مزایا و معایب خانه سالمندان تصویر 1
سلامت

مزایا و معایب خانه سالمندان

مهر ۱۷, ۱۴۰۲ 4۰231

همواره از “خانه سالمندان” به عنوان مکانی نامطلوب یاد می‌شود. هیچ کدام از والدین نمی‌خواهند که فرزندانشان آن‌ها را به خانه سالمندان بفرستند. از این رو رفتن به خانه سالمندان یک تصمیم بسیار سخت برای افراد خانواده است، اما در سال‌های اخیر با پیشرفت علم پزشکی و روانشناسی، نگهداری از افراد سالمند بیش از پیش اهمیت یافته و تامین آسایش آن‌ها به یک اولویت بدل شده است. بنابراین برای یک تصمیم گیری درست علاوه بر معایب خانه سالمندان باید مزایای آن را نیز در نظر بگیریم.

با افزایش سن، مشکلات جسمی نیز افزایش می‌یابند. از این رو انسان‌ها به تنهایی قادر به مراقبت از خودشان نیستند و اعضای خانواده می‌بایست با مراقبت از والدین خود، سال‌ها زحمات آن‌ها را جبران کنند، اما زندگی‌های امروزی به گونه‌ای شده‌اند که به ما اجازه نمی‌دهند آن طور که باید از والدین خود مراقبت کنیم. بنابراین یک خانه سالمندان مجهز با خدمات رفاهی مناسب می‌تواند راه حل مناسبی برای مراقبت از افراد سالمند باشد.

پرستار سالمند به صورت ۲۴ ساعته بر وضعیت جسمی و روحی ساکنان خانه سالمندان نظارت دارد و در صورت نیاز، مشکلات ایشان را به پزشک اعلام می‌کند. علاوه بر این مطابق جدول زمان‌بندی مشخص به افراد سالمند در خوردن داروها کمک کرده، آن‌ها را در حین ورزش همراهی و بر خورد و خوراک آن‌ها نظارت می‌کند. در این فرصت قصد داریم به بررسی مزایا و معایب خانه سالمندان بپردازیم تا این تصمیم گیری مهم بین خانه سالمندان و پرستار سالمند در منزل را تا جای ممکن سهولت بخشیم.

9D69E1E5 Fbcb 4Ec0 B2D2 0E4893D6Bcb4

مزایای خانه سالمندان

خانه سالمندان با توجه به تمایلات افراد سالمند، برنامه‌های متنوعی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. در برنامه روزانه افراد سالمند، زمان مشخصی برای ارتباط و تعاملات در نظر گرفته شده است. همچنین، فضاهای مناسبی برای انجام فعالیت‌های ورزشی مانند پیاده‌روی و حرکات فیزیوتراپی در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا از بروز بیماری‌های روانی متداول در سالمندان مانند افسردگی و انزوا جلوگیری گردد. پرسنل خانه سالمندان با مراقبت‌های ۲۴ ساعته و در تمامی روزهای هفته، نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد سالمند ایفا می‌کنند.

مراقبت ۲۴ ساعته

یکی از مهم‌ترین مزایای خانه سالمندان، مراقبت مداوم و ۲۴ ساعته از ساکنان این مراکز است. افراد مسن و سالمند می‌توانند با آرامش به زندگی خود ادامه دهند. پرستاران و بهیاران همواره در خانه سالمندان حضور دارند تا به نیازها و خواسته‌هایشان پاسخ دهند. این امر برای سالمندان احساس امنیت و رضایت از زندگی را به همراه دارد. پرستاران و بهیاران متخصص به نیازهای جسمی و روانی سالمندان توجه می‌کنند.

مراقبت از سالمندان توسط افراد با تجربه و متخصص

کارکنان خانه سالمندان با داشتن تجربه و تخصص بیشتر در مراقبت از افراد سالمند، نقش بسیار مهمی در ارتقاء کیفیت مراقبت از این گروه از افراد ایفا می‌کنند. گذراندن دوره‌های تخصصی و کسب تجربه مرتبط با مراقبت از افراد سالمند موجب شده که درک بهتری از این موضوع داشته باشند و در مواقع لازم بهترین عملکرد را از خود نشان دهند و به بهترین شکل ممکن به نیازها و خواسته‌های سالمندان پاسخ دهند.

پرسنل خانه سالمندان برای شرایط اضطراری آماده هستند

پرسنل خانه سالمندان به دلیل آمادگی و آموزش تخصصی بیشتر، برای مواجهه با شرایط اضطراری آماده‌تر هستند. آموزش‌هایی که به این پرسنل ارائه می‌شود، شامل آموزه‌های مربوط به مدیریت بحران، مراقبت‌های اولیه و پیش‌بینی و پاسخ به مسائل بهداشتی و پزشکی هستند. این مهارت‌ها به آن‌ها امکان می‌دهد تا در مواقع ضروری عملکردی سریع و موثر در مواجهه با مشکلاتی چون افت فشار خون، عدم دسترسی به داروها، بروز برخی علائم افسردگی و جسمی از خود نشان دهند.

Db866F0E 1A0A 44Ef 9Cf2 A61Ac3E20A3A

پرستاران و بهیاران همواره در خانه سالمندان حضور دارند.

بهبود زندگی اجتماعی افراد سالمند در خانه سالمندان

افرادی که در خانه سالمندان اقامت دارند، در کنار یکدیگر جامعه‌ای کوچک را تشکیل می‌دهند. این محیط به سالمندان امکان می‌دهد تا از تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مختلف برخوردار گردند. یکی از جوانب مهم زندگی اجتماعی در خانه سالمندان، ایجاد فرصت‌های معاشرت با سایر سالمندان است. این افراد می‌توانند با یکدیگر در محیطی دوستانه و صمیمی وقت بگذرانند و ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنند. این تعاملات باعث افزایش احساس تعلق به یک جامعه و کاهش احساس تنهایی می‌شوند. علاوه بر این، خانه سالمندان برنامه‌های تفریحی و اجتماعی متنوعی را برای سالمندان در نظر می‌گیرد.

57Fcbed5 Ae9C 4813 Bbff 810D235Cf52D

مراقبت‌های پزشکی مداوم

توجه به مراقبت‌های پزشکی مناسب برای افراد سالمند امری بسیار حیاتی است تا سلامتی و کیفیت زندگی آن‌ها حفظ گردد. افراد سالمند به دلیل تغییرات در ساختار و عملکرد بدن خود نیازهای بهداشتی و پزشکی خاصی دارند. از این رو در خانه سالمندان به طور مداوم مورد معاینه قرار می‌گیرند.

معایب خانه سالمندان

همانطور که خانه سالمندان مزایا و خدمات فراوانی برای تامین راحتی و آسایش سالمندان ارائه می‌دهد، دارای معایبی نیز می‌باشد که افراد سالمند را از رفتن به این مراکز نگهداری باز می‌دارد. سالمندان تمایل دارند سال‌های باقی‌مانده از عمر خود را در خانه و در کنار فرزندان و خانواده سپری کنند. برای فرد سالمندی که به دلیل بیماری دچار افسردگی شده است، رفتن به خانه سالمندان ممکن است افسردگی او را بیشتر کند. احساس دلتنگی و دوری از فرزندان برای والدین هیچ‌گاه راحت نیست، زیرا او احساس می‌کند که از سوی عزیزان و فرزندانش ترک شده است. در ادامه به طور اختصار به شرح معایب خانه سالمندان خواهیم پرداخت.

384D9B60 117C 4246 8A99 45C3Ceb1E57B

یکنواختی فضای خانه سالمندان

از مهم‌ترین معایب خانه سالمندان می‌توان به یکنواختی و غیر جذاب بودن آن اشاره کرد. فضای خانه سالمندان پس از مدتی برای افراد ساکن آن یکنواخت و معمولی می‌شود. از این رو وخامت شرایط افراد سالمند را افزایش می‌دهد. دوری از فرزندان برای سالمندان کاری بسیار سخت و ناراحت‌کننده است. به همین دلیل لازم است که فرزندان به صورت منظم به والدین خود سر بزنند و از آنها غافل نشوند. سالمندان نسبت به این موضوع دید منفی دارند و از زندگی در خانه سالمندان فراری هستند. همین افکار باعث می‌شود معایب خانه سالمندان از مزایای آن بیشتر باشد.

هزینه بالای خانه سالمندان

باید به این نکته توجه داشت که هزینه مراکز مراقبتی مانند خانه سالمندان نسبت به مراقبت در منزل گران‌تر هستند. این ممکن است دسترسی بسیاری از خانواده‌ها به امکانات خانه سالمندان را دشوار کند. به طبع هزینه مراکز نگهداری از افراد سالمند که خدمات باکیفیت‌تری را ارائه می‌دهند بیشتر است.

جمع بندی

خانه سالمندان یک محیط منحصر به فرد برای نگهداری و رسیدگی به افراد مسن است. جایی که کارکنان به طور مداوم حضور دارند و سالمندان در آنجا زندگی می‌کنند. با این وجود، این افراد به طور دائمی تحت مراقبت قرار دارند و از استقلال کمی برخوردارند.

از سوی دیگر استخدام پرستار سالمند می‌تواند علاوه بر تمام مزایا، معایب خانه سالمندان را برطرف کند. پرستار به خانه فرد سالمند می‌آید و در کارهای روزمره به او کمک می‌کند. این تعامل به شکل یک رابطه دوستانه و محترمانه میان پرستار و فرد سالمند صورت می‌گیرد. در حقیقت با استخدام پرستار سالمند می‌توانید از تمامی خدمات خانه سالمندان در منزل و با هزینه کمتر بهره‌مند گردید. مرکز خدمات پرستار سالمند مه چهرگان به شکل تخصصی و کاملا حرفه‌ای به ارائه خدمات نگهداری از افراد سالمند در خانه می‌پردازد. این مرکز با تیمی از پرستاران مجرب و متخصص بهترین مراقبت‌های پزشکی و اجتماعی را در محیط آرام و آشنا ارائه می‌دهد. از این رو افراد سالمند می‌توانند به زندگی‌شان در محیطی آشنا، با حضور خانواده و عزیزان خود ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×