel و AutoCad
  • امکان مدیریت کامل لایه ها نقشه
  • خروجی کم حجم
  • عدم نیاز به سیستم های پیشرفته
  • سازگاری بسیار بالا با پردازنده های گرافیکی
  • مزایای طراحی معماری در پروژه

مزایای طراحی معماری در پروژه

طراحی معماری هنریست که بر روی ارزش ساختمان افزوده و پرداختن به آن موجب زیبایی سازه و محیط داخلی آن خواهد شد. البته این کار باید توسط مهندسان خبره انجام گیرد تا نتیجه خوبی داشته باشد. در ادامه برخی از مزایای طراحی معماری خوب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استفاده حداکثری از فضای

یکی از نکات مهم در طراحی ساختمان بکاگیری حداکثر فضا برای استفاده ساکنان می‌باشد. فضایی که در یک ساختمان کاربرد کمی دارد به نام فضای مرده نیز شناخته می‌شود. استفاده از تجربیات یک طراح و معمار کاربلد به شما کمک خواهد کرد این فاکتور را در ساختمان خود به حداقل برسانید.

کنترل هزینه های پروژه

یک طراح حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا با جلوگیری از دوباره کاری ها، از هدررفت انرژی، زمان و بودجه خود جلوگیری کرده و ضررهای محتمل را به حداقل برسانید. ضمن اینکه یک طراحی خوب می‌تواند ارزش ساختمان را افزایش داده و آورده بیشتری برای ما داشته باشد.

B39C51C9 Adf3 451E B4C6 430Dd8C0A455

بکارگیری دانش روز

تکنولوژی های مورد استفاده در بخش های مختلف ساختمان روز به روز در حال پیشرفت هستند. این فناوری ها مانند دیگر ابزارهای موجود در دست پیمانکاران و ساختمان سازان به راحتی اجرای پروژه و صرف انرژی و هزینه کمتر کمک خواهند کرد. با استفاده از تجربیات یک معمار خوب، می‌توان از این مهم مطلع شد و آن را مورد استفاده قرار داد.

جمع بندی

در طراحی و اجرای یک سازه فاکتورهای مختلفی تاثیر خواهند داشت. در این کار تجربه و برخورداری از دانش فنی حرف اول را می‌زند. بنابراین باید برای ایده پردازی در ساخت و برآورد هزینه های مربوط به آن می‌بایست از تجربیات یک معمار خوب استفاده نمود. بخش زیادی از کیفیت نهایی ساختمان بستگی به نوع طراحی اولیه آن خواهد داشت. بنابراین صرف هزینه بیشتر برای این کار قطعا ارزش دارد. در این محتوا سعی در بیان اهمیت و مزایای طراحی معماری ساختمان داشتیم. امیداوریم که محتوای این صفحه مورد کاربرد و پسند شما مخاطب عزیز واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید